AnonymBruker Skrevet i går, 13:38 #1 Del Skrevet i går, 13:38 Hei. Jeg har i en sms til mine foreldre skrevet at jeg ikke ønsker kontakt med dem og heller ikke gaver eller arve dem når de går bort. Jeg har blitt misbehandlet psykisk og fysisk under barndommen så dette ble skrevet i en fase der jeg var såret, lei meg, sint og deprimert. Snart et år seinere angrer jeg på det jeg skrev angående arv.. Spørsmålet: er en sms nok til at man ikke arver når de har gått bort eller må det mer til? Mulig jeg fortsatt er arving? Anonymkode: 7f2b8...91b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:44 #2 Del Skrevet i går, 13:44 Du vil uansett arve pliktdelen. Den kan de ikke testamentere bort til andre. Du kan velge å frasi deg arven etter at den er falt. Vil ikke tro at en sms før arven faller vil ha betydning Anonymkode: cb4f7...6d3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:51 #3 Del Skrevet i går, 13:51 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei. Jeg har i en sms til mine foreldre skrevet at jeg ikke ønsker kontakt med dem og heller ikke gaver eller arve dem når de går bort. Jeg har blitt misbehandlet psykisk og fysisk under barndommen så dette ble skrevet i en fase der jeg var såret, lei meg, sint og deprimert. Snart et år seinere angrer jeg på det jeg skrev angående arv.. Spørsmålet: er en sms nok til at man ikke arver når de har gått bort eller må det mer til? Mulig jeg fortsatt er arving? Anonymkode: 7f2b8...91b Du er arving -du kan velge det bort når arvelater (foreldrene dine) dør. Men om de velger å bruke alle pengene sine før de dør pga sms din kan jo være😅 Anonymkode: 5760f...ba1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:52 #4 Del Skrevet i går, 13:52 Angrer du bare på dette med arv eller også kontakt med dem? Hvis du får god kontakt med dem vil det være rart av dem å gjøre deg arveløs. Men dersom du ikke kommer til å ha mer kontakt med dem får du nok bare pliktdelsarven din dersom de faktisk har fikset det så du blir arveløs (utenom pliktarven, som kan være 0,- dersom de bruker opp alt mens de lever). Hvorfor ville du ikke har arv? For meg er det arven eneste jeg ser på som positivt med mine foreldre etter en helt grusom barndom med mishandling psykisk og fysisk. Anonymkode: ddcfc...dfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:00 #5 Del Skrevet i går, 14:00 Når de får sin ultimate straff som er døden ( om man da ikke tror på eventyr) får du penger. Penger er penger, det har null betydning hvor de kommer fra. Anonymkode: 9bb85...00a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:09 #6 Del Skrevet i går, 14:09 Dette synes jeg du skal høre med en jurist om. Et raskt google-søk sier at det ikke er noe formkrav, dvs en sms holder hvis foreldrene dine har tatt vare på den. Det kan sikkert komme litt an på ordlyden i det du skrev også. https://www.familierettsadvokater.no/arv/fraskrivelse-avkall/ Anonymkode: 70299...84f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:21 #7 Del Skrevet i går, 14:21 Du har uansett rett på pliktdelsarv, men siden du skrev SMSen kan det være at dine foreldre gir bort sine verdier til søsknene dine før de dør (det har de all rett til) slik at det ikke er noe som helst igjen og da blir det heller ingen pliktdelsarv. Anonymkode: fb749...737 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:31 #8 Del Skrevet i går, 14:31 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du vil uansett arve pliktdelen. Den kan de ikke testamentere bort til andre. Du kan velge å frasi deg arven etter at den er falt. Vil ikke tro at en sms før arven faller vil ha betydning Anonymkode: cb4f7...6d3 Tull de kan gi bort alt de eier mens de lever og da finnes ingen arv så enkelt. Anonymkode: 68f3a...84b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:41 #9 Del Skrevet i går, 14:41 Her sies det noe riktig og ganske mye feil. Først og fremst: At du ikke skulle kunne gi avkall på pliktdelsarv, eller at du ikke kan gi avkall før arvelater faller fra, er bare tull. Det at man ikke kan gå glipp av pliktdelsarven handler om at ikke arvelater kan frata deg den. Du kan fint frasi deg den selv. Du kan, etter loven, ha gått på en smell her. Man kan fint gi avkall på arv før arvelater faller fra, også pliktdelsarv, og det er det du på sett og vis har gjort. I utgangspunktet er det ingen formkrav til det å gi avkall på arv, og en SMS er mer enn nok hvis den påberopes og det ikke er tvil om at du har sendt den og ment det. Du kan heller ikke trekke tilbake et slikt avkall uten at arvelater (dine foreldre) godkjenner at du trer inn i arvefølgen igjen. Du kan imidlertid ikke gi avkall på vegne av andre arvinger, og det er aktuelt hvis du har barn selv. Hvis du gir avkall på arv for egen del vil din del av arven bare hoppe over deg og tilfalle dine livsarvinger i stedet. Du kan altså ikke "slette" din gren av familietreet fra arveoppgjøret bare fordi du sitter nærmest stammen. Så du kan ha brent deg her. Så er det nok i praksis ikke veldig sannsynlig at det vil påberopes hvis du ikke foretar deg noe mer. At du skal gå glipp av arven forutsetter at dine foreldre har mottatt dette varselet om avkall (SMS-en) og deretter innrettet seg etter det på en måte som innebærer at dette faktisk kommer frem når arven skal fordeles. I så fall må de ha tatt vare på meldingen og tatt grep for at dødsboet informeres, i den grad den gjenlevende (forutsatt at de ikke dør samtidig) ikke selv kan fremlegge dokumentasjonen idet den første faller fra. I tillegg kan man problematisere hvorvidt en melding som innebærer et totalt brudd med foreldrene, og som bærer preg av mye følelser og lite overveielse, egentlig er en bindende erklæring av avkall på arv. Hvis man skal gjøre en konkret vurdering av om meldingen du sendte var et reelt avkall på arv, da må man se hen til både omstendighetene og formuleringene. Den vurderingen kan ikke jeg gjøre. Så: Det er feil at du vil arve pliktdelsarven selv om du har gitt avkall på arv. Det er også feil at du ikke kan frasi deg arv før arveoppgjøret kommer. En SMS kan være godt nok til å ha gitt avkall på arv. Du kan ikke ensidig trekke tilbake avkall på arv, da må du få dokumentert at arvelater (foreldrene dine) sier det er ok og at du er tilbake i rekken. Det er likevel ikke sikkert at dette vil påberopes som grunnlag for å nekte deg arv, og hvis forholdet er særdeles dårlig kan du risikere at en forespørsel om å arve likevel heller gjør at de tar grep (som de så langt ikke har tatt) for å sørge for at ditt tidligere avkall på arv blir lagt til grunn. Hvis foreldrene dine (eller deres dødsbo) vil nekte deg arv kan du også, etter omstendighetene, forsøke deg med at du ikke gjennom denne meldingen faktisk hadde til hensikt å gi avkall på arv. Om du lykkes med det eller ei er umulig å si. Anonymkode: 5f3e3...190 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:45 #10 Del Skrevet i går, 14:45 Håper de har testamentet bort alt. Anonymkode: 3c6db...fbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:00 #11 Del Skrevet i går, 15:00 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I tillegg kan man problematisere hvorvidt en melding som innebærer et totalt brudd med foreldrene, og som bærer preg av mye følelser og lite overveielse, egentlig er en bindende erklæring av avkall på arv. Hvis man skal gjøre en konkret vurdering av om meldingen du sendte var et reelt avkall på arv, da må man se hen til både omstendighetene og formuleringene. Den vurderingen kan ikke jeg gjøre. Anonymkode: 5f3e3...190 Bare for å si det: Jeg mener selvfølgelig ikke å insinuere at avgjørelsen din om å bryte ikke var veloverveid og bare et resultat av følelsesmessig rot. Jeg har et suverent forhold til egne foreldre, men jeg vet godt at ikke alle er så heldige med foreldrene sine som det jeg har vært. Poenget mitt her var bare at du, som du sier, jo var "såret, lei deg, sint og deprimert". Hvis det skulle bli en tvist om dette, da vil det være lettere å argumentere for at "den SMS-en jeg sendte da jeg var på mitt mest opprørte og skrev at jeg ville bryte med dem på alle måter" ikke er en bindende juridisk viljeserklæring enn hvis du hadde sendt et undertegnet dokument med tittelen "Erklæring om avkall på arv" i posten. Det kan godt være dette fortsatt er et gyldig avkall på arv, men det er mindre opplagt enn hvis man gjør det i en form der man helt åpenbart har hatt god tid til å tenke seg om og har gjort alt for å gjøre avkallet så tydelig som mulig. Jeg håper uansett, samme hvordan dette spiller seg ut, at du har det best mulig nå. Anonymkode: 5f3e3...190 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:04 #12 Del Skrevet i går, 15:04 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Håper de har testamentet bort alt. Anonymkode: 3c6db...fbe Hvorfor det? Leste du ikke at TS har opplevd mishandling? Anonymkode: ddcfc...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:07 #13 Del Skrevet i går, 15:07 Foreldre kan uansett bestemme at barnet ikke skal arve mer enn pliktarvsdelen. Det bestemmer de. De kan jo selvsagt gi vekk alt før de dør, bruke det opp. Hva er det du angrer på her TS? Vil du gjerne ha pengene deres? Da kan du - som alle andre- vente og se om det er noe igjen til deg, og om det er noe utenom pliktarv. Selv om du har skrevet en opprørt sms til dem og ikke har kontakt, så er det jo slett ikke sikkert at de har skrevet noe testamentet. De færreste gjør det. Du kan jo selvsagt ta kontakt med dem, men jeg vil tro at du hadde en god grunn til å ønske avstand? De færreste foreldre slamrer vel døra igjen om du vil ta kontakt. Anonymkode: 2774e...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:20 #14 Del Skrevet i går, 15:20 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Håper de har testamentet bort alt. Anonymkode: 3c6db...fbe Hvorfor det egentlig? Arv skulle bare mangle når de har ødelagt ts sin barndom. Det skulle vært en lov om erstatning når barn er blitt utsatt for omsorgssvikt slik at foreldrene måtte betalt for det livet ut slik som barnet må. Anonymkode: 3a140...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå