Gå til innhold

hvilken blomst?

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Har fått en blomst med masse grønne blader. De står opp og ut - litt likhet med bladene på en ananas. Også er det en rød blomst som stikker opp på oversiden av bladene. Den er litt sånn rar i konsistensen og fasongen. Stivere enn vanlige blomster - får litt papegøyefjær følelse.

Noen som har noen anelse om hva jeg prater om? :ler: Lurer nemlig på hva slags blomst det er.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

:sur: Jeg har det på tungen...

Vi har hatt sånne for salg maaaaange ganger... Ringte mamma og det stod helt stille for henne også

Endret av Fjompe
Gjest Catwoman
Skrevet

trenger de noe særlig vann forresten?

Skrevet

Jeg fikk en sånn en gang. Fikk beskjed om å vanne bare litt om gangen og da oppi bladene. Vet ikke om det er riktig da.. alle mine planter dør uansett.

Gjest Catwoman
Skrevet
alle mine planter dør uansett.

mine og nemlig. Men tror problemet oftere er at jeg vanner de for mye enn for lite.

Det er en veldig fin blomst da :) Den er jo faktisk i slekt med ananas og fant jeg ut.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Vriesia?

Den skal ha vann oppi der blomsten kommer opp, der skal det alltid stå litt vann. Etterfylles en til to ganger i uka, du ser når det begynner å bli tomt. Litt vann på jorda en gang i blant, bare så jorda ikke tørker helt inn og hele planta faller ut av potta si ;)

Den vokser ikke, så den skal ikke ha noe gjødsel, den trenger ikke noe spesielt mye lys, og den holder i ca 3-6 mnd. Når den er avblomstret, så kan du klippe av blomsterstilken, og beholde planta hvis du liker den grønn. Den blomstrer ikke om igjen. (Av og til kommer det sideskudd, da trenger de litt gjødsel og jevnere vanning på jorda. Det tar veldig lang tid før sideskudd blomstrer, opp til flere år.)

Hvis den får brune bladspisser, så står den i for tørr luft (evt. over en varmekilde?). Flytt den hvis den står for varmt, og dusj den jevnlig.

Håper det var til hjelp :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Det var til hjelp ja. Tusen takk :) Da skal jeg følge de rådene.

Og takk til dere som fant ut hvilken blomst det var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...