Gå til innhold

Hva må til for å avskaffe monarkiet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når Kong Harald avtar mener jeg det blir totalt galehus blant de "kongelige". Jeg virkelig avskyr den kommende kongefamilien, de er dopmisbrukere hele gjengen, i tillegg til at de støtter valpefabrikker og de som ikke skal styre landet tror de kan svindle folk på alle mulige måter ved å misbruke sine titler og kjendisstatus. De bør ikke lede Norges land, men få seg vanlige jobber, betalte 40% skatt av hardt arbeid, og si fra seg alle titler. 

Hvordan avskaffer man monarki egentlig? Må store deler av befolkningen protestere? Får de "kongelige" lov til å leve helt Texas uansett hva, uten at noen kan gripe inn og si nok er nok?? 

Anonymkode: 9c532...783

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil du heller ha en Donald Trump? Det vil ikke jeg. Jeg vil heller ha kongefamilien. For dem gjør ikke så mye politisk. Dem er et bra representant for Norge. 

Anonymkode: 3ad16...db7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil du heller ha en Donald Trump? Det vil ikke jeg. Jeg vil heller ha kongefamilien. For dem gjør ikke så mye politisk. Dem er et bra representant for Norge. 

Anonymkode: 3ad16...db7

Alternativet er ikke en Donald trump men er kulturpersonlighet f.eks.

Anonymkode: 7e0b0...4e9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når Kong Harald avtar mener jeg det blir totalt galehus blant de "kongelige". Jeg virkelig avskyr den kommende kongefamilien, de er dopmisbrukere hele gjengen, i tillegg til at de støtter valpefabrikker og de som ikke skal styre landet tror de kan svindle folk på alle mulige måter ved å misbruke sine titler og kjendisstatus. De bør ikke lede Norges land, men få seg vanlige jobber, betalte 40% skatt av hardt arbeid, og si fra seg alle titler. 

Hvordan avskaffer man monarki egentlig? Må store deler av befolkningen protestere? Får de "kongelige" lov til å leve helt Texas uansett hva, uten at noen kan gripe inn og si nok er nok?? 

Anonymkode: 9c532...783

Vil heller ikke ha monarki etter Harald, men er visst ikke enkelt å avskaffe 

Anonymkode: 7e0b0...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må en grunnlovsendring til, det krever 2/3-dels flertall på Stortinget.

Det er naturlig (men ikke påkrevd) at det holdes en folkeavstemming først. Resultatet av en folkeavstemming har ingen juridisk betydning, men det vil legge et press på stortingspolitikerne om resultatet viser et flertall for republikk. I verste fall risikerer de å bli stemt ut ved neste valg hvis de gir blaffen i at folk vil avskaffe monarkiet. Jeg tipper de vil forsøke seg med trenering, si at det er så komplisert osv. 

Anonymkode: ff098...3d5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Monarkiet er en utdatert styreform. 

Jeg er helt enig at etter Harald og Sonja, burde kongehuset avvikles. Etterkommerne er jo et sirkus uten sidestykke. Nei, stopp galskapen og det ekstreme pengesluket dette er! 

Og nei, Donald Trump er heldigvis ikke et alternativ her i Norge. 

Anonymkode: 145c2...317

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I prinsippet er det som skal til "bare" at Stortinget endrer Grunnloven slik at man tar ut alt om dagens styreform og erstatter det med at vi er en republikk, og selvfølgelig en del andre (mindre) lovendringer. Å endre Grunnloven slik skjer ved to tredjedels flertall, og det må vedtas over to stortingsperioder. Så det vil alltid være et valg mellom at saken kommer opp og at endelig vedtak fattes på Stortinget.

I praksis tror alle med noen form for peiling at det kun vil bli aktuelt å avskaffe monarkiet etter at man har gjennomført en folkeavstemning. Stortinget kan, med simpelt flertall (trenger ikke 2/3), vedta at det skal avholdes en folkeavstemning.

Denne er bare rådgivende, så Stortinget kan etter loven velge å ikke følge den, men i realiteten ville helt sikkert minst 2/3 av Stortinget fulgt resultatet av en folkeavstemning. Hvis man først kom dit at man skulle avholde en, altså, og i hvert fall når det dreier seg om noe som tross alt ikke vil rive landet i filler (i motsetning til hvis et flertall på 51% hadde stemt for noe helt rablende sinnsykt). Det var klart flertall for EU-medlemskap på Stortinget etter folkeavstemningen i 1994 også, men likevel respekterte alle resultatet av folkeavstemningen, også de mange som egentlig ønsket seg motsatt resultat. Det samme ville selvfølgelig skjedd her, samme hva noen konspihuer måtte innbille seg.

Så i realiteten er det man trenger følgende:
1) At over 50% av Stortinget stemmer for å avholde en folkeavstemning.
2) At over 50% av de som stemmer i folkeavstemningen stemmer for å avskaffe monarkiet.
3) At Stortinget følger flertallet i folkeavstemningen og, med 2/3 flertall, vedtar å avskaffe monarkiet.

Det er punkt 1 og 2 det er lang vei til. Punkt 1 fordi det egentlig ikke har vært noe stort tema, punkt 2 fordi alle meningsmålinger fortsatt viser klart flertall for monarki, selv om flertallet har sunket. Og det er vel nettopp derfor punkt 1 heller ikke er så aktuelt. Men hvis vi først kommer dit at punkt 1 og deretter 2 oppfylles, da ville Stortinget ha fulgt folkeavstemningen og avskaffet monarkiet.

Anonymkode: 44f6a...6ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Monarkiet er en utdatert styreform. 

Jeg er helt enig at etter Harald og Sonja, burde kongehuset avvikles. Etterkommerne er jo et sirkus uten sidestykke. Nei, stopp galskapen og det ekstreme pengesluket dette er! 

Og nei, Donald Trump er heldigvis ikke et alternativ her i Norge. 

Anonymkode: 145c2...317

Nå er vel Vedum ikke så langt unna i og med at han også lager seg sin egen sannhet og forsøker å fronte den.

Anonymkode: abf8e...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...