Gå til innhold

Valg av forlover. Tanker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Angående å velge forlover. (Sorry for langt innlegg).

Jeg trenger å løsrives fra gamle drømmer og forhåpninger ... Fra barnsben av har jeg hatt to skikkelig nære venninner. Disse har jeg lenge sett for meg som forlovere. Vi fant på alt sammen og har masse fine minner sammen. Da vi ble litt eldre, var det spesielt hun ene og jeg som var som limt til hverandre fordi vi var så like og hadde så lik humor. Folk trodde ofte vi var tvillinger, og fremmede på togstasjoner pleide å le av humoren vår ... Vi hadde noe helt spesielt. Hun kjenner meg og min humor svært godt, og jeg har ikke funnet det hos noen andre. Men det jeg allerede visste da, var at hun var ekstremt sjalu (jeg hadde jo forhåpninger om at hun ville vokse det av seg). Da vi ble enda eldre, kjenner jeg meg nærmest som det tredje hjulet hver gang jeg er med dem ... Problemet tror jeg ligger i at sjalusien til ei av dem har vokst i takt med at jeg har fått meg en veldig stabil kjærlighetsrelasjon og ellers gjør ting hun kanskje savner og ikke tør gjøre selv ... Historien er lang, men hun oppfører seg ikke lenger noe bra mot meg. Hver gang vi samles med en jentegjeng, ser hun på alle andre enn meg når hun snakker. Det er nesten kleint mellom oss, og det er som om vi er et knust glass som ikke vil klare å repareres. Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, annet enn at jeg vet hun er av en svært sjalu type. Vi har ikke egentlig vokst fra hverandre, tror jeg ikke, og jeg vet vi begge egentlig har potensiale til å klikke bra, men det er som om det er en vegg mellom oss og jeg føler meg uvel rundt henne. Hun har forsøkt å stjele kjæresten min (orker ikke å høre at jeg sikkert overtenker det), prøver å herme etter meg på mye (nesten til det skumle), snakker veldig nedlatende til -og med meg til tider (direkte stygge kommentarer som tydelig er tegn på sjalusi) og setter andre venner over meg på en veldig rar måte ... Hun andre er fremdeles en god venninne, men jeg føler meg likevel bare som ei som bare får stikke innom iblant for å opprettholde relasjonen, og at vi holder på fortiden mer enn vi klarer å skape i nåtiden. Fordi vi er i en større venninnegjeng og ellers har mye bak oss, har jeg gjort alt for å beholde dem. Hele gjengen fungerer veldig bra sammen, men likevel halter det veldig. Av den grunn kjenner jeg det nesten befriende (og merk: veldig trist) å skrive dette likevel: 

Jeg har heeeldigvis andre venninner jeg kan velge, men disse kjenner meg ikke helt på samme plan og jeg har ikke funnet noen som kjenner humoren min like godt som mine barndomsvenner. Vi har ikke den samme historien sammen, men de kjenner meg nok bedre som voksen. Jeg vet jo at jeg bør velge andre forlovere enn førstnevnte, men greia er:

Jeg vet disse to i bunn forventer (eller har oppfatning om i hvert fall) at jeg velger dem som forlovere, uten å gå for mye i detalj. Blant annet har jeg nettopp fått et viktig og veldig fint ansvar (uten å gå i detalj) av hun ene (ikke hun sjalue), og vi to er veldig gode venner, men jeg føler meg som sagt bare som det tredje hjulet som liksom henger på basert på den fortiden vi har. Jeg blir fremdeles behandlet som det tredje hjulet ... Selv om situasjonen er slik den er, og det sikkert fremstilles merkelig her, så må jeg fortelle dem hvorfor jeg velger andre forlovere ... Det eneste jeg kunne gjort, hadde vært å velge hun som ikke er den sjalue, men samtidig føles det feil ... Fra mitt perspektiv er det åpenlyst at jeg ikke velger dem, men det er ikke det fra deres side, uten at jeg klarer å forklare det helt. De tror nok fremdeles vi er en gjeng på tre, fordi jeg liksom bare henger etter og ikke har satt begrensninger ... 

Noen som forstår hva jeg skal frem til?
Har dere tips? Hvordan være ok med beslutningen? Hvordan si dette til disse venninnene? Hva bør jeg tenke?

Anonymkode: 51fca...051

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du velge en nær søster eller kusine? 
Eller ha 4-5 bridesmaids, det er sikkert kjempegøy!!! 

Anonymkode: 4959c...4d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.
Tusen takk for svaret! 
Jeg har vurdert søsteren min, men siden kjæresten min skal velge en kompis ønsker jeg å velge ei venninne.
Og har absolutt vurdert flere forlovere, men kjæresten min vil bare ha én. Går det an at jeg har flere og han bare én? Og ville dere ha valgt disse to sammen med ei eller to til? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte min mor som forlover. Nettopp fordi jeg hadde mange venninner, og kunne da slippe det dilemmaet

Anonymkode: 33840...6cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.
Tusen takk for svar! Hvis jeg skulle valgt flere forlovere, tror jeg det måtte blitt disse to barndomsvenninnene og to urelaterte venninner - altså ikke fra denne større venninnegjengen. Jeg er redd det blir dumt, men det føles mest riktig ... 

Men det skal sies at hun ene giftet seg for ett år siden og valgte hun andre og ikke meg (altså bare én forlover). Da ringte hun meg og sa at hun dessverre bare hadde mulighet til å velge én. Jeg vet likevel ikke om det er riktig å velge dem i det hele tatt, men samtidig fint å ha barndomsvenninner ... Æsj vet ikke hva jeg tenker ... 

Eventuelt bare de to nye venninnene mine, men det er jo en god idé å ha flere.

Jeg kunne også absolutt valgt familie, men tror jeg vil velge venninner.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde aldri valgt slike folk som forlovere, og når en av de til og med har giftet seg og valgte den andre er det vell rimelig rart å forvente av den personen at den skal være din forlover? I ditt tilfelle ville jeg valgt søsteren min også sagt at dere ble enig om å ha en forlover vær, og du ikke ville velge mellom de to. Ser ikke problemet med at du velger familiemedlem selv om din samboer velger noe annet. Ville ikke hengt meg opp i slike ting men heller tenkt over hvem vil JEG virkelig ha som forlover.

Anonymkode: 49815...2e6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt søster ettersom det er så mye greier med å velge venninne. Ved å velge søster så trenger du heller ikke forklare noe om valg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler at barndomsvenner var noe man var fordi man bodde der man bodde. Som voksen har jeg jo beholdt vennskapet, men ser at vi er veldig ulike. Så de jeg trives aller best med er de jeg har møtt gjennom studier og jobb. Og som heller ikke har et krampeaktig forhold til "bestevenner", eller henger igjen i tenåringdrama, som jeg ser de som alltid har bodd hjemme gjør. 

Uansett. Jeg syntes også dette med forlover var utfordrende, så valgte søster. 

Anonymkode: 1864c...898

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke velg noen som ikke valgte deg, iallfall. Og uansett ikke disse fæle jentene.
 Og du kan absolutt ha søster eller to stykker  selv om han har en venn eller en. Men mange blir kanskje rart da, ja .

Anonymkode: 4959c...4d4

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg hadde ikke orket dette dramaet og valgt en forlover basert på hvem som er i livet mitt nå som gir meg udelt gode vibes rett og slett 

Anonymkode: b17ae...d91

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du virkelig gammel nok til å bli gift? 

Anonymkode: c9a68...063

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her.

Takk for mange gode svar! Jeg vet dette er sinnsykt barnslig ... Derfor det er befriende å velge noen andre enn dem ... Jeg har det veldig trygt og stabilt i alle andre forhold, så det sier jo sitt.

Helt enig i dette med "barndomsvenner". Det henger igjen mye tenåringsdrama der. 

Jeg har absolutt fine folk som gir gode vibes i livet mitt i dag - så jeg går nok for én eller to av dem. 

Har gått helt bort fra tanken om å velge dem nå. Jeg har gått litt frem og tilbake fordi jeg holder i disse drømmene, men jeg kjenner det blir feil. Takk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.
Hvordan ville dere begrunnet at jeg ikke velger dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her.
Hvordan ville dere begrunnet at jeg ikke velger dem? 

Jeg ville vært helt ærlig. At du verdsetter vennskapet og at de har viktige lenge, men at det er andre du nå er nærere. 
Hvis hun som prøvde å stjele kjæresten din (!) ikke skjønner hvorfor hun ikke blir valgt, er det vel ikke håp.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier at du har andre venninner utenom disse to, som du kan velge. Er det en eller flere av disse som du setter stor pris på å ha i livet ditt?

Å bli spurt om å være forlover er jo en enorm tillitserklæring og kan være en slags invitasjon til et dypere og nært vennskap. Du tar et sprang, men gjerne i en ny retning, og som kanskje kan gi enda dypere fundament til deres videre vennskap. 

Basert på det du skriver ville jeg nok heller sett i retning av de vennene som er der mest for deg i dag, og som gir mer positiv energi enn de tar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du skal drite i hva andre måtte tenke og føle og gjøre det du ønsker selv. Det er ikke mange ganger i livet jeg mener man skal drite i andre, men når det gjelder dette valget, så kan du det. Jeg valgte akkurat den jeg ønsket som forlover uten dårlig samvittighet for de andre venninnene mine (barndomsvenninne uten drama i bagasjen). I tillegg måtte man ha et ekstra vitne (gift i utlandet, andre regler). Da valgte jeg en fra min "voksne", tette venninnegjeng fra studietiden. Det gikk helt fint for de andre, og hadde det ikke det, så hadde de jo ikke akkurat vært noe å spare på.

Anonymkode: daa1d...bfb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke viktig. Et bryllup er en tillaget seremoni og forloverens eneste oppgave er å signere et papir. Sett ting i perspektiv og slutt å overtenke. 

Anonymkode: 2aa51...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er du fremdeles venn med hun ene hvis hun prøvde å stjele kjæresten din? Det er jo det sprøeste her.

Anonymkode: e190d...638

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...