AnonymBruker Skrevet i går, 11:52 #1 Del Skrevet i går, 11:52 Hei ❤️ har en sønn på straks 8 mnd ,7 mnd korrigert da han kom 1 mnd for tidlig. Han har tydelig favorittside som vi gjør alt for at skal bli bedre.legger håndkle på høyresiden så han ikke skal komme over på den siden . Har gått til fysio I flere mnd og. Han ruller enda ikke fra rygg til mage .Jeg føler meg som verdens verste mamma ( førstegangs) skal på ny kontroll i morgen på helsestasjon og redd de vil mene det er noe galt osv. Noen som har lignende erfaring ?❤️ Anonymkode: a8edf...a0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:57 #2 Del Skrevet i går, 11:57 Min datter også var treg på dette og var til fysio. Født til termin. Husker ikke når hun begynte å rulle men gikk også veldig sent, alt var liksom på grensen til om det var normalt. Hun er helt normal i dag. Var dårlig på å legge henne på magen og mistenker det kan være derfor Anonymkode: 0a0b7...e76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:00 #3 Del Skrevet i går, 12:00 Er det andre milepæler baby er sen med? Anonymkode: d3087...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:10 #4 Del Skrevet i går, 12:10 Trenger ikke være noe galt og bare fint at du får oppfølging ved helsestasjonen med fysio. De vil følge med på utviklinge. Begge mine var veldig trege motorisk, førstemann hadde litt oppfølging med barnehabilitering og fysio frem til han var ca 3. Helt normal gutt i dag. Han hadde også favorittside som baby. Krabbet veldig sent, gikk v. 18 mnd. Mobile ledd. Neste barn også mobile ledd, veldig bedagelig som baby. Sen med å krabbe hun også og gikk ikke før 21 mnd. Hadde også oppfølging med fysio som baby og litt i barnehagen. Også en helt normal jente i dag, som er både høyt og lavt. Begge har tatt igjen sine jevnaldrende motorisk, tok litt lenger tid med eldste men han er en mye mer forsiktig type enn søstra også. Anonymkode: 3608b...5ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #5 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det andre milepæler baby er sen med? Anonymkode: d3087...a4d Hvordan da tenker du ? Anonymkode: a8edf...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden Ville fortsatt hos fysio, men supplert med timer hos kiropraktor. Favorittside kan tyde på låsninger, og etter egen erfaring kan kiropraktor være mye mer effektivt. Da er det selvsagt kiropraktor spesialisert på babyer og barn jeg mener, som behandler veldig skånsomt. Anonymkode: 06c49...5ae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #7 Del Skrevet 23 timer siden Første datter rullet ikke over før hun var 9mnd. Måtte da til manuelterapaut og få behandling. Øvelser med fysio alene var ikke nok. Helt normal motorisk i dag. Anonymkode: c7b51...3af 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville fortsatt hos fysio, men supplert med timer hos kiropraktor. Favorittside kan tyde på låsninger, og etter egen erfaring kan kiropraktor være mye mer effektivt. Da er det selvsagt kiropraktor spesialisert på babyer og barn jeg mener, som behandler veldig skånsomt. Anonymkode: 06c49...5ae Glemte nevne at vi var til manuell terapeut før jul og han hadde en låsning og stivhet i kragebenet .skal tilbake denne uka ,men trodde det skulle bli bra etter første gangen. Anonymkode: a8edf...a0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #9 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er det andre milepæler baby er sen med? Anonymkode: d3087...a4d Han prater mye,fått tenner ,veldig sosial, når vi legger han på baby gym så ligger han plutselig ille på samme plass etter en stund , han ruller ikke men kommer seg andre plasser på matta allikevel. Anonymkode: a8edf...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Glemte nevne at vi var til manuell terapeut før jul og han hadde en låsning og stivhet i kragebenet .skal tilbake denne uka ,men trodde det skulle bli bra etter første gangen. Anonymkode: a8edf...a0d Det må ofte flere behandlinger til. Anonymkode: c7b51...3af 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvordan da tenker du ? Anonymkode: a8edf...a0d F.eks første smil, alder da baby greidde å holde hodet oppe selv, toleranse på fast føde Anonymkode: d3087...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Del Skrevet 23 timer siden Sønnen min har vært sent ute motorisk hele veien og har blitt fulgt av fysio fra han var 3 måneder. Begynte ikke å krype og sitte uten støtte før han var 11 måneder, gikk ikke før han var nesten 2 år, blant annet. Han har hypermobile ledd og trenger mange ganger den samme styrken som "normale" barn for å kunne gjøre de samme tingene. Han trenger mye ekstra styrke bare for å holde føttene riktig vei, for eksempel. Det var ikke før han var rundt 8 måneder at fysio slo fast at han er hypermobil ettersom alle babyer skal være litt hypermobile, men ved 8 måneder skulle de ha stabilisert seg mye mer enn hans hadde. Er nå 3 år gammel og følges fortsatt opp av fysio i barnehagen. Han er fremdeles skikkelig Gummi-Tarzan og sent ute motorisk, men nå har han blitt såpass sterk i kroppen at det går jevnt framover, bare sakte. Anonymkode: 1cfc9...489 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): F.eks første smil, alder da baby greidde å holde hodet oppe selv, toleranse på fast føde Anonymkode: d3087...a4d Han har smilt siden 1-2 mnd , 3 måltider med fast føde i tillegg til mme siden 4-5 mnd. Han klarer å holde hodet greit selv nå og gjort det en stund . Anonymkode: a8edf...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #14 Del Skrevet 23 timer siden Min sønn var også slik, vi fikk oppfølging av fysio på helsestasjonen pga det. Han har møtt alle fysiske milepæler litt senere enn vanlig, men han er nå 4 år og er helt normal og fin. Han ventet bare på å sitte, gå, rulle og snakke til han var helt sikker på å få det til tydeligvis Med en gang han begynte å gå feks så gikk han så stødig, ramlet nesten aldri og løp av gårde. Min første sønn som gikk tidligere ramlet mye mer i starten og var mer ustø. Så det behøver ikke være noe galt, barn er forskjellige og utvikler seg i ulikt tempo. Men det er fint dere får oppfølging, så kan de bistå hvis det er noe ekstra barnet behøver hjelp med. Anonymkode: 5f2d9...a8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #15 Del Skrevet 23 timer siden Jeg tenker at tidlig intervensjoner kan gå over alle stokker noen ganger. Særlig når det gjelder slike relativt uskyldige ting. Vi hadde også en baby med favorittside og mer fettvalker på høyre side. Vi var hos fysioterapeut og vi trente og hadde fokus på det. Så begynte han å krabbe og problemet ble borte.. Oppfølgingen og treningen var sikkert ikke skadelig, men var den nødvendig? Jeg har mine tvil egentlig. Så i dag tenker jeg både oppfølgingen var bortkastet ressursbruk og at det førte til unødvendig bekymring for oss foreldre. (Jeg har selv helsebakgrunn så ble overrasket over hvor mye jeg tok innover bekymringen fra helsestasjonen). Han er forresten 7 år og veldig god motorisk nå. Anonymkode: ec03a...e46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at tidlig intervensjoner kan gå over alle stokker noen ganger. Særlig når det gjelder slike relativt uskyldige ting. Vi hadde også en baby med favorittside og mer fettvalker på høyre side. Vi var hos fysioterapeut og vi trente og hadde fokus på det. Så begynte han å krabbe og problemet ble borte.. Oppfølgingen og treningen var sikkert ikke skadelig, men var den nødvendig? Jeg har mine tvil egentlig. Så i dag tenker jeg både oppfølgingen var bortkastet ressursbruk og at det førte til unødvendig bekymring for oss foreldre. (Jeg har selv helsebakgrunn så ble overrasket over hvor mye jeg tok innover bekymringen fra helsestasjonen). Han er forresten 7 år og veldig god motorisk nå. Anonymkode: ec03a...e46 Jeg har selv helsebakgrunn , da vi var på 6 mnd kontroll i nov så sa Hu at hvis han ikke rullet innen den og den datoen så var det noe galt . Etter det så har jeg vært så stresset.angrer på at jeg ikke sa fra den gangen. Anonymkode: a8edf...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #17 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han har smilt siden 1-2 mnd , 3 måltider med fast føde i tillegg til mme siden 4-5 mnd. Han klarer å holde hodet greit selv nå og gjort det en stund . Anonymkode: a8edf...a0d Grunnen til at jeg spurte var at om det kun er det at baby ikke ruller rundt som mangler hadde jeg ikke vært bekymra. Derimot om det er andre ting også baby er sen på så er det mer grunn til uro. Jeg har et barn som akkurat har bikket 3 år. Barnet var sen på alle milepæler. Smilet manglet, var sen med å kunne løfte hodet når h*n lå på magen, sen med å rulle, kunne ikke sitte uten støtte før etter 1 år gammel, sen med å gå (tok sine første skritt som 1,5 åring) og sist men ikke minst manglende språk. Var også andre ting som gjorde at jeg raskt skjønte det var noe som ikke stemte. Hadde dette vært mitt første barn hadde jeg ikke hatt peiling, men h*n har to eldre søsken som utviklet seg helt a4 så derfor var det lettere å oppdage. Barnet er fortsatt under utredning nå, vi har ikke funnet ut hva det kan være men ettersom tiden går så utvikler barnet seg hele tiden. Nå har ordforrådet kommet seg kraftig, har to ords setninger og avogtil tre ords setninger, og motorisk er h*n helt der h*n skal være. Beste rådet mitt er å lytte til mammastemmen inni deg. Vi får som regel høre på helsestasjonen at alt er normalt etc men mammafølelsen jeg hadde da dette barnet ble født ble heldigvis tatt på alvor og barnet får idag masse ekstra hjelp i barnehagen En ting du kan være obs på, hvis baby ikke kan sitte ved egen hjelp ved fylt 1 år så er det grunn til å gå videre å få hjelp. Anonymkode: d3087...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #18 Del Skrevet 23 timer siden Min sønn var sent ute med alle milepæler. Han har også hatt oppfølging med fysioterapi, og oppfølging fra sykehus. Han er hypermobil, har lav muskeltonus (lavere spenst og styrke i musklene), han har dårligere balanse og er sen motorisk. Når han var yngre, lå han langt etter de andre, og ble fort sliten, så det måtte taes hensyn til på turer osv. Nå da han er eldre, er det ikke like uttalt. Han er selvsagt fortsatt hypermobil osv, men når de er ungdommer, er de jo ikke like aktive i lek, så det synes ikke så mye. Han driver ikke med sport, og har aldri gjort det. Anonymkode: 287f2...b11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #19 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har selv helsebakgrunn , da vi var på 6 mnd kontroll i nov så sa Hu at hvis han ikke rullet innen den og den datoen så var det noe galt . Etter det så har jeg vært så stresset.angrer på at jeg ikke sa fra den gangen. Anonymkode: a8edf...a0d Ah, jeg kan få lyst til å filkeriste helsesykepleiere som ikke skjønner hvor mye unødig bekymring de kan lage. Eller gi en grundig innføring i normalfordelingskurven. Hvis noen er kjapt ute, må noen være senere. Uten at det er ble unormalt med det! Nabojenta her er født samme uke som min sønn. Hun var kjempetreg motorisk. Gikk ikke før flere måneder etter 1.5 år. Men samtidig var hun virkelig god på tegning og verbalt. Mens min tegnet krusedull, så tegnet hun mennesker. Hun prioriterte mental trening, fremfor motorikk. Og hun går og løper nå i dag. Kanskje hun (heller) ikke blir sportsidol, men hvem blir nå egentlig det Anonymkode: ec03a...e46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #20 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei ❤️ har en sønn på straks 8 mnd ,7 mnd korrigert da han kom 1 mnd for tidlig. Han har tydelig favorittside som vi gjør alt for at skal bli bedre.legger håndkle på høyresiden så han ikke skal komme over på den siden . Har gått til fysio I flere mnd og. Han ruller enda ikke fra rygg til mage .Jeg føler meg som verdens verste mamma ( førstegangs) skal på ny kontroll i morgen på helsestasjon og redd de vil mene det er noe galt osv. Noen som har lignende erfaring ?❤️ Anonymkode: a8edf...a0d Du kan bestille litt bekymring fra noen verdensmestere. Så fikser det alt. Anonymkode: e304e...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå