AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:05 #1 Del Skrevet mandag kl 15:05 Søkte en stilling, hadde et godt og hyggelig intervju. Har både kunnskap, erfaring og gode referanser. Det er en annen kandidat som fikk tilbud om jobb. Hun var på intervju samme dag som meg. En som ble ferdigutdannet rett før jul, selv har jeg 16 års erfaring. Finner ut at kandidaten er i slekt med ei på den arbeidsplassen. Jeg skjønner at man kan ansette egen familie og venner i det offentlige så lenge de er kvalifiserte og ikke blir ansatt av egen familie/ venner. Det er jo ikke så vanskelig, av en hel gruppe er det ofte leder og tillitsvalgte som er på intervju. Jeg ringer opp for å høre om hva årsaken er, får et rart svar om at hun hadde så gode referanser. Men, det vet jeg at jeg også har, gode referanser og gode attester. Jeg tåler at noen andre får jobben men at jeg får en så tynn forklaring. Mener at kvalifikasjonsprinsippet ikke blir riktig brukt her. Nå har jeg ikke lyst til å jobbe der uansett etter dette, får en uggen følelse. Samtidig tenker jeg at det er en prinsippsak. Vi må kunne sette lys på denne problematikken, dersom magefølelsen min stemmer.. Anonymkode: ba12b...c93 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:09 #2 Del Skrevet mandag kl 15:09 Ja, min erfaring er at det gjør det. Jeg har jobbet i fire bydeler i Oslo og har samme erfaring fra alle. Særlig utbredt at stillingsutlysninger tilpasses slik at man lett kan argumentere for at den ønskede kandidaten er best kvalifisert. Anonymkode: 1440d...8fd 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet mandag kl 15:10 #3 Del Skrevet mandag kl 15:10 Kvalifikasjonsprinsippet betyr jo ikke at den som har mest erfaring eller lengst ansiennitet får jobben, men den som er best kvalifisert sett opp mot stillingsutlysningen. Så dersom det for eksempel der ikke er vektlagt den erfaringen du har, men kanskje heller de personlige egenskapene hun har, eller den konkrete utdanningen hun har, så kan det være at hun må regnes som best kvalifisert etter denne utlysningen. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:18 #4 Del Skrevet mandag kl 15:18 Ja, det foregår mye bak kulissene i det offentlige. Kvalifikasjonsprinsippet er proforma. De ansetter den de liker/kjenner. Selv fikk jeg en (tidligere) jobb før formelle intervjuer var i gang. Min tidligere leder sa de måtte gjennomføre disse det så riktig ut på papiret. Det er mao vel verd å gå videre med sak om urimelige ansettelser - det skjer hele tiden. Anonymkode: 65c9b...45b 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:28 #5 Del Skrevet mandag kl 15:28 Er så lei av å søke på jobber som bare er bullshit siden er allerede er «lovet bort». Anonymkode: 20174...2f1 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:34 #6 Del Skrevet mandag kl 15:34 Glitnir skrev (20 minutter siden): Kvalifikasjonsprinsippet betyr jo ikke at den som har mest erfaring eller lengst ansiennitet får jobben, men den som er best kvalifisert sett opp mot stillingsutlysningen. Så dersom det for eksempel der ikke er vektlagt den erfaringen du har, men kanskje heller de personlige egenskapene hun har, eller den konkrete utdanningen hun har, så kan det være at hun må regnes som best kvalifisert etter denne utlysningen. Har rett utdanning, til og med tatt litt videreutdanning. Matcher med alt de ønsker av kvalifikasjoner og diverse. Jeg er ikke interessert i å jobbe for dem lengre, egentlig er jeg glad for at dette kom fram. Men det er jo litte bitte grann greit å få vite hvorfor man røk, «den andre har gode referanser». Det vet jeg at jeg også har.. Anonymkode: ba12b...c93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:36 #7 Del Skrevet mandag kl 15:36 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, det foregår mye bak kulissene i det offentlige. Kvalifikasjonsprinsippet er proforma. De ansetter den de liker/kjenner. Selv fikk jeg en (tidligere) jobb før formelle intervjuer var i gang. Min tidligere leder sa de måtte gjennomføre disse det så riktig ut på papiret. Det er mao vel verd å gå videre med sak om urimelige ansettelser - det skjer hele tiden. Anonymkode: 65c9b...45b Loven er laget på en så teit måte, at du ikke får bevist noe.. Det blir bare ord mot ord. Ikke rart vi ikke blir kvitt den typen korrupsjon. Også i det offentlige 🤮 Anonymkode: ba12b...c93 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:43 #8 Del Skrevet mandag kl 15:43 Juksing er relativt pent beskrevet. Jeg vil si at i visse bedrifter er det helt rottent. Trynefaktor og jungeltelegrafen som rår. Anonymkode: d16b2...cca 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:43 #9 Del Skrevet mandag kl 15:43 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Loven er laget på en så teit måte, at du ikke får bevist noe.. Det blir bare ord mot ord. Ikke rart vi ikke blir kvitt den typen korrupsjon. Også i det offentlige 🤮 Anonymkode: ba12b...c93 Dette er også vanlig i det private, mer vanlig faktisk. TS, kontakt sivilombudet. Jobbens deres er blant annet slike saker. Anonymkode: 7a1ea...ec2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:44 #10 Del Skrevet mandag kl 15:44 Jeg har vært med i tilsettingsprosesser og ja, det «jukses» i stor stil. Det er slettes ikke for gitt at den best kvalifiserte får jobben. Små nyanser i stillingsteksten, og hva en f.eks. klarer å lure ut av referanser har mye å si. Sist jeg var med ble jeg direkte uvel av hele greien. Da ble en person innstilt til jobben og vedkommende var i utgangspunktet ikke kvalifisert. Her ble det gjort en regelrett vennskapstjeneste og den som var oppgitt som referanse serverte gode løgner. Vedkommende som ble innstilt takket nei til stillingen men kan nå glede seg over å ha fått førstekompetanse på feil grunnlag. Anonymkode: 00b12...b18 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:44 #11 Del Skrevet mandag kl 15:44 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, det foregår mye bak kulissene i det offentlige. Kvalifikasjonsprinsippet er proforma. De ansetter den de liker/kjenner. Selv fikk jeg en (tidligere) jobb før formelle intervjuer var i gang. Min tidligere leder sa de måtte gjennomføre disse det så riktig ut på papiret. Det er mao vel verd å gå videre med sak om urimelige ansettelser - det skjer hele tiden. Anonymkode: 65c9b...45b Jepp. Jeg vet om flere som fikk gode venner ansatt da jeg selv jobbet i staten. Anonymkode: 7a1ea...ec2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:58 #12 Del Skrevet mandag kl 15:58 Dette er helt vanlig. Jobbet som leder i offentlig sektor tidligere, og der ga ledergruppen hverandres barn jobb. Samtlige i ledergruppen som hadde unge voksne barn jobbet der på et eller annet tidspunkt, dog ikke i avdelingen hvor deres forelder var leder. I flere tilfeller ble barna til virksomhetslederne ansatt i en underavdeling, dvs. at de var lederen til lederen til sine barn, hvor de da unnskyldte seg med at det «ikke var de som ansatte de». Akkurat som om det er en reell mulighet å ikke innstille ungen til sjefen… 🙄 Anonymkode: 7e292...6b4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:10 #13 Del Skrevet mandag kl 16:10 Jada. I stillingen jeg har ble kompisen til sjefen min innstilt som første kandidat, men kona hans ville ikke flytte hit, så dermed ble det meg. Anonymkode: 79b24...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:13 #14 Del Skrevet mandag kl 16:13 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Juksing er relativt pent beskrevet. Jeg vil si at i visse bedrifter er det helt rottent. Trynefaktor og jungeltelegrafen som rår. Anonymkode: d16b2...cca Private står faktisk fritt til å ansette som de vil så lenge de ikke bryter lovverket rundt diskriminering. Anonymkode: 16299...748 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet mandag kl 16:16 #15 Del Skrevet mandag kl 16:16 I kommunen her så har det alltid vært slik at "man må kjenne noen" for å komme innafor. Og nylig ble kona til en reputabel leder i kommunen ansatt som leder i hjemmetjenesten. Så ja.. Var så mange andre gode og bedre kandidater og... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:16 #16 Del Skrevet mandag kl 16:16 Ja det skjer juks her ja. Jeg hadde gleden av å sitte i et styre en gang, som måtte godkjenne tilsetting av en viktig, strategisk stilling. Da innstillingen ble behandlet i styremøtet, måtte avdelingslederen møte for å svare på spørsmål rundt dette. Vedkommende ble totalt avkledd etter å ha forsvart en rangering som ikke var i henhold til lovverket. Det var veldig hyggelig å da kunne banke igjennom endring i rangeringen og gi jobben til den best kvalifiserte søkeren. Dessverre blir ikke alle tilsettinger sett i kortene på samme måten. Anonymkode: ed57d...b5a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:18 #17 Del Skrevet mandag kl 16:18 Mange offentlige stillinger MÅ utlyses selv om de egentlig har bestemt seg på forhånd. Sikkert en god grunn? Jeg ser den ikke, for bortkastet tid og ressurser på intervju osv Anonymkode: cb3d0...857 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet mandag kl 16:19 #18 Del Skrevet mandag kl 16:19 Hvis de lyser ut fast offentlig sitter det alltid en vikar der. Du må satse på vikariat, da er det et håp om at du kommer inn og får den stillingen fast. Og det er alltid slektninger som går foran. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:23 #19 Del Skrevet mandag kl 16:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mange offentlige stillinger MÅ utlyses selv om de egentlig har bestemt seg på forhånd. Sikkert en god grunn? Jeg ser den ikke, for bortkastet tid og ressurser på intervju osv Anonymkode: cb3d0...857 Fordi det kan komme en ekstern søker som er bedre kvalifisert. Det er ikke lov å bestemme dette på forhånd. Offentlige stillinger skal være like tilgjengelige for alle å søke på og bli vurdert på samme måte som alle andre, uavhengig av hvem man kjenner. Det som skal bety noe, er om man er best skikket til jobben. Anonymkode: ed57d...b5a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:25 #20 Del Skrevet mandag kl 16:25 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Dette er også vanlig i det private, mer vanlig faktisk. TS, kontakt sivilombudet. Jobbens deres er blant annet slike saker. Anonymkode: 7a1ea...ec2 I det private kan dem så og si gjøre som dem vil. Er ikke så mye dem må passe på der, dem kan ansette en som nesten ikke har erfaring foran en som har mye erfaring. Null betydning. Diskriminering og sånt må dem passe litt på. Offentlig er litt mer komplisert. Dem har mer lover å følge. Selv om dem ofte kan gjemme seg bak ting som stor i stillingsannonsen. Jeg klaget en gang på at jeg mente jeg var mye mer kvalifisert, brukte noe tid på det. Ente opp med at jeg fikk jobben. Men jeg takket nei, følte det ble feil å jobbe der, og redd for hva ledelsen skulle tro om meg. Anonymkode: 920df...611 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå