AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:37 #1 Del Skrevet mandag kl 17:37 Jeg bor billig, og har mulighet til begge deler Hva lønner seg? Kan spare ca 15 000 i mnd. Anonymkode: c9627...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:41 #2 Del Skrevet mandag kl 17:41 Det kan ingen svare sikkert på. I så fall ville jo alle gjort det. Anonymkode: 38a0d...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet mandag kl 17:44 #3 Del Skrevet mandag kl 17:44 Dersom du setter en hypotetisk % på fond, kan du regne deg frem til dette. På de fleste (brede) fond, kan du legge inn 10% avkastning. Jeg har en lånegrad på 50, og setter mer i fond. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet mandag kl 22:16 #4 Del Skrevet mandag kl 22:16 (endret) Klassisk spørsmål dette. Betaler du ned på lånet ditt, så har du en garantert avkastning. Det er lett å regne på hva du sparer i renter og omkostninger. I tillegg kan boligen potensielt stige i markedsverdi. Sparer du derimot i fond, så har du en mulig, antatt avkastning. Her er det litt mer vanskelig å forutse din avkastning på forhånd. Fordelen er dog at du er bedre diversifisert om f.eks. velger en global indeksfond. Dermed er risikoen lavere enn en bolig i Norge som gir sterk konsentrasjonsrisiko. Burde du forsinke eller utsette boliglånet og spare i fond da? Det kommer an på risikoen på din bolig, løpetiden av lånet, belåningsgrad, kostnader av lånet, skatt osv. Regnestykke blir svært individuell. Elefanten i rommet er antakelsen du må gjøre angående avkastning på fond. Hva med både fond og ekstra nedbetaling av boliglånet da? Schmuhu Endret mandag kl 22:19 av Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:35 #5 Del Skrevet mandag kl 22:35 Ville absolutt ikke valgt å betale ned på lån sånn renten er i dag. Selv har jeg rundt 20.000 etter faste utgifter. Jeg fordeler det mellom ulike fond, aksjer og to bankkonto som er "buffere". Det ene fondet har vokst enormt ila det året jeg satte inn noen 100k. Mye mer enn gevinsten med å betale ned et lån. Men du må velge strategisk. Ellers så er jeg absolutt ingen risikotaker så har også to gode gammeldagse sparekontoer på lur, mens jeg putter litt inn i fondene og lar de gjøre sitt. Boliglånet er ikke så høyt, og sånn renten er i dag så vurderer jeg ikke å betale mer ned på det. Det går sin gang. Men fordel sparingen din. Anonymkode: 4ee39...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:51 #6 Del Skrevet tirsdag kl 06:51 Det kommer an på belåningsgraden din. Og om du planlegger å kjøpe deg opp. Eller om du vil ha fleksibilitet i økonomi på kort sikt. Vi prioriterte bolig så lenge vi kjøpte oss opp, og deretter til belåningsgraden var ganske komfortabel. Har fleksilån. Skal vi kjøpe noe dyrt i løpet av de neste 1-2 årene, som bil, oppussing, og så videre, så sparer vi i lånet. Ellers prioriterer vi sparing i fond. Anonymkode: 1ae51...b8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 23.35): Ville absolutt ikke valgt å betale ned på lån sånn renten er i dag. Selv har jeg rundt 20.000 etter faste utgifter. Jeg fordeler det mellom ulike fond, aksjer og to bankkonto som er "buffere". Det ene fondet har vokst enormt ila det året jeg satte inn noen 100k. Mye mer enn gevinsten med å betale ned et lån. Men du må velge strategisk. Ellers så er jeg absolutt ingen risikotaker så har også to gode gammeldagse sparekontoer på lur, mens jeg putter litt inn i fondene og lar de gjøre sitt. Boliglånet er ikke så høyt, og sånn renten er i dag så vurderer jeg ikke å betale mer ned på det. Det går sin gang. Men fordel sparingen din. Anonymkode: 4ee39...b63 Hvorfor ville du ikke betalt ned på lpnet pga renten? Når man hetsler ned ekstra avdrag på lpnet beraler man jo ikke renter..? Jeg bare spør, for jeg kan svært lite om dette. Anonymkode: 5017c...6b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor ville du ikke betalt ned på lpnet pga renten? Når man hetsler ned ekstra avdrag på lpnet beraler man jo ikke renter..? Jeg bare spør, for jeg kan svært lite om dette. Anonymkode: 5017c...6b3 Jo forsåvidt, men jeg tenkte mer på at avkastning på gode fond overskrider netto innsparing på å betale ned deler lånet. Men hvorfor kan du ikke fordele sparingen og nedbetalingen? Alle vil ha meninger om dette. Selv ville jeg ikke valgt å betale ned boliglån, men dersom du har høy lånegrad så ser jeg at det kan være aktuelt. Foreslår likevel en fordeling av de pengene du har til rådighet. Fond/aksjer/sparekonto og eventuelt boliglån. Fordeling gir sikkerhet, og du kan alltid justere underveis. Men ikke kjør alt på en pot. Anonymkode: 4ee39...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå