AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:53 #1 Del Skrevet mandag kl 22:53 Vi gikk fra hverandre da yngste var 13 år. Hun og vi var innstillt på 50/50 og gikk pliktoppfyllende fra hjem til hjem hver uke med bagen sin. Det tok ikke lang tid å se at hun gjorde det for vår skyld. Vi fristillte, hun fikk ha base i hjemmet hun alltid har bodd i og kom og gikk i det nye hjemmet. Spiser som regel middag her før hun stikker hjem. Henger om kvelden m venner etc. Ungen er som før, og vi begge har barn hele tiden. 50/50 er for foreldre, ikke for barnas beste. Anonymkode: bde9e...e9d 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:44 #2 Del Skrevet mandag kl 23:44 Ja men.. en 13- åring skal høres på dette, hos alle foreldre. Ikke alle foreldre samarbeider godt nok, eller bor nært nok til at ungene kan gå fritt imellom. Småunger kan ikke gå fritt imellom. Så det er ikke noe fasit her. Men jeg er ellers enig i at det som er bra for ungen, burde være utslagsgivende alltid. Anonymkode: 1e85b...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:28 #3 Del Skrevet i går, 00:28 Enig med hun over her. Dette fungerer på et større barn, ikke mindre. Da jeg skilte meg for 5.5 år siden var datteren vår 7 år. Jeg flyttet ut fra vårt felles hjem. Jeg leide ca 1 år før jeg kjøpte hus. Datteren trivdes ikke der jeg leide. Det var over en garasje og de jobbet til langt på kveld 2-3 gr i uken. Jeg fikk billig leie. Hver kveld i min uke så ville hun hjem. Jeg kjørte henne hjem til pappa. Også hentet jeg henne dagen etterpå, kjørte til skolen, hentet henne og hadde hun hjemme hos meg til det var leggetid igjen. Jeg ønsket at hun skulle ha det bra. Dette ville jo ikke fungert i lengden dersom jeg ikke flyttet. men jeg ville satt hennes beste fremfor at jeg skulle ha henne koste hva det koster vil. Da måtte vi ha funnet andre løsninger for at jeg skulle se henne. Da jeg flyttet i huset så slo hun seg til ro med en gang, og etterhvert ønsket hun ikke flytte 50/50 og far og jeg lot hun få bestemme selv. Så nå er hun her 100%, men besøker far etter skolen innimellom og en helg i ny og ne, samt en og annen ferie. Vi har en god tone og feirer jul sammen, buursdager, en søndagsmiddag, vi går på søndagstur sammen. Jeg har giftet meg på nytt og fått to barn til. Hadde det vært meg så tror jeg at jeg ville bodd hos far der det var fred og ro, for her hjemme er det et hektisk småbarnsliv med søsken som så gjerne vil leke med henne og til tider kan det selvsagt være plagsomt:) hehe Anonymkode: d4319...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:40 #4 Del Skrevet i går, 00:40 Festlig hvordan du bastant konkluderer hva 50-50 er (sic) basert på ditt ene barn, i en tråd som angivelig handler om å lytte og finne det som fungerer for sitt barn. Anonymkode: 8981f...def 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:56 #5 Del Skrevet i går, 00:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja men.. en 13- åring skal høres på dette, hos alle foreldre. Ikke alle foreldre samarbeider godt nok, eller bor nært nok til at ungene kan gå fritt imellom. Småunger kan ikke gå fritt imellom. Så det er ikke noe fasit her. Men jeg er ellers enig i at det som er bra for ungen, burde være utslagsgivende alltid. Anonymkode: 1e85b...260 Problemet som går igjen er jo at barnet er redd for å såre mamma eller pappa ved å ønske å være mer hos den ene enn hps den andre eller være for lenge vekke fra den ene forelderen. Har sett dette dilemmaet hos barn i alle aldre enten de er 5 eller 15 år. Jeg syns at barnefordeling ved en skillmsisse/samlivsbrudd blir vanskelig nesten uansett hvordan man velger å løse det. Min erfaring er ihvertfall at det beste for foreldre og barm har vært å pendle hos foreldrene 1 uke om gangen. Gjerne 2 uker når de blir eldre alt etter hvor foreldrene bor og avstand fra hverandre. Anonymkode: c16c3...a5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden Det er selvfølgelig usunt å leve på konstant flyttefot. Forferdelig stressende å leve slik. De færreste voksne ville godtatt ett slikt liv. Det er jo derfor det er barna som flytter frem og tilbake, og ikke foreldrene. Det er jo viktig at mamma og pappa kan finne seg en ny partner og lage seg en ordentlig familie. Da kan de jo ikke flytte frem og tilbake. Det er ungen sin jobb. Anonymkode: c128f...fcf 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden Vi har hatt 50/50 siden eldstemann var 5 år. Yngste var hos meg 70/30 de første to årene, fordi hun bare var 1,5 år da vi skilte lag. Nå er barna 10 og 6 år, og vi har hatt 50/50 noen år. Dette fungerer veldig bra for oss, både barna og vi voksne er fornøyde. Men vi har hatt noen kjøreregler: 1. Barna skal ikke ha følelsen av å bo i en bag, og drasse med seg ting fra hjem til hjem. Vi har to sett av absolutt alt. Barna har egne rom, og alt det de trenger i begge hjem. 2. Vi bor i nærheten av hverandre og barna har muligheten til å stikke innom begge hjem, uavhenging av hvem sin uke det er. De kan også gå til og fra skolen både når de er hos far og meg. Vi bor i skolekretsen med gangavstand fra skolen begge to. Dette gjør at de kan ha med seg venner hjem fra skolen eller bli med andre hjem, uavhengig av hvilken forelder de er hos. 3. Begge foreldre drar i foreldremøter, leser skolens beskjeder og følger opp fritidsaktiviteter. Vi passer på å få med oss alle beskjeder slik at vi er oppdatert. 4. Vi har ganske like regler i begge hjem, både når det gjelder oppførsel og leggetider. Vi foreldre holder hverandre oppdatert hvis det er noe spesielt som har skjedd i skole/hjem i våre uker. Jeg er uenig i at 50/50 ikke er for barns beste. 50/50 fungerer, men det forutsetter godt foreldresamarbeid og god økonomi hos begge foreldre. Da kan man f.eks bosette seg i samme skolekrets, ha to sett av alt slik at ingen slipper å drasse med seg ting fra hjem til hjem. Anonymkode: f6c42...27f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Del Skrevet 19 timer siden Her finnes det sikkert like mange løsninger som det finnes havarerte familier? Det som funker for noen, vil ikke virke hos andre. Flytte hver uke har vi aldri gjort. 2-3 uker er bedre. Løsningen til TS vil risikere at barnet «shopper» alt fra middag til regler og alltid rømmer fra konflikter/krangler, med mindre foreldrene samarbeider svært godt. Er de enige om alle regler og de håndheves likt mv. Anonymkode: 8df94...fbd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Del Skrevet 19 timer siden Her har vi hørt på barna. Og det gjør at de to eldste kun bor hos far. Jeg synes jo det er megakjipt, og savner de masse. Men det var det de ønsket for å bo nære vennene sine og ikke bo i bag. Anonymkode: f4c4c...e1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 18 timer siden #10 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er selvfølgelig usunt å leve på konstant flyttefot. Forferdelig stressende å leve slik. De færreste voksne ville godtatt ett slikt liv. Det er jo derfor det er barna som flytter frem og tilbake, og ikke foreldrene. Det er jo viktig at mamma og pappa kan finne seg en ny partner og lage seg en ordentlig familie. Da kan de jo ikke flytte frem og tilbake. Det er ungen sin jobb. Anonymkode: c128f...fcf Nomader, det er vårt opphav som mennesker. Sånn flytting hver uke, for å ikke overbelaste økosystemet ved å være for lenge på hver plass. Det er lite sannsynlig at det i seg selv er usunt å "flytte" hver uke. Foreldre som skal flytte frem og tilbake, høres mer ut som en oppskrift på kompliserende relasjoner (og pengaslukk). Godt saklig samarbeid med lavt konfliktnivå mellom foreldre, det er hva som er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er selvfølgelig usunt å leve på konstant flyttefot. Forferdelig stressende å leve slik. De færreste voksne ville godtatt ett slikt liv. Det er jo derfor det er barna som flytter frem og tilbake, og ikke foreldrene. Det er jo viktig at mamma og pappa kan finne seg en ny partner og lage seg en ordentlig familie. Da kan de jo ikke flytte frem og tilbake. Det er ungen sin jobb. Anonymkode: c128f...fcf Så enig i dette! Og mange foreldre er så opptatte av at når de har "friuke", så har de FRI! 😕 Også finner de nye partnere som ikke ønsker å se stebarna i hytt og pine, og foreldrene blir enda strengere på 50/50-delingen. Tragisk, egentlig! Første årene foreldre går fra hverandre, burde DE pendle hver uke - ferdig basta! Ny kjærester må de gjerne ha, men hold dem unna baran, og please la være å lage nye familier med nye samboere osv over hodet på frem-og-tilbake-barna - som alltid er de som vil lide under dette, selv om de ikke sier noe! Anonymkode: 482dd...d3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Her har vi hørt på barna. Og det gjør at de to eldste kun bor hos far. Jeg synes jo det er megakjipt, og savner de masse. Men det var det de ønsket for å bo nære vennene sine og ikke bo i bag. Anonymkode: f4c4c...e1c Klart du savner dem - men det er jo den største konsekvensen av å bli lykkelig og skilt! Jeg vet med meg selv, at jeg hadde blitt mer ulykkelig av å ikke ha 100 prosent hverdag med barna våre, enn å gå ut av forholdet fordi det ikke "gir meg like mye lenger..." (også vet jeg jo at det er andre grunner også til at folk går fra hverandre, men mange gjør det fordi de ønsker frihet og mer lidenskap osv) Anonymkode: 482dd...d3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden Fremmed fugl skrev (6 minutter siden): Nomader, det er vårt opphav som mennesker. Sånn flytting hver uke, for å ikke overbelaste økosystemet ved å være for lenge på hver plass. Det er lite sannsynlig at det i seg selv er usunt å "flytte" hver uke. Foreldre som skal flytte frem og tilbake, høres mer ut som en oppskrift på kompliserende relasjoner (og pengaslukk). Godt saklig samarbeid med lavt konfliktnivå mellom foreldre, det er hva som er viktig. Var hele familien med på denne vandringen, eller var det ett-to barn som måtte vandre fram og tilbake mellom familiene sine hver uke? Anonymkode: c128f...fcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Klart du savner dem - men det er jo den største konsekvensen av å bli lykkelig og skilt! Jeg vet med meg selv, at jeg hadde blitt mer ulykkelig av å ikke ha 100 prosent hverdag med barna våre, enn å gå ut av forholdet fordi det ikke "gir meg like mye lenger..." (også vet jeg jo at det er andre grunner også til at folk går fra hverandre, men mange gjør det fordi de ønsker frihet og mer lidenskap osv) Anonymkode: 482dd...d3e Jeg er ikke lykkelig skilt, jeg skulle veldig gjerne fortsatt vært gift.. Jeg skulle helst hatt livet jeg hadde, barna 100%, mannen min og alt som medfølger, men han ville ha ei annen😔 Anonymkode: f4c4c...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Første årene foreldre går fra hverandre, burde DE pendle hver uke - ferdig basta! Anonymkode: 482dd...d3e Det finnes ingen "basta." Ulike unger, ulike familier, ulike løsninger. Det eneste som er en garantert oppskrift på dysfunksjonalitet, er å anta at dette er det ene livsområdet der alle barn bør skvises inn i samme form. Anonymkode: 8981f...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå