Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke på jobb

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man er så avhengig av bil for å komme på jobb, så gjør man tiltak. Dette været har vært meldt grundig og lenge. Du kunne stått opp tilstrekkelig tidlig. Du kunne i går kveld plassert bilen nære en vei som brøytes hyppig og gått dit med spaden i god tid i dag moeges. M.m. Flott at du har få sykedager! Vær glad over at du er ved god helse, og vær mer i forkant neste gang været er meldt som dette. 

Anonymkode: 615dc...49e

Enkelte plasser et det ikke veier som brøytes hyppig i nærheten, noen ganger er det faktisk ikke mulig å komme seg frem med bil uansett hvor mye man er i forkant. 

Anonymkode: 34669...6b1

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og dessuten måtte jeg stampet ganske lenge med snø opp til knærne! 

Anonymkode: ba381...73d

Ja, og? Sånn er det for alle nå. 

Anonymkode: 9d3ba...2d6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man er så avhengig av bil for å komme på jobb, så gjør man tiltak. Dette været har vært meldt grundig og lenge. Du kunne stått opp tilstrekkelig tidlig. Du kunne i går kveld plassert bilen nære en vei som brøytes hyppig og gått dit med spaden i god tid i dag moeges. M.m. Flott at du har få sykedager! Vær glad over at du er ved god helse, og vær mer i forkant neste gang været er meldt som dette. 

Anonymkode: 615dc...49e

Her var vår private vei brøytet sønnen kom ut på hovedveien der ikke brøytet . Flere steder 80cm med snø pga det blåser. Ringte for han satt fast i en snøfone mitt i veien. Gubben dro ut fikk ham løs.  Fulgte etter ham til han kom ut på neste hoved vei. Litt bedre men fortsatt mye snø. Kom seg på jobb etter 2.timer, beregnet god tid så dro 1.5 timer før start,Vanligvis bruker en 30 min. Hva mer kunne han gjort? Ja kom seg på jobb. Arbeidsgiver sa ikke noe for han kom 30 min for seint. Var ikke eneste som hadde kjørt samme strekning de kom seinere  for de parkerte bilene til brøytet mannskap kom

Er heler ikke alle steder det går kollektivt. Her går det kun skolebuss.  Og ikke buss den retningen sønnen jobber og ska være på jobb før evnt skolebuss kjører.

Ja er arbeidstagers ansvar å komme seg på jobb. Men noe fleksibel bør og arbeidsgiver være

Anonymkode: b20a1...bd8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor blander du egenmelding inn? Det du ønsker er fri med lønn for at du ikke kommer deg på jobb.

Anonymkode: fb346...882

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det er ikke T-bane, trikk eller bybane her. Vurderte buss, men den kommer ikke fram dit jeg skal før 12 eller noe. 

Her ringte naboen i går, og hørte om jeg kunne slippe henne av hos en kollega av henne, på vei til min jobb. (jeg kjører SUV)

Man finner løsninger. 

Anonymkode: e14dc...84f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på disse tullingene, neste gang du veit det skal bli dårlig vær, ring inn å si du er syk 🙂 her sliter du r av deg, mens staten ikke bryr seg og sender penger til krig. Meld deg inn syk neste gang kjære deg :) 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Og nå kan ikke arbeidsgiver se litt gjennom fingrene for meg for her skal det spares penger. 
Får bruke dagen til mer jobbsøking. Jeg er ferdig. 

Har du ikke komt deg på jobb ennå? Er hele nabolaget innesnødd fremdeles?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skulle jeg løst det da? Jeg har to barn som skal i barnehagen, en jobb 40 min med bil unna hjemmet. Ingen kommer seg ut og de som har ungene i nærmeste barnehage har prøvd med akebrett, men må bade i snø over knærne. Naboen ga opp . 

Man må da ha både en plan A, en plan B og en plan C. Det er ikke som om det kom overraskende på, har vært meldt slik vær i en uke allerede! Du og naboene kan gå sammen og brøyte til en hovedvei, avtale med noen som bor i nærheten og skal samme vei om samkjøring, brøyte gjennom natta slik at det ikke blir så ille når man våkner på morgenen, noen med stor bil kjører gjennom nabolaget først, forhøre seg om noen bedriver privat brøyting… Mye av dette har vi gjort her og, for gata vi bor i blir ofte ikke brøytet før 11-12. Man må rett og slett ta ansvar og gjøre det man må for å komme på jobb. Jeg har selv gått med to barnehagebarn i vinterstorm og 50 cm snø for å komme oss i vei til barnehage og jobb. Man kan ikke alltid belage seg på at andre ordner opp, og deretter klage fordi man ikke får betalt for å være hjemme.

Anonymkode: 3c4ad...acb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok slike fravær på fleksitiden der jeg jobbet. Det er jo så mye som ikke er lett å forberede seg på på forhånd. Dette var aldri noe tema hos oss.  Vi ga bare beskjed om det da det inntraff. Eksempler: Flatt batteri på bil, vente på hjelp, kommer når jeg kan.  Oi, vannlekkasje, venter på rørleggeren. Må fort til dyrlegen, kommer snart.  Osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glad jeg bor et sted hvor alle i nabolaget går sammen og måker når det kommer slike snøfall. Vi har de oftere enn på Østlandet, så er nok mer forberedt. Om alle tar sin bit, også de som sitter på hjemmekontor, går det. Vi kan ikke sitte og vente på brøytemannskapene, da de ofte ikke kommer før i 21 tida på kvelden. De som må på jobb, slik som min partner, legger alltid planer for dette kvelden før.

For oss handler det og om egen beredskap, plutselig er det noen som har behov for akutt helsehjelp for eksempel. Det har skjedd. 

Anonymkode: 41cab...3e6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette innlegget må være skrevet for å provosere? Å klage på å måtte gå i snø for å ta buss, og tro at man skal få betalt for å ikke komme seg på jobb, og mene at det er helt naturlig at akkurat hun skal misbruke sykeordningen? Hvor er pliktfølelsen, ansvarsfølelsen, bidraget til fellesskapet, stå-på-viljen? Vi andre har selvsagt kommet oss på jobb og også vasset i snø, stått tett i tett på tog og buss. Jeg dro selv en time tidligere på jobb p.g.a kaoset, man planlegger. Dette var varslet.

JEG nekter å betale for unnasluntrere som deg!! Det får du jammen ta av egen lomme.

Anonymkode: b8ef1...30f

Er du klar over at det er arbeidsgiver som betaler de første 16 sykedagene? Så du kan slappe helt av. Går ikke fra skatten din 🙃

Anonymkode: 43ae3...eaa

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan ser du for deg at jeg skulle kommet meg på jobb, uten bil, 2 små barn som skal i barnehagen 5 km unna 2 km å gå med snø opp til knærne?  Buss som går ca en gang i halvåret som også er forsinket i dag. Gi meg løsningen? 

Det er fortsatt ikke arbeidsgivers problem.

Dette været er varslet, dvs mulig å planlegge. Ta en feriedag, ulønnet perm, sove over hos familie/venner som kanskje bor nærmere/enklere til, parkere bilen et stykke unna, nærmere en hovedveg som er brøytet tidligere... mulighetene er mange, men varierer med akkurat dine forhold og muligheter.

Noen helt få ganger er det kjempevanskelig, men det blir ikke arbeidsgivers problem av den grunn. Man må planlegge ut fra de forutsetningene som gjelder der man bor.

Anonymkode: 519c7...98c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du klar over at det er arbeidsgiver som betaler de første 16 sykedagene? Så du kan slappe helt av. Går ikke fra skatten din 🙃

Anonymkode: 43ae3...eaa

Og hvordan er det helsevesenet finansieres....? 

Anonymkode: 41ca9...fad

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når man har skrevet kontrakt på en jobb, så har man forpliktet seg til å komme på jobb. Om man ikke er syk, har permisjon eller annen avtale for å utebli. Hvordan man kommer seg på jobb er ikke noe arbeidsgiver har noe med.

Anonymkode: a0f2f...34f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤣🤣🤣Morsom du.

Det er din avgjørelse hvor du bosetter deg, og det er din avgjørelse hvor du søker jobb. Transport til og fra er noe du da bør ta med i vurderingen. Jeg flytter aldri et sted som ikke har kollektivforbindelsers eller lange avstander til ting og tang. Jeg kjører bil, men man vet aldri hva som skjer. Så fra meg kan jeg i teorien gå til buss, tog og butikk, da klarer vi oss hvis bilen står.

Anonymkode: 96508...494

Kanskje alle bare skal flytte til byen eller nærme busstopper, eller få seg en jobb rett i nærheten? Det er jo en super løsning 👏

Mange grunner til at dette ikke er mulig for alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er du naiv, dum eller begge deler? Ski til jobben? Tror du folk som vanligvis tar bil til jobb har arbeidsplassen sin et par tre kilometer unna? 

Du har åpenbart aldri bodd utenfor en by. Jeg måtte gått litt over to mil. Her er det heldigvis brøytet, ellers hadde folk uten traktor måtte bli hjemme. 

Anonymkode: 2355b...dc5

Jeg bor på landet… derfor jeg har erfaring med å ha en plan tilfelle det kommer mye snø…. Har dratt unger (to) på en snowracer til og fra bhg 30 min en vei med snø omtrent til knærne, for så å komme meg til kollektiven og brøytet vei. Skjer kanskje to ganger i året, tar det som en treningsøkt. Så å klage på at «ja men da må jeg jo stampe lenge i snø…» eh ja… det må du jo da. Eller bli hjemme uten lønn! Er jo lurt å ha noen feriedager eller avspasering på lur hvis man faktisk ikke har, eller gidder å ha, en plan B for å kjøre bil da. 

Anonymkode: b3521...0cf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Glad jeg bor et sted hvor alle i nabolaget går sammen og måker når det kommer slike snøfall. Vi har de oftere enn på Østlandet, så er nok mer forberedt. Om alle tar sin bit, også de som sitter på hjemmekontor, går det. Vi kan ikke sitte og vente på brøytemannskapene, da de ofte ikke kommer før i 21 tida på kvelden. De som må på jobb, slik som min partner, legger alltid planer for dette kvelden før.

For oss handler det og om egen beredskap, plutselig er det noen som har behov for akutt helsehjelp for eksempel. Det har skjedd. 

Anonymkode: 41cab...3e6

Jøss, ja...

I boligen til høyre tror jeg de fortsatt er på hytta. I neste leilighet bor en eldre dame med hofteproblemer. Så har du helsepersonell, som ikke er hjemme for vakt. Så har du den som begynner kl 7, mens noen mulig har fri, og ikke ønsker stå opp kl 6 å måke. Ser også at hjemmehjelpen stadig er innom en bolig litt lengre oppe i gata, så har mulig vært et fall på is eller noe. 

Og her går det raskt en dag før det blir måkt. 

Har løst det med å eie en stor SUV. Har enda ikke vært snø eller is den ikke handterer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vurderer egenmelding ved store snøfall, ikke glem at arbeidsgiver kan bestride en egenmelding og kreve sykmelding hvis de har grunn til å tro at du ikke er syk. Skal nok litt til, men det kan de altså gjøre. Og da får du heller ikke lønn for den dagen.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette med egenmelding er jo bare litt flaut. 

Det er jo lett å se hvem som er borte når noe er litt ubehagelig. Om det er 18.mai. Om det er en inneklemt fredag. Om det er drittvær. Om det er krevende oppgaver den dagen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er kjipt at du ikke kom deg på jobb, men det er jo ikke arbeidsgivers skyld at det snør. Synes det er litt rart å forvente at arbeidsgiver skal måtte både klare seg uten deg på kort varsel og i tillegg betale deg for det?

Anonymkode: 1d344...1eb

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...