Gå til innhold

Hvor mye må man egentlig trene for å gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tror mange er av den oppfatning at de forbrenner mer enn de gjør på trening/aktivitet. Jeg har bmi på 19 og forbrenner 200 kcal på en times gåtur og kanskje 150 kcal på en time styrketrening. 

Anonymkode: f9bb8...2be

Hvor mye du forbrenner når du går avhenger av vekt, fart og stigning. Hvis du forbrenner så lite kan du ta på en vektvest, gå fortere og/eller gå mer i motbakke. Du kan også jogge, sykle eller bruke diverse apparat på treningsstudio. 

Hvis jeg holder pulsen på 65-75% av maks forbrenner jeg rundt 400-500 kalorier per time, det synes jeg er mye for en intensitet jeg kan holde flere timer i strekk. Hvis jeg går en tur på rundt 6 km/t, gjennomsnittspulsen er da bare på 55-60% av maks, forbrenner jeg rundt 300 kalorier per time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 19.38):

Takk for svar. Hva med styrketrening? Vil det kunne føre til en større vektnedgang enn ved cardio?

Anonymkode: fbbcb...e1a

Kortsiktig, nei.

Langsiktig, ja.

Utover det, så må du ha fokus på kaloriinntak om målet ditt er vektnedgang. Trening er sekundært.

Altså trening har fryktelig mange helsefordeler, men om målet ene og alene er vektnedgang, så vil ikke trening alene få deg dit. Du må gjøre om kostholdet.

Anonymkode: 2d159...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å sette ting litt i perspektiv: Jeg trener 5 dager i uka, relativt hardt, og vekta står bom stille hvis jeg ikke legger meg på kaloriunderskudd. Jeg må ganske langt ned på kaloriinntak, selv med såpass mye trening, før vekta begynner å rikke seg ørlite granne. Så jeg merker godt at trening har ekstremt lite å si på vektnedgang. Jeg vet ikke hvor hardt jeg skulle trent for å klare å gå ned uten å samtidig justere på matinntaket, for akkurat nå er jeg på 6 timer langrenn + 1,5 time styrketrening i uka. Og ja, kroppen blir strammere, jeg går ned i centimeter, men vekta står bom stille. Det er forsåvidt helt greit for min del, jeg har ikke noe mål om å gå ned i vekt, men det setter ting litt i perspektiv. Du skal trene rimelig hardt for å trene deg ned i vekt, uten å justere matinntaket.

Anonymkode: 8de2b...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...