Gå til innhold

Hvilken hunderase kan passe for oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Rasen er avlet for å nettopp sloss med andre hunder, og alle ordentlig seriøse oppdrettere av denne rasen informerer også sine potensielle kjøpere om at dette er en rase som man ikke kan regne med at går overens med andre hunder av samme kjønn, heller ikke i samme husholdning og hvertfall ikke fremmede. 

Jeg jobber og har jobbet med forskjellig relatert til hund, adferdstrening, kennel, dyrebutikk.

Anonymkode: 5a227...f74

Ifølge Anicura så har du 100 prosent feil.

Rasen er i motsetning til det flere tror utelukkende opprettet som familiehund og utstillingshund. 

https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/hunderaservelger/staffordshire-bull-terrier/

Men jeg tenker svaret ditt uansett blir at Anicura ikke har peiling i forhold til din kunnskap innhentet på dyrebutikk, vært assistent på kennel, og selværklert adfersdstrener.

ANICURA - Vi har etablerte samarbeider med fremstående spesialister og ansette veterinærmedisinske institusjoner i mange land, og vi driver forskningsprosjekter både innenfor AniCura og i samarbeid med ulike universiteter. På den måten kan vi stadig øke vår kompetanse og spre kunnskap om det nyeste innenfor den veterinærmedisinske utviklingen.

Anonymkode: 3d8b2...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet det kan være vanskelig å høre for enkelte, men det er forskjell på mennesker og dyr. Hvis et menneske skader seg på fjellet får man luftambulanse, det får ikke dyr. 

Anonymkode: 2bde1...57b

Så da blir regelen at hunder som du ikke kan bære skal ikke være med på tur i naturen eller andre steder hvor den ikke kan hentes med bil. Så visst du skal på skikkelig langtur utenfor allfarvei så bør du velge veskehunder, som er lette å bære hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så da blir regelen at hunder som du ikke kan bære skal ikke være med på tur i naturen eller andre steder hvor den ikke kan hentes med bil. Så visst du skal på skikkelig langtur utenfor allfarvei så bør du velge veskehunder, som er lette å bære hjem igjen.

Jeg legger meg ikke opp i hvordan folk velger å løse det, jeg skrev at det er praktisk å ha en størrelse man klarer å bære, man får ikke assistanse fra f.eks. luftambulanse for en hund. 

Forøvrig var hunden jeg bar en belgier på mellom 20 og 25 kg, så langt i fra noen veskehund. Det er ikke så tungt dersom man bærer den med brannmannsløft, men jeg hadde ikke klart det på en gd på 50+.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Rasen er i motsetning til det flere tror utelukkende opprettet som familiehund og utstillingshund. 

https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/hunderaservelger/staffordshire-bull-terrier/

Men jeg tenker svaret ditt uansett blir at Anicura ikke har peiling i forhold til din kunnskap innhentet på dyrebutikk, vært assistent på kennel, og selværklert adfersdstrener.

ANICURA - Vi har etablerte samarbeider med fremstående spesialister og ansette veterinærmedisinske institusjoner i mange land, og vi driver forskningsprosjekter både innenfor AniCura og i samarbeid med ulike universiteter. På den måten kan vi stadig øke vår kompetanse og spre kunnskap om det nyeste innenfor den veterinærmedisinske utviklingen.

Anicura er som du selv virker klar over ingen god kilde, anbefaler å lese om essens historie siden du tydeligvis ikke er klar over hvordan rasen ble avlet frem. Jeg har utdanning i orden forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg legger meg ikke opp i hvordan folk velger å løse det, jeg skrev at det er praktisk å ha en størrelse man klarer å bære, man får ikke assistanse fra f.eks. luftambulanse for en hund. 

Forøvrig var hunden jeg bar en belgier på mellom 20 og 25 kg, så langt i fra noen veskehund. Det er ikke så tungt dersom man bærer den med brannmannsløft, men jeg hadde ikke klart det på en gd på 50+.

Synes det var et godt poeng du kom med. Jeg hadde en på 40 kilo, tviler på jeg hadde klart å bære den langt. Går for ca 20 kilo denne gangen, mest med tanke på eventuelt huggormbitt. 

Men hva er brannmannsløft, over ene skulderen? 

Anonymkode: d559b...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det var et godt poeng du kom med. Jeg hadde en på 40 kilo, tviler på jeg hadde klart å bære den langt. Går for ca 20 kilo denne gangen, mest med tanke på eventuelt huggormbitt. 

Men hva er brannmannsløft, over ene skulderen? 

På hund blir det mer som en sekk. Sånn som her: https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=inC8hR1B&id=E4D577E59ADE162878B885EB38EA843EC8067E44&thid=OIP.inC8hR1B5y0CUIrRLrIz_wHaEK&mediaurl=https%3A%2F%2Fbornforpets.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2Fdoghome-1-optimized.jpeg&q=carry+dog+over+shoulder&ck=9E5FCE0B5562DFFEB71CE9D33D527211&idpview=singleimage&form=rc2idp&pc=EMMX01&selectedindex=0&simid=608027702066949588&exph=1007&expw=1789&cdnurl=https%3A%2F%2Fth.bing.com%2Fth%2Fid%2FR.8a70bc851d41e72d02508ad12eb233ff%3Frik%3DRH4GyD6E6jjrhQ%26pid%3DImgRaw%26r%3D0&vt=1&sim=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler whippet på det varmeste! Søtere og mer morsom hund skal du lete lenge etter. Les deg opp om rasen og meld deg inn i whippet Norge på Facebook, så blir du nok snart frelst 😆

Anonymkode: 32ddd...9d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Takk! Var dette jeg hadde sett for meg, og tenkte å trene det inn med fremtidig valp, så ble litt nysgjerrig på om det fantes bedre metoder. 

Ja, det er veldig greit at de takler det. Har du sekk også får hunden enda bedre støtte, men det blir litt tyngre å bære. Vi trener alle hundene på laget vårt til å bli bært sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anicura er som du selv virker klar over ingen god kilde, anbefaler å lese om essens historie siden du tydeligvis ikke er klar over hvordan rasen ble avlet frem. Jeg har utdanning i orden forøvrig.

For å si det sånn, så stoler jeg i utgangspunktet mer på Anicura som er en sammenslutning av veterinærer enn en random anonym KG bruker.

Kanksje også Wikipedia.

Staffordshire bull terrier er trolig et resultat av krysninger mellom lokale terriere og bulldogger, men forholdet dem i mellom er ukjent. Rasen stammer fra England, der lignende hunder ble brukt til baiting (slåsskamper mellom dyr), som okse- og hundekamper. Slåsskamper mellom dyr var vanlig på De britiske øyer fra midten av 1100-tallet og framover, men det er uvisst om kamphandlingene ble utført med en spesiell type hund. Kullgraverdistriktet i Staffordshire var neppe noe unntak, der typen hevdes å ha oppstått og denne hunderasen har fått sitt navn fra.

Til å begynne med ble typen kalt bull terrier, og det er grunn til å anta at navnet beskriver formålet hundene ble avlet for, snarere enn typen. Senere ble imidlertid noen slike hunder også beskrevet som Stafford working class bull and terrier, og det blir da grunn til å anta at man beskriver en bestemt type hund eller avlsretning. I hvilken grad den opprinnelige typen var involvert i såkalt baiting er både uklart og omdiskutert, siden baiting ble forbudt i England og Wales alt i 1835. Det er også et åpent spørsmål om Stafford working class bull and terrier og Staffordshire bull terrier er samme hund eller ei, eller om sistnevnte kan være en videreføring av den første. Det sies at de var svært like, men likskapen savner altså dokumentasjon. En James Hinks fra Birmingham drev visstnok med avl av hunder for okse- og hundekamper på midten av 1800-tallet, og noen hevder at disse hundene skal være selve opphavet til Staffordshire bull terrier, men påstanden savner dokumentasjon. I 1894 skriver Rawdon B. Lee i sin bok om hunder i Storbritannia og Irland, at oppdrettere på midten av 1800-tallet hadde begynt å avle bull terriere som «a gentleman's companion», og det er på denne tiden at Staffordshire bull terrier begynner å distansere seg fra den hunden vi i dag kjenner som bull terrier.[8] Den første skriftlige kilden til Staffordshire bull terrier (ved navn) som en bestemt type hund stammer imidlertid fra en annonse i The Bazaar, Exchange and Mart, and Journal of the Household fra Pleshey i Chelmsford i 1871.[9]

I dag er Staffordshire bull terrier først og fremst en familiehund, dernest en stadig mer populær utstillingshund. De brukes også stadig mer som agilityhunder, og til lydighetskonkurranser. Weight-pulling er enda en gren rasen egner seg godt til. [trenger referanse]

Rasen viser mot og fast vilje. Den er meget intelligent og hengiven, spesielt overfor barn. Som andre bullterriere har imidlertid også denne rasen gjerne et noe utydelig kroppsspråk, noe som kan skape problemer i samvær med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kommenterer som du har vett til, tenk deg litt om.

Bakgrunn (limt inn fra anicura, sammenslutning av væterinærer) 

De første eksemplarene av rasen ble registrert i England i 1935, 100 år etter at hundekamp ble forbudt. Rasen er i motsetning til det flere tror utelukkende opprettet som familiehund og utstillingshund. Rasen er kjent som en fantastisk familiehund og ble i 2006 kåret til årets familiehund i England. Staffordshire bull terrier stammer sannsynligvis fra bulldogger og den tidens mest populære terrierraser, dog med vekt på bulldograsene. I det berømte Staffordshire Regiment er Staffordshire bull terrier regimentets maskot. Etter andre verdenskrig ble det tradisjon at regimentet ved parader hadde en Staffordshire bull terrier til å lede paraden.

Gjør vondt i sjela at du tror du vet mer enn du gjør.

Anonymkode: 6fb1a...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner flere herlige staff. Selv de er ikke spesielt enkle å ha rundt andre hunder og kommer lett i konflikt.

Så kjenner jeg en del staffer med veldig dårlig gemytt, med blant annet mye nervøsitet (noe de jo absolutt ikke burde ha når man ser på rasens opprinnelse). Utfra det jeg hører fra de jeg kjenner som kjenner godt til rasen, skyldes dette i veldig stor grad overavl pga. popularitet. Altså går det nedover med staffen når de blir populære, akkurat som alle andre raser. Så er det noen oppdrettere som har godt fokus på gemytt, men å anbefale noen som ikke har kjennskap til rasen å finne dem i jungelen som er der ute, ville jeg ikke gjort. Og før noen sier at jeg er negativ til staff, jeg har en del andre raser jeg ville sagt akkurat det samme om, blant annet dansk-svensk gårdshund. 

Anonymkode: b6ccf...1a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Helt uten å mene noe om staff, må jeg si at det faktisk står veldig mye rart på anicura sine sider, så jeg ville ikke tatt det som står der for sannhet sånn uten videre.

Blant annet fant jeg en artikkel der det sto at frykt for fyrverkeri er noe dyr lærer av sin eier (det er mye forskning som viser at dette er arvelig). Den har de heldigvis endret på nå ser jeg, men det er altså litt varierende kvalitet på det de skriver på sidene sine.

Anonymkode: 926d1...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig fornøyd med japansk spisshund som familiehund. Går godt overens med alt og alle, ikke så liten at den ikke kan være med på lange turer. Men ikke allergivennlig da. 

Anonymkode: 342df...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...