Gå til innhold

Hvor mye må man egentlig trene for å gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er kosthold som avgjør. Ikke treningen. Jeg har gått ned fem kg etter at jeg sluttet å spise. Trener ikke. 

Anonymkode: aa0ba...07c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også normalvektig, men holder på å gå ned i vekt (har gjort det før, og gjør det igjen nå). Jeg har volleyballtrening 3 ganger i uka. På en "aktiv" trening kan jeg brenne kanskje 250 kalorier. Det er mindre kalorier enn det er i en vanlig liten sjokolade som snickers eller lion. Jeg er derfor VELDIG streng på hva jeg spiser. Jeg bruker en app der jeg kan føre inn ALT jeg spiser. Jeg veier også matvarer, fordi det kan være vanskelig å anslå hvor mye noe veier. Du tror du tar deg "litt smågodt", og fører det som 30 gram - i virkeligheten var det over 70. Når man er på normalvekt skal det veldig få kalorier til før man er over det kroppen trenger, og dermed kan man ikke gå ned i vekt. Jeg spiser 1400 kalorier om dagen, og går sakte men sikkert ned i vekt. Lykke til! 

Anonymkode: 1b4eb...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 17.28):

Jeg merker i hvertfall ingen forskjell selv om jeg går 4-8 km ekstra hver dag. Ikke et gram ned i vekt av den grunn!

Spiser ikke mer eller annerledes enn før. Er for øvrig normalvektig, men ikke komfortabel med de ekstra kiloene.

Så dere som trener: hvor mye og hvordan må man egentlig trene før man ser noe på vekta? (Uten endringer i kosten)

Anonymkode: fbbcb...e1a

Jeg personlig må trene tung styrke for å gå ned i vekt. Dietter og kalorifattige måltider hjelper ikke en dritt. Sånn er det å være i overgangsalder. Men! Jeg er veldig bevisst på hva jeg spiser etter trening. Jeg er bygd slik at jeg ofte blir kvalm etter å ha trent tungt, og orker ikke mat i 2-3 timer etterpå. Presser likevel i meg noe med protein for å ikke skade musklene, så passer jeg på å ikke gi etter ulvehunger på kvelden. Det funker bra.

Anonymkode: 13a74...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (12 minutter siden):

Man må trene ufattelig mye om man skal gå ned i vekt. Man forbrenner ikke så mye under trening som mange tror. Trening er gram,kosthold er kilo.

Ikke ufattelig mye. Det er tabeller på det så det er rimelig lettfattelig.

Anonymkode: 9205a...eae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At trening ikkje har noko å seie for vektnedgang er ei halvsanning. Jamn styrketreining over fleire år var ikkje så viktig for talet på vekta, men heilt grunnleggande for at 1) eg mista minst mogleg muskelmasse og faktisk 2) kunne auke muskelmasse i atterkant, slik at forbrenninga gjekk opp over tid. Over tid vil ein også auke aktivitetsnivå i takt med at ein når nye mål og vil utfordre seg sjølv meir. Som inaktiv/stillesitjande er forbrenninga ca 2050, med aktivitetsnivået mitt no er den 2600. Eg kunne altså spist 2100 kcal og gått ned ca ein halvkilo i veka, utelukkande gjennom aktivitet. Det er ikkje akkurat småtteri, men tek tid å bygge seg opp til. Start smått, bygg vanen, sett deg realistiske mål. Aldri bli inaktiv igjen, og du vil kunne hive innpå med kake på bursdagen din, kanskje gå opp eit kilo vannvekt vel vitande om at du kjem til å kunne ha ei fantastisk mølleøkt dagen derpå med fulle glykogenlager. Å vere aktiv gjev ein fleksibilitet og fridom i matvegen som eg aldri kunne klart meg utan.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forenkler tallene for å forklare hvordan det fungerer:

Hvis man må spise 2000 kcal hver dag for å vedlikeholde vekten.
Hvis man ønsker å gå ned cirka halv kilo per uke, da bør man spise 500 kcal mindre. Ergo, 1500 kcal hver dag for å gå ned cirka halv kg per uke. 

Det man kan gjøre istedenfor å spise mindre, er å trene bort 500 kcal hver dag. Det tilsvarer cirka 1 time med trening.
2000 kcal med mat, minus 500 kcal (trening), er lik 1500 kcal.

Det varierer selvsagt etter hvordan man trener. Jeg bare forenkler det veldig grovt. Regnestykket mitt forutsetter at man trener hver eneste dag. Det er ikke mange som klarer eller orker dette.

Man kan gjøre kompromiss her. F.eks. 1750 kcal hver dag og trener 2-3 ganger i uken. Da bør regnestykket stemme sånn omtrent.

Obs! Regnestykket mitt baserer på en person som trenger 2000 kcal for å vedlikeholde vekten sin. Dere må regne ut hvor mye kcal dere trenger for å vedlikeholde deres vekt (deretter redusere).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må forbrenne mer enn du inntar. Går du ikke ned i vekt må du spise mindre.

Anonymkode: e6fc1...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervall! Det vil gi fart på sakene, du trenger ikke jogge, det er tilstrekkelig å gå i rask tempo i motbakke (og når du etter hvert merker at du ikke får pulsen nok opp når du blir i bedre form, så kan du bruke vektvest for å øke effekten). På mølle er det enklere å holde farten konstant, men ute er tipptopp det og. Siden du allerede går mye, så kan du ha intervall 3 dager i uka og gjøre som du bruker de andre dagene👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette blir jo sånn veldig anekdotisk "bevis", som jo egentlig er null verdt. Men... ei venninne av meg, har alltid vært litt lubben og alltid litt på slankern - men også alltid litt lat. Hun flyttet et sted i gokk og fikk seg en jobb, men det var så dårlig forbindelse med kollektivtransport, at hun endte med å gå 40 min til jobb hver dag. Hun ble direkte tynn på et år der. Så fikk hun seg bil. Og ble større enn noensinne.

Men ja.. når man skal slanke seg, så er det for noen nesten bedre å ikke trene, ironisk nok.. man får større appetitt og spiser mer, eller føler man har vært flink og kan unne seg noe, eller tror man må drikke shaker og spise barer før og etter treningen, som har mer kcal enn det du forbrenner.

For min del, så begynte jeg å trene styrke og ta det litt mer seriøst enn før, for ca et år siden. Jeg økte faktisk matinntaket noe, fordi jeg skulle få i meg nok proteiner. Og vekten raste av meg, pluss sammensetningen av fett og muskler endret seg, høyere muskelmasse og lavere fettprosent. Jeg har liksom alltid jogget på tredemølla og spist salat når jeg skulle ned de berømte fem kiloene før, men for min kropp så er det mye mer effektivt å løfte vekter og spise kjøtt. Den ser også bedre ut, i gamle dager kalte man det jeg var for "tynnfeit", men med styrketrening ser kroppen bare litt sprekere ut.

Man bør uansett holde seg i aktivitet for helsa sin del, så gjør det du trives med å gjøre. Og så slanker du deg med maten.

Anonymkode: 11de3...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at det du forbrenner på trening ikke veier opp for økningen i "sulten" man får av trening. Skal du ned i vekt så må man endre kosthold.

Hvis du går fra inaktivitet til å jogge hver dag, kanskje litt styrketrening osv. så er det klart man kan oppleve å gå ned, men da skal du ha stålkontroll på at du ikke spiser mer enn du gjorde før. 

Anonymkode: 4afe7...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å gå ikke trening, det er bare lett mosjon. Du skal være rimelig overvektig for å få vektnedgang av å gå tur 4-8 km. 

Tren hard styrketrening og pass nøye på at du ikke spiser mer fordi man får mer appetitt av å trene.

Anonymkode: a023c...d2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du forbrenne 7000 kalorier med trening for å gå ned 1 kg. Det vil si at å gå litt ekstra, nesten ikke har noen betydning, bortsett fra på laaaaang sikt. 

Det er mye lettere å kutte 500 kalorier pr. dag i tillegg til å gå. Da vil du merke ting fort. 

Som andre sier: Det er kalorier som gir vekttap. Trening hjelper deg å holde vekten. Skal en trene seg ned i vekt, uten å endre kostholdet, må en trene enormt mye. 

Anonymkode: d7d0c...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Epictetus skrev (På 6.1.2025 den 18.42):

Jeg antar at du har hørt det før: kilo skjer på kjøkkenet, gram skjer på trening.

Men for å svare på spørsmålet.

Jeg er en mann på nesten 100 kg.

I dag måket jeg snø i en halvtime, og hadde en snittpuls på 140. Fitbit beregner det til at jeg brukte 240kcal på den halvtimen. La oss runde det opp til 500kcal for en veldig aktiv time.

Hvis jeg brenner 500kcal mer enn jeg gjorde før, hver dag, uten å endre kostholdet, kan jeg forvente en vektnedgang på omtrent 500g per uke.

Med andre ord: en veldig aktiv time per dag, blir ca en halv kilo i uka.

Redigert:

For gange. Normal fart i en time er ca 200kcal.

Hvis du går normalt uten å presse deg, vil du kunne forvente å gå ned ca 200g i uka hvis du går hver eneste dag i en time (uten å endre kostholdet).

P.s. Du vil sannsynligvis, uten å merke det, endre kostholdet ditt for å ta inn dette. Kanskje tilogmed mer enn det kroppen har forbrent, fordi kroppen er flink til å sende signaler om at den trenger mer energi enn den egentlig gjør. Så hvis du ikke teller kalorier, eller har stålkontroll på at ingenting endrer seg, vil du sannsynligvis ikke gå ned i vekt

Dette er jeg enig i. Da jeg begynte å løpe turer på bratt fjell, begynte jeg å spise enormt mye mer. Hadde ikke klart turene uten ekstra mat, så vektnedgangen var liten før jeg tok grep med kostholdet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 19.50):

Jeg gikk ned 40 kg med tredemølle på 2 år uten å endre kostholdet.

Anonymkode: 91d10...74b

Bodde du på tredemøllen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 19.51):

Jeg er overvektig og merker relativt godt at jeg nå trener styrke ca 4 ganger i uka, gjort over 1 år, går fjellturer og langrenn i tillegg. Men jeg spiser det samme som før,spiser ikke mer fordi jeg trener. Men sjokolade gjør at jeg nok aldri blir normalvektig 🙈, men ned i vekt går jeg. Skal forresten også sies at jeg er høy og tung så bruker endel mer kalorier enn ei snerten ei på 60 kg.

Anonymkode: 5069c...801

Er man veldig overvektig, vil man kunne miste endel kilo raskt når en går fra å være inaktiv til kjempeaktiv/hard trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å gå ikke trening, det er bare lett mosjon. Du skal være rimelig overvektig for å få vektnedgang av å gå tur 4-8 km. 

Tren hard styrketrening og pass nøye på at du ikke spiser mer fordi man får mer appetitt av å trene.

Og for å presisere, jeg mener HARD trening, ikke å dille rundt og flytte på litt jern eller gå på saltimer.

Jeg f.eks. trener hardt nok og ofte nok til at jeg kan spise 3000 kcal per dag og fortsatt veie 50-52 kilo. Det er neppe mulig for en som ikke elsker trening, men er fortsatt langt unna typ en toppidrettsutøver innen langrenn og sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Trening er jo så mangt da. Og alle kropper er ulike.
Om man går 4-8 km hver dag uten resultat, ja så er det åpenbart ikke nok da.
Enten må du gå MYE mer. Eller bytte trening. Kan hende den rusleturen er langt ifra nok trening.
En gårtur for meg som er godt trent er jo noe jeg gjør på dager da jeg er forkjøla eller har sover dårlig så jeg vil ta vare på meg selv med litt rolig bevegelse. For meg er ikke en gåtur trening, med mindre det er en lang tur over flere timer, altså at varigheten er lang.

Jeg trener kondisjon, gjerne intervaller en gang i uka, og en god times styrkeøkt en gang i uka, en yogatime i uka, pluss fokus på daglig mosjon. Og gjerne en ekstra styrkeøkt om jeg får tid. Merker stor forskjell, når jeg holder styrken i gang jevnlig kan jeg spise alt jeg vil. Om jeg av en eller annen grunn ikke får trent styrke hver uke, merker jeg fort at jeg legger lettere på meg. Så på denne kroppen er det nok musklene som står for en del av forbrenningen. Hadde da neppe hjulpet meg uansett hvor mye jeg ruslet på tur muligens.

Synes ofte de som er overvektige eller utrente tror de trener MASSE, mens de egentlig knapt gjør annet enn å få et minimum av daglig mosjon. Så, om kroppen ikke responderer ville jeg tenkt at det er på tide å faktisk trene mer aktivt. Gå fra gåing til litt jogging, få inn intervalltrening for å få opp kondisjonen og ikke minst komme igang med den viktige styrketreningen. Jeg er overrasket over hvor mange som innbiller seg at man kan løse et overvektsproblem med bare å gå noen turer i løpet av uka. Turene har jo enorme helsefordeler - og er MYE bedre enn ingenting. Men det skal jo litt til at det er nok for å gå ned i vekt og bli der. Med tanke på hvor mye bevegelse våre kropper er laget for. 

Ville faktisk oppsøkt et treningssenter og kostet på meg PT for å få en tilpasset plan som gir ordentlig trening, om man ikke ar kunnskapen selv.

Anonymkode: 19c9c...5ca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (På 19.2.2025 den 15.04):

At trening ikkje har noko å seie for vektnedgang er ei halvsanning. Jamn styrketreining over fleire år var ikkje så viktig for talet på vekta, men heilt grunnleggande for at 1) eg mista minst mogleg muskelmasse og faktisk 2) kunne auke muskelmasse i atterkant, slik at forbrenninga gjekk opp over tid. Over tid vil ein også auke aktivitetsnivå i takt med at ein når nye mål og vil utfordre seg sjølv meir. Som inaktiv/stillesitjande er forbrenninga ca 2050, med aktivitetsnivået mitt no er den 2600. Eg kunne altså spist 2100 kcal og gått ned ca ein halvkilo i veka, utelukkande gjennom aktivitet. Det er ikkje akkurat småtteri, men tek tid å bygge seg opp til. Start smått, bygg vanen, sett deg realistiske mål. Aldri bli inaktiv igjen, og du vil kunne hive innpå med kake på bursdagen din, kanskje gå opp eit kilo vannvekt vel vitande om at du kjem til å kunne ha ei fantastisk mølleøkt dagen derpå med fulle glykogenlager. Å vere aktiv gjev ein fleksibilitet og fridom i matvegen som eg aldri kunne klart meg utan.

Enig i dette. Det er et dårlig verktøy for vektnedgang, men et godt verktøy for å vedlikeholde vekten (og helsa). 

Jeg opplever også trening som positivt for den mentale helsa, og jeg blir mindre frustrert over ekstra kilo når jeg flere dager i uka presterer godt på trening og kjenner at formen min er god på tross av noen ekstra kilo. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min erfaring er at det du forbrenner på trening ikke veier opp for økningen i "sulten" man får av trening. Skal du ned i vekt så må man endre kosthold.

Anonymkode: 4afe7...f8e

Tja, dette varierer. Jeg blir ikke mer sulten av trening, er faktisk mer innstilt på å spise sunt etter en treningsøkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror mange er av den oppfatning at de forbrenner mer enn de gjør på trening/aktivitet. Jeg har bmi på 19 og forbrenner 200 kcal på en times gåtur og kanskje 150 kcal på en time styrketrening. 

Anonymkode: f9bb8...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trening gjør man for helsen, for styrken, for funksjonaliteten. Ikke for vektnedgang. Alltid begynn å trene med de målene. 

Vektnedgang skjer med kosthold. 

Anonymkode: 70d6f...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...