Gå til innhold

Ammefri til barn på snart 2 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Enig med den over med at det er lederen sin jobb om å dekke opp for hun som tar ammefri. Selv benyttet jeg ammefri til barnet var 15mnd. Hos oss hadde jeg rett på 2 timer lønnet til barnet ble 2 år men da jeg ble gravid igjen mistet barnet interessen. Jobber  3 skifts turnus og i slutten benyttet jeg bare i slutten av kveldsvakt, starten av  nattevakt da amming når barnet ble lagt var en god rutine for barnet. Synes det er en uting at kollega skal klage over ammefri. Vi som har det har nok med å måtte forholde seg til skeptiske ledere. Det er bare fordeler å amme barnet lengst mulig så at samfunnet kan legge til rette for det vil være det beste. 

Anonymkode: 479f5...360

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Regner da med at mor har ulønnet ammefri og da trekkes i lønn - da er det vel greit?

Anonymkode: ffa53...bcb

Det er lønnet. 

Anonymkode: ab539...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hos oss (privat, bank) har man én betalt time ammefri fram til 2 år. Den timen er det som får livet til å gå rundt uten at ungene må være i barnehagen hele dagen. Og det hjelper veldig!

Hvis vi som samfunn skal løfte noe som faktisk utgjør en forskjell så burde alle med små barn fått en time kortere arbeidsdag. Da ville man fått mindre utslitte småbarnsforeldre, og ungene fått mindre stress, og kanskje vi hadde fått et litt bedre samfunn å leve i..  

Anonymkode: 0effe...c9f

Men er det riktig at man skal bruke ammefri når man faktisk ikke drar hjem for å amme, men gir barnet en time kortere dag i barnehagen? Eller fordi man skal handle eller gjøre andre ærend? Livet blir jo ikke mindre hektisk når barnet blir tre eller fire år. For det er jo tilfellet blandt flere av de jeg kjenner som har hatt ammefri. De bruker det for å få bedre tid på ettermiddagen, rekke butikken før henting av barn f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hos oss (privat, bank) har man én betalt time ammefri fram til 2 år. Den timen er det som får livet til å gå rundt uten at ungene må være i barnehagen hele dagen. Og det hjelper veldig!

Hvis vi som samfunn skal løfte noe som faktisk utgjør en forskjell så burde alle med små barn fått en time kortere arbeidsdag. Da ville man fått mindre utslitte småbarnsforeldre, og ungene fått mindre stress, og kanskje vi hadde fått et litt bedre samfunn å leve i..  

Anonymkode: 0effe...c9f

Hva med oss som har tre skolebarn og som skal rekke lekser, lage/spise middag og deretter kjøre diverse unger til diverse fritidsaktiviteter som starter kl 17-17:30  for så å starte på klesvask, oppvask og husarbeid når man er hjemme igjen kl 19:30-20 (bortsett fra at da ska barna også leses for og legges)?? Det er ikke bare de med småbarn som skal underholdes hjemme i stua frem til de legger seg kl 18 som hadde hadde opplevd en enorm lettelse i hverdagsbelastningen med kortere arbeidsdager! 

Anonymkode: c0f52...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er lønnet. 

Da er det i så fall en ekstra avtale deres arbeidsplass har. For loven sier i utgangspunktet 1 time for barn under ett år. Noen tariffavtaler har utvidet rett, så det er vel det dere har på deres arbeidsplass.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men er det riktig at man skal bruke ammefri når man faktisk ikke drar hjem for å amme, men gir barnet en time kortere dag i barnehagen? Eller fordi man skal handle eller gjøre andre ærend? Livet blir jo ikke mindre hektisk når barnet blir tre eller fire år. For det er jo tilfellet blandt flere av de jeg kjenner som har hatt ammefri. De bruker det for å få bedre tid på ettermiddagen, rekke butikken før henting av barn f.eks. 

Nei, og det står det jo også klart og tydelig i loven at man ikke skal. Ammefri = fri for å amme, ikke fri fordi man har små barn. Noen arbeidsgivere krever attest på at man ammer (fra lege, jordmor, helsestasjon etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med oss som har tre skolebarn og som skal rekke lekser, lage/spise middag og deretter kjøre diverse unger til diverse fritidsaktiviteter som starter kl 17-17:30  for så å starte på klesvask, oppvask og husarbeid når man er hjemme igjen kl 19:30-20 (bortsett fra at da ska barna også leses for og legges)?? Det er ikke bare de med småbarn som skal underholdes hjemme i stua frem til de legger seg kl 18 som hadde hadde opplevd en enorm lettelse i hverdagsbelastningen med kortere arbeidsdager! 

Anonymkode: c0f52...aa0

Dette har blitt diskutert i andre underforum mange ganger før. Forskjellen på barnehagebarn og skolebarn er vel at man kan forvente at skolebarn kan være litt alene og til og med hjelpe til med husarbeid og matlaging? Aktivitetene legger dere jo opp til selv.

En 3-åring kan ikke gå hjem fra barnehagen på egen hånd. 

Anonymkode: 298f6...9c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette har blitt diskutert i andre underforum mange ganger før. Forskjellen på barnehagebarn og skolebarn er vel at man kan forvente at skolebarn kan være litt alene og til og med hjelpe til med husarbeid og matlaging? Aktivitetene legger dere jo opp til selv.

En 3-åring kan ikke gå hjem fra barnehagen på egen hånd. 

Anonymkode: 298f6...9c1

Nei, men en treåring legger seg normalt sett tidlig. Skolebarn har både aktiviteter og lekser, og legger seg som oftest ikke så mye tidligere enn 21 når de kommer opp på mellomtrinnet. Og aktiviteter velger man selv, men jeg nekter ikke min gutt å spille fotball to kvelder i uken for at vi foreldre skal få roligere kvelder altså. Så for min del begynner dagen 07, og pliktene er ferdig rundt 22. Da har jeg kanskje en halv time foran tv før jeg legger meg. 

Det virker som om småbarnsforeldre tenker at de har det mest travelt i hele verden, og er de mest slitne. Det rettferdiggjøres derfor å ta ammefri, selv om man faktisk ikke bruker de/den timen til amming. Den brukes for å kunne dra hjem tidligere og handle før henting eller få en litt roligere dag. Jeg sier ikke alle gjør det, men flere jeg kjenner til har innrømmet det.  Det er jo derfor mange tenker sitt om de som gjør det, selv om vi så klart ikke sier noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...