AnonymBruker Skrevet i går, 10:42 #1 Del Skrevet i går, 10:42 Ok, dette innlegget blir nok litt langt, men trenger virkelig råd/hjelp, så håper noen orker å lese. Jeg er en kvinne i midten av tredveårene og har så lenge jeg kan huske (ca fra 11-12år) hatt problemer med stiv/vondt nakke, skuldre og rygg. Har mye hodepine. Ofte så vondt at Paracet ikke tar bort smerten. Bruker da Palargin Forte, det letter litt på det intense trykket, men tar ikke smerten helt. Når den mest intense hodepinen kommer varer den ca i en uke. Legger meg med hodepine og våkner med det dagen etter. De siste årene har plagene blitt verre, og jeg har vondt flere plasser. Hofter, knær, armer og ledd. Jeg har i tillegg nylig fått påvist ulcerøs kolitt som gjør at jeg ikke kan ta NSAIDs preparater som f.eks Ibux. Føler ikke legen min tar meg helt seriøst og lurer på å gå privat en plass. Men vet ikke helt hvor jeg skal begynne eller hvem jeg evt. burde ta kontakt med. Jeg har prøvd alt fra kiropraktor, fysioterapeut, alternativ medisin, akupunktur, you name it. Men smertene kommer alltid tilbake. Jeg er også i utredning hos psykolog pga. depresjon og angst. Forstår at jeg kan ha vondt pga psykisk sykdom, men man kan jo også bli psykisk syk av å ha vondt. Er det noen her som vet hvem jeg kan henvende meg til? Noen som har hatt lignende erfaring Kommer opp alt mulig forskjellig når jeg prøver å google symptomene mine, så føler ikke det er vits Jeg holder seriøst på å bli gal av å ikke ha en smertefri dag. Anonymkode: 42a71...08a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:43 #2 Del Skrevet i går, 10:43 Kan legge til at jeg er normalvektig og har barn, så er ikke mye stillesittende. Anonymkode: 42a71...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:49 #3 Del Skrevet i går, 10:49 Som du selv sier, så kan man få sterke smerter av psykiske årsaker. Man er f.eks mer utsatt for å utvikle fibroyalgi ved langvarige psykologiske påkjenninger. Og man kan selvsagt også bli psykisk dårlig av å ha langvarige smerter. Siden du har prøvd det meste av fysiske behandlinger uten hell, så er disse tingene viktig: Madrass og hodepute. Å ligge riktig/få riktig støtte er kjempeviktig. Trening. Lett styrketrening, først og fremst av kjernemuskulatur. De du har gått i behandling hos bør ha gitt deg treningsopplegg. Kosthold. UP mat, sukker, frityr, godteri, m.m bidrar til betennelse og vondter i kroppen. D vitamin, kalsium, magnesium, b12, m.m er viktig for muskler og nervesystem. Har du for lite, så kan dette gi mye smerter. For lite av disse kan også gi dårlig mental helse. Anonymkode: e6bdd...d8f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:56 #4 Del Skrevet i går, 10:56 det er påvist en lunk mellom migrene og nakke/ryggproblemer, så mitt første spm er har du blitt utredet for migrene? Det neste er jo spm om det kan være grunn for å henises til røntgen og MR for å utelukke at det er noe annet som gir deg hodepine osv.. Men om ikke fastlegen din lytter til deg si at du opplever at du ikke lyttes til direkte og uten jeg føler - vær konkret på at du har tatt opp dette flere ganger og opplever at det skrives ut tildels sterke smertestillende mens du gjerne vil vite rotårsaken til problemene og ikke behandle symprtomene med piller. Anonymkode: f4253...80b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:57 #5 Del Skrevet i går, 10:57 Har du aldri vært hos reumatolog eller blitt utredet for reumatisme? Særlig nå etter at du har fått uc-diagnose? Anonymkode: 4293f...952 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:11 #6 Del Skrevet i går, 11:11 Hvilke øvelser gjør du? Det ville jeg begynt med hvis du ikke gjør det. Både direkte kjerne-nakke-rygg-bryst-kjeve øvelser for styrke og smidighet, men også avspenningsøvelser. Hvis du gnisser tenner kan det hjelpe med tannskinne. Hvordan er kroppsholdningen din? Både når du står, løfter/jobber og når du sitter. Bevisst jobbing med den kan hjelpe mye. Mye jobbing foran data? Har du godt syn, har du tørre øyne? Da bør du få deg (data)briller og dråper. Bare saltvann fungerer ikke, det bare forsvinner igjen uten å gjøre noe mer der og da. Snakk med optiker. Drikker du mye koffein? Det kan gi hodepine, og særlig hvis du av en eller annen grunn ikke drikker like mye som vanlig. Rett og slett abstinens. Har du store/tunge bryst, skikkelig bh? Vekten skal være på båndet, ikke på stroppene. Har du dype merker etter stroppene har du feil størrelse. Skriv hodepinedagbok, og ta med til fastlegen. Kan det være flere typer hodepine, feks både anstrengelseshodepine, migrene og medikamentoverforbruk? Det kan dagboken og kalenderen hjelpe med. Enten på ark eller i app. Anonymkode: 19981...04d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:13 #7 Del Skrevet i går, 11:13 TS her. Fikk ny fastlege for to år siden. Da var jeg gravid, så var egentlig ikke tema å ta det opp da. Nå det siste året har jeg vært hos henne pga. det psykiske. Og det har på en måte vært fokuset i timene mine hos henne. Hvordan det går, at jeg ikke er suicidal osv. Purring på psykologhjelp. Og oppfølging av medisiner. Hun tror jeg har vondt pga psyken. Så hun vil se det an. Men ting tar tid, hvert fall hos psykolog. Tror ikke det er migrene siden jeg ikke får aura. Tidligere fastleger jeg har tatt det opp med har tatt ulike blodprøver som ofte viser at jernprosenten min er lav, og det forklarer hodepinen. Og så er jeg blitt henvist til fysioterapi. Men som sakt hodepinen kommer alltid tilbake. Og så er det jo sånn at de aller fleste legetimene mine i voksen alder har vært pga. psyken min Var på MR for 20 år siden, men det viste ikke noe da. Kanskje jeg skal få meg en ny time til det. Anonymkode: 42a71...08a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:14 #8 Del Skrevet i går, 11:14 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du aldri vært hos reumatolog eller blitt utredet for reumatisme? Særlig nå etter at du har fått uc-diagnose? Anonymkode: 4293f...952 Nei, men takk. Skal ta det opp med legen neste gang jeg er der Anonymkode: 42a71...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:17 #9 Del Skrevet i går, 11:17 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Som du selv sier, så kan man få sterke smerter av psykiske årsaker. Man er f.eks mer utsatt for å utvikle fibroyalgi ved langvarige psykologiske påkjenninger. Og man kan selvsagt også bli psykisk dårlig av å ha langvarige smerter. Siden du har prøvd det meste av fysiske behandlinger uten hell, så er disse tingene viktig: Madrass og hodepute. Å ligge riktig/få riktig støtte er kjempeviktig. Trening. Lett styrketrening, først og fremst av kjernemuskulatur. De du har gått i behandling hos bør ha gitt deg treningsopplegg. Kosthold. UP mat, sukker, frityr, godteri, m.m bidrar til betennelse og vondter i kroppen. D vitamin, kalsium, magnesium, b12, m.m er viktig for muskler og nervesystem. Har du for lite, så kan dette gi mye smerter. For lite av disse kan også gi dårlig mental helse. Anonymkode: e6bdd...d8f Takk for gode råd😊 Anonymkode: 42a71...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:18 #10 Del Skrevet i går, 11:18 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilke øvelser gjør du? Det ville jeg begynt med hvis du ikke gjør det. Både direkte kjerne-nakke-rygg-bryst-kjeve øvelser for styrke og smidighet, men også avspenningsøvelser. Hvis du gnisser tenner kan det hjelpe med tannskinne. Hvordan er kroppsholdningen din? Både når du står, løfter/jobber og når du sitter. Bevisst jobbing med den kan hjelpe mye. Mye jobbing foran data? Har du godt syn, har du tørre øyne? Da bør du få deg (data)briller og dråper. Bare saltvann fungerer ikke, det bare forsvinner igjen uten å gjøre noe mer der og da. Snakk med optiker. Drikker du mye koffein? Det kan gi hodepine, og særlig hvis du av en eller annen grunn ikke drikker like mye som vanlig. Rett og slett abstinens. Har du store/tunge bryst, skikkelig bh? Vekten skal være på båndet, ikke på stroppene. Har du dype merker etter stroppene har du feil størrelse. Skriv hodepinedagbok, og ta med til fastlegen. Kan det være flere typer hodepine, feks både anstrengelseshodepine, migrene og medikamentoverforbruk? Det kan dagboken og kalenderen hjelpe med. Enten på ark eller i app. Anonymkode: 19981...04d Takk for gode råd😊 Anonymkode: 42a71...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:21 #11 Del Skrevet i går, 11:21 Jeg vet ikke… men tenker en tanke jeg kan dele tilfelle det er nyttig. Når jeg leser om plager som kommer i den tiden, så ville jeg tenkt en mulig sammenheng med vekst og/eller hormoner… uansett hvem du havnet hos, kanskje lurt å ta opp når plagene startet mer presist. Spør foreldrene dine om du vokste mye i den perioden, eller om det var rett før (1-3 år kanskje) før mensen kom eller noe… prøvd osteopat? sjekket om du har stramt tungebånd? Det lærte jeg litt om hvilke plager kan gi som voksen om ubehandlet, da et av barna her hadde det problemet. Forstår det er vanskelig når det er så diffust… høres jo mest ut som noe som ikke stemmer rundt nakke/skuldre. Har du prøvd å gå jevnlig på en myk variant av yoga så du er myk og tøyelig? Jeg har så god erfaring med yoga for kroppen helt generelt, og vår yogainstruktør snakket mye om det med smerter, særlig nakke/skuldre osv og hodepine, og hvordan det KAN henge sammen med for stram muskulatur ellers i kroppen… Ingen erfaring, men kastet ut noen tanker allikevel. Masse lykke til! Anonymkode: 8d188...5ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:24 #12 Del Skrevet i går, 11:24 Migrene kan godt være uten aura. Det er nettopp slike ting en hodepinedagbok og hodepinekalender kan hjelpe deg å få klarhet i. Ville ført i minst 3 mnd, og fått en henvisning til nevrolog (eventuelt gått privat). Ville ikke gått til nevrolog før du har ført kalender og prøvd de andre tiltakene. Da er det mye lettere for nevrologen å se om det er noe som kan løses med bedre/andre medisiner. Er det en migrenekomponent i det er det andre medisiner som gjerne fungerer, er det overforbrukshodepine eller koffein som er problemet må det kuttes ned på, osv. Anonymkode: 19981...04d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:26 #13 Del Skrevet i går, 11:26 https://migreneskolen.no/kunnskap-om-migrene/ulike-typer-migrene/ Anonymkode: 19981...04d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden Trener du? Anonymkode: 14255...468 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Del Skrevet 18 timer siden Min historie er ganske lik din. Mye hodepine og smerter i nakke og skuldre fra barnealder. Fastlege var opphengt i det psykiske så jeg ble sendt til psykolog som friskmeldte meg, og da bare trakk fastlegen på skuldrene. Så gikk det et par år før fastlegen på nytt henviste meg til psykolog og det samme skjedde igjen og igjen. Ingen hjelp med fysio eller trening heller. Til slutt var det fysio nr 15 som så på kroppen min at den er skjeiv og sendte meg på røntgen. Viste seg at jeg har skoliose og at hele kroppen er blitt skjeiv fordi jeg har prøvd å kompensere. Så nå venter jeg på operasjon for å rette opp ryggraden. Legene på sykehuset sier at det antagelig vil fjerne mye av hodepinen min. Anonymkode: 98ad8...15f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Del Skrevet 17 timer siden Høres ut som fibromyalgi, spør du meg. Når du har prøvd så mange ting, og ingenting hjelper, og utredning for mange forskjellige ting ikke gir noe svar, så er det sannsynlig at det kan være fibromyalgi. Men vet at man jo aller helst ikke vil ha den diagnosen. Anonymkode: cac99...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #17 Del Skrevet 17 timer siden Kan det være at du har svak muskulatur og har mye stress i kroppen? Kanskje prøve ashtanga yoga? Det er styrketrening kombinert med pust og fokus innover. Det har hjulpet meg til mindre smerter i nakke og skuldre og føler meg mer på nett med meg selv. En fordel med ashtanga vs annen yoga er at det er samme programmet hver gang. Da jeg begynte med ashtanga for fire år siden klarte jeg så vidt å strekke fingrene ned forbi knærne. Så ikke fortvil om du er stiv i starten. Det var altså jeg også☺️ Det går seg til. Hilsen k47 Anonymkode: 1bcd8...0c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #18 Del Skrevet 16 timer siden Har en nakkeskade etter en trafikkulykke og mye smerter i nakke, skuldre og hode. Annen årsak enn deg, men ville likevel si at rolig toga hjelper for meg. Gode tanker! Anonymkode: 1381a...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden Nakkeskade her og. Og problemer med kjeve. Gir tidvid sterk hodepine. Er mulig en del av smerteproblematikk i resten av kroppen. Skal utredes for EDS, som ofte kommer sammen med instabilitet i nakke. Anonymkode: f4eff...dbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden muskelvondter sprer seg ofte, fordi man feilbelaster ved smerter. For meg ble redningen en kombinasjon. Naprapat og PT som jobbet sammen for å løsne den stive og vonde muskulaturen, og legge opp ett treningsprogram spesielt tilpasset mine vondter. Jeg byttet også til tempurmadrass og pute, og begynte sove på ryggen istedenfor på siden/magen. For meg er det veldig viktig å trene jevnlig, hvis ikke får jeg raskt vondt igjen. Men smertene blir ikke like intense nå som jeg jevnlig er i riktig aktivitet, og har mye fokus på riktig bevegelse. Anonymkode: b45bb...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå