Gå til innhold

Hus med stor tomt, sjø og nydelig utsikt - men bilstøy! Hva ville dere gjort??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Skal se på et helt nydelig hus i morgen. Stor tomt ved sjøen, nydelig utsikt og uteområde, to bad, fire soverom og god standard inne. Selve huset er helt perfekt og vi har fått lån til å kjøpe om vi vil. Men det er et stort men… 

Huset ligger landlig til, men riksveien er kun 3-4 minutters gange derfra. Når man går i gaten hører man bilene godt nå på vinterføre, vet ikke hvordan det er på uteområdet til huset som er på baksiden av huset eller på soverommene. Aner ikke hvor godt bilene høres på sommerføre, men vil anta man hører NOE form for bilstøy. Vi skal selvsagt ta stilling til hvordan støyen høres ut på visning. 

Er nysgjerrig på hva dere ville tenkt eller gjort i vår situasjon?

Anonymkode: 21a9c...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere sette opp levegg eller tett hekk? Det vil nå hjelpe mye

Anonymkode: 4fb56...614

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ganske raskt "støyblind" og legger ikke merke til det. Skulle vært voldsomt for at jeg hadde latt det være avgjørende. 

Litt avhengig av beliggenhet og trafikkmengde, ville jeg dog vurdert asfaltstøv. Det er irriterende når man bor for nær. 

Anonymkode: b39a7...64d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Jeg har bodd ved en vei, og det var så stress. Jeg vennet meg ikke til det, tvert om. Jeg skal aldri bo ved vei igjen. Det er et lite helvete med regn, biler og vindretning.

Anonymkode: 35714...417

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri. Jeg har bodd ved en vei, og det var så stress. Jeg vennet meg ikke til det, tvert om. Jeg skal aldri bo ved vei igjen. Det er et lite helvete med regn, biler og vindretning.

Hva synes du var stress? Kan du utdype? Vi vil ikke se veien fra huset, men den er i gaten over oss. Så ingen vil kjøre forbi oss, men vi vil nok høre den dessverre… TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor 10 minutters gange fra en riksvei (motortrafikkvei), og den hører man bedre om sommeren. Tenkte det kanskje er relevant, siden det ser ut som du forventer mindre lyd fra veien om sommeren. Om vinteren tar snø unna mye lyd.

Anonymkode: 9bfae...a01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man blir ganske raskt "støyblind" og legger ikke merke til det. Skulle vært voldsomt for at jeg hadde latt det være avgjørende. 

Litt avhengig av beliggenhet og trafikkmengde, ville jeg dog vurdert asfaltstøv. Det er irriterende når man bor for nær. 

Anonymkode: b39a7...64d

Skjønner. Ja har tenkt på det, er usikker på asfaltstøv og hvor mye man får av det der. Riksveien blir i gaten over oss, og ingen biler kjører direkte forbi oss. Huset er et stykke ned mot sjøen. Men jeg tror vi vil høre bilene, vi bor i dag på en veldig stille plass så det vil bli stor forskjell. TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angret på ett av mine leilighetskjøp første helga jeg bodde i leiligheten. Da var det regn, og jeg hørte hvor utrolig sjenerende lydene fra veien var. Kom fra en leilighet uten støy, så det ble voldsom kontrast. Da jeg skulle flytte fire år seinere, så sto jeg på balkongen på visning på det som seinere ble leiligheten min, i ti minutter og bare lyttet på biler, busser etc. Jeg fant meg aldri til rette i den støyende leiligheten, det var et gnagsår som bare gnisset og gnisset, og som gjorde at jeg aldri vurdere det som en permanent bolig. Ikke undervurder støy, er min anbefaling! 

Anonymkode: 41e37...4c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi bor 10 minutters gange fra en riksvei (motortrafikkvei), og den hører man bedre om sommeren. Tenkte det kanskje er relevant, siden det ser ut som du forventer mindre lyd fra veien om sommeren. Om vinteren tar snø unna mye lyd.

Anonymkode: 9bfae...a01

Takk for svar! Jeg har ingen forventninger fra eller til, bare poengterte at jeg ikke vet hvordan støynivået er på sommeren. Har bare gått noen turer der nå i vinter 😊 TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan dere sette opp levegg eller tett hekk? Det vil nå hjelpe mye

Kan vel det ja :) TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var og så på masse sånne hus ?minis tomt ved sjøen, men med flott utsikt i stedet), og kjøpte ikke et eneste et. Vi ventet til det dukket opp et hus som lå landlig, men sentralt til, og så godt skjermet fra hovedveier at vi ikke hører trafikk. Når sant skal sies var det en utrolig flaks å finne dette huset, så jeg vet ikke om det var idioti å vente på det. 

Anonymkode: 783ab...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg angret på ett av mine leilighetskjøp første helga jeg bodde i leiligheten. Da var det regn, og jeg hørte hvor utrolig sjenerende lydene fra veien var. Kom fra en leilighet uten støy, så det ble voldsom kontrast. Da jeg skulle flytte fire år seinere, så sto jeg på balkongen på visning på det som seinere ble leiligheten min, i ti minutter og bare lyttet på biler, busser etc. Jeg fant meg aldri til rette i den støyende leiligheten, det var et gnagsår som bare gnisset og gnisset, og som gjorde at jeg aldri vurdere det som en permanent bolig. Ikke undervurder støy, er min anbefaling! 

Anonymkode: 41e37...4c4

Ja ikke sant. Jeg har gått mange turer der nå, og selv om jeg ikke synes det er voldsomt støyende så er det som en evigvarende suselyd jeg ikke blir kvitt når jeg går i gata der. Det vil jo ødelegge den fantastiske idyllen på mange måter… TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! Jeg har ingen forventninger fra eller til, bare poengterte at jeg ikke vet hvordan støynivået er på sommeren. Har bare gått noen turer der nå i vinter 😊 TS 

Når vinden blåser mot dere, vil det høres som den veien er rett bak huset deres vil jeg tro, vind bærer mye lyd. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja ikke sant. Jeg har gått mange turer der nå, og selv om jeg ikke synes det er voldsomt støyende så er det som en evigvarende suselyd jeg ikke blir kvitt når jeg går i gata der. Det vil jo ødelegge den fantastiske idyllen på mange måter… TS

Er det en vei mot en by? Mye tungtrafikk feks? Eller vei mellom landsdeler? Uansett hvordan det høres nå, vil det nok bli kraftigere sommer halvåret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi bodde nærme en riksvei så det hadde jeg ikke gjort igjen.. Brøyting om vinter, utrykningskjøretøy osv.. nattlige råne episoder om sommer.. bare nei 😕 jeg sover lett og ble vekket hele tiden sommer som vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi var og så på masse sånne hus ?minis tomt ved sjøen, men med flott utsikt i stedet), og kjøpte ikke et eneste et. Vi ventet til det dukket opp et hus som lå landlig, men sentralt til, og så godt skjermet fra hovedveier at vi ikke hører trafikk. Når sant skal sies var det en utrolig flaks å finne dette huset, så jeg vet ikke om det var idioti å vente på det. 

Jeg kan legge til at et av husene hadde anlagt en slags kreativ vanninstallasjon med en liten foss i hagen for å på en måte prøve å lure sinnet til å tro at susingen kom derfra. En fiffig løsning jeg nesten kjøpte😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva synes du var stress? Kan du utdype? Vi vil ikke se veien fra huset, men den er i gaten over oss. Så ingen vil kjøre forbi oss, men vi vil nok høre den dessverre… TS

Det høres ut som jeg var nærmere veien enn det du blir. Nei, det ble som et gnagsår som en annen sa. Det gikk meg mer og mer på nervene. Men det er jo ikke alle som reagerer slik. Det var jo mye bedre når det var fint vær. Regn derimot. Jeg hørte støyen inn i huset. Jeg ble sliten og stressa av det. Men jeg lå som sagt nærmere veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd langs en riksveg, og det var helt grusomt. Så bygget vi hus som lå nedenfor en litt mindre trafikkert vei. Det var mye roligere, både fordi det var forskjell i terreng og fordi huset var nytt. Inne hørte vi aldri noe til trafikk, og ute var det bare et jevnt sus på sommeren. Det var stillere på vinteren, pga snø.

Da vi skulle flytte igjen hadde vi som absolutt krav at det ikke skulle være en vei i nærheten. Jeg brukte å si at det ikke var så ille, men det er et evig stressmoment med den suselyden.

Anonymkode: 0f5d9...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med en trafikkert vei rett bak et støygjerde, så jeg er vant til litt sus. Men noe særlig mer, ville jeg nok funnet veldig slitsomt. Du får vel nesten bare sjekke selv, og kanskje ta flere turer også utenom visning for å oppleve det under ulike tider på døgnet?

Anonymkode: 4b899...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd få minutter fra E6 i Oslo. Hørte bruset fra veien i starten, men ble vant til det etterhvert. Se på huset. Gå litt rundt i området og lytt. Ikke sikkert det er så ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...