Gå til innhold

Kabom trener 2

KaBom

Anbefalte innlegg

Jeg tror også det slipper snart for deg, når du er så flink og trener og står på :duskedame: Og vi er ganske mange ja som er skjønt enige i at det er deilig at januar er over! Februar kan bare bli bedre! :gruppeklem:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vektliste 2025

• Mandag 06. januar: 72,6 kg (startvekt)
  • Fredag 10. januar: 71,2 kg (-1,4 kg)
  • Fredag 17. januar: 70,7 kg (-0,5 kg)
  • Fredag 24. januar: 71,6 kg (+0,9 kg)
  • Fredag 31. januar: 71,5 kg (-0,1 kg)
  • Fredag 7. februar: 71,4 kg (-0,1 kg)

Ble ikke den store nedgangen denne fredagen heller. 😬 Og jeg har trent ganske mye, og vært i den delen av syklus der kroppen typisk slipper litt vann, så nå må jeg bare bite i det sure eplet og faktisk ta litt flere grep med kosten. Både samboer og ungene har vært syke denne uka, noe som har gjort at mange av rutinene har sklidd litt ut, inklusive maten. Det har vært innslag av veldig enkel og fet/salt mat, samt at jeg har sklidd litt ut av den rutinen jeg har prøvd å skape meg med å alltid spise hele måltider og med innslag av frukt/grønt. Var et par dager der middagen ble særdeles enkel og med småspising på kveldene, typisk mens jeg smører matpakker eller rydder, i stedet for å sette meg ned og faktisk være maten bevisst. 

Men treningsuka har vært knallbra, synes jeg: 

• Mandag: hviledag
  • Tirsdag: 4,5 km jogging hjem fra jobb
  • Onsdag: styrke overkropp
  • Torsdag: jogging hjem fra jobb, 4,5 km 
  • Fredag: styrke underkropp (en noe roligere/modifisert økt fordi jeg var forbanna støl og dessuten litt døgnvill på grunn av lite søvn)
  • Lørdag: en time rolig gåtur med venninne
  • Søndag: 7,5 km rolig joggetur

I tillegg har jeg fått inn 10 000 skritt hver dag, bortsett fra onsdagen. Da glemte jeg rett og slett å sjekke ståa og derfor fikk jeg ikke inn de siste skrittene. Det jeg typisk gjør er at jeg sjekker hvor mange skritt jeg mangler når barna er lagt og går en kort tur i nabolaget. En veldig fin måte å roe hodet ned før leggetid. 

Løpingen går det bedre med. Jeg sliter fortsatt litt med at jeg føler at beina blir stive og tunge fort. Sikkert en kombinasjon av mangel på styrke samt at føret her er ganske tungt: det blir som regel en blanding av snø, is og noen bare partier og jeg merker at dette er vesentlig tyngre enn å løpe på tørr asfalt. Men samtidig har jeg god kontroll på pusten. I dag hadde jeg en gjennomsnittspuls på 154, noe som er veldig lavt og rolig for meg, til tross for at jeg løp min lengste tur hittil i år. Strategien så langt har vært å legge på noen få kilometer i uka for å ikke trappe opp for raskt (og heller ikke miste motivasjonen ved å legge ut på turer som er hardere og lengre enn det jeg er i form til å takle greit) og den biten går strålende. 

Men jeg merker at jeg helt klart gleder meg veldig til vinteren slipper. Har en friidrettsbane rett ved jobben som jeg bruker til å kjøre intervaller eller bare forlenge pendleturene med i sommerhalvåret og jeg gleder meg veldig til den er bar og kan brukes igjen. Akkurat nå er den dekt av tykk snø, så det blir nok en stund til. Bare å bite tenna sammen, si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig en tøff tid på året å være aktiv ute på ja! Føler litt at man sloss i motgang 🙄 Vi er mange som gleder oss til vår og snøfritt!

Skjønner godt at det er kjipt med 100 gram ned på to uker. Ville garantert følt det skuffende selv... du får bare forsøke å trøste deg med at det i alle fall ikke er opp, og at treningen din bidrar til å holde det i sjakk. Noen enkle grep i kosten kan være nok, og så løsner det plutselig! Noen slike platåer må man bare ha av og til (dessverre).

Lykke til denne uken her :duskedame: Håper dere alle i familien holder dere friske!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjedelig å være på et platå @Amatariel. Jeg er ganske sikker på at det må gjøres justeringer i kosten, men fordi jeg har slitt med energien så har det vært vanskelig å kutte kaloriene. 

Men nå - etter fire uker på rad med trening og opptrapping av treningen begynner jeg endelig å merke fremgangen fysisk. Både joggingen og styrketreningen føles mye lettere nå, og ikke minst så merker jeg at jeg har mer energi igjen også etter økta. Humør og søvn har også fått en opptur, og det er rett og slett fantastisk å kjenne på overskudd igjen. 

Jeg vet ikke om det er været (mer dagslys generelt og mye sol her på Østlandet den siste uka), at vitaminlagrene mine har fylt seg opp eller treningen i seg selv som gir utslaget, men jeg begynner endelig å føle meg som meg selv igjen. :D Så de siste dagene har jeg forsiktig begynt å justere ned mengden mat, foreløpig uten at det har gitt negative utslag. 

Jeg merker også at treningsvanene begynner å sitte bedre. Nå sitter det under huden å pakke treningstøy til jobb for å jogge hjem tirsdager og torsdager, og jeg er også godt i gang med styrkeprogrammet mitt. Veldig sterk er jeg fortsatt ikke (må fortsatt bruke det letteste settet med manualer som jeg har her hjemme), men nå tåler jeg mer og kan gi mer under øktene uten å bli helt uvel. Det verste av stølheten har også gitt seg. Nå er jeg mer "vanlig" støl og ikke totalt gansperr dagen derpå, hehe. 

Jeg endte på 16,5 km i forrige uke, så målet for denne uka er å passere 18, slik at jeg får økt litt. I år skal jeg prøve å slå noen distanserekorder, så da må jeg få økt mengden, sakte men sikkert slik at jeg får et godt grunnlag å jobbe ut ifra. Enn så lenge har jeg holdt meg unna intervalltreningen, både for å "spare" kroppen for de tyngste belastningene, siden formen har vært ustabil, men også fordi jeg synes intervaller er best på bane og min nærmeste bane for øyeblikket ligger begravd i snø. Mulig at det blir en tur på treningssenteret for en mølle-økt snart i stedet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektliste 2025

• Mandag 06. januar: 72,6 kg (startvekt)
  • Fredag 14. februar: 70,5 kg (-0,9 kg)

Endelig en litt større nedgang og ny laveste vekt. Det frustrerer meg litt at jeg etter 6 uker fortsatt er over 70 kg, særlig fordi jeg nærmer meg halvveis til «midtveisdatoen» 29. mars, der jeg håper på å ha normalvektig BMI samt passe i noen bukser til våren starter skikkelig. 

Men - det positive er at selv om vekta har vinglet, så er midjemålet klart på vei nedover. Merker allerede at flere klær passer eller sitter bedre, så noe distrubisjon av forholdet fett/muskler har nok skjedd. 

Gitt at jeg fortsetter har jeg tro på at dette vil vises mer på vekta fremover. Kroppen min binder voldsomt med vann etter trening, men nå som jeg har ligget  på 5 økter i uka en liten stund, så skal ikke det ha like mye å si, nedgangen vil jo vises uansett så lenge jeg ikke tar en lengre treningspause. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, der slapp det jo skikkelig også! Gratulerer med kjempefin nedgang :yvonne:  5 økter i uken med trening er jo kjempebra! Det gir resultater det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whoooo - nå ser du 6-tallet først altså!! Så villt!! :danse2:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for heiarop! Det hjelper veldig når man kanskje har slitt litt med å se resultatene av det man gjør. 

Veldig fornøyd med forrige ukes trening: 

• Mandag: hviledag
  • Tirsdag: 5 km jogging hjem fra jobb
  • Onsdag: styrke, helkropp
  • Torsdag: jogging hjem fra jobb, 5 km 
  • Fredag: styrke overkropp
  • Lørdag: 8 km joggetur
  • Søndag: 1t rolig gåtur med venninne, denne gangen gikk halve turen i skogen, i terreng/sti

Økte antallet kilometer med jogging fra 16,5 i forrige uke til 18,5 denne uka og så langt føles det veldig bra. :) Merker at jeg blir litt sliten av "langøktene", og at det generelt er veldig tungt å jogge ute når man både er ute av trening og både temperatur og føre er vinterlig. Musklene ble veldig stive under 8km på lørdag, det var både vind og kuldegrader i tillegg til isete, men heldigvis ikke verre enn at jeg klarer å restituere meg mellom øktene. 

Denne uka er målet å få til minst en intervalløkt på mølle. Jeg liker jo utetrening helt klart best, og i nesten all slags vær, siden økta kan starte med en gang jeg går ut av huset, men nå er jeg litt lei av å jogge på is og i kulde, og akkurat intervaller synes jeg er best på bane eller mølle. Så da er det en fin anledning til å børste støvet av medlemskortet på senter, hehe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektliste 2025

• Mandag 06. januar: 72,6 kg (startvekt)
  • Fredag 14. februar: 70,5 kg (-0,9 kg)
  • Fredag 21. februar: 70,5 kg (-) 

Helt OK fornøyd med ukas vekt. Forrige uke hadde jeg en større nedgang, så jeg er veldig fornøyd med å ha beholdt den, samtidig som jeg synes at 2 kg ned fra utgangspunktet i januar er litt lite. Jeg er nå godt over halvveis (46 dager inn - 36 dager igjen) til delmålet mitt om normalvektig BMI (under 68 kg) innen utgangen av mars, noe jeg trodde var et enkelt mål som var innen rekkevidde gjennom "normal" livsstilsendring og ikke hard slanking, men jeg ser jo nå at jeg er nødt til å skru opp innsatsen litt om jeg skal nå det målet. 

Men - jeg tror jeg har en del vann i kroppen (løp 9 km i går og spiste lunsj "ute" med jobben i forbindelse med et kurs). Mengdene/kaloriene var ikke så gale, men maten var mye saltere enn det en stakkars småbarnsmamma er vant til, så jeg kjente at alle ledd var lett hovne da jeg stod opp i dag. 

Ellers har denne uka vært fin på matfronten. Tre faste måltid, fokusert på å få inn mye proteiner etter treningen og mye trening. Har hatt en del hjemmekontor denne uka, så har prøvd å utnytte spart pendletid på å få inn litt ekstra trening. Fikk tatt en langtur på morgenen i går: 9km. Ikke topp tempo (brukte en time), og delvis litt tunge og stive bein (tror det er all isen som gjør det ekstra tungt, i tillegg til at jeg er litt stiv og støl fra trening), men følte likevel at jeg kom inn i en flyt og klarte å fullføre med en spurt uten å være helt "tom". 

Målet mitt nå fremover er å gradvis øke ukens langtur med med 1 km frem mot minst 13-14 kilometer. Frem til nå har jeg økt med en kilometer i uka, men tipper at det vil komme uker der jeg ikke rekker å "perse" på distanse hver gang. For det første vil jo hver økt kreve lengre tid, og dessuten så må jeg føle meg litt frem etter hvor mange kilometer kroppen tåler. Jeg har løpt ganske mange 10-kilometre i mitt liv, men har ikke så mye erfaring på lengre distanser, så det blir nok å prøve seg frem på hvor rask progresjon jeg tåler. Også er det et mentalt aspekt der også. Dørstokkmila kan være tyngre på lange distanser, samtidig som jeg er har veldig lyst til å pushe egne grenser litt. Jeg så gjennom treningsloggen i appen min her om dagen og fant ut at "rekorden" min er 29,4 kilometer på en uke, så et klart og tydelig mål er i alle fall at jeg har lyst til å passere 30 kilometer etter hvert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye jeg kan kjenne meg igjen i. Jeg har grublet litt på det der med når det er lurest å få i seg størsteparten av proteinene. Jeg måtte spørre Chat GPT i mangel av noen andre å spørre og fikk til svar at det beste er å få spist det etter trening, men ellers jevnt gjennom hele dagen. Så nå skal jeg fokusere mest på proteinrikt kosthold etter hver treningsøkt som det ser ut til at du allerede gjør :)    Å løpe 9 km på en times tid er jo slettes ikke verst det. Da har du jo holdt et bra tempo tross alt. Jeg vet ikke hva du vanligvis løper mila på, men jeg er bare rett under timen. Jeg er jo en del eldre enn deg riktignok. Is er jo tungt å løpe på ja. Jeg gleder meg skikkelig til isen forsvinner slik at jeg kan ta lange og gode turer ute. 30 km på en uke er ingen umulighet. Heier på deg og sikker på at det kommer du glatt til å få til :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (På 22.2.2025 den 21.41):

Her er det mye jeg kan kjenne meg igjen i. Jeg har grublet litt på det der med når det er lurest å få i seg størsteparten av proteinene. Jeg måtte spørre Chat GPT i mangel av noen andre å spørre og fikk til svar at det beste er å få spist det etter trening, men ellers jevnt gjennom hele dagen. Så nå skal jeg fokusere mest på proteinrikt kosthold etter hver treningsøkt som det ser ut til at du allerede gjør :)    Å løpe 9 km på en times tid er jo slettes ikke verst det. Da har du jo holdt et bra tempo tross alt. Jeg vet ikke hva du vanligvis løper mila på, men jeg er bare rett under timen. Jeg er jo en del eldre enn deg riktignok. Is er jo tungt å løpe på ja. Jeg gleder meg skikkelig til isen forsvinner slik at jeg kan ta lange og gode turer ute. 30 km på en uke er ingen umulighet. Heier på deg og sikker på at det kommer du glatt til å få til :nikke:

Takk 🥰 Jeg prøver alltid å få i meg noe proteiner rett etter trening, om det så bare er en proteindrikk, men jeg har nok mange justeringer jeg må gjøre for å spise optimalt + renere. Litt av dagen min er bundet opp i at jeg spiser middag med familien, så har prøvd å få inn mye protein på menyen, men om det blir før eller etter trening kommer litt an på. 

Jeg er fornøyd med 9km på en time, selv om "målet" på sikt er å slå min gamle rekord på 53 minutter og komme meg ned på 40-tallet. Men jeg har altså et godt stykke igjen til det, og jeg prøver å få inn så mange rolige økter som mulig for å unngå overdreven belastning, så får jeg heller kjøre en god "test" der jeg går opp i tempo og puls etter hvert. 

Treningsuka forrige uke var veldig bra. På grunn av "vinterferie" på kontoret kunne jeg ha hjemmekontor med rolige dager, så jeg prioriterte å få inn litt ekstra trening/bevegelse. Også fordi jeg vet at denne uka blir langt travlere med mindre tid til trening. 

• Mandag: Styrke underkropp
  • Tirsdag: 6,5 km jogging på mølle. Kjørte 4x4 med aktive pauser + 10 minutter rolig oppvarming/nedjogg på starten og slutten
  • Onsdag: styrke, underkropp
  • Torsdag: Langtur jogging, 9 km 
  • Fredag: styrke helkropp med kroppsvekt + 4 km gåtur etterpå
  • Lørdag: Hviledag
  • Søndag: 6 km rolig jogging med en venninne 

Jeg fikk for en gangs skyld skvist inn tre styrkeøkter, noe jeg vanligvis pleier å slite med å finne tid til, så er veldig fornøyd med akkurat det. Passerte også 21 kilometer med jogging denne uka, rolig økning fra uka før. Merket dog på fredagen at jeg ble litt sliten: fikk en lei strekk i lysken og var ellers ganske støl og stiv, men etter hviledag følte jeg meg ganske fresh igjen til joggetur i går. Jogget i pratetempo, og jeg klarte å holde pulsen jevn og fin. 

Denne uka blir nok ganske annerledes. I dag blir det ganske travelt med Familien AS, i morgen reiser jeg på en konferanse rett etter jobb, og med noen timers reise er jeg ikke fremme før ganske sent og blir borte til torsdag. Skal nok få skvist inn noe trening da hotellet har treningsrom og jeg håper at det er bart nok ute der vi skal til å jogge uten pigg, men jeg er noe usikker på hvor mye jeg får til akkurat på reisedagene. Uansett så er jeg glad for at jeg pushet det litt ekstra da jeg hadde tid i forrige uke, så får denne uka bli en slags deload. :) Vet av erfaring at en deload-uke kan løsne ting både på fysisk form og vekt, så håper at det blir en positiv greie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som prioriterer trening når muligheten tilbyr seg sånn på hjemmekontor! :duskedame: Deilig med slike uker som genererer ekstra tid i hverdagen. Ukene er som du nevner forskjellige. Noen har man mer tid, andre ikke. Håper denne uken går greit tross jobbkonferanse m.m.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Litt lenge siden sist her. 😅

Lang historie kort så oppstod det en skade i boligen vår som gjorde at hele familien måtte flytte ut i en periode. Først på hotell (som er et mareritt med små barn når man ikke er på ferie og skal prøve å fungere i en hverdagslogistikk) og deretter i en midlertidig leilighet. Alt er heldigvis i orden og vi er hjemme igjen nå, men det har krevd sitt å få barna tilbake i hverdagen samtidig som vi har måttet deale med forsikringsoppgjør, opprydding og diverse annet. 

Mat og kosthold har blitt litt så som så. Prøvd å ta gode valg, men har ikke hatt så mye tid til å fokusere på det, helt ærlig, og i midlertidige omgivelser med begrensede muligheter til tilberedning og oppbevaring så har vi gått for noen enkle og litt kjipe løsninger innimellom. Litt kjedelig å miste momentum, men jeg må nesten bare børste det av meg. 

Veide inn før helga til 71.9 kilo. Veldig kjedelig å streve sånn med å komme under 70 kilo, særlig når jeg føler at jeg har vinglet rundt de samme 3-4 kiloene i to år. Selv om det er en del omstendigheter i bildet som jeg ikke har rådd over så må jeg jo nesten gå litt i meg selv også. Jeg har nok et mønster i meg der jeg legger mye kos og avslapning i mat, særlig på kveldene nå i en periode der jeg har hatt tusen ting å tenke på har det føltes godt å spise ekstra mye til middag, ta med noe spiselig i sofaen på kveldstid etc. Det må jeg rett og slett snu litt på om jeg skal nå målene mine. 

Treningen går det heldigvis greit med. Utrolig hva man finner tid til når livet ellers har vært totalt kaos, men det å trene litt enkel styrke 1-2 ganger i uka og løpe 2-3 ganger har virkelig vært et fristed for meg når alt annet har vært vanskelig å styre. Løper nå langturer på 10+ km omtrent hver uke, og selv om farten ikke har blitt så veldig mye bedre så merker jeg på pulsen og formen ellers at jeg tåler høyere belastning bedre nå enn for noen måneder siden. 

Har også meldt meg på sentrumsløpet 10km nå i slutten av april, så det er første store treningsmål for året. Håper på å komme under 55 minutter, men jeg aner ikke hvordan det kommer til å gå. Jeg løper på 1t og 5 min ganske komfortabelt og med rolig puls hele veien, selv i brattere løype enn Sentrumsløpet, rask 5km testet jeg her om dagen og kom da på 28 minutter inkludert oppvarming. Tror jeg kunne løpt enda raskere om jeg hadde varmet opp først og hadde nok litt mer å gi mot slutten også, så det blir spennende å se. 

I dag blir det en styrkeøkt og i morgen skal jeg teste intervaller. Tenkte å kjøre 2x1000m, 2x800m og 2x400m bare for å teste hvilken fart jeg kan komme opp i. Har kjørt litt intervaller tidligere i år, men det har vært lengre intervaller som 4x4 og 4x1000m, så det blir gøy å teste litt kortere intervaller også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det høres skikkelig unntakstilstand ut å bo på hotell sånn ja! Forstår at det ikke har vært lett, på mange måter. Håper du får en veldig fin vår fremover her nå, med bedre matvalg på kveldene, løpeglede og kommer under 70 kg igjen :klemmer:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Amatariel 🥰 Det har vært litt kaotisk, på grensen til komisk, men nå føler jeg meg veldig klar for å legge inn en skikkelig innsats her, særlig nå som jeg har kontroll over omgivelsene igjen. 😀

• Fredag 4. april : 71,9 kg 
  • Fredag 17. januar: 71,7 kg (-0,2 kg)

Veide inn til 200 gram lettere i dag. 😂 Men jeg tar det tallet med glede👍🏻 Hadde en ganske tøff økt i går på løpebanen, og kjenner det på kroppen at musklene er slitne = vann i kroppen og alt det der. Så egentlig ganske fornøyd. 

Siden det bare er to uker til Sentrumsløpet så blir det hovedmålet. Må trene riktig (ca. en uke med «hard» løping, så en uke med roligere trening rett før løpet)  og ikke minst spise nok så jeg har energi til å gjennomføre på maks, så om jeg holder vekten ut april er det ok (selv om det ideelle hadde vært en liten nedgang, f.eks. 200gr/uke). 

Vi skal jo også på påskeferie snart og jeg er veldig spent på hvordan det blir. På hytta med mye familie, inkludert egne og andres barn. Vil tro at det blir ganske travelt, men må bare få kjørt inn noen løpeøkter før løpet, så det blir prioriteten. Og prøve å holde meg unna den «verste» maten, det vil si de tomme kaloriene. Heldigvis er jeg ikke så glad i alkohol til kos lengre, og tipper at det blir lite «voksentid» i sofaen med krim og godteri, siden vi skal være mange barn på liten plass. 😅😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...