mommyaka Skrevet 7. januar #21 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men… kjenner et par 3 uføretrygdede jeg og de hadde fint klart en jobb. Aktive mennesker musikere birøktere osv med en del svart innkomst ved siden av. Masse energi til masse annet tull, masse trening, turer i skogen, bade turer, ferier, avanserte sykkel turer, bare ikke energi til å bidra i samfunnet. Anonymkode: 70644...88e Ser du disse personene hverdag? Ser du disse personene på ettermiddagen/ kvelden? 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #22 Del Skrevet 7. januar Jeg er 47 år, og vært ufør i 5 år. Jeg er såpass fysisk syk, at spesialistene mener jeg bør bo på sykehjem. Så hvordan skal jeg da måtte ta offentlig transport hver morgen, komme meg til et sted, og så hjem igjen. Jeg har og kraftig allergi mot parfyme. Så den bussturen hadde jo ført til astma anfall. I perioder er jeg så syk at jeg ikke kommer meg ut på 2 mnd. Og tro meg jeg er sta, og presser meg om jeg kan. Jeg jobbet fra jeg var 13 år, med 3 diagnoser på fysisk sykdom. Har alltid presset meg selv hardt, da jeg liker å jobbe, er sosial og liker å være aktiv. Men så kom det 2 diagnoser til på fysisk sykdom, og den ene forverret kraftig 2 av de andre diagnosene jeg hadde. Prøvde fortsatt å presse meg, men endte med at jeg gikk på en stygg smell. Anonymkode: 8eb3b...d04 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #23 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men… kjenner et par 3 uføretrygdede jeg og de hadde fint klart en jobb. Aktive mennesker musikere birøktere osv med en del svart innkomst ved siden av. Masse energi til masse annet tull, masse trening, turer i skogen, bade turer, ferier, avanserte sykkel turer, bare ikke energi til å bidra i samfunnet. Anonymkode: 70644...88e Dette handler nok om at du ikke har god nok innsikt i deres helseproblematikk. Det er litt av et nåløye man må gjennom for å få innvilget uføretrygd. Personens egen lege, saksbehandlere i NAV og NAV-legen må alle være enige om at det ikke finnes noen andre muligheter. Da sier det seg selv at det ikke er like enkelt som du fremstiller det her. Hvordan vet du at inntekten de har ved siden av er svart? Du burde da først og fremst melde fra om dette, hvis ikke bidrar du jo til skattesnusk. https://www.skatteetaten.no/tipsoss/ Anonymkode: cccba...856 4 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #24 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde dette vært noe? At du må møte opp et sted hver dag, si kl 09 da for å få lønna di. Noen går det selvsagt ikke til, pga alvorlig psykisk sykdom eller lignende.. men mange personer hadde hatt veldig godt av å ha et sted de skal til hver dag. Grunnen til at dette engasjerer meg er at jeg har et nært familiemedlem som er ufør, sitter hjemme og drikker hver dag. Kanskje ville det minsket inntaket om denne personen skal noe hver dag? Anonymkode: 1fe43...6d3 NEI Anonymkode: a93e9...6dc 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #25 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hadde dette vært noe? At du må møte opp et sted hver dag, si kl 09 da for å få lønna di. Noen går det selvsagt ikke til, pga alvorlig psykisk sykdom eller lignende.. men mange personer hadde hatt veldig godt av å ha et sted de skal til hver dag. Grunnen til at dette engasjerer meg er at jeg har et nært familiemedlem som er ufør, sitter hjemme og drikker hver dag. Kanskje ville det minsket inntaket om denne personen skal noe hver dag? Anonymkode: 1fe43...6d3 Oi, her var det mye fordommer og uvitenhet samlet i ett innlegg. Så du tenker at alle uføre skal møtes et sted i en form for sosial gapestokk, for å kunne få lønn. Og klarer de ikke det på grunn av sykdom, så skal de trekkes i lønn da? Å ha noe å gå til er kjempeviktig for de som klarer det. Og da er det mulig å jobbe/ være på vta-plasser. Dette kan dere også prøve å få til med slektningen deres. Ellers er det mange uføre som f.eks et aktive i frivillige organisasjoner, frivilligsentraler osv. Grunnen til at dette er mer gjennomførbart enn en jobb, er fordi det her er frivillig å møte opp, så dersom de er for dårlige en dag, så kan de bli hjemme uten å få trekk i lønn osv. Og så er det mange uføre som har mer enn nok med å klare å få hverdagslivet til å gå opp, og mange klarer ikke det en gang. Jeg synes det er synd at uføre skal hetses og mistros så veldig. Dessverre er det jo noen som snylter og klarer å få innvilget uføretrygd uten å burde ha det, men de er i absolutt mindretall. Det er mye større andel skattesnusk blant hvitsnippene, men de skal ikke mistros og hetses likevel.. Men det er klart, uføre er normalt sett en mye svakere gruppe, så det er jo mye enklere å rakke ned på de. Anonymkode: 492ee...ba1 9 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #26 Del Skrevet 7. januar Hvis denne tråden hadde omhandlet visse andre grupper, så hadde den blitt slettet på minuttet for hets og diskriminering. Det sier sitt. Anonymkode: a93e9...6dc 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #27 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde dette vært noe? At du må møte opp et sted hver dag, si kl 09 da for å få lønna di. Noen går det selvsagt ikke til, pga alvorlig psykisk sykdom eller lignende.. men mange personer hadde hatt veldig godt av å ha et sted de skal til hver dag. Grunnen til at dette engasjerer meg er at jeg har et nært familiemedlem som er ufør, sitter hjemme og drikker hver dag. Kanskje ville det minsket inntaket om denne personen skal noe hver dag? Anonymkode: 1fe43...6d3 Tyskerne hadde før i tiden et praktisk slagord: "Arbeit macht frei". Noe som førte til at folk bokstavelig talt jobbet livet av seg, men om dette var humant eller godt for helsen, er et annet spørsmål. Anonymkode: afed6...d16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #28 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tyskerne hadde før i tiden et praktisk slagord: "Arbeit macht frei". Noe som førte til at folk bokstavelig talt jobbet livet av seg, men om dette var humant eller godt for helsen, er et annet spørsmål. Anonymkode: afed6...d16 Dette er vel snart slagordet til NAV. Anonymkode: a93e9...6dc 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #29 Del Skrevet 7. januar Det heter oppmøteplikt, i ett ord. Så fordi ts kjenner en alkoholiker, skal samtlige som mottar samme type stødnad ‘hjelpes’ med et håpløst forslag. Man skal sannelig høre mye rart ja. Om ts ønsker å hjelpe familiemedlemmet sitt, så snakk med vedkommende! Anonymkode: ab474...ee0 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #30 Del Skrevet 7. januar Er ufør, og ble det etter mange år i full jobb. Enkelte hadde kanskje hatt godt av å ha et sted og møte opp hver dag og være noen timer. Om jeg hadde klart det, så hadde jeg vært i jobb. Også var det disse fordommene da. Jeg drikker ikke, røyker ikke, står opp 0530 hver dag, så sover ikke bort dagene, har ikke noe overforbruk av Pepsi Max, sitter aldri på kafe, reiser ikke til syden fordi jeg er for syk osv. Savner veldig å kunne jobbe. Men jeg har faktisk nok med å klare daglige oppgaver hjemme. Om jeg kommer meg på matbutikk en gang i blant, så blir jeg overlykkelig. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at de fleste uføretrygdede er det av en grunn? Anonymkode: 14b9a...de3 6 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #31 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har helt misforstått hva som ligger i det å være ufør. Om jeg kunne møtt opp et sted hver dag til fast tid, da hadde jeg stått i jobb. Så enkelt. Anonymkode: 03cc7...9a4 Det finnes jobber som er fleksible. Hadde du jobbet da? AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei. Hvis en person drikker alkohol hver dag på en slik måte at det er grunn til bekymring, er ikke problemet at vedkommende er ufør. Meld bekymring til vedkommende sin fastlege hvis ikke du kan ta det opp med den det gjelder. Anonymkode: b3d74...9d8 Enig i at vedkommende da trenger behandling, men det er en del uføretrygdede som blir verre av å være hjemme, pga de ikke kommer seg ut og bare sitter hjemme og blir reddere og tristere for hver dag som går. Noen av de hadde absolutt hatt gått av å jobbe litt, evt ha noen obligatoriske tiltak. Å få uføretrygd 100 prosent, for så å bare bli overlatt til seg selv, er litt for enkelt! Også vil det selvsagt være noen som ikke kan være i noe jobb/tiltak, men MANGE kan det! Har selv kroniske smerter og flere sykdommer, og skulle jeg gått hjemme alene 100 prosent, år ut og år inn, med disse smertene og tilleggsykdommene jeg har, hadde jeg taklet dårlig. Blir ikke bedre av å gå hjemme (har prøvd). Anonymkode: 9adde...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #32 Del Skrevet 7. januar Så konsekvensen for alle de som er for syke til å klare dette er at de mister pengene sine? Hvordan skal dette hjelpe samfunnet tenker du? Anonymkode: 8ce63...4b7 2 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #33 Del Skrevet 7. januar mommyaka skrev (44 minutter siden): Ts Du skjønn mange som er uføretrygd har faktisk et liv og sitter ikke hjemme og drikker og råtnet Jeg går på aap ( men la oss si jeg var uføretrygd istedenfor) jeg har 2 barn og de skal følges to skolen, har hund som må gå tur med. Hentes på skolen etc. Måtte jeg møtt opp et sted hverdag klokken 0900 hadde ikke funket for meg...og iallefall ikke de dagene mannen min må ta over Det høres ut som om du fint hadde klart å møte en plass kl 09.00 hver dag. Hunden kan du lufte på et annet tidspunkt. Anonymkode: a5846...6e2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #34 Del Skrevet 7. januar Broren min har vært utenfor arbeidslivet i årevis pga bipolar. Noe av hans problem er at han kan klare noe i en periode, og så plutselig møtet han ikke opp fordi han er «nede», angst, ligger på et mørkt rom, går ikke ut. Å være uføretrygdet er en slags mibste pensjon for de som ikke kan delta i arbeidslivet, av ulike grunner. Det er veldig individuelt. Mange kan, slik som alderspensjonister, klare å delta i f.eks frivillig arbeid i perioder, men dette må tilpasses hver enkelt. Hvorfor friske mennesker skal bli så «hissige» skjønner jeg ikke. Siden jeg elsker jobben min og har medlidenhet med alle som dessverre er havnet utenfor og ikke har muligheter som vi friske har. Anonymkode: 461e7...e25 2 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 7. januar #35 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ut som om du fint hadde klart å møte en plass kl 09.00 hver dag. Hunden kan du lufte på et annet tidspunkt. Anonymkode: a5846...6e2 Dette er det som er feil med slike som deg..bare for at jeg forteller deg noe..tror du vet alt om meg Jeg har en kronisk sykdom og min mann lufter hunden 90 prosent på morgen. Jeg sliter med mye smerter etc og da må mannen min ta hund og barn. Jeg går etter dagen..etter hvordan kroppen og formen min er 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #36 Del Skrevet 7. januar Haha. Skulle tatt seg ut. Komme der i rullestol eller gåstokken min. Har fremdeles Multippel sklerose- ingen kur enda assa. Kanskje prøve igjen om 1 mnd? Anonymkode: 59226...a4a 4 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 7. januar #37 Del Skrevet 7. januar De fleste som ikke kan jobbe pga helseutfordringer har ganske mye oppfølging av helsevesenet i løpet av en uke. At noen sitter hjemme og drikker kan ikke utløse en meningsløs oppmøteplukt. Da må det isåfall være noe nyttig og tilpasset den enkeltes situasjon (og det er dyrt å administrere). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 7. januar #38 Del Skrevet 7. januar Hva i all verden skulle være vitsen med det? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #39 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): ...Å få uføretrygd 100 prosent, for så å bare bli overlatt til seg selv, er litt for enkelt! Også vil det selvsagt være noen som ikke kan være i noe jobb/tiltak, men MANGE kan det! Har selv kroniske smerter og flere sykdommer, og skulle jeg gått hjemme alene 100 prosent, år ut og år inn, med disse smertene og tilleggsykdommene jeg har, hadde jeg taklet dårlig. Blir ikke bedre av å gå hjemme (har prøvd). Anonymkode: 9adde...05a Tilbud om et tiltak er noe annet enn trusler om å ikke ha inntekt. Anonymkode: 2e7a1...495 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #40 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men… kjenner et par 3 uføretrygdede jeg og de hadde fint klart en jobb. Aktive mennesker musikere birøktere osv med en del svart innkomst ved siden av. Masse energi til masse annet tull, masse trening, turer i skogen, bade turer, ferier, avanserte sykkel turer, bare ikke energi til å bidra i samfunnet. Anonymkode: 70644...88e Du er passe redusert i topplokket. Det er viktig å ha ekstrainntekt og være då aktiv man kan. Du er bare bitter. Anonymkode: 237c2...b2f 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå