KaBom Skrevet 7. januar #1 Del Skrevet 7. januar Som navnet avslører har jeg hatt dagbok her innne før. Skal prøve å holde introen kort. Kvinne midt i trettiårene, gift og to barn. Jeg begynte å skrive livsstilsdagbok her inne i 2021 og det var midt i blinken for meg. Opplevde både at jeg oppnådde resultater og at jeg klarte å bygge vaner og rutiner. Etter graviditet og fødsel i 2023 har jeg slitt litt med å finne tilbake til det. I perioder går det bra, men jeg har slitt med å finne gode rutiner som funker i ny hverdag med to barn. Etter mye fundering på hvordan jeg skal klare å skape de endringene som jeg ønsker så har jeg kommet frem til at jeg skal prøve meg på en såkalt "75-days challenge". Målet er ikke en "hestekur" i form av hard slanking, men at jeg skal definere noen fokusområder som jeg skal jobbe med i en viss periode. Planen er så absolutt at disse grepene skal være en del av en større livsstilsendring, men jeg håper at jeg klarer å etablere faste rutiner på sikt. Jeg satte meg lørdag 29. mars som mål-dato, og jeg startet i går, 6. januar, altså 82 dager totalt (jeg tenkte egentlig å ha 75 dager med oppstart neste uke da jeg ikke kan trene akkurat nå fordi jeg nylig har hatt influensa, men så tenkte jeg at det var dumt å sitte klar og vente. Det er mye jeg kan gjøre allerede fra nå av, selv om den fysiske formen ikke er på topp). Mine "regler": Minst 10 000 skritt nesten alle dager (opptatt av tendens/gjennomsnitt ikke "streak") Slutte med all småspising. For meg innebærer det å alltid hente en tallerken, smøre/ordne ferdig og hente drikke før jeg setter meg ned for å spise. Altså slutte å småspise stående mens jeg smører matpakker eller bare gå i en skuff og hente meg en kjeks. Litt frukt eller grønt til hvert eneste måltid. Om det så bare er en agurkskive. Har en teori om at jeg spiser litt ensformige måltider utenom middag og at metthetsfølelsen forsvinner fordi jeg f.eks. bare spiser brød. Komme i gang med trening etter lang pause - her må jeg starte rolig på grunn av mye sykdom, men skal sette meg litt mer konkrete mål underveis Minst mulig scrolling på kveldstid. Merker at det stjeler søvn og forstyrrer måltid. Startvekt i går var 72,6 kg. Jeg tok også et bilde i helfigur som jeg ikke har planer om å publisere noe sted. 😂 Føltes veldig kleint å ta det, men håper jeg setter pris på det den dagen jeg ser endringer. Dag 1, i går gikk strålende, til tross for at det var første dag tilbake på jobb etter lang juleferie + sykefravær. Merket at jeg var greit sliten på kvelden, men utenom det så er jeg veldig fornøyd. Drakk mye vann og følte egentlig ikke på noe særlig sult til tross for at jeg forventet et stort sukkersug etter to uker med dessert og søtsaker nesten hver dag. Jaja. Bare 81 dager igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 8. januar Forfatter #2 Del Skrevet 8. januar Dag 3 er godt i gang, og "bare" 80 dager igjen til 29. mars, hehe. Jeg vet jo egentlig ikke hva det store poenget med å telle dager til en litt tilfeldig dato som jeg har satt, men det hjelper faktisk litt. Har en slags visjon om hvor jeg ønsker å være den 29 mars, og da blir det mer motiverende å yte litt ekstra for å komme seg dit. I går var jeg hjemme med sykt barn i tillegg til såkalt "snøkaos", så det ble en innedag på alle måter, utenom en kort tur på butikken og innom barnehagen med friskt barn. Fikk likevel nådd skrittmålet mitt ved hjelp av husarbeid, snømåling og en veldig kort tur på kvelden. Så lenge det ikke bikker over til stress og mani synes jeg det er deilig å ha ekstra giv for å få inn litt mer aktivitet enn om dagen hadde fått skure og gå. Maten har gått helt ok. Jeg har fått til å spise etter de nye "reglene" jeg har satt meg, og jeg tror at det demper en del av søtsuget mitt. Men jeg har hatt litt lite matlyst, så målet for i dag er å prøve å få inn et skikkelig kveldsmåltid da jeg hoppet over det i går (vi spiser middag veldig tidlig på grunn av små barn, uvanen min har vært at jeg dropper kveldsmat, men går og småspiser i skuffene etter at barna har lagt seg). Tenkte å vente til fredag med å logge "offisiell" vekt, men har hoppet på et par ganger for å sjekke av nysgjerrighet og ser at den peker nedover. Kroppen er fortsatt litt i ulage etter annerledes kosthold i jula, samt en antibiotikakur som jeg skal avslutte i dag, så jeg antar at kroppen kan gjøre noen "hopp" i starten som skyldes mer vann enn fett. Det blir mer spennende å se resultatet etter uke 2, 3 også videre. I dag viste den litt over 70 kg, som er det jeg veide før jul, så i alle fall deilig å se at jeg slipper å slite med ekstra julekilo i mange uker i alle fall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. januar #3 Del Skrevet 8. januar Heei - vil selvsagt følge deg også i denne dagboken Du har vært stor inspirasjon for meg de siste årene, så gleder meg også til å lese fremover. Mange gode små og store endringer/mål du har på listen her 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 10. januar Forfatter #4 Del Skrevet 10. januar Dag 4 og snart første helg i dette prosjektet. Jeg er overrasket hvor greit det har gått å endre matvaner. Ikke misforstå, det er ingen streng diett på gang, men etter flere måneder der måltidene har vært flytende og preget av mye småspising så har det vært fint å endelig få mer kontroll og oversikt over hva jeg spiser. Jeg tror ikke at inntaket av vanlig mat har gått ned, men søtsuget er i alle fall mye mindre enn tidligere, og selv om jeg kanskje må justere mengdene for at vekta skal gå ned på sikt så er det i alle fall bedre å ha et utgangspunkt der man vet at man har oversikt. Ellers så er den fysiske formen fortsatt ikke helt topp, og jeg har mye jobb å ta igjen etter sykt barn-dager, noe som gjør at jeg må jobbe litt også etter arbeidstid og gjør det vanskeligere å få inn aktivitet. Har vel nådd skrittmålet ca. halvparten av dagene denne uka, men akkurat det er jeg ikke så bekymret for. Håper formen blir helt bra i løpet av neste uke slik at jeg kan trappe opp fra da av. Ellers betyr jo fredag veiedag. Denne ukas vekt måtte tas med en klype salt. Jeg avsluttet antibiotikakur denne uka og har også fått mensen i tillegg til at startvekten er fra mandag, altså bare noen dager siden. 1,4 kg nedgang er jo selvsagt veldig bra, men det handler nok mer om at kroppen har mistet vann enn noe annet. Det er likevel fint å være i gang med logging igjen, og jeg håper at jeg kan gå ned litt i neste uke også. Vektliste 2025 Mandag 06. januar: 72,6 kg (startvekt) Fredag 10. januar: 71,2 kg (-1,4 kg) Vanligvis pleier jeg å kjøpe "noe godt i skåla" til fredagskveldene, men i kveld skal jeg prøve å heller lage et normalt kveldsmåltid og prøve å kjenne på at det går an å kose seg uten mye søtt eller salt. Jeg sover ofte dårligere i helger fordi jeg spiser dårligere, og selv om jeg fortsatt ønsker å legge inn noen unntak så vil jeg ikke at hele helga skal være en sukkertrip. I morgen skal jeg ut og spise med noen venninner, så helgas utskeielser blir i form av en bedre middag med godt i glasset. På grunn av sykdom og små barn har jeg knapt tatt et glass vin hele jula, så akkurat dette unner jeg meg selv uten stress. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 10. januar #5 Del Skrevet 10. januar Herlig å være så godt i gang igjen Hjelper helt klart på humøret at vekten gir et godt resultat, selv om det evnt. er mye vann Jeg heier på vanlig mat i kveld! Vi pleide alltid å gjøre en del snacks til fredagene, fordi det "er jo helg". Men vi har jo taco til kveldsmiddag på fredagene, så da er jo snacks så unødvendig. Er MER enn nok med taco, som jeg gleder meg hele uken til. Det smaker helg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 17. januar Forfatter #6 Del Skrevet 17. januar Endelig - etter å ha følt meg hanglete i en evighet så merker jeg at formen begynner å nærme seg helt frisk. Har jo egentlig gått og hanglet i større eller mindre grad siden november, og på tirsdag tok jeg meg selv i å tenke - jøss, er det sånn det føles på ettermiddagene når man ikke er forkjølet? Jeg har vært vant til å bokstavelig talt stupe i sofaen etter at ungene har sluknet, så det å kjenne at jeg hadde litt energi igjen var nesten magisk. Har klart å gå 10 000 skritt uka gjennom. I dag har jeg hjemmekontor, så må nok tenke strategisk på ettermiddagen hvis jeg skal få inn skrittene mine i dag. Men hvis formen er like grei som den har vært i det siste så rekker jeg fint en kveldstur. På onsdag hadde jeg første treningstur på evigheter. Ble 5 kilometer jogg gjennom en blanding av sørpe og snø. Sett i ettertid så var det kanskje en noe tøff start på treningsåret, for i går var jeg ganske trøtt igjen - restitusjonsbehovet er nok større nå i starten, men håper at det går seg til. I fjor ble det 440 kilometer totalt med løping, i følge appen min. Det er jeg greit fornøyd med egentlig, men har som mål å slå den. Så bare 135 km igjen nå. 😂 Ellers var det selvfølgelig veiedag i dag. Helt fornøyd med tallet. Men jeg forventer at det vil bli vanskeligere å få gode tall etter hvert, så det ligger vel i kortene at jeg kanskje må være litt mer nøye med mengder på mat og sånn. Enn så lenge har jeg fokusert mest på å kutte sukker og annen unødvendig snacking (som i seg selv er en stor endring sammenlignet med livsstilen jeg hadde i jula), så er takknemmelig for to uker på rad med nedgang. Det gir litt boost. Nå er det jo "bare" 71 dager (og 10 uker) igjen til den 29. mars, og jeg har et stort ønske om å være under 68 kilo til da. Selv om jeg vil fokusere mer på livsstil og vaner enn vekt, så ønsker jeg så absolutt å gå ned i vekt, og 67,9 kg (eller lavere) er en stor milepæl for meg. Det blir i så fall laveste vekt siden før siste graviditet, og i tillegg vil jeg da ha en normalvektig BMI. Tre kilo burde være veldig overkommelig på 10 uker, men utfordringen min har i stor grad handlet om å finne rutiner jeg kan stå i. Jeg kan sikkert legge meg i hardkjør og gå ned de kiloene på 2-3 uker, men da vil jeg nesten være garantert en burnout og oppgang igjen til slutten av mars. Vektliste 2025 Mandag 06. januar: 72,6 kg (startvekt) Fredag 10. januar: 71,2 kg (-1,4 kg) Fredag 17. januar: 70,7 kg (-0,5 kg) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 17. januar #7 Del Skrevet 17. januar Så godt å høre at forkjølelsen begynner å slippe tak, det var noen seige greier! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 17. januar #8 Del Skrevet 17. januar Deilig at du begynner å få åpne luftveier igjen Det har mye å si på formen og energi gitt! Lykke til med målene dine fremover! Var i alle fall et supert vektresultat i dag 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luna Selene Skrevet 18. januar #9 Del Skrevet 18. januar Hei. Har ikke lest tidligere dagbok, men følger deg gjerne i den nye 😊Vi er kanskje på forskjellige områder i livet, men jeg jakter også på å finne hode rutiner jeg vil stå i. Det er tungt å hangle seg videre fra uke til uke, så fint å lese at du nesten føler deg helt frisk. Ønsker deg en god helg og lykke til videre med målene dine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 21. januar Forfatter #10 Del Skrevet 21. januar Helga gikk faktisk veldig fint. Lørdagen var vel kanskje ukas laveste punkt på livsstil, der jeg fikk knappe 5000 skritt og var i et selskap med både dessert og kake etter middagen. Søndag gikk jeg en lengre tur med en venninne og passerte 15 000 skritt med god margin og i går fikk jeg til og med jogget hjem fra jobb (4,5 km). Føltes greit å ha kommet i gang med treningen for uka, for i dag reiser mannen bort på jobbreise frem til fredag kveld samtidig som minst ett av barna begynner å bli forkjølet om ikke begge. Så med andre ord ser det ut til at det kanskje blir noen rolige dager hjemme der det kan bli vanskelig å få inn så mye aktivitet. Men trøsten i det er at jeg fortsatt merker at kroppen blir veldig sliten av trening (jeg er veldig trøtt og uopplagt - samme følelse som etter forrige løpetur), så mulig at jeg trenger restutisjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 24. januar Forfatter #11 Del Skrevet 24. januar Vektliste 2025 Mandag 06. januar: 72,6 kg (startvekt) Fredag 10. januar: 71,2 kg (-1,4 kg) Fredag 17. januar: 70,7 kg (-0,5 kg) Fredag 24. januar: 71,6 kg (+0,9 kg) Huff, vekten denne uka ble ikke noe god, nesten en kilo opp, og jeg er tilbake på en høyere vekt enn den jeg hadde for to uker siden. 😕 Jeg forventet ikke et kjempetall, da uka har vært litt tøff. Mandag følte jeg meg topp og jogget hjem fra jobb for første gang på lenge. Tirsdag reiste samboer på en jobbreise og kommer hjem i kveld, og i mellomtiden ble både jeg og barna litt forkjølet (igjen! 🙈), så det har vært noen veldig lange dager der vi stort sett har holdt oss innomhus og kostholdet har så-som-så. Har stort sett spist de faste måltidene mine til kvelds og frokost/lunsj, men middagene har vært enkle og av den typen som jeg vet at barna spiser med nedsatt matlyst. Så med andre ord hadde jeg ikke forventet nedgang, men en hel kilo opp er uansett en overraskelse. Har etter legens anbefaling begynt på jerntilskudd, så jeg er litt forstoppet nå rundt oppstart, noe som kan spille inn, men lite trolig at det er hele årsaken. Men nå gleder jeg meg i alle fall veldig til samboer kommer hjem sånn at det er enklere å ta seg noen fysiske og mentale pauser. Får nok sendt barna i barnehagen i dag og tenker å ta hjemmekontor for å få tid til å ta en (rolig) treningsøkt i lunsjen. Formen er fortsatt snufs, så veldig intenst blir det ikke, men har godt av å få rørt litt på skrotten uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 24. januar #12 Del Skrevet 24. januar Forstår godt følelsene dine! Er så kjipt å se det der høyere tallet enn før, når man jo bare ønsker å gå ned. Vi er flere sammen i den båten! Men vi får bare fortsette, og gjøre vårt beste det det er muligheter Å være gressenke er utrolig utfordrende, så skjønner godt du gleder deg til samboeren kommer hjem! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet 24. januar #13 Del Skrevet 24. januar Jeg skjønner også godt frustrasjonen din. Men som du skriver har uken vært utfordrende og du er litt forstoppet. Jeg kan i hvert fall skrive under på at en god dobesøk kan påvirke vekta ganske mye 😅 Håper du får en fin liten treningsøkt i dag og at formen er stigende! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 24. januar #14 Del Skrevet 24. januar Oppstart med jern kan virkelig tulle med det som skal ut altså. Jeg må også ta jern fra tid til annen og det er et rent helvete hver gang. At det har betydning for vekten er ikke tull. Det samler seg opp rett og slett. Blir fint når du får kommet deg litt mer i bevegelse. Det kan gjøre susen det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luna Selene Skrevet 25. januar #15 Del Skrevet 25. januar Så mye sykdom som er ute og går for tida, og det er sykt frustrerende når en prøver å lage seg noen gode rutiner. Og jernoppstart attpå til… jeg får også forstoppelse av det. Men det går seg heldigvis til! Håper du får en fin helg med både mentale og fysiske pauser 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 29. januar Forfatter #16 Del Skrevet 29. januar Har vært litt vinglepetter disse første ukene. Har skjerpet kosten betraktelig siden jul, men det er fortsatt innslag av overspising her og der. Noen kvelder der jeg har følt meg rastløs og spist mer enn dobbel porsjon kveldsmat, samt at helgene har vært fulle av pizza, pasta og annen mat som er lett å spise veldig store porsjoner av. Samtidig så har formen vært litt frem og tilbake, så selv om jeg endelig har begynt å trene så smått igjen så har det ikke vært fullt kjør. Denne uka har jeg derimot klart meg bra så langt. Gikk en kveldstur mandag for å nå skritt-målet mitt, jogget hjem fra jobb i går og i dag har jeg tatt årets første styrkeøkt. Av erfaring så vet jeg at styrke er den aller viktigste treningen for meg. For det første så føler jeg at både kjernemuskulatur og balanse ikke er helt på plass etter siste graviditet (og det bør så absolutt bygges opp før jeg kan øke volum på løpingen opp til å klare halvmaraton, som er et klart og tydelig mål for 2025). Jeg tror også at det er lurt å trene mer med lavere puls (enn joggingen), siden jeg ser at jeg har vært veldig sliten og slitt med å restituere godt nok etter løping. Og i tillegg så vil jeg jo først og fremst ned i fettprosent, og da tror jeg muskelbygging vil være viktig. Men jeg har bare gruet meg veldig til å starte opp etter en lang pause fordi jeg vet at jeg kommer til å bli støl. Jeg blir alltid totalt gangsperr når jeg trener styrke etter opphold i treningen, så det satt langt inne å starte. Men jeg prøvde å starte "mildt" med en 20 minutters helkroppsøkt - bare for å få satt hele kroppen litt i gang. Brukte god tid på oppvarmning og tøying etterpå, så nærmere 40 minutter totalt. Jeg kommer sikkert til å kjenne det godt i morgen, men så lenge jeg fortsetter med 1-2 økter i uka så vil det jo bli bedre for hver gang, så det er bare å bite det i seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 29. januar #17 Del Skrevet 29. januar Det er så sinnsykt vondt å bli så støl ja! Jeg var på min første styrkeøkt for tre uker siden nå, og dagen etter klarte jeg nesten ikke gå. Husker jeg dro meg opp trappen som en gammel dame 🤪 Ubehagelig! Men, så føles det litt godt likevel. At man er i gang. Og uken etterpå kjentes det myye mindre etter timen, og i forrige uke kjente jeg nesten ingenting dagen etterpå. Så noe må da funke. Du får hoppe i det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 2. februar Forfatter #18 Del Skrevet 2. februar Vektliste 2025 Mandag 06. januar: 72,6 kg (startvekt) Fredag 10. januar: 71,2 kg (-1,4 kg) Fredag 17. januar: 70,7 kg (-0,5 kg) Fredag 24. januar: 71,6 kg (+0,9 kg) Fredag 31. januar: 71,5 kg (-0,1 kg) Ikke veldig fornøyd med vekten denne uka heller. 😅 Og nå synes jeg selv at jeg hadde gjort veldig mye riktig med kosten, så da er det ekstra frustrerende når det ikke går helt som det skal. Men mulig at det var helga som veltet lasset. Kino med snacks, take away, vafler, mm. Til sammen blir det jo ganske mye, og måltidene har ikke vært helt faste heller. Men det er ikke alltid så lett å planlegge når man blir invitert med på ting heller. Men dette var første uka med full treningsbelastning, og jeg vet at kroppen min samler vann som pokker, særlig i starten. Så jeg håper at dette er "toppen" før det forhåpentligvis slipper litt, eller i det minste stabiliserer seg. Men jeg er i alle fall veldig fornøyd med treningen denne uka: Tirsdag: jogget 4,5 km Onsdag: styrke 20 minutter + en del tøying Torsdag: jogget 4,5 kilometer Lørdag: jogget 4,5 km Søndag 30 minutter styrke underkropp + en del tøying Jeg sjekket loggen på smartklokka nå, og dette var de første styrkeøktene siden slutten av oktober, og det merkes godt. Har vært støl siden onsdag, og da jeg trente i dag merker jeg at beina ble helt gele på slutten, til tross for at jeg måtte gjøre en god del modifikasjoner, med både lengre pauser og lavere belastning. Jeg skjønner jo nå hvorfor beina føles litt tunge når jeg jogger, det er rett og slett veldig lite styrke der sammenlignet med bare tidligere i høst. Så jeg håper at jeg vil se en progresjon der etter hvert. I tillegg til dette har jeg klart å gå 10 000 skritt hver dag, og det synes jeg ikke er dårlig for en med kontorjobb. Men så har også dette vært den første uka i året der jeg ikke har hatt syke barn og/eller at samboer har vært bortreist i lengre tidspunkt, så det å ha muligheten til å gå korte turer på kvelden for å hente inn litt skritt etter legging har vært gull. Selv om det har vært kaldt og nokså dårlig føre for en liten en som fortsatt er under 2 år så har jeg også klart å ta med barna ut et par ettermiddager. At det endelig er snev av dagslys etter jobb hjelper veldig på energien og lysten til å ta seg ut av huset. Også er jeg veldig, veldig klar for å legge januar bak meg. Februar er typisk ganske kald og grå der jeg bor, men lysere blir det jo uansett, og så er den jo tre dager kortere også. I morgen blir det en etterlengtet hviledag. Passer fint med familiens timeplan, siden 6-åringen skal på trening etter barnehagen og jeg har møter til ganske sent = lite fleks. Men tirsdag er planen å jogge hjem fra jobb, håper på litt mer energi i beina slik at jeg kan ta en omvei og logge noen ekstra kilometer, men det tar jeg etter dagsformen. Planen min er å sakte trappe opp antall kilometer i uka (ble 14 denne uka, så målet får da bli minst 15 for neste), men jeg må nesten se an hvordan jeg føler meg. De første treningsøktene i år føltes det nesten som om jeg ble småsyk etterpå fordi kroppen var så sliten etterpå, og nå vil jeg ikke ta noen sjanser slik at jeg pådrar meg flere ufrivillige treningspauser. Først og fremst så er målet å finne en ok grunnform, så får jeg heller spisse løpeformen nærmere sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 2. februar #19 Del Skrevet 2. februar For en super treningsuke du har hatt! Om du er som meg så samler cellene vann for å reparere muskelfibre som er revet i stykker (for å reparere seg og bli sterkere). Det der har jeg opplevd mange mange ganger. Så plutselig så slipper det igjen. Februar er ganske kald og grå her også til tider, men hurra for lysere dager Føler at våren nærmer seg med stormskritt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luna Selene Skrevet 2. februar #20 Del Skrevet 2. februar Wow for en fin treningsuke du har hatt! - og 10000 skritt hver dag, det er jo ( ihverfall for meg) helt fantastisk🤩 Ellers er jeg enig i at det er godt at januar er over, synes den var dryg i år. Gleder meg veldig til det blir bedre vær og føre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå