Gå til innhold

Opp møteplikt for uføretrygdede?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde dette vært noe? At du må møte opp et sted hver dag, si kl 09 da for å få lønna di. Noen går det selvsagt ikke til, pga alvorlig psykisk sykdom eller lignende.. men mange personer hadde hatt veldig godt av å ha et sted de skal til hver dag. Grunnen til at dette engasjerer meg er at jeg har et nært familiemedlem som er ufør, sitter hjemme og drikker hver dag. Kanskje ville det minsket inntaket om denne personen skal noe hver dag?

Anonymkode: 1fe43...6d3

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det burde kun gjelde de med psykisk sykdom for å sjekke at de tar medisinene sine og ikke lager tulleinnlegg på internett. 

Anonymkode: 237c2...b2f

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde dette vært noe? At du må møte opp et sted hver dag, si kl 09 da for å få lønna di. Noen går det selvsagt ikke til, pga alvorlig psykisk sykdom eller lignende.. men mange personer hadde hatt veldig godt av å ha et sted de skal til hver dag. Grunnen til at dette engasjerer meg er at jeg har et nært familiemedlem som er ufør, sitter hjemme og drikker hver dag. Kanskje ville det minsket inntaket om denne personen skal noe hver dag?

Det er det dummeste jeg har lest her inne noen sinne tror jeg! 

Engasjer deg heller i å hjelpe familiemedlemmet ditt direkte istedenfor! 

Anonymkode: bf6fb...72d

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først må de trekke ut wifien til slike som deg. 

Oppfordrer alle til å la være å svare

slike troll skal kun provosere. 

Anonymkode: fa421...a7d

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei. 

Hvis en person drikker alkohol hver dag på en slik måte at det er grunn til bekymring, er ikke problemet at vedkommende er ufør. 

Meld bekymring til vedkommende sin fastlege hvis ikke du kan ta det opp med den det gjelder. 

Anonymkode: b3d74...9d8

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei. 

Hvis en person drikker alkohol hver dag på en slik måte at det er grunn til bekymring, er ikke problemet at vedkommende er ufør. 

Meld bekymring til vedkommende sin fastlege hvis ikke du kan ta det opp med den det gjelder. 

Anonymkode: b3d74...9d8

Det har jeg gjort. Ikke ulovlig å drikke sier legen, og pasienten må ønske å slutte selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har jeg gjort. Ikke ulovlig å drikke sier legen, og pasienten må ønske å slutte selv..

Så prøv å motiver vedkommende til å ta grep da! Kan vta være noe for hen kanskje? Frivillig gjennom frivilligsentral eller røde kors? Det er mye som kan gjøres bare vedkommende vil.

Anonymkode: bf6fb...72d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

om en person ufør eller ei sitter og drikker om morgenen, har vedkommende et problem, jeg tror ikke det ville tilføre vedkommende noe som helst positivt å ha møteplikt tidlig eller sent, men vi kan godt diskutere om det burde finnes arenaer der uføre, føre, arbeidsledige, syke eller andre med behov får en møteplass å møtes på uten at de påføres skam. 

I dag finnes det få slike steder om noen som ikke medfører kommersiell virksomhet. Lavterskel sosiale møteplasser er i manko i dagens samfunn. TS kan jo stille opp for sin slektning hver morgen og kjøre en tur med vedkommende slik at hen slipper å sitte å drikke.   

Anonymkode: c87b7...4bf

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nå er vel Alkoholisme listet som en alvorlig psykisk sykdom. 

er det ditt eget ubehag du forsøker å fixe?

Anonymkode: c87b7...4bf

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for absolutt alle uføre sover til langt på dag og gjør ingenting annet enn å sitte i sofaen.... 🤔

*Ironi* 

Nå må det snart blir en slutt på alle disse trådene som hetser uføre... Om noen vil sitte hjemme og drikke hele dagen, så er det den personen sitt valg og ikke Ola Nordmann ute i gata 🙄

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ville kostet veldig mye. Uføre lever over hele landet, det hadde krevd mange møtepunkter, lokaler og mennesker som skulle følge opp koster.

Uføre er veldig forskjellige. Helsemessig ville det påført mange ekstra belastninger som ville medført dårligere helse og lavere livskvalitet. Det igjen ville gitt større belastning på helsevesenet.

Anonymkode: 357fc...a46

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts

Du skjønn mange som er uføretrygd har faktisk et liv og sitter ikke hjemme og drikker og råtnet

Jeg går på aap ( men la oss si jeg var uføretrygd istedenfor) jeg har 2 barn og de skal følges to skolen, har hund som må gå tur med. Hentes på skolen etc.

Måtte jeg møtt opp et sted hverdag klokken 0900 hadde ikke funket for meg...og iallefall ikke de dagene mannen min må ta over 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (Akkurat nå):

Ja, for absolutt alle uføre sover til langt på dag og gjør ingenting annet enn å sitte i sofaen.... 🤔

*Ironi* 

Nå må det snart blir en slutt på alle disse trådene som hetser uføre... Om noen vil sitte hjemme og drikke hele dagen, så er det den personen sitt valg og ikke Ola Nordmann ute i gata 🙄

Jeg er enig i at det er et tullete forslag å ha oppmøteplikt for uføretrygdede, men det angår faktisk oss alle som samfunn om noen sitter å drikker på formiddagen hver dag. Alkoholproblemer er kjempedyrt fpr både enkeltperson og for fellesskapet. Å lønne en trygdet koster dyrt av fellesskapets penger. Å behandle delvis selvforskyldte lidelser er dyrt. Så jeg syntes faktisk Ola Nordmann har lov å ha noen meninger om det.

Anonymkode: 43aa4...149

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar dere familiemedlemmet sitte inne og drikke hver dag? Er det samfunnet sitt oppdrag å ta seg av alle, eller burde ikke dette ansvaret ligge like mye på familie og pårørende?

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Man har en aktivitetsplikt for sykmeldte og for unge som mottar sosialhjelp, nettopp fordi dette er grupper man trenger å "holde varme" og som man søker å kunne få til å bidra så snart som mulig. For de som er konstatert uføre høres det helt uforholdsmessig ut å kreve at de skal møte opp hver morgen til en eller annen bamseklubbvariant.

Skal sies at TS foreslår dette av hensyn til uføre som ikke mestrer det å ha periodevis ganske tomme dager, da, ikke som ledd i en mistillit til at de faktisk er syke. Men for det store flertallet av uføre tror jeg dette er en stor til enorm belastning uten noen særlig gevinst.

Anonymkode: da5fe...cd1

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En slik løsning ville nok ødelagt mer enn det hadde vært nyttig. Tenk så ødeleggende for en person å ikke mestre det å møte kl 9 hver dag..  (er jo en grunn til at de er ufør). I tillegg til at det hadde gått utover økonomien og kanskje etterhvert livsmestring. 

I tillegg er alle uføre ulike, som deg og meg. Noen står opp 0700 hver dag, mens andre ikke klarer å stå opp før senere pga sykdom.  Noen kan klare det hver dag, mens andre ikke klarer det.. 

Familiemedlemmet ditt trenger hjelp og behandling. Desverre må personen ville det selv, for at det skal fungere. 

Anonymkode: efb9f...2a2

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes allerede flere typer møteplasser din slektning kan reise hver dag. Både for de som sliter med rus og andre typer. Synes det er fint at du er bekymret for han og ønsker at han skal få det bedre. Du kan jo lete frem aktuelle steder i deres nærområde og fortelle ham om dem. Vanskelig å få til hvis han ikke har lyst selv.

For min del er det veldig vanskelig å reise ut av huset hver dag. Det ville på sikt gjort meg sykere og vært et skadelig tiltak, dessverre.

Anonymkode: cccba...856

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men… kjenner et par 3 uføretrygdede jeg og de hadde fint klart en jobb. Aktive mennesker musikere birøktere osv med en del svart innkomst ved siden av. Masse energi til masse annet tull, masse trening, turer i skogen, bade turer, ferier, avanserte sykkel turer, bare ikke energi til å bidra i samfunnet.

Anonymkode: 70644...88e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...