Gå til innhold

Vanskelig utleier eller er det oss?

anonymisert2001

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

anonymisert2001 skrev (55 minutter siden):

Ja. Vi har holdt på å vaske ut leiligheten nå før jul og vasken var ikke tett da, så er jo veldig unødvendig å leie inn rørlegger da det absolutt hadde blitt fikset med plumbo. Kan ikke tro at den plutselig ble supertett på et par dager? 

Det blir den om man bruker...Plumbo. 

Det er verste man kan gjøre for rørene.

Skru opp, rens manuelt. 

Anonymkode: 4372f...09e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.htu.no/artikler/i-hvilken-stand-ma-boligen-vaere-ved-tilbakelevering

IMG_4505.thumb.jpeg.74b2bd46ad2ca7264d4d5cb601da9c95.jpeg

Om han kan kreve at dere skal betale rørleggeren, UTEN å informere på forhånd vet jeg ikke.. 

Men at sluket burde vært renset.. Ja.. 

Anonymkode: bfe0a...b1e

Men rørlegger.., det er en undøvendig utgift i dette tilfellet. Og som flere har nevnt, dette kan være forsøk på svindel. Jeg hadde aldei betalt for rørlegger, men skulle jeg betalt det så hadde jeg absolutt krevd å få se regningen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til dere som sier plumbo er løsningen, vannlåsene bør demonteres 1-2 ganger i året for rengjøring. Plumbo løser bare problemet for en liten periode.

Anonymkode: 456e7...f45

Nå er ikke jeg noen tilhenger av Plumbo og ville aldri brukt det i mine egne hus, men da jeg som ung og dum i studentbolig etter et par år fikk tett vask hadde Plumbo veldig god effekt - og jeg tror kanskje ikke jeg trengte å ta flere runder med det i løpet av de fire årene jeg bodde i den leiligheten. Så at "Plumbo løser bare problemet for en liten periode" er jeg ikke helt enig i 😅

Har dog senere bodd et sted hvor sluk under dusjkabinett var utilgjengelig (ikke plass til å dra fram dusjkabinettet for å rense sluken) og der ble det holdt i sjakk med regelmessige runder med Mudin... Der stemte "liten periode" bedre. På vask er selvsagt manuell rens av vannlås førstevalget, alltid! 

Anonymkode: b1230...903

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå eier jeg, men hvis jeg skal begynne å skru opp noen rør så kommer jeg garantert til å få behov for rørlegger etterpå 😅 

Anonymkode: f01fe...b25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare svar at det er uaktuelt, så slutter du å svare mer etter det. Da får utleier ta deg til forliksrådet, noe som garantert ikke skjer, da man ikke har en sak etter at leieforhold er signert med godkjent flyttevask. 

Anonymkode: 4ca4b...315

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonymisert2001 skrev (8 timer siden):

Jeg sendte melding til utleiemegler. Han sendte meg melding tidligere med bilder av at rørleggeren hadde vært der og at det var litt hår og slim (som forventa) i vannlåsen/sluken, og at vi skulle ha rengjort dette før vi flyttet ut, derfor vil utleier ha 2000kr av oss. Også spurte han om vi aksepterte det. 

OMG. Så rart. Hvorfor brukte ikke de avløpsrens/Plumbo. Aldri hørt noe så rart. Rørlegger for et tett rør. Sjekk prisen på Plumbo og send han det. Herregud!!!

Anonymkode: 55a59...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymisert2001 skrev (8 timer siden):

Jeg sendte melding til utleiemegler. Han sendte meg melding tidligere med bilder av at rørleggeren hadde vært der og at det var litt hår og slim (som forventa) i vannlåsen/sluken, og at vi skulle ha rengjort dette før vi flyttet ut, derfor vil utleier ha 2000kr av oss. Også spurte han om vi aksepterte det. 

De aksepterte og tok på seg all risiko da de signerte at alt var ok og de tok nøklene tilbake. De slukka et telys ved å tilkalle brannvesnet. Makan. De kunne lett å ordna vannlåsen helt selv uten å bruke en rørlegger.

De har ingen sak!

Anonymkode: 30c3a...d98

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier; ikke betal! Av erfaring kan det skje at utleier kommer med falske påstander også, slik en over her sier. Vi ble beskyldt for å ha stjålet en gryte, når vi i realiteten hadde lagt igjen både gryte og panne som vi hadde betalt for selv 😵‍💫😂 Folk prøver seg med alt mulig!

Endret av Purple Diamond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det blir den om man bruker...Plumbo. 

Det er verste man kan gjøre for rørene.

Skru opp, rens manuelt. 

Anonymkode: 4372f...09e

Jaha, er det noe du har funnet på selv?

Jeg har brukt Plumbo bare en gang, og det var veldig effektivt, problemet ble løst, og det var ingen komplikasjoner rundt det. Helte selvsagt masse varmt vann etterpå, slik bruksanvisningen sier.

Jeg har aldri prøvd Mudin, men den er kanskje regnet for å være mildere. Da kan det vel tenkes at man må utføre prosessen flere ganger.

Anonymkode: f68f8...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå eier jeg, men hvis jeg skal begynne å skru opp noen rør så kommer jeg garantert til å få behov for rørlegger etterpå 😅 

Ikke om du har renset vannlås og sluk. Det er laget slik at selv idioter kan sette det sammen igjen. Litt som Lego. Det passer i hverandre på riktig måte, og ikke på feil måte. 

Direkte flaut å bestille rørlegger for et tett sluk. Et sluk blir heller ikke tett på to dager med mindre man har skylt ned noe man ikke burde ha skylt ned. Slikt skjer jo gradvis. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar. Da vet jeg at det ikke er oss som er vrange. Hva skal jeg skrive til utleier og utleiemegler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonymisert2001 skrev (11 minutter siden):

Tusen takk for fine svar. Da vet jeg at det ikke er oss som er vrange. Hva skal jeg skrive til utleier og utleiemegler? 

Jeg hadde skrevet at dere ikke godtar kravet da utvasken ble godkjent og leieforholdet er over. Kan gjerne legge til noe om at dersom dere gjerne kunne rettet problemet (kommet tilbake og vasket slukene), men at dere ikke fikk dette tilbudet. 

Anonymkode: 733b9...ca3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Utleier har ingen sak når de har godkjent vasken. I tillegg så har du krav på å få mulighet til å rette dersom vasken ikke hadde blitt godkjent (noe den ble) 
Utleier kan ikke sende deg regning i etterkant når vasken var godkjent og utleier kan heller ikke sende deg regning i etterkant når du selv ikke fikk mulighet til å rense sluket selv. Komplett urimelig. 

Anonymkode: 2e4e8...745

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tilbydd meg å betale halve regningen hvis jeg var dere. Ja, utleier tabbet seg ut når han ikke spurte om slukene var renset. Men dere tabbet dere også ut ved ikke å rense slukene, noe som var deres oppgave. 

Og så må jeg legge til at man renser ikke sluker ved å tømme i Plumbo, man åpner vannlåsen og fysisk tar ut hår og gugge. 

Anonymkode: 25f20...fd4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 22.49):

Skru opp rør? Du klarer å rense en sluk?

Anonymkode: 65fc5...606

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Uaktuelt å betale fordi utleier ikke ga anledning til for dere å fikse det selv. Ved feil og mangler etter et leieforhold skal man få mulighet til selv å rette opp feilen først. En sak som tar et kvarter og på ingen måte krever rørlegger. 

Anonymkode: 342e8...d84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skru opp rør? Du klarer å rense en sluk?

Anonymkode: 65fc5...606

Aldri gjort i vask nei. Bare i dusjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg ville tilbydd meg å betale halve regningen hvis jeg var dere. Ja, utleier tabbet seg ut når han ikke spurte om slukene var renset. Men dere tabbet dere også ut ved ikke å rense slukene, noe som var deres oppgave. 

Og så må jeg legge til at man renser ikke sluker ved å tømme i Plumbo, man åpner vannlåsen og fysisk tar ut hår og gugge. 

Anonymkode: 25f20...fd4

Nei, nei, nei! De skal ikke betale noe som helst! Huseier burde ha bedt dem om å komme tilbake for å rense vasken før hen i det hele tatt tenkte på å ringe en rørlegger! Eller, så burde faktisk nye leietagere ha vært fornuftig å bare sjekket før de laget orkan i et vannglass! 

Anonymkode: a3ddc...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...