AnonymBruker Skrevet 7. januar #1 Del Skrevet 7. januar Prøver meg på noen tips her, siden de hundevante i omgangskretsen kun har store hunderaser, og kanskje jeg har oversett noe... Vi er en familie på fire som vurderer hund nå som yngste starter på skole til høsten og vi føler vi som familie er klare for det. Mannen er vant med og ønsker en større hunderase. Han har hatt blant annet schäferhund og en stor labradorblanding. Han har familiemedlemmer med kongepuddel og rottweiler og trives med disse. Jeg syns disse er for store. Vi bor på stor naturtomt inntil skog med mye turstier. Det er nesten alltid en voksen på hjemmekontor så hunden blir lite alene. Jeg ønsker noe som er lite nok og barnevennlig nok til at barna kan håndtere greit og etter hvert gå kortere turer med selv også i barneskolealder. Allergivennlig eller ikke for mye pelsstell er et pluss, det er diverse allergier blant mine slektninger, selv om det ikke er pelsallergier. Jeg er svak for typisk søte raser og ønsker noe jeg kan løfte ved behov, så max kanskje 20 kg. Favoritthunden blant de jeg har truffet var en cavalier ing charles spaniel så jeg er svak for rasen, men klar over at den ikke avles på lenger, og mannen mener uansett det er for liten rase. Tror dere det finnes noen andre realistiske alternativer til familiehund enn labrador(/golden) for oss? Anonymkode: 04d47...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #2 Del Skrevet 7. januar Kanskje whippet? Forøvrig uenig i at barna skal lufte, du vet aldri hvilken situasjon de kan møte, andre hunder etc. Anonymkode: d559b...770 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #3 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kanskje whippet? Forøvrig uenig i at barna skal lufte, du vet aldri hvilken situasjon de kan møte, andre hunder etc. Anonymkode: d559b...770 Jeg vet forresten ikke hvordan de er med tanke på allergi. Men de er søte, liker å kose seg inne og løpe ute. Har ofte jaktinnstinkt, så ville gjerdet inn et område om dere ikke allerede har det. Anonymkode: d559b...770 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 7. januar #4 Del Skrevet 7. januar Hvor mye mosjon tenker du at hunden kommer til å få i hverdagen? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #5 Del Skrevet 7. januar Dansk/svensk gårdshund Anonymkode: 3b025...15c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #6 Del Skrevet 7. januar Whippet tror jeg blir perfekt! Anonymkode: d1bdd...1fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #7 Del Skrevet 7. januar Var på vei til å foreslå en Shetland Sheepdog, men pelsen kan være heftig. Anonymkode: d2eb6...60d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #8 Del Skrevet 7. januar Kooikerhondje. Anonymkode: daf62...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #9 Del Skrevet 7. januar Mellompuddel eller Lagotto. Litt pelsstell, men holder man de kortklippet er det egentlig lite av det også. Anonymkode: 2ddb7...c56 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #10 Del Skrevet 7. januar Mellompuddel? Bruker et par timer på pelsstell hver 3.-4. uke på min. Ingen hår å støvsuge mellom stell 😉 Min niese på 9 klarer fint å holde og håndtere min på tur, og syns det er mye morsommere enn deres egne større hund. Anonymkode: b6ccf...1a0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #11 Del Skrevet 7. januar Finsk lapphund, mellompuddel (eventuelt storpuddeltispe, de blir rundt 20kg), cocker spaniel, spansk vannhund osv. Anonymkode: a5e4b...e66 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cirkelin Skrevet 7. januar #12 Del Skrevet 7. januar En liten storpuddel ligger rundt 20 kg, men om barna skal gå tur med hunden er kanskje en mellompuddel lettere å holde styr på. Størrelsen på mellompuddel varierer 7-15 kg. Den er røytefri, allergivennlig og lettlært, men trenger god oppdragelse og mental stimuli. Holder du den kortklippet er det relativt lite pelsstell. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #13 Del Skrevet 7. januar Hadde mye av de samme kravene og gikk for Whippet. Det var det beste valget ever. Whippet er en fantastisk familiehund. Elsker å kose, lett å ha med over alt, går lange turer, men elsker sofabord like mye. I tillegg er de verdens fineste og utrolig morsomme. Ang.allergi så går de som allergivennlig. Kjenner to hundeallergikere som ikke reagerer på Whippet. Den ene har to, den andre har tre stk. Pleier å si at alle burde ha en Whippet i livet sitt, da hadde verden vært et bedre og fredeligere sted. Anonymkode: 2cf6a...0da 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #14 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Var på vei til å foreslå en Shetland Sheepdog, men pelsen kan være heftig. Anonymkode: d2eb6...60d Ser hvor du kommer fra, men sheltier er en rase som trenger mye å gjøre for å trives, de lever for å lære og utføre kommandoer + at de bjeffer en god del. Det passer ikke så godt som familiehund som ts ser etter... Jeg ville anbefalt mellompuddel, whippet eller mittelspitz Anonymkode: 6fb1a...2c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #15 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hadde mye av de samme kravene og gikk for Whippet. Det var det beste valget ever. Whippet er en fantastisk familiehund. Elsker å kose, lett å ha med over alt, går lange turer, men elsker sofabord like mye. I tillegg er de verdens fineste og utrolig morsomme. Ang.allergi så går de som allergivennlig. Kjenner to hundeallergikere som ikke reagerer på Whippet. Den ene har to, den andre har tre stk. Pleier å si at alle burde ha en Whippet i livet sitt, da hadde verden vært et bedre og fredeligere sted. Anonymkode: 2cf6a...0da Sofabord var selvfølgelig SOFAKOS helt til mobilen bestemte seg for å forandre på det... Anonymkode: 2cf6a...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #16 Del Skrevet 7. januar Kooiker , finsk lapphund eller mittelspitz. Selv har jeg finsk lapphund og synes det er den ultimate familiehund Anonymkode: 8daf6...b93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #17 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser hvor du kommer fra, men sheltier er en rase som trenger mye å gjøre for å trives, de lever for å lære og utføre kommandoer + at de bjeffer en god del. Det passer ikke så godt som familiehund som ts ser etter... Jeg ville anbefalt mellompuddel, whippet eller mittelspitz Anonymkode: 6fb1a...2c5 Puddelen trenger også mye, vil jeg si. Anonymkode: d559b...770 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #18 Del Skrevet 8. januar Vil bare opplyse om at det er ulovlig for barn under 18 år å gå tur med hund alene. Anonymkode: 81c32...08b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #19 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil bare opplyse om at det er ulovlig for barn under 18 år å gå tur med hund alene. Anonymkode: 81c32...08b Retter meg selv, 16 år. Anonymkode: 81c32...08b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #20 Del Skrevet 8. januar Vi har hatt mye forskjellig både av store, mellom og små. Tenker kanskje svensk dansk gårdshund. Det er en allsidige rase / ikke stor, men mye hund i liten kropp. Liker å vær med på alt. Kjenner noen som har det der er hunden med ute og «jobber» på gården på dagene, sitter på med firhjuling og sofakos på kveld ☺️ Anonymkode: 0afd1...73f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå