Anonym-bruker Skrevet 6. januar #1 Del Skrevet 6. januar Haf jobbet som nattevakt fast i 4 år. Trives veldig godt med det og sover godt på dagen. Men jeg sliter veldig med kostholdet på natta. Når kl blir ca 3- 4 får jeg så lyst på noe søtt, at det er veldig kort vei til å ta kjeks/ kake som er på avd. Jobber på sykehjem så er ofte roligere netter her jeg jobber. Har med meg matpakke, brødskiver og yoghurt. Men går å småspiser likevel. Har lagt på meg siste årene og hater kroppen nå.. veier 94 kg, er 175 cm høy.. Ville gjerne ned i vekt, når jeg har fri går der bedre, men på nettene.. Dere som jobber på natta, hva spiser dere i løpet av vaktene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #2 Del Skrevet 6. januar Spiser egentlig det samme som jeg ville gjort om jeg ikke jobbet natt. Har mulighet til å lage mat på jobben, så da lager jeg en middag på natten. Anonymkode: 5d243...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #3 Del Skrevet 6. januar Anonym-bruker skrev (15 minutter siden): Haf jobbet som nattevakt fast i 4 år. Trives veldig godt med det og sover godt på dagen. Men jeg sliter veldig med kostholdet på natta. Når kl blir ca 3- 4 får jeg så lyst på noe søtt, at det er veldig kort vei til å ta kjeks/ kake som er på avd. Jobber på sykehjem så er ofte roligere netter her jeg jobber. Har med meg matpakke, brødskiver og yoghurt. Men går å småspiser likevel. Har lagt på meg siste årene og hater kroppen nå.. veier 94 kg, er 175 cm høy.. Ville gjerne ned i vekt, når jeg har fri går der bedre, men på nettene.. Dere som jobber på natta, hva spiser dere i løpet av vaktene? Tror det du beskriver her er klassisk dillemma blant oss nattevakter. Det er helt naturlig å få lyst på ekstra søtt og småspising når kroppen er trøtt fordi kroppen forsøker å kompensere for manglende energi om natten/lite søvn. Kjenn etter om det er særlig de nettene du har sovet dårlig før valt du kjenner ekstra søtsug. Slik er det ihvertfall hos meg. Selv er jeg litt sånn enten eller når det kommer til småspising. Har jeg først bestemt meg for å holde meg til det ene måltidet mitt, så klarer jeg stort sett det. Men ‘sprekker’ jeg med kaker og sjokolade osv, så holder jeg det gjerne gående raten av natten med småspising😣 I løpet av en ideel god nattevakt spiser jeg oftest medbrakt, feks baguetter/brødmat, ost og skinke. Og ‘snopet meg med litt frukt fra fruktskålen på jobb. Andre ganger har jeg med litt middagsrester- normalt en liten porsjon. Evt forsyner meg med en porsjon middag som er til overs etter pasientene middag tidligere på dagen. Jeg har jobbet natt i 20 år. Vil si at 2 av 3 legger litt (eller mye) på seg etter noen år som nattevakter. Så du er ihvertfall ikke alene. Jeg la også litt på meg, men klarte å hente meg inn igjen med å kutte ned på småspisingen, fokusere på god søvn og kun småspise gjennom natten helt unntaksvis. Disse punktene ble mye lettere da barna ble større. Anonymkode: f5370...689 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #4 Del Skrevet 6. januar Samme som vanlig, bare forskjøvet. Som regel ser det ca sånn ut: -17.00: Frokost. Kjøleskapsgrøt med melk, frø og bær. -20.00: Lunsj. Blandet salat. Minimum 30g protein, gjerne fisk. -01.00 Middag. Ca. 300g proteinkilde stekt i gode mengder olivenolje + valgfritt tilbehør. Laget på forhånd. 05-06: Lett "kveldsmat". 1 knekkebrød med brunost, litt nøtter. Et glass appelsinjuice. Her jeg trent spiser jeg i tillegg en proteinshake. Har fokus på nok protein for å unngå å bli fysen. Har også med en boks Lakerol hvis suget tar overhånd, men som regel stilles det greit av appelsinjuice og brunost. Anonymkode: 8e6e4...75c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar #5 Del Skrevet 6. januar Som regel ingenting, blir litt drikke da. Litt kaffe, vann og brus. Spiser når jeg kommer hjem etter vakt. Anonymkode: 91519...806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 6. januar #6 Del Skrevet 6. januar Ah, nattevakt. Savner det. Da jeg jobbet natt, prøvde jeg å spise lett og sunt på jobb. Salat, grønnsaker og noe brødmat med «normalt» pålegg, stort sett. Må innrømme at jeg av og til gikk på en skikkelig smell med junk, potetgull og brus😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #7 Del Skrevet 7. januar Spiser ikke på nattevakt. Drikker kaffe og vann. Anonymkode: 8fc0e...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #8 Del Skrevet 7. januar Salat. Akkurat ikveld har jeg hjemmelaget agurk snacks. Og alltid saft på flaske som demper søtsuget men av og til blir det peanøttsmør hvis jeg virkelig er fysen☺️ Anonymkode: c4d63...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #9 Del Skrevet 7. januar I natt har jeg: To brødskiver med leverpostei, en pepsi max, en melkerull, en klementin og en gulrot Anonymkode: fe031...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #10 Del Skrevet 7. januar Jeg har tilgang på kjøkken, så jeg steker noe kjøtt. Noe som går kjapt, som kjøttdeig, bacon, rene kjøttpølser, rene hamburgere. En gang i blant slenger jeg en biff i stekeovnen og går tilbake til PCen og jobber videre mens biffen steker. Når kroppen får næringsrik mat så blir den ikke fysen. Anonymkode: 58cc5...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #11 Del Skrevet 7. januar Spiser som regel middag, da spiser jeg ofte ingenting før jobb(det hender jeg spiser litt). Nylig begynt som nattevakt, og kjenner at jeg har lyst på noe hele tiden på natt. Jeg tenker å bli flink til å ha med grønnsaker eller frukt som jeg kan knaske på om det blir for ille. Anonymkode: 44e4e...b05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #12 Del Skrevet 7. januar Faster. Spiser middag kl 20 så stopp frem til kl 15/16 neste dag Anonymkode: e82cb...a82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MøllersTran Skrevet 8. januar #13 Del Skrevet 8. januar Da jeg var nattvakt forsøkte jeg å ikke snu for mye på måltidsrytmen. Spiste frokost når jeg kom hjem fra vakt, før jeg la meg, sov meg gjennom lunsj og mellommåltid, middag på ettermiddagen, kveldsmat før jeg dro på jobb. Knekke-/brødmåltid ca kl 01 og 04. Forsøkte å ha søt frukt ferdig oppskåret/lett tilgjengelig, samt sukkerfri saft og tyggis/pastiller når jeg kjente "sukkersuget". Man jobber lissom mot normal døgnrytme, så kroppen blir litt "desperat" ved 3-4 tiden på natten. Da kan det være lurt å en god plan/ligge i forkant/ha noe lett tilgjengelig, når viljestyrken blir lav... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #14 Del Skrevet 8. januar MøllersTran skrev (5 minutter siden): Da jeg var nattvakt forsøkte jeg å ikke snu for mye på måltidsrytmen. Spiste frokost når jeg kom hjem fra vakt, før jeg la meg, sov meg gjennom lunsj og mellommåltid, middag på ettermiddagen, kveldsmat før jeg dro på jobb. Knekke-/brødmåltid ca kl 01 og 04. Forsøkte å ha søt frukt ferdig oppskåret/lett tilgjengelig, samt sukkerfri saft og tyggis/pastiller når jeg kjente "sukkersuget". Man jobber lissom mot normal døgnrytme, så kroppen blir litt "desperat" ved 3-4 tiden på natten. Da kan det være lurt å en god plan/ligge i forkant/ha noe lett tilgjengelig, når viljestyrken blir lav... Jeg kan anbefale å spise næringsrik mat i stedet. Da blir du ikke fysen. Anonymkode: 58cc5...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #15 Del Skrevet 8. januar Har havregryn, varierende nøtter og kanel stående på jobb som jeg lager grøt av med vannkokeren. Synes det metter godt. Anonymkode: 28a0f...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #16 Del Skrevet 9. januar Hjemmelagde proteinrundstykker og suppe med kokt egg 😊 Anonymkode: 1fb61...f0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #17 Del Skrevet 10. januar Spiser ingenting. Siste måltid kl 22. Spiser frokost i 6-7 tiden på jobb hvis det er tid (noe det stort sett er). Anonymkode: 815a9...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #18 Del Skrevet 10. januar Spiste stort sett ingenting, spiste middag før jeg dro på jobb. Hadde med litt frukt i tilfelle, men det ble sjeldent spist. Anonymkode: b323b...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 10. januar #19 Del Skrevet 10. januar Jeg jobber en del natt, og spiser i hovedsak ikke på jobb. Spiser middag/et måltid ca 19, deretter frokost når jeg kommer hjem. Frokosten blir typisk etter jeg har sovet, så ofte i 12-13 tiden. Hvis jeg spiser på jobb forsøker jeg at det er tidlig på kvelden (mellom 23-01), og spiser da hovedsakelig et middagsmåltid eller suppe. Noen ganger spiser jeg frokost (et par brødskiver) før jeg drar hjem, mellom 06 og 07. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #20 Del Skrevet 10. januar Jobber ikke nattevakt nå lenger, men dengang jeg jobbet på hotell hadde jeg perioder med sug etter "søplemat" på natta og jeg mener de sammenfalt med perioder der jeg hadde mangelfull søvn. Så jeg tror på den teorien som jeg også har lest fra eksperter, at dårlig søvn og dårlig mat henger sammen. Folk med nattevakt er ekstra utsatte på det og må legge opp livet sitt slik at de får nok søvn på dagen. Anonymkode: 4f5ca...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå