AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #61 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dette er en energityv. Dvs at dere ikke har en gjensidig relasjon. Er det noe denne personen har gjort for deg, slik at du føler at du står i evig gjeld for vedkommende (at det f.eks. er din forelder, eller noen som har hjulpet deg ut av en økonomisk krise)? Guilttripper han/hun deg, og er veldig overbevisende, og du klarer ikke å finne motargumenter selv om du vet innerst inne at det er du som har gitt mest? Anonymkode: 286d4...15a Skylder ikke denne personen noe, men personen mener at jeg gjør. Argumenterer jeg i mot blir denne personen veldig sint. Prøver å unngå det mest mulig. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det går jo ikke an å være så konfliktesky og tafatt at du ikke setter grenser ts. Start å si nei. Evt foreslå en dag som passer. "Hvis du må ha hjelp av meg, må det bli lørdag mellom 14 og 16." Verre er det faktisk ikke. Du kan også late som du er syk inntil videre, f eks en eller annen diffus plage folk nødvendigvis ikke ser, du har blitt beordret til ro av legen. Da må moren din finne andre løsninger og når hun har gjort det et par ganger, fortsetter hun forhåpentligvis med det. Anonymkode: b1aac...0c5 Jeg er ikke konfliktsky for andre enn denne personen, det er ikke min mor. Det hadde vært mye enklere å håndtere. Mange ganger jeg har sagt jeg er syk for å slippe, men det spørs hvor lenge man kan være da. Nei det er kanskje ikke verre, men det føles ekstremt mye verre ut. Jeg får da ofte angstanfall, er urolig, sover ikke om denne personen blir veldig sint. Som den personen gjør om jeg ikke hjelper til. Det er litt vanskeligere enn som så, men jeg skal øve meg på å stå i det, fortelle meg selv at denne personen kan ikke skade meg lenger. Ts Anonymkode: 77859...9ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #62 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skylder ikke denne personen noe, men personen mener at jeg gjør. Argumenterer jeg i mot blir denne personen veldig sint. Prøver å unngå det mest mulig. Jeg er ikke konfliktsky for andre enn denne personen, det er ikke min mor. Det hadde vært mye enklere å håndtere. Mange ganger jeg har sagt jeg er syk for å slippe, men det spørs hvor lenge man kan være da. Nei det er kanskje ikke verre, men det føles ekstremt mye verre ut. Jeg får da ofte angstanfall, er urolig, sover ikke om denne personen blir veldig sint. Som den personen gjør om jeg ikke hjelper til. Det er litt vanskeligere enn som så, men jeg skal øve meg på å stå i det, fortelle meg selv at denne personen kan ikke skade meg lenger. Ts Anonymkode: 77859...9ba Du klarer det! 💪🏻 Anonymkode: b1aac...0c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #63 Del Skrevet 22 timer siden Kan du blokkere og fjerne denne personen fra livet ditt? Anonymkode: b5a3c...db2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #64 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Skylder ikke denne personen noe, men personen mener at jeg gjør. Argumenterer jeg i mot blir denne personen veldig sint. Prøver å unngå det mest mulig. Jeg er ikke konfliktsky for andre enn denne personen, det er ikke min mor. Det hadde vært mye enklere å håndtere. Mange ganger jeg har sagt jeg er syk for å slippe, men det spørs hvor lenge man kan være da. Nei det er kanskje ikke verre, men det føles ekstremt mye verre ut. Jeg får da ofte angstanfall, er urolig, sover ikke om denne personen blir veldig sint. Som den personen gjør om jeg ikke hjelper til. Det er litt vanskeligere enn som så, men jeg skal øve meg på å stå i det, fortelle meg selv at denne personen kan ikke skade meg lenger. Ts Anonymkode: 77859...9ba Jeg har slitt med det samme og har klart å "selge" det å sette grenser for meg selv ved å si at jeg gjør det for barnet mitt. Hvordan skal barnet mitt lære seg å sette grenser for seg selv (SPESIELT når det er vanskelig) hvis jeg ikke klarer å være et godt eksempel? Så hvis det gjør det enklere for deg: gjør det for barnet ditt! Anonymkode: 5f82d...f5a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #65 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du blokkere og fjerne denne personen fra livet ditt? Anonymkode: b5a3c...db2 Nei, har prøvd. Har kun meg, jeg fikk det ikke til da. Det fordi jeg ikke vil klare å leve videre med samvittigheten min om denne personen dør. Ts Anonymkode: 77859...9ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #66 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har slitt med det samme og har klart å "selge" det å sette grenser for meg selv ved å si at jeg gjør det for barnet mitt. Hvordan skal barnet mitt lære seg å sette grenser for seg selv (SPESIELT når det er vanskelig) hvis jeg ikke klarer å være et godt eksempel? Så hvis det gjør det enklere for deg: gjør det for barnet ditt! Anonymkode: 5f82d...f5a Ja. Kanskje snu litt på det slik. Ts Anonymkode: 77859...9ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #67 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, har prøvd. Har kun meg, jeg fikk det ikke til da. Det fordi jeg ikke vil klare å leve videre med samvittigheten min om denne personen dør. Ts Anonymkode: 77859...9ba Dør av hva? Mangel på julepynting? Anonymkode: 131db...4f0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #68 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.1.2025 den 11.24): Du må si nei. "Nei, det passer ikke i dag. Kan vi ta det tirsdag neste uke?" Og så må du stå på det og ikke gi etter. Ignorer tlf og diverse. Men jeg anbefaler at du kutter ut kontakten helt med denne personen og begynner hos psykolog. Denne personen bryr seg ikke om deg. Du må bry deg om deg selv. Du er viktig. Du har verdi. ❤️ Anonymkode: 9bcf7...7de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 22 timer siden #69 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei, har prøvd. Har kun meg, jeg fikk det ikke til da. Det fordi jeg ikke vil klare å leve videre med samvittigheten min om denne personen dør. Ts Anonymkode: 77859...9ba Du slike mennesker dør ikke fordi du kutter kontakten. Da vil du se at de plutselig får til mye mer, og tar imot hjelp av det offentlige uten å kny. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 22 timer siden #70 Del Skrevet 22 timer siden MÅ du treffe denne personen innimellom, som i familiebesøk el.l.? Hvis ikke, hva er det egentlig som hindrer deg i å ha mindre kontakt? Hva er det verste som kan skje? Personen er allerede sur, sint og misfornøyd. Personen bryr seg allerede mer om deg selv enn om deg. Hvordan kan det skade deg, som befinner deg i en annen bolig med din egen familie, at denne personen sitter for seg selv og er sur? Hvis du ikke oppsøker vedkommende er det lite personen kan gjøre for å reelt skade deg på noe vis. Bryr vedkommende seg om deg? Hvis ikke, hvorfor strekke seg så veldig? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #71 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får da ofte angstanfall, er urolig, sover ikke om denne personen blir veldig sint. Som den personen gjør om jeg ikke hjelper til. Det er litt vanskeligere enn som så, men jeg skal øve meg på å stå i det, fortelle meg selv at denne personen kan ikke skade meg lenger. En psykolog ville her sagt at du skal ta hensyn til deg selv. Jeg måtte øve og øve til jeg litt etter litt begynte å ta mere hensyn til meg selv. Hvis du blir syk av å være med denne personen så skal du ikke være rundt dette mennesket lenger. Og hvis personen i tillegg pleide å skade deg så har du enda en grunn til å bare gi faen, du skylder ikke dette mennesket noe. Det er derimot faktisk motsatt. Og det er på tide at du får fred fra dette mennesket nå. Bare si at "nå kommer jeg ikke lenger til å komme for å hjelpe deg. Jeg kommer ikke til å svare på tlf eller sms lenger og adjø for alltid." Og så blokker. Sett deg selv først. Dette mennesket er gift. Og du blir styrt av redsel og dårlig samvittighet. På tide å dra ut pluggen i dette forholdet og si at nok er nok. Mitt liv og min psykiske helse ble så mye bedre da jeg gjorde det. Du skylder deg selv det nå etter all denne tiden med å undertrykke egne behov. Lykke til. ❤️ Anonymkode: 9bcf7...7de 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #72 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nei, har prøvd. Har kun meg, jeg fikk det ikke til da. Det fordi jeg ikke vil klare å leve videre med samvittigheten min om denne personen dør. Ts Anonymkode: 77859...9ba Hva har du så dårlig samvittighet for? Slår du personen? Dårlig samvittighet er for folk som har gjort noe galt. Jeg forstår det sånn at det er motsatt og denne personen faktisk pleide å skade deg. Du SKAL ta vare på deg selv. Du gjør ikke noe galt om du tenker på deg selv og sier Nei. Du har blitt hjernevasket til å tro noe annet mistenker jeg. Anonymkode: 9bcf7...7de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 21 timer siden #73 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er litt vanskeligere enn som så, men jeg skal øve meg på å stå i det, fortelle meg selv at denne personen kan ikke skade meg lenger. Har denne personen utsatt deg for vold tidligere?Kan det være det som gjør det så vanskelig å tåle at personen blir sint; at kroppen din ikke helt stoler på at vedkommende ikke kan skade deg lenger, og så får du angst om du setter grenser? Jeg tror du trenger støtte til å håndtere denne situasjonen, og jeg er redd det kan bli vanskelig å bli tryggere og sterkere samtidig som du har så tett kontakt med denne personen. Det er kkke en svakhet hos deg, men det høres ut som du retraumatiseres av at personen blir sint. Vedkommende bruker tidligere fysisk kontroll over deg til å fortsette å holde deg under følelsesmessig kontroll nå. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #74 Del Skrevet 20 timer siden Hactar skrev (12 minutter siden): Har denne personen utsatt deg for vold tidligere?Kan det være det som gjør det så vanskelig å tåle at personen blir sint; at kroppen din ikke helt stoler på at vedkommende ikke kan skade deg lenger, og så får du angst om du setter grenser? Jeg tror du trenger støtte til å håndtere denne situasjonen, og jeg er redd det kan bli vanskelig å bli tryggere og sterkere samtidig som du har så tett kontakt med denne personen. Det er kkke en svakhet hos deg, men det høres ut som du retraumatiseres av at personen blir sint. Vedkommende bruker tidligere fysisk kontroll over deg til å fortsette å holde deg under følelsesmessig kontroll nå. Personen har vært både fysisk og psykisk voldelig. Og er nok til tider psykisk enda. Jeg har prøvd tidligere å blokkere, skrevet brev at nå holder det for meg. Det er vanskelig, for av en merkelig grunn er jeg også glad i personen. Jeg har prøvd da å fortelle meg selv at personen er død. Jeg vet at den personen blir 100% alene, og jeg klarte ikke å leve med meg selv da. Det ble vanskeligere og vanskeligere. Så planen var da at vi kan ha litt kontakt, det fikk jeg til i førsten. Nå er det tilbake til flere ganger om dagen. Så du har nok rett, selv om personen er hjelpetrengende så er det nok mye manipulering der enda Ts Anonymkode: 77859...9ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #75 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Personen har vært både fysisk og psykisk voldelig. Og er nok til tider psykisk enda. Jeg har prøvd tidligere å blokkere, skrevet brev at nå holder det for meg. Det er vanskelig, for av en merkelig grunn er jeg også glad i personen. Jeg har prøvd da å fortelle meg selv at personen er død. Jeg vet at den personen blir 100% alene, og jeg klarte ikke å leve med meg selv da. Det ble vanskeligere og vanskeligere. Så planen var da at vi kan ha litt kontakt, det fikk jeg til i førsten. Nå er det tilbake til flere ganger om dagen. Så du har nok rett, selv om personen er hjelpetrengende så er det nok mye manipulering der enda Ts Anonymkode: 77859...9ba Personen har gravd sin egen grav. Du skylder ikke dette mennesket noe. Jeg har tatt vare på to stk som ble gamle og syke. Jeg handlet, snakket med hjemmesykepleien, legevakten, følge til sykehuset, shopping, gikk på aktiviteter og var sjåfør. Jeg var skikkelig i benektelse ang hva disse menneskene har gjort mot meg i mitt liv. Trodde jeg var grei. At jeg skyldte de det. At det var min plikt. Bare pisspreik og hjernevaskelse. Jeg var trent opp som en slave fra jeg var barn. Og jeg skyldte ikke disse menneskene noenting. Det var motsatt. Og de klarer helt fint å gjøre disse tingene selv. Eneste blir å bære matvarer inn. Men de kan f.eks bære færre matvarer i hver pose. Ha en trillekoffert. Bestille det på døren. Det er IKKE vår jobb å ta vare på mennesker vi er redde for og som har skadet oss. Vår omsorg mistet de retten til den dagen de la hendene på oss eller fylte hodene våre med frykt og selvhat. Anonymkode: 9bcf7...7de 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #76 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Personen har vært både fysisk og psykisk voldelig. Og er nok til tider psykisk enda. Jeg har prøvd tidligere å blokkere, skrevet brev at nå holder det for meg. Det er vanskelig, for av en merkelig grunn er jeg også glad i personen. Jeg har prøvd da å fortelle meg selv at personen er død. Jeg vet at den personen blir 100% alene, og jeg klarte ikke å leve med meg selv da. Det ble vanskeligere og vanskeligere. Så planen var da at vi kan ha litt kontakt, det fikk jeg til i førsten. Nå er det tilbake til flere ganger om dagen. Så du har nok rett, selv om personen er hjelpetrengende så er det nok mye manipulering der enda Ts Anonymkode: 77859...9ba Høres ut som om det er en tidligere partner? Du har ingen ansvar ovenfor denne personen. Hvis vedkommende trenger daglig hjelp så må han/hun kontakte fastlegen og kommunen. Jeg forstår ikke at du gjør dette. Du må begynne å si nei og evt bare hjelpe til med livsviktige ting, når det passer deg og din timeplan, frem til vedkommende får hjelp. IKKE ha daglig kontakt. IKKE gjør noe for vedkommende om det ikke er absolutt nødvendig. Anonymkode: b5a3c...db2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #77 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Personen har gravd sin egen grav. Du skylder ikke dette mennesket noe. Jeg har tatt vare på to stk som ble gamle og syke. Jeg handlet, snakket med hjemmesykepleien, legevakten, følge til sykehuset, shopping, gikk på aktiviteter og var sjåfør. Jeg var skikkelig i benektelse ang hva disse menneskene har gjort mot meg i mitt liv. Trodde jeg var grei. At jeg skyldte de det. At det var min plikt. Bare pisspreik og hjernevaskelse. Jeg var trent opp som en slave fra jeg var barn. Og jeg skyldte ikke disse menneskene noenting. Det var motsatt. Og de klarer helt fint å gjøre disse tingene selv. Eneste blir å bære matvarer inn. Men de kan f.eks bære færre matvarer i hver pose. Ha en trillekoffert. Bestille det på døren. Det er IKKE vår jobb å ta vare på mennesker vi er redde for og som har skadet oss. Vår omsorg mistet de retten til den dagen de la hendene på oss eller fylte hodene våre med frykt og selvhat. Anonymkode: 9bcf7...7de Og det er ikke rart at du er glad i personen. Jeg er glad i mine også. Men jeg vil ALDRI se de igjen. Ta avstand og bli glad i deg selv. Da finner du deg ikke i sånt tull. Da blir du sterkere. Anonymkode: 9bcf7...7de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #78 Del Skrevet 19 timer siden Du har større ansvar for å møte på jobb enn å opptre som personlig slave for et familiemedlem. Du må si NEI. Anonymkode: 925f3...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #79 Del Skrevet 19 timer siden Høres jo ut som denne personen bruker sinne for å kontrollere deg, og få deg til å gjøre som h*n vil..? Angående kommunen - de har ikke lov å nekte hjelp, selv om personen ikke vil gjøre ting som evt kunne ha bedret helsen. En har lov til å nekte behandling i Norge. Bruker de det som grunnlag for å nekte videre vedtek kan det klages inn til Statsforvalter. Du bør tenke gjennom hvilke ting som stat/kommune kan løse, og hvilke ting som personen ikke kan få offentlig hjelp med. Å kjøre til legetimer er helt unødvendig. Legekontoret kan rekvirere taxi via pasientreiser, koster kun egenandel fram til frikort. Trenger personen følge så får hjemmesykepleien stille med det. Mathandling - ikke alle steder Oda leverer, men stort sett alle steder er det minst en butikk som kjører hjem varer for folk. Spør litt rundt. Ofte må en da sende inn handleliste på mail. Noen steder handler hjemmetjenesten i kommunen, men mange hjelper evt bare med å legge inn bestilling til butikken. Hjemmetjenesten kan hjelpe med å sette bort varer. Klesvask og gulvvask kan en få hjelp med hos hjemmetjenesten. Å pynte til jul/rydde bort jul, hente pakker på posten er noe en må få hjelp av pårørende/frivillige til. Hente medisiner kan hjemmesykepleien ta ansvar for. Samme med fornying av resepter. Middager kan leveres fra kommunalt kjøkken. Det er vanskelig å begynne å si nei, når en lenge har sagt ja til alt for mye ❤️ Jeg foreslår at du begynner med en av de enkleste - å få pasientreiser/taxi til legetimer. Anonymkode: 31b8c...b50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #80 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skylder ikke denne personen noe, men personen mener at jeg gjør. Argumenterer jeg i mot blir denne personen veldig sint. Prøver å unngå det mest mulig. Du vet du har rett. Denne personen har forresten lov til å synes hva h*n vil. Men det er ikke ditt problem. H*n kan også synes at du skylder h*n 500000 kr. Det blir ikke sant bare fordi at h*n synes noe. Denne personen har vært voldelig mot deg, og er fortsatt psykisk voldelig mot deg. Du skylder ikke vedkommende noe som helst. Hvis h*n dør, så er det h*ns egen feil. Har h*n ingen andre, så er det kommunens ansvar. Anonymkode: 286d4...15a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå