AnonymBruker Skrevet 8. januar #21 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Puddelen trenger også mye, vil jeg si. Anonymkode: d559b...770 Absolutt, men ikke på samme måte som en sheltie. Anonymkode: 6fb1a...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #22 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Absolutt, men ikke på samme måte som en sheltie. Anonymkode: 6fb1a...2c5 Mine pudler krever omtrent akkurat det samme som min venninnes sheltier. Forskjellen er at hennes maser på henne hvis de ikke får det de trenger, mine finner på ting selv. Det er ikke opplagt at det siste er bedre... Jeg vil si at mine mellompudler og hennes sheltier krever omtrent like mye. Men så er alle fra linjer der man har hatt fokus på at de skal gjøre det bra i hundesporter, det finnes mer familievennlige linjer på begge. Anonymkode: b6ccf...1a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #23 Del Skrevet 8. januar At små barn kan gå alene på tur med hunden stemmer ikke. Håper du leser deg opp på reglene og unngår det. Anonymkode: 81cbf...a4c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #24 Del Skrevet 8. januar Gidder noen faktisk linke til dette lovverket som sier barn ikke kan gå alene med hund?? Og så vil jeg si at hunder i stor grad krever det de blir vant til. Dvs hvis man jobber masse med hunden, trener mye, tur, hjernetrim etc så blir hunden vant til det nivået og vil kreve det... Det er lurt å ha i bakhodet at man som eier faktisk leger lista selv. Selvsagt krever noen raser mer enn andre og veldig få raser krever "ingenting". Anonymkode: 2ddb7...c56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #25 Del Skrevet 8. januar absolutt alle raser krever noe, det dere må finne ut av er hvor mye tid dere planlegger bruke på hunden for å dekke dens behov for trening, sosialisering og kos. Barn bør forøvrig aldri gå tur med hund alene før de er godt trent og i stand til å håndtere alt som potensielt KAN oppstå. Anonymkode: 10433...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #26 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gidder noen faktisk linke til dette lovverket som sier barn ikke kan gå alene med hund?? Og så vil jeg si at hunder i stor grad krever det de blir vant til. Dvs hvis man jobber masse med hunden, trener mye, tur, hjernetrim etc så blir hunden vant til det nivået og vil kreve det... Det er lurt å ha i bakhodet at man som eier faktisk leger lista selv. Selvsagt krever noen raser mer enn andre og veldig få raser krever "ingenting". Anonymkode: 2ddb7...c56 Hundeloven presiserer at ingen under 16 år skal ha ansvar for en hund. Det betyr også at barn ikke bør gå tur med hunden alene, ettersom et barn på tur vil stå som ansvarlig for hunden. Anonymkode: a5e4b...e66 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #27 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hundeloven presiserer at ingen under 16 år skal ha ansvar for en hund. Det betyr også at barn ikke bør gå tur med hunden alene, ettersom et barn på tur vil stå som ansvarlig for hunden. Anonymkode: a5e4b...e66 Det må være den dummeste tolkningen jeg har sett.... Jeg vil tro selv du egentlig skjønner at det ikke er sånn det skal tolkes? For unger anses ansvarlig nok til å ferdes med elsykler og elbrett i trafikken, men ikke gå tur med familiebikkja.. Anonymkode: 2ddb7...c56 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #28 Del Skrevet 8. januar Jeg har border collie og schæfer nå men hvis jeg skal ha hund i fremtiden og vil ha en liten rase som ikke krever så mye så hadde jeg lest meg opp på chinese crested powder puff og prøvd å finne en god oppdretter. Kjenner folk som har rasen, den er allergivennlig, de jeg kjenner er snille med både folk og hunder, kosete og har lavt aktivitetsnivå samtidig som de liker litt trening/utfordringer. Anonymkode: cb4b9...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #29 Del Skrevet 8. januar Før man anbefaler rase til deg burde du skrive noe Om aktivitetsnivået dere har pr i dag. Hvor ofte er dere å går turer? Hvor mange ettermiddager/kvelder/helger er dere opptatte pga barnas aktiviteter. Husk å velge aktivitetsnivå som faktisk passer livsstilen deres nå, ikke den livsstilen dere kunne ønske dere hadde. Er så mange som skaffer seg border collie fordi dem ønsker en aktiv livsstil, men så ser de at det ikke lar seg gå i hverdagen. Spesielt siden unghund perioden kan være veldig krevende, og det ender opp med at hunden omplasseres Anonymkode: 1260e...d84 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 8. januar #30 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hundeloven presiserer at ingen under 16 år skal ha ansvar for en hund. Det betyr også at barn ikke bør gå tur med hunden alene, ettersom et barn på tur vil stå som ansvarlig for hunden. Anonymkode: a5e4b...e66 Hvor står det? I hundeloven § 4 tredje avsnitt: "Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll." 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supertramp89 Skrevet 8. januar #31 Del Skrevet 8. januar Fins lapphund er jo dødskoselige. Hva med Berner Sennen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 8. januar #32 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hadde mye av de samme kravene og gikk for Whippet. Det var det beste valget ever. Whippet er en fantastisk familiehund. Elsker å kose, lett å ha med over alt, går lange turer, men elsker sofabord like mye. I tillegg er de verdens fineste og utrolig morsomme. Ang.allergi så går de som allergivennlig. Kjenner to hundeallergikere som ikke reagerer på Whippet. Den ene har to, den andre har tre stk. Pleier å si at alle burde ha en Whippet i livet sitt, da hadde verden vært et bedre og fredeligere sted. Anonymkode: 2cf6a...0da Nuvel.... Noen whippet kommer aldri i hus her... Jeg synes rett og slett de er stygge. Jeg klarer ikke den tynne kroppen og det tynne ansiktet med noe utstående øyne 😬 Men så liker jeg ikke mynder generelt, de virker så utrolig skjøre mange av dem. Jeg vil ha en hund jeg kan bruke til noe 😄 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #33 Del Skrevet 8. januar Vi er kjempefornøyd med vår polske jaktspaniel (polski myslowski). Den er ikke så stor, er utrolig fin ❤️ Er vennlig, kosete, smart og lærevillig. Kan brukes til agility, turer - det du vil. Er også bedagelig og sofagris, elsker kos. Kontaktsøkende. Får ikke tak i rasen her, såvidt jeg vet er det kun vi som har (?) her i Norge. Vi kjøpte i Polen (svært populær der), eventuelt kan man finne i Sverige/Danmark. For oss er det den perfekte familiehunden som er med på alt. Anonymkode: 2bfde...eb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #34 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er kjempefornøyd med vår polske jaktspaniel (polski myslowski). Den er ikke så stor, er utrolig fin ❤️ Er vennlig, kosete, smart og lærevillig. Kan brukes til agility, turer - det du vil. Er også bedagelig og sofagris, elsker kos. Kontaktsøkende. Får ikke tak i rasen her, såvidt jeg vet er det kun vi som har (?) her i Norge. Vi kjøpte i Polen (svært populær der), eventuelt kan man finne i Sverige/Danmark. For oss er det den perfekte familiehunden som er med på alt. Anonymkode: 2bfde...eb8 Polski misliwski spaniel skulle det stå. Anonymkode: 2bfde...eb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #35 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hundeloven presiserer at ingen under 16 år skal ha ansvar for en hund. Det betyr også at barn ikke bør gå tur med hunden alene, ettersom et barn på tur vil stå som ansvarlig for hunden. Anonymkode: a5e4b...e66 b. barn: personer under 12 år Sitat Hundeholderen skal ha nødvendig kompetanse til å kunne forebygge at uheldige situasjoner eller skader oppstår. Slik kompetanse omfatter blant annet kunnskap om hold og trening av hund og kunnskap om hundens behov, naturlige adferd, bruksområde og det skadepotensialet hunden kan utgjøre. https://lovdata.no/lov/2003-07-04-74/§3a etter loven selv om en 16 åring er aldersmessig gammel nok vil denne være uegnet om personen ikke innehar riktig kompetanse på linje med enhver annen person.. Anonymkode: 10433...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #36 Del Skrevet 8. januar Mardina skrev (28 minutter siden): Nuvel.... Noen whippet kommer aldri i hus her... Jeg synes rett og slett de er stygge. Jeg klarer ikke den tynne kroppen og det tynne ansiktet med noe utstående øyne 😬 Men så liker jeg ikke mynder generelt, de virker så utrolig skjøre mange av dem. Jeg vil ha en hund jeg kan bruke til noe 😄 Vet du hva, da vi skulle ha hund leste jeg meg opp, tok tester og var kun ute etter den perfekte hunden for oss personlighetsmessig, utseende brydde jeg meg ikke om. Da jeg første gang var på besøk hos oppdretter ble jeg helt overveldet for de var jo så rare, ikke min type utseendemessig overhode. Men personligheten smeltet meg og nå kan jeg ikke tenke meg vakrere hunder og jeg elsker mynder. Whippeter er nå verdens vakreste både inni og utvendig...men rare er de 😄 Anonymkode: 2cf6a...0da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #37 Del Skrevet 8. januar Hva med Løwchen? Anonymkode: a0d17...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #38 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hundeloven presiserer at ingen under 16 år skal ha ansvar for en hund. Det betyr også at barn ikke bør gå tur med hunden alene, ettersom et barn på tur vil stå som ansvarlig for hunden. Anonymkode: a5e4b...e66 Du blander med dyreveferdsloven som sier at foresatte ikke kan gi selvstendig ansvar for dyr til barn under 16 år. Med andre ord: kjøper man dyr til barn under 16 år er foresatte pliktige til å følge opp at dyret har tilfredsstillende dyrevelferd selv om barnet har hovedansvaret. Anonymkode: 2bde1...57b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 8. januar #39 Del Skrevet 8. januar (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vet du hva, da vi skulle ha hund leste jeg meg opp, tok tester og var kun ute etter den perfekte hunden for oss personlighetsmessig, utseende brydde jeg meg ikke om. Da jeg første gang var på besøk hos oppdretter ble jeg helt overveldet for de var jo så rare, ikke min type utseendemessig overhode. Men personligheten smeltet meg og nå kan jeg ikke tenke meg vakrere hunder og jeg elsker mynder. Whippeter er nå verdens vakreste både inni og utvendig...men rare er de 😄 Anonymkode: 2cf6a...0da Vel, utseende på hunden har faktisk en del å si for min del. Jeg skal tross alt dele 10-12 år av livet mitt med en hund. Da hadde dt ikke vært noe særlig og hatt en hund jeg ikke kunne fordra utseende på 😊 Overfladisk kanskje ja, men det er nå sånn det er for meg. Endret 8. januar av Mardina 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #40 Del Skrevet 8. januar Mardina skrev (24 minutter siden): Vel, utseende på hunden har faktisk en del å si for min del. Jeg skal tross alt dele 10-12 år av livet mitt med en hund. Da hadde dt ikke vært noe særlig og hatt en hund jeg ikke kunne fordra utseende på 😊 Overfladisk kanskje ja, men det er nå sånn det er for meg. Tror ikke du skjønte hva jeg prøvde å si, men det er greit. Anonymkode: 2cf6a...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå