Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke på jobb

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke at folk ikke tenker lenger.  Finnes det fly- taxi der enkelte av dere bor? Hvordan skal den komme fram ? 

uansett utgangspunktet var bare et enkelt spørsmål. Og litt frustrasjon fordi jeg føler alt bare er nedskjæringer og ingen goder på jobb. Jeg skjønner at reglene er slik. 

Voldsomt så sinte folk blir av et spørsmål. Ikke leser folk heller? 

Hvorfor tror dere at jeg ikke har tatt de forholdsreglene jeg kan og sett på muligheter? 

L

Anonymkode: ba381...73d

Det flest reagerer på er hvit misfornøyd og anklagende du er mot mange og arbeidsgiver. 

Anonymkode: fb346...882

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan bare skylde deg selv! Ta lærdom av alle de fantastiske menneskene i denne tråden! Du burde ha vært våken hele natt til fredag og måket snø i minst 12 timer før du tok på deg trugene og kjempet deg inn til Trondheim sentrum før du hjalp alle menneskene i nød! Så kan du komme hit etterpå å skryte av deg selv og vise null forståelse for de som ikke gjorde som deg. 

Anonymkode: 18bed...487

Hehehe jeg klaget ikke, jeg innfant meg med at slik var det i dag. 🤣 

Anonymkode: e2ad5...b05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehehe jeg klaget ikke, jeg innfant meg med at slik var det i dag. 🤣 

Anonymkode: e2ad5...b05

Jeg var ironisk 😆✌️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ts er frustrert. Det er kjipt at de som jobber i helsevesenet (og enkelte andre sektorer) alltid blir "straffet". Vi MÅ på jobb. Mange kan ta hjemmekontor eller jobbe inn for å ta igjen tapt tid. Vi må gå ulønnet. Mange begynner tidlig og noen har ikke flere busser/tog å gå på da det ikke går transport tidligere. Så hvis noe er forsinket pga feks snøkaos, så er man hjelpeløs. Dessuten har noen barn,og ikke alltid partner kan levere/man er alene om omsorgen. Da må jo barna først i barnehage selv om det er snøkaos. Hjelper ikke å dra hjemmefra 05 om morgenen for å gå hvis det ikke er brøytet skikkelig, og man å gå i hovedveien med et barn og biler forbi.

Anonymkode: 07f66...a96

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har vært ute med de to små i snøværet og måkt mer snø. Vi har laget pannekaker til lunsj og kost oss med leking inne. Jeg har lest bok og tørket tårer. Skiftet bleier. 
Det er nyttig nok det. 

Noe annet å ta meg på eller? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du fikk brukt dagen nyttig da. 

Anonymkode: 94bec...fa

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bastante svar her. Jeg tenker at akkurat i denne situasjonen bør arbeidsgiver være ekstra smidig. Særlig når du har to små barn. Jeg jobber på et sykehus, og det var en dag mange kom for sent (noen ganske mye) pga busser som ikke kom +++ (pga mye snø). Uansett hvor mye man planlegger, så kan man havne i den situasjonen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det flest reagerer på er hvit misfornøyd og anklagende du er mot mange og arbeidsgiver. 

Anonymkode: fb346...882

Ja vet du hva? Jeg er drit lei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er været sin skyld. Det som skjer er at arbeidsgiver mister essensielle ansatte som skal gjøre viktig oppgaver og de river seg i håret av frustrasjon antageligvis. Du som arbeidstaker kommer deg ikke på jobb og mister lønnen din fordi at du ikke får gjort oppgavene dine. Dere rammes begge, men du plasserer skylden hos arbeidsgiver, som om de på en eller annen måte har fått det til å snø, bare for å være slem mot deg. Og det er dette folk kritiserer deg for her i tråden, nettopp, fordi at du ikke evner å se lengre enn din egen nesetipp og du har ingen omtanke, omsorg eller forståelse om at det rammes mange, mange, mange av dette været. Du er ekstremt egoistisk og bortskjemt

Anonymkode: 30dde...74c

TS har aldri påstått dette. 

Anonymkode: b94c6...e01

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og hvor skulle ts gjort av ungene sine? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvor skulle ts gjort av ungene sine? 

Det er heller ingen mulighet å sove på jobb? Og forslaget om at de sponset oss med hotell falt ikke i god jord så da. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, det er kjipt at du ikke kom deg på jobb, men det er jo ikke arbeidsgivers skyld at det snør. Synes det er litt rart å forvente at arbeidsgiver skal måtte både klare seg uten deg på kort varsel og i tillegg betale deg for det?

Anonymkode: 1d344...1eb

Man kan da vitterlig si akkurat det samme om sykedager??

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, det er riktig. Man kan ikke få betalt for å bli hjemme.

Anonymkode: 23f3f...400

Det gjør da folk over hele landet hele tiden.

Macro skrev (21 timer siden):

Det er verken din eller arbeidsgiver sin skyld at du er innesnødd, men det er ditt problem. Det er selvfølgelig ikke riktig at arbeidsgiver skal ta kostnaden.

Man bør være forsiktig med å argumentere sånn hvis man setter pris på at man får betalt ved sykdom. Eller er du imot det også? 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja. Arbeidstaker har mulighet til å finne løsninger. Arbeidsgiver betaler for at man er på jobb og tjener penger for dem, de driver ikke veldedighet.

Anonymkode: a2dee...f8a

Får håpe du aldri blir syk, siden arbeidsgiver kun skal betale når man er på jobb! 

LivetErEnLek skrev (20 timer siden):

Da har du ikke mulighet til å komme på jobb, enkelt og greit. Det betyr ikke at det er arbeidsgiver som må ta kostnaden, den må du ta. Du kan synes det er skikkelig urettferdig,  det er din rett, men sånn er loven og den er lik for alle.

Altså, dere sier alle sammen rett ut at borte fra jobb = ikke betalt. Er dere også mot sykelønn? For med den logikken går ikke det an å forsvare! 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jepp !   Så går det utover oss andre, da vi kanskje få innskrekninger i sykelønnsodningen pga. deres misbuk.  Skam deg !

Anonymkode: 37480...946

Det skulle da tydeligvis bare mangle! Det er bare å lese tråden. Alle synes jo at når man ikke kan gå på jobb så skal man ikke har betalt! Ikke arbeidsgivers skyld at man er hjemme si! :rope:

Fader altså. Jeg forstår deg så innmari godt TS. Jeg har selv hatt én sykedag på fem år, det hadde klikka for meg om jeg måtte bruke en feriedag på å sitte fast hjemme. Dette været er unntakstilstand deluxe, det er jo ikke noe som kan misbrukes over en lav sko slik man lett kan fake sykdom.

Å være fysisk hindret fra jobb er da like lite ens egen feil som om en skulle vært syk. Egentlig enda mindre, for man kunne brukt munnbind for å ikke bli smittet. Skal vi begynne sånn?? For min del kan vi det!

Anonymkode: 2ff22...bdf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at helseinstitusjoner som MÅ ha ansatte på jobb bør tilby overnatting. Det gjør de i andre land når det er meldt skikkelig dårlig vær, de ansatte får ligge over på feks sykehuset. I Norge er det dårlig med slike tilbud. Beredskapen vår er veldig dårlig...

Anonymkode: 48f83...e5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.adressa.no/okonomi/i/MnqmXR/fabrikkansatte-ble-staaende-fast-i-timevis

Her er det ansatte som brukte 5 timer på å komme seg hjem fra jobb pga uværet og hva svarer Salmar? Kanskje løsningen neste gang er å la de ansatte dra hjem litt tidligere før det smeller helt. 

Nå står det ingenting om at de blir trukket i lønn for det å evt dra tidligere men det tviler jeg på.

Det er jo i arbeidsgivers interesse at de ansatte kommer seg trygt til og fra jobb. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.adressa.no/okonomi/i/MnqmXR/fabrikkansatte-ble-staaende-fast-i-timevis

Her er det ansatte som brukte 5 timer på å komme seg hjem fra jobb pga uværet og hva svarer Salmar? Kanskje løsningen neste gang er å la de ansatte dra hjem litt tidligere før det smeller helt. 

Nå står det ingenting om at de blir trukket i lønn for det å evt dra tidligere men det tviler jeg på.

Det er jo i arbeidsgivers interesse at de ansatte kommer seg trygt til og fra jobb. 

Helt enig! De arbeidsplassene som kan bør ikke ha folk på jobb i slikt vær. Der ansatte MÅ være på jobb bør det tilbys overnatting 

Anonymkode: 48f83...e5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 8.51):

Hvordan skulle jeg løst det da? Jeg har to barn som skal i barnehagen, en jobb 40 min med bil unna hjemmet. Ingen kommer seg ut og de som har ungene i nærmeste barnehage har prøvd med akebrett, men må bade i snø over knærne. Naboen ga opp . 

Greit nok at dette er vanskelig for deg. Det er ingen som tviler på det.

Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor du mener det er riktig at arbeidsgiveren din skal bære disse kostnadene, og ikke du? Hvorfor er dette arbeidsgiver sitt ansvar? Hvorfor skal din arbeidsgiver sitte med regningen?

Anonymkode: 86250...4e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Greit nok at dette er vanskelig for deg. Det er ingen som tviler på det.

Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor du mener det er riktig at arbeidsgiveren din skal bære disse kostnadene, og ikke du? Hvorfor er dette arbeidsgiver sitt ansvar? Hvorfor skal din arbeidsgiver sitte med regningen?

Det er like urimelig at arbeidsgiver tar den som jeg! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det finnes enormt mange traktorer, og vet om mange her som gjerne kunne jobbet litt som brøytet. Hvorfor fikk de dette til for 10 år siden? Da kom det 50 cm på et døgn her vi bor. 
Helt greit at du synes det er flott og at kommunene virkelig står på i en slik situasjon. Jeg synes de bokstavlig talt fraskriver seg alt ansvar og håper dette går over av seg selv.

Finnes både masse traktorer, brøytebiler tror ikke det står på utstyret ;) 

Anonymkode: e0222...68e

Og du tror ikke de som har traktor har annet å gjøre enn å sitte å vente på snø?De har ikke jobb osv?

Det er jo ikke slik at kommunen kan beordre folk med traktor til å bidra. Det er ikke krig! 

Anonymkode: 86e87...8ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og du tror ikke de som har traktor har annet å gjøre enn å sitte å vente på snø?De har ikke jobb osv?

Det er jo ikke slik at kommunen kan beordre folk med traktor til å bidra. Det er ikke krig! 

Anonymkode: 86e87...8ae

Slapp helt av, vet om mange som ønsker å brøyte for kommunene jeg. Helt vanlig at bønder har dette som jobb vinterstid. 
Det er ikke maskiner og folk til å gjøre jobben som er problemet. Det er budsjettene til kommunale og fylkene som er problemet. 
Tror du at mangel på bemanning i stat/fylke og kommune er for at det ikke finnes folk å ansette? 

Anonymkode: e0222...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom arbeidsgiver skulle ha tatt kostnaden ville det blitt uaktuelt å ansette folk som må kjøre et stykke inn til jobben tenker jeg.

Anonymkode: 41cab...3e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er like urimelig at arbeidsgiver tar den som jeg! 

Nei, det er det faktisk ikke. Og heldigvis er de fleste enig med meg.

Arbeidsgiver betaler for produksjon. Du møter ikke opp og leverer det du skal, og du har vanskelig logistikk pga barn som du har valgt å få. Dette er faktisk ikke kostnader som arbeidsgiver skal bære. Heldigvis! Det er tøft nok å drive et firma i dag fra før i mange bransjer, om man ikke skal få sånne kostnader tredd nedover seg i tillegg!! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...