Gå til innhold

Sjef som ikke tilrettelegger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har desverre fått skiveprolaps, hatt det en liten stund. Noen dager går det greit, men så kan set bli ekstreme smerter. Sykemeldt i 2 uker, men skal i teorien tilbake nå snart. 

Har en type arbeid som gjør at jeg fort må reagere på noe. Som kan bli vanskelig om jeg plutselig har smerter i det øyeblikket. Har tatt det opp med leder, og jeg vet det er andre muligheter på jobb, som gjør at jeg kan ta ting i mitt eget tempo.

Problemet er at leder ikke svarer på om det er mulig for annet arbeid en liten periode. Lederen svarer på alt mulig annet, men ikke dette. Har jo lyst til å komme tilbake i arbeid, men akkurat nå har jeg ikke mulighet til å gjøre det jeg pleier å gjøre.

Har ikke arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge for ansatte? Det hele ender jo opp med at jeg eventuelt fortsetter sykemelding.

Anonymkode: 5b091...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilretteleggingsplikten er omfattende, men begrenses av at det må være reelle oppgaver å tilby og tilretteleggingen må ikke være til vesentlig ulempe/merbelastning for kollegene dine

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (3 minutter siden):

Tilretteleggingsplikten er omfattende, men begrenses av at det må være reelle oppgaver å tilby og tilretteleggingen må ikke være til vesentlig ulempe/merbelastning for kollegene dine

Så hva skal jeg si til legen da. Hei, trenger sykemelding litt til, grunnet sjefen ikke kan tilrettelegge mitt arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hva skal jeg si til legen da. Hei, trenger sykemelding litt til, grunnet sjefen ikke kan tilrettelegge mitt arbeid. 

Ja akkurat det.

Anonymkode: 258f2...fb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Du kan ikke kreve å kun ha enkle pasienter/stell og ikke løfte på et sykehjem dersom det da gjør at de andre på vakt får mye tyngre jobb enn det de skal feks. Eller kontoroppgaver dersom du egentlig er i stell. 

Da må du sykemeldes lenger. Det går an å lage en oppfølgingsplan der du får det skriftlig fra arbeidsgiver at de ikke kan tilrettelegge. Du er også pliktig til å foreslå løsninger og medvirke på det arbeidsgiver foreslår. Arbeidsgiver har styringsrett på oppgaver.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (29 minutter siden):

Ja. Du kan ikke kreve å kun ha enkle pasienter/stell og ikke løfte på et sykehjem dersom det da gjør at de andre på vakt får mye tyngre jobb enn det de skal feks. Eller kontoroppgaver dersom du egentlig er i stell. 

Da må du sykemeldes lenger. Det går an å lage en oppfølgingsplan der du får det skriftlig fra arbeidsgiver at de ikke kan tilrettelegge. Du er også pliktig til å foreslå løsninger og medvirke på det arbeidsgiver foreslår. Arbeidsgiver har styringsrett på oppgaver.

Okey takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvis du fremdeles er i de første 16 dagene av sykemeldingen kan legen skrive avventende sykemelding.

https://www.nav.no/sykmeldt

Anonymkode: b92bb...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...