Gå til innhold

Hva tenker dere her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi kjøpte selveierleilighet for et års tid siden. Den er i et sameie, med leiligheter i tre etasjer. Totalt er det 19 leiligheter. Åtte på bakkeplan, åtte i andre etasje og tre i tredje etasje. Leilighetene i første etasje har inngang på bakkeplan, det vises ytterdørene godt. I andre etasje er det rekkverk foran dørene, så de vises mindre. Man må jo gå forbi alle enhetene dersom en skal til den innerste leiligheten. På toppen, der vi bor, har alle leilighetene sin egen inngang. Ytterdørene viser dermed ikke så godt. Men dersom man løfter blikket og ser etter, vil en jo se dørene.

Utvendig vedlikehold betaler sameiet, med unntak av dører og vinduer. Det betyr at et bytte av dette betaler hver enkelt eier.

Rett etter innflytting var det flere av eierne som ville bytte ut dører og vinduer. For å gjøre dette rimeligere hentet styret inn et firma, og det ble bestemt dør en kunne bytte i. Vi ble ikke med på dette da, da vi måtte prioritere annen oppussing.

Nå vurderer vi å bytte ytterdør. Vi har fått et veldig bra tilbud på ei flott dør, som er i samme stil/ farge som dørene i sameiet. Døra vi har fått tilbud på, har mye bedre støyreduksjon og tåler vær og vind bedre. Rett og slett ei bedre dør. Der vi bor kan være veldig værhardt.

I forbindelse med dørbytte skrev styret til meg: «Husk at vi har en standard på ytterdører.» Betyr en standard at alle dørene skal være identiske, eller betyr det at de skal være innenfor samme stil?

Per i dag er det på bygget fem ulike ytterdører. Ingen av leilighetene på toppen har like dører per nå. Dersom alle dørene hadde vært identiske, eller at det kun hadde vært forskjell på gamle og nye dører, hadde jeg ikke spurt her inne. Da hadde jeg tatt den døra som ble tilbudt😅.

Hva tenker dere? Legger ved bilder av tilsvarende dører. Dørene med små vinduer er sameiets dør. Den med ett langt vindu er den vi ønsker. Fargen blir identisk.

IMG_4336.jpeg.8fe515285596519a566c84a9234a6f5a.jpegIMG_4335.jpeg.121f6884e68f0a51e66511b2e637515b.jpeg

Anonymkode: 008ee...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er jo umulig for oss å svare på. Hvorfor sender du ikke en epost til styret med bilde av døren dere vil ha og spørre om den er innenfor standarden? Skjønner ikke enkelte folk på KG altså..... 

Anonymkode: 08b9a...182

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har spurt styret, men de er ufattelig dårlige på å svare. Styreleder bor ikke her en gang, hun leier ut leiligheten sin. Derfor spør jeg meg til råds her inne👍.

Sist noe som det sto i vedtektene at styret skulle ta seg av, tok jeg selv kontakt med elektriker etter seks uker. Da ble det fikset på under et døgn. Heldigvis er det sjeldent vi har behov for hjelp av styret😅.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har spurt styret, men de er ufattelig dårlige på å svare. Styreleder bor ikke her en gang, hun leier ut leiligheten sin. Derfor spør jeg meg til råds her inne👍.

Sist noe som det sto i vedtektene at styret skulle ta seg av, tok jeg selv kontakt med elektriker etter seks uker. Da ble det fikset på under et døgn. Heldigvis er det sjeldent vi har behov for hjelp av styret😅.

Det kan tolkes i alle retninger, og ettersom det ikke er noen offisiell regel som skal tolkes, men heller meningen til et spesielt styre så er det de som må avklare dette. 

Om du spør her inne og senere har tolket feil, så kommer du ikke så langt med å henvise til KG 😝 Har du prøvd å ringe styreleder? 

Anonymkode: acb85...18a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Per i dag er det på bygget fem ulike ytterdører. Ingen av leilighetene på toppen har like dører per nå.

Ta bilde av alle de ulike dørene, og legg ved i søknaden du sender til Styret. 

Anonymkode: 4a2ba...c91

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stort sett så skal dørene være de samme så jeg tolker det svaret du har fått som at standarden er at alle må ha like dører. 

Anonymkode: bc339...32d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det var kun én dørtype som er godkjent , burde vedkommende svart det, med info om hvilken. Her kan det derfor høres ut som at det er et mulighetsrom innenfor noen rammer.

Har du allerede fått godkjent å bytte døra? Da ville jeg sendt en oppfølgerepost og skrevet at du ikke finner info om hva som er godkjent, men kommer til å gå for denne (og beskriv hvorfor) dersom de ikke protesterer innen dato (sett en dato fram i tid som dere kan vente og som styret seriøst må kunne ha svart innen)

Anonymkode: 615a2...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men det er jo INGEN her inne som kan gi deg det korrekte svaret på dette!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg selv fikk bare idiotsvar fra styret, hvis jeg i det hele tatt fikk svar. Velg den døren du vil ha. 

Anonymkode: 64331...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis det var kun én dørtype som er godkjent , burde vedkommende svart det, med info om hvilken. Her kan det derfor høres ut som at det er et mulighetsrom innenfor noen rammer.

Har du allerede fått godkjent å bytte døra? Da ville jeg sendt en oppfølgerepost og skrevet at du ikke finner info om hva som er godkjent, men kommer til å gå for denne (og beskriv hvorfor) dersom de ikke protesterer innen dato (sett en dato fram i tid som dere kan vente og som styret seriøst må kunne ha svart innen)

Anonymkode: 615a2...4cf

Jeg tenkte også på denne løsningen. Gi en frist de må svare innenfor, det gir kanskje fortgang på ting. 

Anonymkode: acb85...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...