Gå til innhold

Dere som ansetter/holder intervju - hvor ærlige kan vi være?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette gjelder vel primært til dere som er i en posisjon i arbeidslivet som er ansvarlige for intervjuprosesser og ansettelser. 

Hvor ærlig setter dere pris på at intervjuobjektet er på intervju? Jeg har vært på en del intervjuer opp igjennom samt hørt andres erfaringer, men sjeldent andre siden av bordet. Ofte kan jeg føle behovet for å være dønn ærlig ved spørsmål «hva gjør at du søker denne jobben?» eller «trives du ikke i nåværende jobb?».

Er det innafor å si rett ut (hvis direkte spørsmål om nåværende arbeid/arbeidsplass) «jeg trives rett og slett ikke på grunn av arbeidsmiljøet/kollegaer/arbeidet generelt osv»?? 

Føler ofte at hvis man kommenterer på f.eks arbeidsmiljø på nåværende plass, så kan det se mindre bra ut i øynene på en som skal ansatte.. at man ofte trekker en konklusjon om «oiii.. denne personen kan potensielt bety trøbbel for vår arbeidsplass også» - men igjen, hva hvis det er tilfelle på nåværende arbeidsplass.. dårlig miljø en selv ikke er skyld i og mistrives i? Jeg har opplevd og virkelig IKKE trivdes på en arbeidsplass, men turte jo så klart ikke si dette rett ut i frykt for at intervjueren skulle trekke feil konklusjon om meg. Pleier som regel å si at det er mangel på arbeidsoppgaver eller muligheter for fremtiden.. 

Igjen, hvor ærlig er det innafor å være på intervju? 

Anonymkode: 16456...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ansetter relativt ofte, og ja, det er negativt om kandidaten snakker veldig negativt om nåværende arbeidsplass. 
«Ikke helt match» «ønsker andre utfordringer» «trives ikke med *spesifikk oppgave som ikke er i denne stillingen*» er innafor, vi skjønner alt snakk rundt, men jeg ville unngått kandidater som snakker om dårlig miljø etc. Sammenlignbart med å unngå å date folk som snakker stygt om eksen. Jeg skjønner jo at dere ikke er sammen lenger, jeg trenger ikke vite så mye om hvorfor…

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på det som negativt at de som er inne til intervju forteller åpent om at f.eks arbeidsforholdene ikke er optimale. Det er derimot fult mulig å finne andre forklaringer som du forbereder deg på i forkant av intervjuet ved et slikt spørsmål. Det jeg derimot har opplevd er at noen trekker ærligheten for langt, type avhandling om arve drama relatert til sykemeldinger, smerteplaster pga en skade, forteller om alle begrensninger relatert til egen helse etc. 

Anonymkode: 80b50...f07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, søking og intervjuer er bare no forbanna falskt piss i å klare å spy opp de samme riktige frasene og ha de riktige kontaktene. Selv om folk skjønner at du pakker inn og prøver å si noe annet. For et jævla opplegg. 

Anonymkode: a13f4...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hva de som intervjuer setter pris på at du er ærlig om, en annen ting er hva som lønner seg.

Jeg har lært at jeg aldri sier noe negativt om stedet jeg er på. Det er mye hyggeligere å ansette noen som søker seg til noe, enn bort fra noe.

Standardsvaret mitt på hvorfor jeg søker er "Jeg trives der jeg er nå, men jeg er spesifikt på utkikk etter sånn og sånn som jeg får arbeide med her." 

Anonymkode: 51a0b...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fy faen, søking og intervjuer er bare no forbanna falskt piss i å klare å spy opp de samme riktige frasene og ha de riktige kontaktene. Selv om folk skjønner at du pakker inn og prøver å si noe annet. For et jævla opplegg. 

Det kommer jo helt an på intervjuprosessen om det blir falskt eller ikke. Gode intervjuere ser forbi falskhet.
Og de legger opp til inervjuer og/eller caser som utfordrer kandidaten mer enn at de bare kan svare det de har «øvd» på.  

Anonymkode: d35c4...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hva du søker jobb som.

Jeg har kun vært inkludert i prosesser der man er på jakt etter mennesker som påregnelig vil evne ha publikumskontakt med et spekter mennesker varierende fra barn via normalt fungerende voksne til voksne med uønsket adferd og kognitiv svikt. En som håndterer alle mennesker med noenlunde eleganse er den «perfekte» ansatte. Hen må i tillegg ha en grunnleggende fagkompetanse, og evnen til å lære nye greier mens det haster og er kaos.

Så dersom du sier «jeg trives ikke» så viser ikke det at du er «ærlig». Det viser at du ikke vet når du kan være ufiltrert (som er i pausene og hjemme). Og når du ikke forventes lyver men forventes være oppegående nok til å finne en sannhet som er positiv. Og intervju er en «positiv eller intet» type situasjon.

Og når vi spør «hvorfor søker du deg hit» så er vi uansett ikke primært opptatt av hvorfor du slutter der du er. Å bli lei oppgaver eller sjefen eller reisevei er kurrant og kjent, vi er ikke super-interesserte. Det vi vil vite er om du har tatt deg bryet med å åpne vårt firma sine nettsider, spurt venner og bekjente hva vi driver med, googlet oss, lest artikler og pr-materiale - vi vil vite om du har forstått at du skal gjøre helt enkel, grunnleggende research. Og så har gjort den helt greit godt. For har du ikke forstått og gjennomført det? Da er du udugelig til jobben vi må ha gjort. (Du kan fint duge til andre jobber)

Anonymkode: e8123...13e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo helt an på intervjuprosessen om det blir falskt eller ikke. Gode intervjuere ser forbi falskhet.
Og de legger opp til inervjuer og/eller caser som utfordrer kandidaten mer enn at de bare kan svare det de har «øvd» på.  

Aldri vært på et intervju der man ikke må gulpe opp noen av de samme innlærte frasene for å høres bra ut, men som ikke betyr noe egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Aldri vært på et intervju der man ikke må gulpe opp noen av de samme innlærte frasene for å høres bra ut, men som ikke betyr noe egentlig. 

Det finnes veldig mange dårligere intervjuere, det har du absolutt rett i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes veldig mange dårligere intervjuere, det har du absolutt rett i. 

Ja, dessverre. Er noen lyspunkter heldigvis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...