AnonymBruker Skrevet 19. januar #101 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 4.44): Samme her. Kjenner en labrador som ble drept av en staff nå nylig. Eieren hadde bare sagt unnskyld og gått sin vei. Anonymkode: 838e8...8e1 Sier vel mer om eieren enn hunderasen, slike eiere ville fått klin gærne hunder uansett. Anonymkode: 3d8b2...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #102 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 21.18): Det er praktisk å ha en hund man klarer å bære, jeg har selv måtte bære min ene en km ut av skogen etter hoggormbitt. Anonymkode: 2bde1...57b Jepp og man bør velge ei kjerring som ikke er overvektig, i tilfelle du må bære henne hjem fra fjellet, det er så mye man ikke tenker grundig nok igjennom når man velger hund og livspartner. Anonymkode: 3d8b2...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #103 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): NKK er en rasehundklubb. Puddelmikser er ikke en rase, uansett hvor fancy navn de får. Ja, det finnes rage syndrom på enkelte cockerlinjer. Ja, noen pudler har helt sikkert dårlig mentalitet. Det er jo en grunn til at man bør bli kjent med rasene, møte flere individer og undersøke oppdrettere nøye før man kjøper hund. Min puddel er mye hund i liten kropp, han er etter linjer avlet for sport, men han er jo likevel en letthåndterlig og enkel type så lenge han får det han trenger. Mentaliteten er god, i likhet med de aller fleste pudler jeg kjenner. Anonymkode: b6ccf...1a0 ok hvis du kjenner flere pudler og de er gode så skal jeg ikke avskrive den rasen så bastant som jeg allerede har gjort 🙂 Anonymkode: f0b59...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #104 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hahaha. Det får du ta helt på egen kappe i tilfelle.. Jeg har "også" puddel (det har jo egentlig ikke du), det er min første hund og jeg har null erfaring fra før. Har nesten ikke trengt å dressere han i det hele tatt, allikevel er han snill som et lam. Rasen er jo en DRØM! Gå for alt annet enn blandingshunder tenker jeg vi sier. De som tar lett på valg av hund tar gjerne lett på alt det andre også, så blir det som det blir. Anonymkode: 3c219...2b1 Du får nesten lese resten av det jeg har skrevet for sammenheng. Jeg fikk han som to år gammel og gamle eier sa niks og ingenting om utfordringene han hadde. Jeg ble lurt. Tar på min kappe at jeg burde stilt flere kritiske spørsmål, men er typen som liker å tro godt om folk og hun ga ingen røde flagg. Hun var pent kledd, hadde pent språk og hunden hadde masse utstyr. Hun serverte meg en tårevåt fortelling om skilsmisse og sykdom som gjorde at hun måtte gi han opp. Veldig usikker om noe av det var sant, men det er jo totalt uvesentlig sånn egentlig for situasjonen jeg står i nå. Nå er han min og jeg må bare løse det på et vis. Anonymkode: f0b59...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #105 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du fått han mentaltestet? Anonymkode: d559b...770 Hvis du mener en sånn test ute i skogen med ulike oppgaver er svaret nei, men har fått han vurdert hos flere ulike hundetrenere og dyrleger. Svaret er at han er redd og utrygg. Angrep er det beste forsvar.. Ene dyrlegen mente uten tvil jeg burde avlive, hun var redd for min sikkerhet. Dyrlege nr to var noe mer positiv, men anerkjenner jo problemene som er der. Hun foreslo faktisk en dyrevisker så kan hende jeg prøver det😅. Begge trenere som har satt han mente han ikke er hund for meg siden han krever mye og jeg mangler kunnskapen om problematferd og løsninger. Første trener mente det bare var tidsspørsmål før han biter og det fikk hun helt rett på😟. Fra jeg hentet han på «ferien» sin hos oppdretter i høst og frem til nå har han allerede hatt to bite episoder. Anonymkode: f0b59...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #106 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): En annen litt vesentlig ting tenker jeg er at NKK avviser og fraråder puddel mikser, jeg tenker det er en grunn til det! Håper ikke jeg mistolker deg nå, men var dette et forsøk på å virke smart? NKK fraråder puddel blandinger fordi det er ekstremt uetisk. De blir avlet for mye på, solgt for opp til 40k+ noe som er ALT for mye for en blandingshund som i tillegg kun blir brukt som vanlig familiehund 90% av tiden. De blir markedsført som ''allergivennlige'', noe som 100% er helt 50/50. Med en blandingshund så vet du heller ALDRI hva du får mtp helse OG lynne/temperament. Det blir som å kjøpe nøttemiks når du egentlig kun ville ha cashewnøtter. Du kan ikke forutse hvordan hunden blir som voksen. Det er derfor man skal kjøpe fra en ordentlig oppdretter som faktisk opprettholder rasestandard og setter helse og lynne som førstepri. Det er mye bedre å gå for noe som faktisk er pålitelig enn å ''satse på det beste''. Skal du ha doodle/cockapoo/maltipoo/ OG SÅ VIDERE, kjøp deg puddel istedet!!! De kommer bokstaveligtalt i alle størrelsene du finner i en puddelmiks og er faktisk allergivennlige. Jeg ser alltid puddelmikser som må omplasseres fordi folk er så uvitne og ikke vet hva de får/går til. Folk vet ikke bedre og kjøper disse miksene fordi de er markedført som de ultimate familiehundene. Blandingsavl er helt random og å ved kjøpe disse blandingene er det fult mulig at du tilogmed støtter ''oppdrettere'' som driver valpefabrikk. Det er virkelig ikke verre enn å lese seg opp på HVORFOR blanding med puddel (og andre raser) er et dårlig valg. Alt fra gemytt og hvilke helseskader og sykdommer hundene kan få til hvordan ''oppdretterne'' tjener tusenvis av penger selv de vet om alle problemene som kan oppstå og holder tilbake informasjon om det. Tåler ikke folk som mener at puddel er feilen i disse situasjonene. Takk for meg. Anonymkode: 6fb1a...2c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #107 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du fått han mentaltestet? Anonymkode: d559b...770 Edit- glemte å skrive, men dyrlegen har erklært han frisk som en fisk så dette sitter mentalt. Ingen fysisk årsak eller smerter. Anonymkode: f0b59...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 19. januar #108 Del Skrevet 19. januar (endret) Gordon Setter 😉 Endret 19. januar av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #109 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Håper ikke jeg mistolker deg nå, men var dette et forsøk på å virke smart? NKK fraråder puddel blandinger fordi det er ekstremt uetisk. De blir avlet for mye på, solgt for opp til 40k+ noe som er ALT for mye for en blandingshund som i tillegg kun blir brukt som vanlig familiehund 90% av tiden. De blir markedsført som ''allergivennlige'', noe som 100% er helt 50/50. Med en blandingshund så vet du heller ALDRI hva du får mtp helse OG lynne/temperament. Det blir som å kjøpe nøttemiks når du egentlig kun ville ha cashewnøtter. Du kan ikke forutse hvordan hunden blir som voksen. Det er derfor man skal kjøpe fra en ordentlig oppdretter som faktisk opprettholder rasestandard og setter helse og lynne som førstepri. Det er mye bedre å gå for noe som faktisk er pålitelig enn å ''satse på det beste''. Skal du ha doodle/cockapoo/maltipoo/ OG SÅ VIDERE, kjøp deg puddel istedet!!! De kommer bokstaveligtalt i alle størrelsene du finner i en puddelmiks og er faktisk allergivennlige. Jeg ser alltid puddelmikser som må omplasseres fordi folk er så uvitne og ikke vet hva de får/går til. Folk vet ikke bedre og kjøper disse miksene fordi de er markedført som de ultimate familiehundene. Blandingsavl er helt random og å ved kjøpe disse blandingene er det fult mulig at du tilogmed støtter ''oppdrettere'' som driver valpefabrikk. Det er virkelig ikke verre enn å lese seg opp på HVORFOR blanding med puddel (og andre raser) er et dårlig valg. Alt fra gemytt og hvilke helseskader og sykdommer hundene kan få til hvordan ''oppdretterne'' tjener tusenvis av penger selv de vet om alle problemene som kan oppstå og holder tilbake informasjon om det. Tåler ikke folk som mener at puddel er feilen i disse situasjonene. Takk for meg. Anonymkode: 6fb1a...2c5 Jeg trekker tilbake mitt angrep imot pudler, men når jeg har 50 prosent puddel er det vel ikke så rart at jeg tar slutningen som jeg gjør? Og nei, det var ingen forsøk på å være nesevis eller fremstå smart, det var mer å stadfeste at NKK som er en seriøs organisasjon fraråder min rase og andre mikser nettopp fordi de ofte har problemer. Min tankerekke og resonnering før jeg fikk han var at han var riktig alder (ville ha en ung, men ikke valp 😉) + han var røytefri og nydelig på bildene. Brukte altfor liten tid å lese meg opp på rasen, det tar jeg kritikk på. Tar også kritikk på at jeg spurte altfor få kritiske spørsmål til eier, jeg trodde på henne. Kommer aldri til å overta en adopsjonshund fra noen uten å kreve en slags prøvetid først, lekse lært ! Anonymkode: f0b59...a67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #110 Del Skrevet 19. januar Maskinfører skrev (10 minutter siden): Gordon Setter 😉 Så nydelig den var! 🌸🌸🥰. Anonymkode: f0b59...a67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 19. januar #111 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så nydelig den var! 🌸🌸🥰. Anonymkode: f0b59...a67 Ja den er nydelig 🌸🌸🌸🥰🐕😍 ikke min da men skal ha en sånn med tiden 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #112 Del Skrevet 19. januar Maskinfører skrev (15 minutter siden): Ja den er nydelig 🌸🌸🌸🥰🐕😍 ikke min da men skal ha en sånn med tiden 🥰 Hadde lett kidnappa den om jeg var deg 😉😝 Anonymkode: f0b59...a67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 19. januar #113 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde lett kidnappa den om jeg var deg 😉😝 Anonymkode: f0b59...a67 Ja jeg også men dessverre så er bilde fra Utlandet ☹️☹️😭😭😋😋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #114 Del Skrevet 19. januar Maskinfører skrev (5 minutter siden): Ja jeg også men dessverre så er bilde fra Utlandet ☹️☹️😭😭😋😋 Blir vanskelig da 😋🤪 Anonymkode: f0b59...a67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #115 Del Skrevet 19. januar Welsh corgi cardigan. Suverene små tøffinger og gode familiehunder med mye personlighet, den vil trenge aktivitet og lek, og en stødig oppdragelse, men den liker også sofakroken, om du hjelper den oppi. Anonymkode: f7c91...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 19. januar #116 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Blir vanskelig da 😋🤪 Anonymkode: f0b59...a67 Ja 😭😭😋😋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #117 Del Skrevet 19. januar Siden barn ikke skal gå tur med hunden alene uansett siden det ikke er lovlig, så er det kanskje ikke like viktig at hunden er liten? Vi har en golden retriever og syns det er den ultimate familiehund. Vi har en tispe på ca 30 kg. Helt perfekt. Omgjengelig å grei, smart, røyter ikke noe særlig mellom de 2 periodene i året så lenge hun får laksolje i maten. Nydelig søt og elsker sofakos og tur like mye. Anonymkode: 6538d...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyeur Skrevet 19. januar #118 Del Skrevet 19. januar Syns det er en uting at folk krangler om sine personlige oppfatninger om de forskjellige hunderaser, fremfor å saklig svare på det TS spør om. Til TS: for meg høres det ikke ut som dere er helt klare for hund - spesielt siden du og samboeren ikke er enige om hvilken hund dere vil ha. Jeg ville unngått raser som varsler, alle typer blanding: spesielt alle cocapoo raser, og ikke minst ville jeg brukt mere tid. Gordonsetter er feks vakker, men den er en jakthund med instinkter, og krever mye mosjon. I tillegg må dere tenke på om dere vil ha hannhund eller tispe - her er det også forskjeller. Ikke minst må dere finne et seriøst oppdrett. Ikke kjøp hund på finn.. Ville dratt på hundeutstilling og sett på hunder, hva slags utsende liker dere, og hvilken størrelse kan dere begge gå med på å få i hus? De fleste hunder er fine individer, men alle hunder krever oppdragelse og mosjon, samt de har instinkter knyttet til hvilken rase de er. Jeg tror det er en dårlig ide og kjøpe seg en hund, uten å ha snakket mer med samboeren om hva dere skal bruke den til, og hvilket liv dere ser for dere med hund. Så, mitt forslag er å vente noen år til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #119 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvis du mener en sånn test ute i skogen med ulike oppgaver er svaret nei, men har fått han vurdert hos flere ulike hundetrenere og dyrleger. Svaret er at han er redd og utrygg. Angrep er det beste forsvar.. Ene dyrlegen mente uten tvil jeg burde avlive, hun var redd for min sikkerhet. Dyrlege nr to var noe mer positiv, men anerkjenner jo problemene som er der. Hun foreslo faktisk en dyrevisker så kan hende jeg prøver det😅. Begge trenere som har satt han mente han ikke er hund for meg siden han krever mye og jeg mangler kunnskapen om problematferd og løsninger. Første trener mente det bare var tidsspørsmål før han biter og det fikk hun helt rett på😟. Fra jeg hentet han på «ferien» sin hos oppdretter i høst og frem til nå har han allerede hatt to bite episoder. Anonymkode: f0b59...a67 Ja, tenkte på slik test, f.eks hos Hund helt på grensen, vet ikke om du har hørt podcasten deres? Jeg tenkte det fordi det virker som du er usikker på veien videre for deg og hunden. De ville nok kunne gitt deg et svar på om problemene er noe du kunne jobbet med, eventuelt noe andre kunne jobbet med, eller om avliving er beste løsning. Ser fascinasjonen med dyretolk, men jeg holder en knapp på mentaltesting. Må være veldig tungt å ha en slik hund, du har min medfølelse. Anonymkode: d559b...770 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #120 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, tenkte på slik test, f.eks hos Hund helt på grensen, vet ikke om du har hørt podcasten deres? Jeg tenkte det fordi det virker som du er usikker på veien videre for deg og hunden. De ville nok kunne gitt deg et svar på om problemene er noe du kunne jobbet med, eventuelt noe andre kunne jobbet med, eller om avliving er beste løsning. Ser fascinasjonen med dyretolk, men jeg holder en knapp på mentaltesting. Må være veldig tungt å ha en slik hund, du har min medfølelse. Anonymkode: d559b...770 Tusen takk for tips! Skal sjekke ut den podcasten. Har forgjeves forsøkt å få tak i Maren (bølle til bestevenn) men hu har så stor pågang at det er umulig å få tak i hu. Jo tusen takk for sympati, selvsagt er det tungt 😥 Det tyngste er at jeg ikke visste hva jeg gikk til. Hadde eier spilt med mer åpne kort hadde jeg vært førstemann til å erkjenne at jeg har ikke erfaring nok til å gå på en sånn oppgave, men sånn ble det ikke siden hun valgte å skjule problemene fra meg. Hundetrener mente selvsagt at alt og alle kan jobbes med, men det vil kreve masse fra meg mentalt og ikke minst økonomisk (en time koster over tusen kroner) og det har jeg desverre ikke økonomi til over lengre tid.. 😟 Hun var også tydelig på at vi snakket flere år med trening og hun kunne ikke love noe godt resultat selv om vi gikk til henne eks en dag i uken. Har ei venninne som kan hund veldig godt som har hjulpet oss, men jeg merker at han behøver noen som VIRKELIG kan hund. Problemet er bare at hundetrener (og andre folk jeg har rådført meg med ) mener det blir nærmest umulig å finne siden de som helt på ekte kan hund skyr gjerne unna sånne prosjekter nettopp fordi de vet hvor mye jobber det er å skulle snu den skuta når ting først har gått gæli 😔. Anonymkode: f0b59...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå