Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke på jobb

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle viste det ville komme mye snø idag. Så derfor sto jeg opp ekstra tidlig for å se an veiene. Hvis de ikke var måkt måtte jeg ha gått til et stykke til jeg fikk buss. Alt dette la jeg inn i tidskjemaet, sånn er det å bo i Norge.

Det er din jobb å komme deg til jobb så du blir selvfølgelig trekt i lønn og du er ikke syk så egenmelding er ikke aktuelt.

Anonymkode: 96508...494

Det er ikke så enkelt for alle. Hva mener du de som ikke kan levere barn før barnehagen åpner skal gjøre? Eller de som er avhengig av buss til barnehagen fordi de fikk barnehageplass på den andre siden av byen? Er for øvrig enig i at man ikke skal bruke egenmelding for sykdom, men det burde vært bedre ordninger for slike situasjoner. Urettferdig at noen kan sitte på betalt hjemmekontor, mens andre i viktige (og ofte dårlig betalte) jobber som sykepleiere, barnehagelærere eller lærere skal måtte trekkes i lønn fordi bussen er innstilt og veiene ikke brøytet. Mange av disse har jo litt reiseavstand til jobb nettopp fordi de har måttet flytte ut av byen pga. huspriser. 
(Er for øvrig ikke rammet selv.)

Anonymkode: cf64d...a7e

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mange løsninger som kan prøves om du ikke kommer deg på jobb. Er det noen kollegaer du kunne spurt om å kjøre med? Drosje? Buss? Nabo? Lånt en snøfres? Kjøpt en snøfres? Gått/på ski?

Anonymkode: 109b9...f5f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skulle jeg løst det da? Jeg har to barn som skal i barnehagen, en jobb 40 min med bil unna hjemmet. Ingen kommer seg ut og de som har ungene i nærmeste barnehage har prøvd med akebrett, men må bade i snø over knærne. Naboen ga opp . 

Anonymkode: ba381...73d

Så hele boligområde ditt er isolert og alle står å klør seg i hodet, og skal bruke egenmelding idag? 

Anonymkode: 839b1...5be

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har du lært til neste gang.

Aldri si sannheten. Si du er syk.

Anonymkode: 59147...8df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette debattinnelgget har et poeng: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/bmoLK3/fleksitid-og-hjemmekontor-er-blitt-det-nye-klasseskillet Her handler det mest om "fridager" etter juleferie, men poenget om klasseskille er der uansett.

Jeg er nå så heldig at jeg kan ha hjemmekontor på slike dager. Da jeg jobbet som sykepleier var jeg pent nødt til å innfinne meg på jobb uansett vær-selvsagt. Men de få dagene i året hvor kollektivtrafikk ikke fungerer og brøytemannskap har sprengt kapasitet, da straffes de som må gå fysisk på jobb hver dag hele året, uansett høytid eller vær, med trekk i lønn. Akkurat i dag ville jeg vært en smidig sjef og latt det gå og tenkt at det trolig kommer noe positivt ut i andre enden-en ansatt som yter sitt ytterste og som vet at det er mulighet for fleksibilitet en sjelden gang. Bruk dagen på å les fag, ta e-læringer hvis mulig, oppdater deg på jobbens kriserutiner, brannvern etc. Så er ikke dagen helt bortkastet. Lykke til :)

Anonymkode: d3587...228

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette debattinnelgget har et poeng: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/bmoLK3/fleksitid-og-hjemmekontor-er-blitt-det-nye-klasseskillet Her handler det mest om "fridager" etter juleferie, men poenget om klasseskille er der uansett.

Jeg er nå så heldig at jeg kan ha hjemmekontor på slike dager. Da jeg jobbet som sykepleier var jeg pent nødt til å innfinne meg på jobb uansett vær-selvsagt. Men de få dagene i året hvor kollektivtrafikk ikke fungerer og brøytemannskap har sprengt kapasitet, da straffes de som må gå fysisk på jobb hver dag hele året, uansett høytid eller vær, med trekk i lønn. Akkurat i dag ville jeg vært en smidig sjef og latt det gå og tenkt at det trolig kommer noe positivt ut i andre enden-en ansatt som yter sitt ytterste og som vet at det er mulighet for fleksibilitet en sjelden gang. Bruk dagen på å les fag, ta e-læringer hvis mulig, oppdater deg på jobbens kriserutiner, brannvern etc. Så er ikke dagen helt bortkastet. Lykke til :)

Anonymkode: d3587...228

Takk 😊 Men gjøre det uten lønn hvorfor? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blått skrev (20 minutter siden):

Jepp. Egenmelding er til når man er syk og skal ikke brukes i sånne tilfeller. Det er surt å miste pengene, men samtidig så er det bare sånn det er og noe man må akseptere

Det heter egenmelding og ingen får vite hvorfor du bruker det så det er ikke så feil å bruke en slik dag. 

Anonymkode: 8c3fe...197

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så hele boligområde ditt er isolert og alle står å klør seg i hodet, og skal bruke egenmelding idag? 

Anonymkode: 839b1...5be

Akkurat nå ja! Noen tok på ski og gikk da, men barna mine er for små til å gå så langt på ski. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alle kan bo i byen vet du. Eller det er vel det politikerene vil kanskje… 

Bor absolutt ikke i byen, bor sentralt usentralt. Dvs, jeg ser rett ut i skogen, men har snarveier og muligheter ved å bruke beina litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange løsninger som kan prøves om du ikke kommer deg på jobb. Er det noen kollegaer du kunne spurt om å kjøre med? Drosje? Buss? Nabo? Lånt en snøfres? Kjøpt en snøfres? Gått/på ski?

Jeg har da selvfølgelig måkt fram min egen innkjørsel og bil, men for å komme til hovedveien må man kjøre ett stykke og det får jeg ikke brøyta. Nabo og kolleger kommer heller ikke fram til huset vårt. 

jeg har en mulighet, spenne på meg ski sette to unger på hvert sitt akebrett, gå 5 kilometer til barnehagen, ta bussen som kanskje ikke kommer fra der til jobb og komme dit uvisst når og måtte være m bsebehsgen igjen til før 16:30. og gå hjem igjen. Mye styr for et par timer lønn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bor absolutt ikke i byen, bor sentralt usentralt. Dvs, jeg ser rett ut i skogen, men har snarveier og muligheter ved å bruke beina litt.

Jeg kan gå på ski, men ikke 20 km!? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, sånn er det. Det er dumt, og det slår skikkelig uheldig ut for deg, men arbeidslivet må nesten fungere sånn at det er den ansattes eget ansvar å finne veien til jobb og ansattes egen risiko at vanskelighetsgraden kan variere. 

Alternativet er at mange skylder på dette her også når det ikke er grunnlag for det, bare fordi det er vanskelig andre steder, og tilsniker seg flere fridager på den måten. Det er selvfølgelig ekstra kjipt for deg som møter opp med mindre du virkelig ikke kan, men arbeidsgivere kan heller ikke sitte og fortløpende manuelt sortere hvilke slike krav de tror på og ikke ut fra en vurdering av den enkeltes bostedsadresse. De kan utfordre egenmeldinger, men det sitter langt inne og man gjør det svært sjelden selv om alle jo skjønner at misbruk forekommer. Å åpne en sånn dør til er uheldig for arbeidslivet i stort, og det byr på en del vanskeligheter med å avgrense, f.eks. hva man gjør med noen som har sovet over hos en kjæreste som det er vanskeligere å reise fra tross dårlig værmelding.

Det er bare dessverre sånn at de totale negative konsekvensene av å gi alle norske arbeidstakere rett til lønnet fri i slike situasjoner er større enn de positive ved å gi fri med lønn. Det betyr ikke at det ikke er dritt for deg eller at denne løsningen er uten ulemper, men alt i alt er alternativet vurdert å være verre for arbeidslivet i stort. Og det tapet er det du som må ta. Så er det mange arbeidsgivere som i spesielle situasjoner, som der myndighetene ber alle bli inne eller der de selv vurderer været som uakseptabelt (og at en form for drift kan fungere), går lengre enn de må. I hvert fall vil de fleste tolerere en beskjeden forsentkomminger. Men da er det ingen rett etter loven, og da kan de utforme sine tilpasninger på en måte som passer godt for akkurat deres arbeidsstokk.

Anonymkode: 2efbe...ef0

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis alle andre står fast vil vel kollega og drosje også stå fast. 40min med drosje er vel dyrere enn å ta dag ulønnet. Naboen står fast, ts sa buss går heller ikke før 12, hadde en nabo hatt snøfreser hadde de nok alt vært ute og frest allerede. Er det 40min i bil til jobb, hvor lang tid bruker du da på ski??

Anonymkode: 352df...78e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kunne ikke tatt en felles dugnad på morgenen for å måke bort snøen fra veien? Eneste man trenger er et spor for å kjøre bilen i. Det er ikke så mye jobb. Om alle tar litt hver tar det ikke mange minuttene heller.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

.

Ringte jobb og fikk beskjed om at fraværet er ulønnet!? Er dette riktig da? 

Ja det er riktig.

Selv brukte jeg 1 time og 40 minutter med snøskuffe på å brøyte bilspor i veien for å komme meg ut i dag.

Anonymkode: 7d625...bf6

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi får hotell av jobb om vi bor ca 1 time fra jobb og verken busser eller tog går når vi begynner. 

Anonymkode: e0222...68e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Alle viste det ville komme mye snø idag. Så derfor sto jeg opp ekstra tidlig for å se an veiene. Hvis de ikke var måkt måtte jeg ha gått til et stykke til jeg fikk buss. Alt dette la jeg inn i tidskjemaet, sånn er det å bo i Norge.

Det er din jobb å komme deg til jobb så du blir selvfølgelig trekt i lønn og du er ikke syk så egenmelding er ikke aktuelt.

Nå er det ikke sånn at alle bor og jobber slik at det går en buss da (sånn er det å bo i Norge), men søtt at du tror det. 

Hadde jeg kjørt meg fast hadde jeg ikke kommet meg på jobb før jeg hadde fått hjelp og veien var brøytet. Som en over skriver, det går an for arbeidsgiver å være ålreit her, de aller fleste vil nok velge å være det. Jeg og mine kolleger hadde garantert ikke blitt trukket i lønn hvis vi rett og slett kjørte oss fast og kom for sent på grunn av dette. Er jo sånt som skjer svært sjelden, eller aldri. Hadde nok sett meg om etter en litt mindre rigid arbeidsgiver ganske fort. 

Anonymkode: 2355b...dc5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er sikkert ikke den eneste som er forsinket på jobb Idag. De færreste arbeidsgivere trekker i lønn for slik leste jeg. 

Anonymkode: 86e87...8ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er nok ekstra sur fordi jeg kjenner meg lei av å jobbe i førstelinje, aldri få noen goder, jeg møter på jobb og gjør jobbe. Min. Styrer med to unger alene hjemme og er generelt sliten. Jeg får ikke noe tilbake for jobben jeg gjør og stamper for å få med kollegaer på gode faglige prosedyrer på jobb samtidig som jeg syns jeg har fått til mye også. Likevel er det så mye som ikke fungerer og kvaliteten på tjenestene vi gir blir bare dårligere og dårligere. Jeg står ikke inne faglig for halvparten av det som blir gjort på arbeidsplassen min. Jeg gjør så godt jeg kan , med de midlene vi har.  Jeg orker det ikke mer. 

• Hjerte 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag får du nesten ikke gjort noe ts, ta en ulønnet dag, med barna hjemme, ta en kakao, og legg plan for fremtiden. Kunne naboene gått sammen for  å sikre bedre brøyting? Kjøpt fresere? Dette vil skje gang på gang, år etter år. 

Anonymkode: 352df...78e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...