AnonymBruker Skrevet 8. januar #41 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Prøver meg på noen tips her, siden de hundevante i omgangskretsen kun har store hunderaser, og kanskje jeg har oversett noe... Vi er en familie på fire som vurderer hund nå som yngste starter på skole til høsten og vi føler vi som familie er klare for det. Mannen er vant med og ønsker en større hunderase. Han har hatt blant annet schäferhund og en stor labradorblanding. Han har familiemedlemmer med kongepuddel og rottweiler og trives med disse. Jeg syns disse er for store. Vi bor på stor naturtomt inntil skog med mye turstier. Det er nesten alltid en voksen på hjemmekontor så hunden blir lite alene. Jeg ønsker noe som er lite nok og barnevennlig nok til at barna kan håndtere greit og etter hvert gå kortere turer med selv også i barneskolealder. Allergivennlig eller ikke for mye pelsstell er et pluss, det er diverse allergier blant mine slektninger, selv om det ikke er pelsallergier. Jeg er svak for typisk søte raser og ønsker noe jeg kan løfte ved behov, så max kanskje 20 kg. Favoritthunden blant de jeg har truffet var en cavalier ing charles spaniel så jeg er svak for rasen, men klar over at den ikke avles på lenger, og mannen mener uansett det er for liten rase. Tror dere det finnes noen andre realistiske alternativer til familiehund enn labrador(/golden) for oss? Anonymkode: 04d47...98c Dansk svensk gårdshus kanskje. Drit I hva mannen mener, jeg skal aldri ha en stor hund igjen. Anonymkode: dfef5...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #42 Del Skrevet 8. januar Gårdshund* Anonymkode: dfef5...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 8. januar #43 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tror ikke du skjønte hva jeg prøvde å si, men det er greit. Anonymkode: 2cf6a...0da Hva er det jeg ikke forstod? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #44 Del Skrevet 8. januar Mardina skrev (1 time siden): Vel, utseende på hunden har faktisk en del å si for min del. Jeg skal tross alt dele 10-12 år av livet mitt med en hund. Da hadde dt ikke vært noe særlig og hatt en hund jeg ikke kunne fordra utseende på 😊 Overfladisk kanskje ja, men det er nå sånn det er for meg. Jeg er helt enig med deg. Jeg kan heller ikke ha en hund jeg ikke synes er vakker. Det er faktisk det viktigste kriteriet, sammen med at hunden ikke kan være større enn at jeg klarer å holde den igjen om det skulle dukke opp et rådyr. Dermed er alle korthårede, alle flatnesede og alle over 20 kg utelukket for min del. Anonymkode: 16eff...c30 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #45 Del Skrevet 8. januar Til TS: Denne rasevelgeren er hjelpsom. Den førte til at vi kjøpte en Australian Shepherd, sen rase som vi ikke hadde hørt om tidligere. https://www.nkk.no/hunderaser-og-kjop-av-hund/rasevelger/ Anonymkode: 16eff...c30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #46 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi er kjempefornøyd med vår polske jaktspaniel (polski myslowski). Den er ikke så stor, er utrolig fin ❤️ Er vennlig, kosete, smart og lærevillig. Kan brukes til agility, turer - det du vil. Er også bedagelig og sofagris, elsker kos. Kontaktsøkende. Får ikke tak i rasen her, såvidt jeg vet er det kun vi som har (?) her i Norge. Vi kjøpte i Polen (svært populær der), eventuelt kan man finne i Sverige/Danmark. For oss er det den perfekte familiehunden som er med på alt. Anonymkode: 2bfde...eb8 Hva er forskjellen på denne og f.eks wachtelhund, boykin spaniel og field spaniel? Anonymkode: f146b...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 9. januar #47 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 2.18): Retter meg selv, 16 år. Anonymkode: 81c32...08b AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 2.17): Vil bare opplyse om at det er ulovlig for barn under 18 år å gå tur med hund alene. Anonymkode: 81c32...08b Dette stemmer ikke. Det loven sier er at barn under 16 ikke skal ha selvstendig ansvar for dyr. Det vil si at hvis du kjøper en hund i julegave til 14-åringen er det fortsatt du som foresatt som har ansvar for at hunden får det den trenger. Det betyr ikke at man ikke kan delegere oppgaver (gi mat, gå tur ++) til barna, det er jo bare sunt at ungene får delta i forbindelse med dyr. Men det er de voksne som har det endelige ansvaret for å påse at hunden får det den trenger. Når det er sagt er det absolutt lurt å tenke gjennom de ulike tingene som kan skje på tur. Det er ikke uvanlig at løse hunder kommer bort, og det kan resultere i slagsmål. Dette må man være forberedt på og vurdere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #48 Del Skrevet 12. januar Hva med boxer? 😊 Anonymkode: a9a27...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #49 Del Skrevet 12. januar Hvor mye trening tenker dere at dere orker i lengden? Fysisk aktivitet og hjernetrim.. HVORFOR skal du løfte hunden? Hunder skal da ikke bæres rundt.. Vi har kun løftet hundene inn/ut av bil, når de har vært veldig syke eller etter de har fått narkose.. Anonymkode: ca24e...eca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #50 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 2.13): Puddelen trenger også mye, vil jeg si. Anonymkode: d559b...770 Ville gått for alt annet enn puddel. Jeg har en cocokapoo med relativt store atferdsvansker. Vi snakker knurring, glefsing og forsøk på angrep. Anonymkode: f0b59...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 12. januar #51 Del Skrevet 12. januar (endret) Om det gjelder hest,kyr,katt eller hund så trengs det en trygg leder. Endret 12. januar av Macro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #52 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvor mye trening tenker dere at dere orker i lengden? Fysisk aktivitet og hjernetrim.. HVORFOR skal du løfte hunden? Hunder skal da ikke bæres rundt.. Vi har kun løftet hundene inn/ut av bil, når de har vært veldig syke eller etter de har fått narkose.. Anonymkode: ca24e...eca Det er praktisk å ha en hund man klarer å bære, jeg har selv måtte bære min ene en km ut av skogen etter hoggormbitt. Anonymkode: 2bde1...57b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #53 Del Skrevet 12. januar De finnes Inge hunder som er allergivennlige, dessverre. Jeg ville faktisk anbefalt en hund som det er 13 av på dusinet, og det er Staffordshire bull terrier. Det er en blid og kjærlig rase. Som de aller fleste andre hunder blir den et bedre familiemedlem om den har grunnleggende trening og en tydelig eier. Mange av rasene nevnt krever mye mental stimuli (alle trenger noe) og kan lett få uønsket adferd (graving, gjeting og frustrasjon). Det viktigste er allikevel å finne en god og seriøs oppdretter som avler bevisst på godt lynne. Valg av hund er selvsagt preferanser. Ser mange anbefaler whippet, men personlig liker jeg verken utseendet eller væremåten. Har ei venninne med flere, og synes de er stand-offish, samt at de knyttet seg veldig til en person i husholdningen. Anonymkode: cea67...7ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #54 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): De finnes Inge hunder som er allergivennlige, dessverre. Jeg ville faktisk anbefalt en hund som det er 13 av på dusinet, og det er Staffordshire bull terrier. Det er en blid og kjærlig rase. Som de aller fleste andre hunder blir den et bedre familiemedlem om den har grunnleggende trening og en tydelig eier. Mange av rasene nevnt krever mye mental stimuli (alle trenger noe) og kan lett få uønsket adferd (graving, gjeting og frustrasjon). Det viktigste er allikevel å finne en god og seriøs oppdretter som avler bevisst på godt lynne. Valg av hund er selvsagt preferanser. Ser mange anbefaler whippet, men personlig liker jeg verken utseendet eller væremåten. Har ei venninne med flere, og synes de er stand-offish, samt at de knyttet seg veldig til en person i husholdningen. Anonymkode: cea67...7ae Jeg hadde kjøpt neste alle andre raser før staff... Jada, blid og kjærlig rase mot sine egne, men det er ikke en hund som er sosial mot andre hunder dessverre. Anonymkode: a5e4b...e66 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #55 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): HVORFOR skal du løfte hunden? Hunder skal da ikke bæres rundt.. Vi har kun løftet hundene inn/ut av bil, når de har vært veldig syke eller etter de har fått narkose.. FORDI noen ganger kan en ha behov for å bære hunden og da er det greit å klare det selv. Som f eks da den kuttet seg på benet på tur og hadde veldig vondt da den gikk. Ja kunne dratt en halt hund til dyrlegen, istedetfor tok jeg henne på armen og smertene ble mye mer kortvarig. Eller som da den ble bitt av en annen hund og det hastet å komme til dyrlegen. Måtte jeg ventet på bærehjelo eller latt den gå selv hadde den ikke overlevd. Så jeg kommer aldri til å ha noe større hund enn hva jeg kan bære selv. Anonymkode: 2cf6a...0da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #56 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 14.07): Vi bor på stor naturtomt inntil skog med mye turstier. Det er nesten alltid en voksen på hjemmekontor så hunden blir lite alene. Husk at det er ikke "akkurat nå situasjon" som er avgjørende, men "de neste 15 årene". Anonymkode: 71768...109 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #57 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ville gått for alt annet enn puddel. Jeg har en cocokapoo med relativt store atferdsvansker. Vi snakker knurring, glefsing og forsøk på angrep. Anonymkode: f0b59...a67 Du advarer mot puddel basert på din erfaring med en blanding av to arbeidende hunder, der det neppe er det beste av noen av rasende som er mikset... Det er en grunn til at det er mye atferdsproblemer på puddelblandinger, det er at ingen seriøse oppdrettere med gode hunder vil bruke hundene sine i blandingsavl... Jeg vil ha en hund jeg kan bære selv. Om det er for å løfte over et gjerde på tur, som det er en del av på stier her, eller fordi den er bitt av huggorm og ikke bør anstrenge seg. Jeg mener flere bør tenke på dette når de velger hund. Anonymkode: b6ccf...1a0 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #58 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg hadde kjøpt neste alle andre raser før staff... Jada, blid og kjærlig rase mot sine egne, men det er ikke en hund som er sosial mot andre hunder dessverre. Anonymkode: a5e4b...e66 Enig! Staff burde forbys. For mye kamphund i de. Min hund har blitt angrepet to ganger, og begge ganger var det staff. Og min hund er sosial og kommer godt overens med alle hunder, men begge ganger han ble angrepet kom det en løs staff bort da min var i bånd og angrep uprovosert. Anonymkode: 3ad36...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #59 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 11.00): Hundeloven presiserer at ingen under 16 år skal ha ansvar for en hund. Det betyr også at barn ikke bør gå tur med hunden alene, ettersom et barn på tur vil stå som ansvarlig for hunden. Anonymkode: a5e4b...e66 Det er selvsagt ikke slik loven er ment å tolkes. Det vil i så fall gjøre meg til forbryter fordi min 12-åring er alene noen timer på ettermiddagen med hunden, og som regel lufter den også... Anonymkode: bc056...f22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #60 Del Skrevet 12. januar Hva med cocker spaniel? Søte, passe store og trivelige hunder. Anonymkode: bc056...f22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå