Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvilken hunderase kan passe for oss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trekker tilbake mitt angrep imot pudler, men når jeg har 50 prosent puddel er det vel ikke så rart at jeg tar slutningen som jeg gjør? 

Og nei, det var ingen forsøk på å være nesevis eller fremstå smart, det var mer å stadfeste at NKK som er en seriøs organisasjon fraråder min rase og andre mikser nettopp fordi de ofte har problemer. 

Min tankerekke og resonnering før jeg fikk han var at han var riktig alder (ville ha en ung, men ikke valp 😉) + han var røytefri og nydelig på bildene. 

Brukte altfor liten tid å lese meg opp på rasen, det tar jeg kritikk på.  Tar også kritikk på at jeg spurte altfor få kritiske spørsmål til eier, jeg trodde på henne. Kommer aldri til å overta en adopsjonshund fra noen uten å kreve en slags prøvetid først, lekse lært !  

Anonymkode: f0b59...a67

Det er supert at du er en av de få som faktisk tar til deg informasjonen selv om det kan virke aggressivt. Er ikke ment sånn i det hele tatt, blir fort en hetet diskusjon når det kommer til slike ting. 😅 Men ja, folk tar feil avgjørelser i blandt og det er lov, personlig synes jeg bare det ble helt feil å prøve å dytte en utrolig bra hunderase under bussen pga en blandingshund med atferdsproblemer. Men jeg forstår frustrasjonen og poenget ditt, det bare blir litt feil. Er glad for at du i det minste ser og klarer å forstå at det var feil, så props til deg for det.
Synes det er leit at du ble lurt av denne ''oppdretteren''/tidligere eieren, det beviser jo bare at det jeg skrev tidligere faktisk skjer og det er det som er så negativt med det hele. Man vet ikke hva man får og det er det som er så synd. 💔

Anonymkode: 6fb1a...2c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er supert at du er en av de få som faktisk tar til deg informasjonen selv om det kan virke aggressivt. Er ikke ment sånn i det hele tatt, blir fort en hetet diskusjon når det kommer til slike ting. 😅 Men ja, folk tar feil avgjørelser i blandt og det er lov, personlig synes jeg bare det ble helt feil å prøve å dytte en utrolig bra hunderase under bussen pga en blandingshund med atferdsproblemer. Men jeg forstår frustrasjonen og poenget ditt, det bare blir litt feil. Er glad for at du i det minste ser og klarer å forstå at det var feil, så props til deg for det.
Synes det er leit at du ble lurt av denne ''oppdretteren''/tidligere eieren, det beviser jo bare at det jeg skrev tidligere faktisk skjer og det er det som er så negativt med det hele. Man vet ikke hva man får og det er det som er så synd. 💔

Takk for at du forstår meg 🌸🥰 Jeg setter pris på det! Det er en ganske tungt å stå i hele situasjonen så får litt piggene ute jeg også. 

Var gamle eier som lurte meg, oppdretter har vært helt fantastisk, hun tok han inn når jeg var helt desperat og betalte for kastrering av egen lomme ! Ikke fordi jeg ikke hadde råd, hun bare bestilte og gjorde det mens han var på «ferie» der. 

Var egentlig av ren desperasjon jeg ringte hun og hun ante ikke at han var omplassert eller vært på Finn engang, noe som forøvrig var brudd på kontrakten siden kontrakten sa at oppdretter skal ha førsterett. 

Anonymkode: f0b59...a67

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS.

Jeg foreslår en Staffordshire Bullterrier med disse begrunnelsene.

Han vil ha stor hund og du vil ha en mindre hund: Da er Staffen en mellomting med en vekt mellom 14-18 kg, den er ikke så stor, men det er veldig mye hund for størrelsen.

Vi bor på stor naturtomt: Passer igrunnen bra for de fleste hunder vil jeg tro, og en Staff vil absolutt trives med det. Den liker veldig godt å gå på tur og bruke energi ute, men inne så er den rolig og bedaglig, bjeffer minimalt.

Lite pelsstell: Staff trenger ingen stell av pels, bortsett fra en vask etter han har rullet i gjørma, men da er det bare å spyle den under dusjen (viktig å trene på fra ung alder)

Jeg ønsker noe som er lite nok og barnevennlig nok til at barna kan håndtere greit: Vanskelig å finne en rase som er mer barnevennlig en Staff, også kjent under kallenavnet "nanny-dog". Blir den godt dressert og sosialisert så skal ungene fint kunne gå kortere turer med den, men vær obs på at alle her inne blir i harnisk når det nevnes at barn skal gå tur med en hund. Men dere har jo stor naturtomt, så de kan ihvertfall gå rundt på tomten med hunden.

Jeg er svak for typisk søte raser og ønsker noe jeg kan løfte ved behov, så max kanskje 20 kg. Den innfrir på vektkravet. Hvor søt den er kommer an på øyet som ser, etter litt tilvenning så synes de fleste at det er det søteste som finnes.

Lykke til, uansett hvilken rase dere vil lande på til slutt.

Anonymkode: 3d8b2...00e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei TS.

Han vil ha stor hund og du vil ha en mindre hund: Da er Staffen en mellomting med en vekt mellom 14-18 kg, den er ikke så stor, men det er veldig mye hund for størrelsen.

Vi bor på stor naturtomt: Passer igrunnen bra for de fleste hunder vil jeg tro, og en Staff vil absolutt trives med det. Den liker veldig godt å gå på tur og bruke energi ute, men inne så er den rolig og bedaglig, bjeffer minimalt.

Lite pelsstell: Staff trenger ingen stell av pels, bortsett fra en vask etter han har rullet i gjørma, men da er det bare å spyle den under dusjen (viktig å trene på fra ung alder)

Jeg ønsker noe som er lite nok og barnevennlig nok til at barna kan håndtere greit: Vanskelig å finne en rase som er mer barnevennlig en Staff, også kjent under kallenavnet "nanny-dog". Blir den godt dressert og sosialisert så skal ungene fint kunne gå kortere turer med den, men vær obs på at alle her inne blir i harnisk når det nevnes at barn skal gå tur med en hund. Men dere har jo stor naturtomt, så de kan ihvertfall gå rundt på tomten med hunden.

Jeg er svak for typisk søte raser og ønsker noe jeg kan løfte ved behov, så max kanskje 20 kg. Den innfrir på vektkravet. Hvor søt den er kommer an på øyet som ser, etter litt tilvenning så synes de fleste at det er det søteste som finnes.

Du er ute å kjører eller? 😂 ''nanny-dog'' HAHA

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er ute å kjører eller? 😂 ''nanny-dog'' HAHA

Og hva var så morsomt med akkurat det, det er akkurat en av tingene rasen er mest kjent for.

Tre beskrivelser, første av hundefor produsent, deretter sammenslutning av veterinærer, og til sist kennel klubben som kanskje er inhabil.

In its home country of England, the Staffordshire bull terrier is nicknamed the nanny dog, such is its reputation as a child's playmate and guardian. Despite his fierce appearance, this dog is a lover, not a fighter. The breed is gentle, docile, and always on the look out for fun. Although not looking for trouble, the Staffordshire will not back down to a challenge and is not always agreeable with other dogs.

I AniCura arbeider det cirka 1200 veterinærer.https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/hunderaservelger/staffordshire-bull-terrier/

Staffordshire bull terrier, også kalt staff, er en enormt kjærlig hund. Den er lojal og viet til familien, og er spesielt velfungerende med barn. Den liker familielivet og liker å slappe av i sofaen, i tillegg til å gå lange turer. Den er energisk og alltid entusiastisk, uansett hva den gjør. For en Staffordshire bull terrier er livet et fantastisk eventyr. Den er snill, følsom og intelligent.

Egenskaper/Mentalitet: https://www.nkk.no/hunderaser-og-kjop-av-hund/rasevelger/raser/staffordshire-bull-terrier?

Dette sammen med dens hengivenhet mot mennesker generelt og barn i særdeleshet, dens rolige vesen når den ikke er i arbeide og dens pålitelige stabilitet, gjør den til en særdeles god hund til mange formål.

AnonymBruker
Skrevet

«Dens rolige vesen» er det motsatte av hvordan man kan beskrive den gjengse staff. Det er en terrier med svært mye energi, som veldig lett pistrer av kjedsomhet om de ikke får nok mosjon og trening på å være i ro. Ikke minst har de det aller hardeste terriergemyttet av terrierene, de stopper ikke og gir alt, også i slåsskamp med andre hunder som de virkelig elsker å havne i, og de er sterkere enn deg om de først går inn i det.

Du burde vite hva du går til med en sånn her hund. Ikke noe for den gjengse barnefamilien.

Anonymkode: 5a227...f74

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei TS.

Staffen er også en rase som sliter mye med samkjønnsaggresivitet 🤔 Jeg synes ikke det er forenelig med at evt. større barn skal gå tur med den. Hvordan tenker du at f.eks en tenåring skal håndtere det, hvis hunden flyr på en annen hund? 

For meg er det ganske ubegripelig at Staffen er blitt så populær. Det er absolutt ikke en rase for nybegynnere. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jepp og man bør velge ei kjerring som ikke er overvektig, i tilfelle du må bære henne hjem fra fjellet, det er så mye man ikke tenker grundig nok igjennom når man velger hund og livspartner.

Jeg vet det kan være vanskelig å høre for enkelte, men det er forskjell på mennesker og dyr. Hvis et menneske skader seg på fjellet får man luftambulanse, det får ikke dyr. 

Anonymkode: 2bde1...57b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Siden barn ikke skal gå tur med hunden alene uansett siden det ikke er lovlig, så er det kanskje ikke like viktig at hunden er liten?

Anonymkode: 6538d...642

I hundeloven ("loven om forsvarlig hundehold) står det i paragraf 4 : " Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll".

Det er ikke forbudt for barn å gå tur med hunden, selv om "alle" hundefolk påstår det.

AnonymBruker
Skrevet
TulleTall skrev (39 minutter siden):

I hundeloven ("loven om forsvarlig hundehold) står det i paragraf 4 : " Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll".

Det er ikke forbudt for barn å gå tur med hunden, selv om "alle" hundefolk påstår det.

Den som går alene tur med en hund er pålagt ansvaret alene og alle risikoer det medfører. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Den som går alene tur med en hund er pålagt ansvaret alene og alle risikoer det medfører. 

Selvfølgelig. Men det gjelder alle; gamle, voksne, unge, barn, syke og friske… osv. Barn kan heldigvis også gå tur med hunder, som det står i loven : alle som går tur med hunden må ha kontroll. (Uansett alder)

Anonymkode: 9b334...7a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

«Dens rolige vesen» er det motsatte av hvordan man kan beskrive den gjengse staff. Det er en terrier med svært mye energi, som veldig lett pistrer av kjedsomhet om de ikke får nok mosjon og trening på å være i ro. Ikke minst har de det aller hardeste terriergemyttet av terrierene, de stopper ikke og gir alt, også i slåsskamp med andre hunder som de virkelig elsker å havne i, og de er sterkere enn deg om de først går inn i det.

Du burde vite hva du går til med en sånn her hund. Ikke noe for den gjengse barnefamilien.

Ja det er sånn hunderasen blir beskrevet av fagfolk, det var ikke min beskrivelse. Selv har jeg hatt to Staffer og har bare godord og si om rasen, og det du beskriver kjenner jeg ikke igjen på de to hundene jeg har hatt. Og jeg kjenner også en del staffe eiere og de fleste har problemfrie hunder og beskriver den absolutt ikke slik du gjør.

Så jeg tror absolutt den gjengse staff kan beskrives slik det blir gjort, og at du heller viser til unntakene.

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (6 timer siden):

Staffen er også en rase som sliter mye med samkjønnsaggresivitet 🤔 Jeg synes ikke det er forenelig med at evt. større barn skal gå tur med den. Hvordan tenker du at f.eks en tenåring skal håndtere det, hvis hunden flyr på en annen hund? 

For meg er det ganske ubegripelig at Staffen er blitt så populær. Det er absolutt ikke en rase for nybegynnere. 

Jeg tenker at foreldrene er fornuftige og klarer å bedømme når tenåringen er i stand til å gå tur med hunden, både basert på hunden og tenåringen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja det er sånn hunderasen blir beskrevet av fagfolk, det var ikke min beskrivelse. Selv har jeg hatt to Staffer og har bare godord og si om rasen, og det du beskriver kjenner jeg ikke igjen på de to hundene jeg har hatt. Og jeg kjenner også en del staffe eiere og de fleste har problemfrie hunder og beskriver den absolutt ikke slik du gjør.

Så jeg tror absolutt den gjengse staff kan beskrives slik det blir gjort, og at du heller viser til unntakene.

Jeg jobber med hund og blitt godt kjent med minst 50 staffer gjennom årene, så vil si jeg kjenner rasen ganske godt.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber med hund og blitt godt kjent med minst 50 staffer gjennom årene, så vil si jeg kjenner rasen ganske godt.

Med mindre du bevisst kun jobber med problemhunder, så vil jeg tro at du bevisst disskrediterer rasen.

Ingen som seriøst jobber med hund ville kommet med en slik uttalelse som du har nedenfor.

"også i slåsskamp med andre hunder som de virkelig elsker å havne i"

Tør jeg spørre hvordan jobb du har som har hatt kontakt med 50 Staffer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg tenker at foreldrene er fornuftige og klarer å bedømme når tenåringen er i stand til å gå tur med hunden, både basert på hunden og tenåringen. 

Staffen er fortsatt en rase som sliter med samkjønnsaggresivitet, uavhengig av hvem som er i andre enden av båndet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre du bevisst kun jobber med problemhunder, så vil jeg tro at du bevisst disskrediterer rasen.

Ingen som seriøst jobber med hund ville kommet med en slik uttalelse som du har nedenfor.

"også i slåsskamp med andre hunder som de virkelig elsker å havne i"

Tør jeg spørre hvordan jobb du har som har hatt kontakt med 50 Staffer?

Rasen er avlet for å nettopp sloss med andre hunder, og alle ordentlig seriøse oppdrettere av denne rasen informerer også sine potensielle kjøpere om at dette er en rase som man ikke kan regne med at går overens med andre hunder av samme kjønn, heller ikke i samme husholdning og hvertfall ikke fremmede. 

Jeg jobber og har jobbet med forskjellig relatert til hund, adferdstrening, kennel, dyrebutikk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og hva var så morsomt med akkurat det, det er akkurat en av tingene rasen er mest kjent for.

Tre beskrivelser, første av hundefor produsent, deretter sammenslutning av veterinærer, og til sist kennel klubben som kanskje er inhabil.

In its home country of England, the Staffordshire bull terrier is nicknamed the nanny dog, such is its reputation as a child's playmate and guardian. Despite his fierce appearance, this dog is a lover, not a fighter. The breed is gentle, docile, and always on the look out for fun. Although not looking for trouble, the Staffordshire will not back down to a challenge and is not always agreeable with other dogs.

I AniCura arbeider det cirka 1200 veterinærer.https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/hunderaservelger/staffordshire-bull-terrier/

Staffordshire bull terrier, også kalt staff, er en enormt kjærlig hund. Den er lojal og viet til familien, og er spesielt velfungerende med barn. Den liker familielivet og liker å slappe av i sofaen, i tillegg til å gå lange turer. Den er energisk og alltid entusiastisk, uansett hva den gjør. For en Staffordshire bull terrier er livet et fantastisk eventyr. Den er snill, følsom og intelligent.

Egenskaper/Mentalitet: https://www.nkk.no/hunderaser-og-kjop-av-hund/rasevelger/raser/staffordshire-bull-terrier?

Dette sammen med dens hengivenhet mot mennesker generelt og barn i særdeleshet, dens rolige vesen når den ikke er i arbeide og dens pålitelige stabilitet, gjør den til en særdeles god hund til mange formål.

Du anbefaler en rase som ble skapt for kamp. Tenk deg om litt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du anbefaler en rase som ble skapt for kamp. Tenk deg om litt

Du kommenterer som du har vett til, tenk deg litt om.

Bakgrunn (limt inn fra anicura, sammenslutning av væterinærer) 

https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/hunderaservelger/staffordshire-bull-terrier/

De første eksemplarene av rasen ble registrert i England i 1935, 100 år etter at hundekamp ble forbudt. Rasen er i motsetning til det flere tror utelukkende opprettet som familiehund og utstillingshund. Rasen er kjent som en fantastisk familiehund og ble i 2006 kåret til årets familiehund i England. Staffordshire bull terrier stammer sannsynligvis fra bulldogger og den tidens mest populære terrierraser, dog med vekt på bulldograsene. I det berømte Staffordshire Regiment er Staffordshire bull terrier regimentets maskot. Etter andre verdenskrig ble det tradisjon at regimentet ved parader hadde en Staffordshire bull terrier til å lede paraden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...