Gå til innhold

Huseier sin hund bjeffer hele dagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg og min hund flyttet i en leilighet i et hus for noen måneder siden. Utleier har alltid vært veldig grei å ha med å gjøre og både jeg og h*n har alltid gitt beskjed i forkant hvis det er noe vi skal gjøre som kan virke forstyrrende for den andre parten (spille høy musikk, flytte møbler o.l). Jeg har også alltid bedt h*n om å si ifra hvis de hører min hund når jeg er borte (hunden min takler fint og være alene så det har aldri vært et problem).

Men nå har huseier fått seg samboer med hund og denne takler ikke like godt å være alene hjemme. Den bjeffer og uler konstant hele dagen, første dagen lot jeg det gå siden det var første gangen de dro fra den i nytt hus. Men nå har det gått en uke og de drar fra den i 8 timer +/- hver dag og den gir seg ikke med å bjeffe. Prøvde å si ifra på en veldig grei måte i starten og sa at det ikke var ment som klaging men at jeg bare ville si ifra, de takket for beskjed og dro hjem til hunden. Så dro de fra den dagen etter også og bjeffingen fortsatte. Sendte da en ny melding og skrev fortsatt på en hyggelig måte at hunden bjeffer. Da dro de også hjem og takket for beskjed, virket som de skulle prøve å finne en løsning. Ga de noen tips om å dra fra hunden i veldig korte intervaller i starten og gå inn og belønne den når den var stille. De takket for tips og sa at de skulle se på det. 

Nå har det gått noen flere dager og det har ikke blitt bedre, hunden er fortsatt hjemme alene nesten hver dag i rundt 8 timer og bjeffer og uler konstant. Dette stresser min hund veldig som løper rundt og piper fordi den ikke skjønner hvor bjeffingen kommer fra.  Det er i tillegg veldig slitsomt for meg å høre på. De dagene jeg selv er på Jobb plager det jo ikke meg, men tenker mest på den stakkars hunden som sliter seg helt ut hver dag med konstant bjeffing.

jeg får ikke noen meldinger fra huseier om jeg hører hunden når de er borte, noe jeg synes er veldig rart. Da de ellers er veldig oppegående folk som sier ifra om den minste forstyrrelse.

Nå føler jeg ikke at jeg kan si ifra noe mer før det har gått noen uker til, de bryr seg jo tydeligvis hverken om hunden (noe som er helt tragisk) eller meg som leier.

Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 39e5a...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Slike dyr er grusomme, og burde vært avlivet

Anonymkode: 066ef...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tar tid å trene hunder til å være alene hjemme. Nye omgivelser  for hunden kan også være årsaken  til bjeffingen at den ikke føler seg hjemme  ennå

Anonymkode: 6c035...3cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Løkrull. Få deg en annen hobby enn å trolle rundt på et kvinneforum.

TS; sikkert ikke dette du vil høre; men du leier hos dem og bor i deres private bolig.
Du kan ikke påvirke hvor mye lyd den hunden lager i noen særlig grad. Kan hende flytting er det beste alternativet her for deg. 

Anonymkode: cc664...1f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Herregud for et stygt menneske du er i sjelen. Fy faen.

Er da virkelig eierene som IKKE skal forlate en redd hund hele dagen!!!! 

Anonymkode: dd796...c3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier og samboer har tydelig IKKE peiling på trening av hund eller hvordan de skal forholde seg til problematikk rundt separasjonsangst.
Å starte med korte intervaller hvor man går inn og belønner når hunden er stille er for så vidt ikke noe godt råd det heller, og de vil nok ikke komme noen vei med den metoden. De trenger råd fra en som kan dette. Men det tar lang tid og mye innsats, og tror du virkelig de kommer til å gidde det?
Siden de ikke tar til seg dine bekymringsmeldinger og fortsetter å forlate den alene, er de nok ikke særlig interessert i å gjøre noe med saken. Enkelt for dem da, de hører jo ikke levenet. Og bryr seg tydeligvis ikke noe særlig om hunden som sitter hjemme og er redd hele dagen.

Er hundene deres venner, eller har potensiale for å bli det? Kunne du hatt hunden inne hos deg når du er hjemme på dagtid? Kunne hundene evt vært sammen alene hjemme etter hvert?

Hvis ikke tror jeg nesten jeg ville vurdert å flytte, for her er det som sagt en hundeeier som ikke ser ut til å bry seg om problemet overhodet...  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke dyrevelferdsmessig forsvarlig å etterlate hunden i så mange timer i strekk i den tilstanden av panikk. Jeg hadde nå sagt tydelig ifra om det og at de må finne en løsning, som å skaffe hundepasser om hunden ikke kan være med på jobb eller en av de ha hjemmekontor.

Anonymkode: d659e...755

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Slike EIERE er grusomme, og burde vært avlivet

#hjelpsom

Anonymkode: 7f8e2...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Slike eiere er grusomme, burde vært avlivet.....eller iallfall mistet retten til å ha dyr.

Stakkar hund, jeg hadde ikke sluttet å si ifra til dem. Si at hunden har det ikke gått at de burde finne en annen løsning for den.

Anonymkode: a13e5...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (3 timer siden):

Huseier og samboer har tydelig IKKE peiling på trening av hund eller hvordan de skal forholde seg til problematikk rundt separasjonsangst.
Å starte med korte intervaller hvor man går inn og belønner når hunden er stille er for så vidt ikke noe godt råd det heller, og de vil nok ikke komme noen vei med den metoden. De trenger råd fra en som kan dette. Men det tar lang tid og mye innsats, og tror du virkelig de kommer til å gidde det?
Siden de ikke tar til seg dine bekymringsmeldinger og fortsetter å forlate den alene, er de nok ikke særlig interessert i å gjøre noe med saken. Enkelt for dem da, de hører jo ikke levenet. Og bryr seg tydeligvis ikke noe særlig om hunden som sitter hjemme og er redd hele dagen.

Er hundene deres venner, eller har potensiale for å bli det? Kunne du hatt hunden inne hos deg når du er hjemme på dagtid? Kunne hundene evt vært sammen alene hjemme etter hvert?

Hvis ikke tror jeg nesten jeg ville vurdert å flytte, for her er det som sagt en hundeeier som ikke ser ut til å bry seg om problemet overhodet...  

Hvordan gjør man det egentlig da?

Hilsen "har hund som ikke kan være alene hjemme"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tar lengre tid enn noen dager å trene en hund. Spesielt en utrygg hund. 

Jeg har en hund med seperasjonsangst og jeg måtte gi opp trening, på grunn av naboer som er for utålmodige. De tålte ikke 5 min med trening en gang før de klagde. Så nå må jeg være avhengig av alle rundt meg for å forlate leiligheten. 

Anonymkode: cea42...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en hund med seperasjonsangst og jeg måtte gi opp trening, på grunn av naboer som er for utålmodige. De tålte ikke 5 min med trening en gang før de klagde. Så nå må jeg være avhengig av alle rundt meg for å forlate leiligheten. 

Man trener ikke separasjonsangst ved å la den være alene i 8 timer hver dag. Så det du skriver kan ikke sammenlignes med TS sin huseier. De trener ikke, de driter i det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man trener ikke separasjonsangst ved å la den være alene i 8 timer hver dag. Så det du skriver kan ikke sammenlignes med TS sin huseier. De trener ikke, de driter i det.

Det kan vel kanskje ta litt tid før de klarer å organisere hverdagen sin også. Det er ikke alle som kan ta fri sånn i øyeblikket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Det kan vel kanskje ta litt tid før de klarer å organisere hverdagen sin også. Det er ikke alle som kan ta fri sånn i øyeblikket. 

Det valget har man ikke når en har tatt ansvaret for en hund. En hund skal som et barn ikke være alene en hel dag før den er klar for det, det finner man en løsning på. Klarer man ikke organisere tilvenning kan man ikke ha hund.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det valget har man ikke når en har tatt ansvaret for en hund. En hund skal som et barn ikke være alene en hel dag før den er klar for det, det finner man en løsning på. Klarer man ikke organisere tilvenning kan man ikke ha hund.

Det er jo mest sannsynlig en hund som har klart seg hjemme før og som nå reagerer på nye omgivelser. 
Det er lov å bruke hodet og ikke anta at alle vil det verste for alle rundt seg eller dyrene sine. At leieboer klikker etter en uke hadde irritert meg mye i en situasjon som dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (5 minutter siden):

Man er pliktig til å sette velferden til sin hund først, det er totalt uforsvarlig å sette hunden sin i en sånn tilstand i timevis, det sier seg selv at sånt kan man bare ikke. Klarer man ikke tilrettelegge for det skal man isåfall heller gi opp hunden til omplasseringssted som kan ivareta grunnbehovet en hund har.

Anonymkode: d659e...755

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Det er jo mest sannsynlig en hund som har klart seg hjemme før og som nå reagerer på nye omgivelser. 
Det er lov å bruke hodet og ikke anta at alle vil det verste for alle rundt seg eller dyrene sine. At leieboer klikker etter en uke hadde irritert meg mye i en situasjon som dette. 

Det er denne uka grunnlaget legges og ved å starte på denne måten får de heller en evighet med problemer i ettertid. Istedenfor å ta denne uken med rolig tilvenning og faktisk unngå å få disse problemene. Som sakt har de ikke tid til å tilvenne hunden det nye stedet burde de ikke flyttet sammen enda.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis hunden bjeffer under trening, så er du for lenge borte og vil ikke komme noen vei treningen. Du må være borte så kort at hunden ikke rekker å stresse seg opp. For noen betyr det at de ikke kan gå lenger enn å bare åpne og lukke døren (uten å gå ut).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at de tror det går greit siden de ikke hører noe. 

Du må sende en melding og si at det ikke har blitt bedre, og at hunden bjeffer og uler hele dagen i alle ukene. Bare slik at de vet. Ikke bare for din del, men også hunden sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde problem med at min hund bjeffet mye når hun var alene. Det som hjalp var å sette på radio litt høyt med rolig musikk (p1/p2). Da har bjeffinga slutta helt ifølge mine naboer hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...