Gå til innhold

Savner den jeg var før - vanskelig å endre dårlige vaner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper jeg kan komme frem til poenget mitt uten å virke alt for kjepphøy🫣

Tidligere var jeg alltid den "peneste" jenta. Har aldri vært særlig veltrent, men var slank og ansiktspen. Var ikke mangel på komplimenter og forespørsler fra menn.

Jeg var overvektig som barn og ungdom, så å bli slank i 20 årene var som en "drøm" etter mye prøving og feiling.

Så gikk jeg inn i et forhold og la gradvis på meg noen kjærestekilo. Så fikk jeg mitt første barn og la på meg 30(!) kg, og gikk kun ned 10-12 kg av meg selv. Fikk dårlige vaner som gravid og de var vanskelige å bli kvitt også etter fødselen. 

Etter en tid klarte jeg å gå ned ca. 12 kg, og var +6 kg når jeg ble gravid med nr 2. Nå var jeg mye mer bevisst på kostholdet osv, men satt fortsatt igjen med +10kg enn før graviditeten. Er et år siden fødsel så er ingen unnskyld lenger.

Nå er jeg 12 kg fra å være innenfor normal bmi. Ønsker å gå ned ca. 15 kg. Har vært stabil i 8-9 mnd.

Det handler ikke om at jeg ikke har kunnskap, vet akkurat hva som skal til for å gå ned i vekt. Det handler bare om at jeg ikke klarer å legge fra meg dårlige vaner. Plutselig har jeg bare stappet i meg en ekstra middagsporsjon, tatt det kakestykket på jobb eller den sjokoladen havner på impuls i handlekorga. Rett og slett dårlige vaner som er vanskelige å endre fordi det går på "auto".

Jeg sover lite pga. minste våkner mye på natta, er mye trøtt og sliten. Jobber 100% og har en mann som jobber offshore så er en del alene. Føler jeg ",fortjener" å kose meg når barna er lagt, men det er jo bare en form for selvskading jeg holder på meg har jeg forstått. Er dog veldig aktiv pga. hund, aktiv jobb og 2 små, så sikkert derfor jeg holder vekta stabil, for jeg spiser MYE.

Har et ønske om å gå ned 10-15 kg til sommeren. Er det realistisk? Hvordan har dere andre klart å endre vaner? Det er der det ligger for meg, vanskelig å endre vaner.

Ønsker også å begynne med styrketrening, men har så lav selvtillit nå at jeg føler alle ser på meg så tørr ikke.

Jeg er bare 30, så jeg har jo fortsatt litt tid igjen til å være den "pene" jenta jeg var før. Savner å kunne gå i hva jeg vil og føle meg vel, føle meg lett og sunnere i kroppen.

Noen gode tips? Ikke ang kalorier/mat osv.. men for å endre tankegang. Evt. treningstips som kan brukes uten å gå på senter.

Anonymkode: 3f389...35f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har et ønske om å gå ned 10-15 kg til sommeren. Er det realistisk?

Ja det er realistisk, men det krever at du tar ansvar for handlingene dine, og faktisk gjør jobben som kreves. 

Anonymkode: 1894f...da2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan fint trene styrke hjemme med kroppsvektøvelser.

Anonymkode: 1894f...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så endrer man vaner en og en. Så ta en vane. Og endre den. La det gå lang nok tid til at du har erstattet denne ene vanen med en ny vane - og så repeterer du med neste. Man regner ca 8 uker for å etablere en vane.

La oss si en vane er «unner meg noe fordi jeg har gått tur med hunden». Det er ikke ugreit å «unne seg noe». Belønning funker vesentlig bedre for vår psykiske helse enn pisk. Så du trenger ikke erstatte «unne meg noe», du må bare erstatte hva «unne deg» faktisk ER for noe.

Sett deg ned og lag en liste over ting du (ikke mann, barn eller hund) oppriktig liker. Som ikke er mat eller drikke. Plukk en som din nye «unne meg etter gå tur med hunden». 

Og så tror jeg at jeg ville tatt en overordnet titt på om du egentlig har det bra. Går det bra med deg? Bruker du mat for å dekke over en kortvarig mangel på overskudd og moro fordi livet med småunger er slitsomt, men moro? Eller bruker du mat for å dekke over en mer varig tilstand av mistrivsel? For, jo, du beskriver jo uvaner. Men å behøve «trøst» i hverdagen dag ut og dag inn beskriver også et ikke bærekraftig liv. Og det må endres.

Anonymkode: 14bde...aaf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Håper jeg kan komme frem til poenget mitt uten å virke alt for kjepphøy🫣

Tidligere var jeg alltid den "peneste" jenta. Har aldri vært særlig veltrent, men var slank og ansiktspen. Var ikke mangel på komplimenter og forespørsler fra menn.

Jeg var overvektig som barn og ungdom, så å bli slank i 20 årene var som en "drøm" etter mye prøving og feiling.

Så gikk jeg inn i et forhold og la gradvis på meg noen kjærestekilo. Så fikk jeg mitt første barn og la på meg 30(!) kg, og gikk kun ned 10-12 kg av meg selv. Fikk dårlige vaner som gravid og de var vanskelige å bli kvitt også etter fødselen. 

Etter en tid klarte jeg å gå ned ca. 12 kg, og var +6 kg når jeg ble gravid med nr 2. Nå var jeg mye mer bevisst på kostholdet osv, men satt fortsatt igjen med +10kg enn før graviditeten. Er et år siden fødsel så er ingen unnskyld lenger.

Nå er jeg 12 kg fra å være innenfor normal bmi. Ønsker å gå ned ca. 15 kg. Har vært stabil i 8-9 mnd.

Det handler ikke om at jeg ikke har kunnskap, vet akkurat hva som skal til for å gå ned i vekt. Det handler bare om at jeg ikke klarer å legge fra meg dårlige vaner. Plutselig har jeg bare stappet i meg en ekstra middagsporsjon, tatt det kakestykket på jobb eller den sjokoladen havner på impuls i handlekorga. Rett og slett dårlige vaner som er vanskelige å endre fordi det går på "auto".

Jeg sover lite pga. minste våkner mye på natta, er mye trøtt og sliten. Jobber 100% og har en mann som jobber offshore så er en del alene. Føler jeg ",fortjener" å kose meg når barna er lagt, men det er jo bare en form for selvskading jeg holder på meg har jeg forstått. Er dog veldig aktiv pga. hund, aktiv jobb og 2 små, så sikkert derfor jeg holder vekta stabil, for jeg spiser MYE.

Har et ønske om å gå ned 10-15 kg til sommeren. Er det realistisk? Hvordan har dere andre klart å endre vaner? Det er der det ligger for meg, vanskelig å endre vaner.

Ønsker også å begynne med styrketrening, men har så lav selvtillit nå at jeg føler alle ser på meg så tørr ikke.

Jeg er bare 30, så jeg har jo fortsatt litt tid igjen til å være den "pene" jenta jeg var før. Savner å kunne gå i hva jeg vil og føle meg vel, føle meg lett og sunnere i kroppen.

Noen gode tips? Ikke ang kalorier/mat osv.. men for å endre tankegang. Evt. treningstips som kan brukes uten å gå på senter.

Anonymkode: 3f389...35f

Veldig på siden av hva du spør om, men hva med å være glad for at kroppen din er frisk nok til å ha bært frem to friske og fine barn? Sette pris på jobben den har gjort enn å skulle ønske deg tilbake til gamle dager? Bare en tanke😌

Anonymkode: f4cba...d2c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig søvn fører til dårligere evne til selvkontroll. Med små barn går mye av overskuddet til å være til for dem. Dermed vil mye av livet gå på autopilot. Fordi det vi kjenner til er det kroppen vender tilbake til i krisetider. 

Så dine vaner fra de første årene i livet ditt vil naturlig være din autopilot. Når du har kommet gjennom denne delen av livet kan det være noe å jobbe med. Så du kan legge inn nye vaner i autopiloten. 

Men mitt tips nå! Få deg mer hjelp med barna. Inviter venninner til å overnatte så de kan ta morgenene. Dra på besøk til noen som kan ta noe av belastningen helger du er alene. 

Har dere økonomisk mulighet ville jeg lagt mer i barnevakt og hjelp til oppgaver som kan legges til andre. 

Når du får mer overskudd og søvn vil det å komme tilbake til gode vaner føles mye lettere. Da vil jo kiloene forsvinne som en konsekvens av det. Å fokusere på der du "burde" vært hjelper ingen. Fokuser på at du er en mamma som trenger hjelp til å få overskudd og stunder som er påfyll for deg. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med @undringshagen! Søvn er alfa og omega. Stress og lite søvn påvirker hva vi putter i oss, samt at det forhindrer vektnedgang. Prøv å få mer søvn først, så tipper jeg at du spiser mindre usunt. 

Anonymkode: b0339...00f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...