AnonymBruker Skrevet i går, 09:29 #21 Del Skrevet i går, 09:29 Jeg er ikke sensor men jobber med folk som tar sensor-oppdrag, og dette er samtaletema i lunsjen. De irriterer seg over at det er så mange som ber om begrunnelse nå. Sånn bør det jo ikke være, for det er en rettighet studentene har. Men kollegaene mine har ikke tid på arbeidsplanen til å skrive personlige begrunnelser. Det blir derfor veldig kortfattet. Anonymkode: c5ed9...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:48 #22 Del Skrevet i går, 09:48 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Karakteren din sier noe om hvordan du gjorde det. Det legges vel ut en fasit/løsningsforslag som du kan sammenligne dine svar med. Du er i høyere utdannelse nå. Foreleser skal gi deg undervising og en karakterer. Hen lever og ånder ikke for din personlige og faglige utvikling. Hen har faktisk ikke kapasitet til personlige begrunnelser. Anonymkode: 582f4...16c Jobben til en foreleser er vel også å begrunne karakteren ordentlig dersom studenten velger å benytte seg av den rettigheten. Anonymkode: e388c...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:00 #23 Del Skrevet i går, 10:00 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jobben til en foreleser er vel også å begrunne karakteren ordentlig dersom studenten velger å benytte seg av den rettigheten. Anonymkode: e388c...1e5 Ja, men begrunnelse skal brukes dersom studenten vurderer å klage. Ikke for at studenten skal "lære av det". Studentene får jo begrunnelse på karakteren. De er bare ikke fornøyd med begrunnelsen. Anonymkode: 582f4...16c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:14 #24 Del Skrevet i går, 10:14 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ellers er det et tips å be om sensorveiledningen. Den skal være tilgjengelig for studentene etter sensur, og gir ofte en pekepinn på hva som forventes for de ulike karakterene. Anonymkode: 41c4e...4a7 Ja, for guds skyld, les den FØR du vurderer å be om begrunnelse! Vi får ikke betalt for å skrive begrunnelser. Det går av fritid eller forskningstid. Systemet er helt skakkjørt. Anonymkode: 8772f...37a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:17 #25 Del Skrevet i går, 10:17 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg er ikke sensor men jobber med folk som tar sensor-oppdrag, og dette er samtaletema i lunsjen. De irriterer seg over at det er så mange som ber om begrunnelse nå. Sånn bør det jo ikke være, for det er en rettighet studentene har. Men kollegaene mine har ikke tid på arbeidsplanen til å skrive personlige begrunnelser. Det blir derfor veldig kortfattet. Anonymkode: c5ed9...959 Det hadde jo vært enkelt å gjøre noe med dette for ledelsen, gjennom å gi tid til begrunnelser i arbeidsplanene. Men sånn er det ikke. Vi får 30 timer i arbeidsplanen for emneansvar. Dette inkluderer ALT: Planlegging av emnet, kontakt med studentene, lage Canvas-rom, lage eksamen, lage sensorveiledning, sensormøter, begrunnelser… Ofte er de 30 timene brukt opp før emnet engang har startet. Gjennomsnittlig arbeidstid per uke i akademia ligger på rundt 46-47 timer. Vi får betalt for 37,5 timer, og ingen overtid. Derfor nedprioriterer vi begrunnelser. Anonymkode: 8772f...37a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:05 #26 Del Skrevet i går, 12:05 Jeg vurderte nettopp 50 eksamener som ekstern sensor, over halvparten ba om begrunnelse. Dette er ikke betalt arbeid, men tar utrolig mye tid. Veldig mye er C og B karakterer, som neppe blir klaget på uansett. Dermed blir begrunnelsene langt knappere enn om om feks bare de som reelt har tenkt å klage hadde bedt om begrunnelse. Jeg har ikke tid til å sitte og skrive lange begrunnelse til 30 studenter som lurer på hva de kan gjøre bedre til neste gang. Dette får de heller snakke om i undervisningen. Anonymkode: 283d1...692 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:04 #27 Del Skrevet i går, 17:04 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er ikke sensor men jobber med folk som tar sensor-oppdrag, og dette er samtaletema i lunsjen. De irriterer seg over at det er så mange som ber om begrunnelse nå. Sånn bør det jo ikke være, for det er en rettighet studentene har. Men kollegaene mine har ikke tid på arbeidsplanen til å skrive personlige begrunnelser. Det blir derfor veldig kortfattet. Anonymkode: c5ed9...959 Vær klar over at de fleste studentene aldri leser begrunnelsen de har bedt om. Det beviser bare at det er helt bortkastet å gi begrunnelser når folk ber om det bare fordi de kan trykke på en «be om begynnelse» knapp i eksamensprogrsmmet. Måtte man fylt ut et skjema og sendt inn, gjerne til sammen med en hundrings, så hadde det bare vært de som reelt vurdererå klage som hadde bedt om begrunnelse. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jobben til en foreleser er vel også å begrunne karakteren ordentlig dersom studenten velger å benytte seg av den rettigheten. Anonymkode: e388c...1e5 Nei, faktisk er ikke det noe vi hverken får betalt for eller avsatt tid til å gjøre. Hvis to av 40 be om begrunnelse å kan man motvillig ta det på fritiden, men når 20 gjør det sammen går det fort en arbeidsdag på å svare alle. Hadde du gjort det gratis? Anonymkode: fc9d7...857 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:06 #28 Del Skrevet i går, 17:06 Jeg sensurerer også eksamen på høyere nivå, og ser at det er en stadig økning i antall som ber om begrunnelser, også på en god karakter som B. Første semesteret jeg sensurerte brukte jeg masse tid på å skrive begrunnelser til hver enkelt med eksempler fra tekstene deres osv., men det har jeg måttet slutte med for å ikke bli utbrent. Det er på ingen måte godt nok betalt eller satt av nok tid til sensor både for å sensurere oppgaven og for å skrive så omfattende begrunnelser til alle de som ber om det. Jeg har selv bedt om begrunnelser her og der som student, og det har hjulpet å minne seg selv på hvor generelle disse er for å ikke få dårlig samvittighet over at jeg ikke lenger skriver lange, personlige begrunnelser - for det jeg selv får er jo som oftest en henvisning til sensorveiledning og en skala + 1-2 setninger om hva som var bra. Studentene får bli flinkere til å lese sensorveiledningen og karakterskalaen og å bruke denne til å foreta en nøktern og ærlig gjennomgang av eget arbeid opp mot disse. Det bør i grunn være nok til at man forstår hvorfor man fikk det man fikk. Hvis ikke så avdekker man jo bare et ekstra læringspotensiale hos seg selv, tenker jeg.. Jeg tror forventningene til individuelle tilpasninger og oppfølginger følger med over fra grunnskolen og VGS. Det blir bare verre og verre. Får selv og hører fra andre om alarmerende mange spørsmål fra studentene om helt grunnleggende, enkle ting som man enkelt finner f.eks. i Canvas eller på emnesiden hvis man gjør en liiiiiiten innsats; spørsmål om "hvor på pensum finner jeg dette" (som om vi kommer til å sitte å mate voksne folk med sidetall så de slippe å lese? sånt svarer jeg aldri på) og en slags forventning om at veiledere/emneansvarlige/forelesere skal holde hver enkelt i hånda. Da jeg studerte var det mye snakk om mastersyken, men jeg tror vi nå er over på bachelorsyken: alt og alle kommer inn på et bachelorprogram, og det medfører at for å få alle gjennom så senkes forventningene og tersklene - og studentene blir naturlig nok dårligere og kan mindre selv om de består. Det er ikke sensors jobb å lage personlige begrunnelser ala grunnskole/VGS der man som elev var vant til at læreren kanskje gjorde dette (noe man ikke egentlig bør gjøre på VGS etter mitt syn), for når man er student, som er noe annet enn elev, så har man et langt større ansvar for egen læring - man må studere, og det er en jobb! Anonymkode: 13a3d...376 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:01 #29 Del Skrevet i går, 18:01 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Da jeg studerte var det mye snakk om mastersyken, men jeg tror vi nå er over på bachelorsyken: alt og alle kommer inn på et bachelorprogram, og det medfører at for å få alle gjennom så senkes forventningene og tersklene - og studentene blir naturlig nok dårligere og kan mindre selv om de består. Det er ikke sensors jobb å lage personlige begrunnelser ala grunnskole/VGS der man som elev var vant til at læreren kanskje gjorde dette (noe man ikke egentlig bør gjøre på VGS etter mitt syn), for når man er student, som er noe annet enn elev, så har man et langt større ansvar for egen læring - man må studere, og det er en jobb! Anonymkode: 13a3d...376 Ja!!! Kjenner meg veldig godt igjen! I tillegg fører synkende ungdomskull og ditto redusert søkning til at vi går økonomiske insentiver for ikke å stryke studenter. Det er absolutt ikke greit. Når jeg ser enkelte besvarelser og oppgaver tenker jeg helt ærlig at jeg ikke fatter hvordan studenten kom seg gjennom videregående. Men lærerne på videregående får beskjed om å gjøre alt for å få elevene gjennom, for statistisk sett får det så mye å si for elevenes framtid at de ikke fullfører videregående. Men det vi ender opp med da, er en haug med studenter som har studiekompetanse, men som ikke er studiekompetente. Vi snakker om studenter som ikke kan grunnleggende grammatikk, det kan være så ille at jeg ikke skjønner hva de prøver å skrive, , ikke kan se skrive en sammenhengende tekst, , og ikke kan de pluss/minus/gange/deling MED kalkulator. Anonymkode: 8772f...37a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:05 #30 Del Skrevet i går, 18:05 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg vil også påstå at en sensor som mener det ikke bør være mulig å klage på en B vedkommende har gitt, har i overkant høyt ego. Og det viser manglende evne til å godta at man faktisk kan ha tatt feil. Å påstå at ingen A eller B kan ligge i grenseland mellom karakterene blir jo litt rart. Et sted må jo grensen gå. Og det skjer, om enn ikke veldig ofte, at karakter blir endret fra B til A ved sensur. Anonymkode: 41c4e...4a7 Jeg tenker det kan være helt kurant å klage på en B, men man tar en betydelig risiko. For man kan også ende på en C. Det jeg virkelig IKKE forstår, er de som klager på en E. Med mindre de ønsker å få en F, slik at de kan konte? Når jeg skal begrunne E’er legger jeg ofte inn en klar indirekte advarsel til studenten, for ofte vipper de mellom E og F, ikke E og D, noe de kanskje tror. Da skriver jeg rett ut at det ikke var langt unna en F, men jeg vippet den opp pga. xyz. Anonymkode: 8772f...37a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:07 #31 Del Skrevet i går, 18:07 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vel.. det er din erfaring. Statistikken sier noe annet: Fra 2022 ved UiO, NTNU, UiB og UiT: 21% gikk opp en karakter, 10% gikk ned en karakter og resten beholdt opprinnelig karakter. Denne statistikken sier ikke noe om karakterfordelingen. Men jeg har liten tro på at det er veldig mange flere enn statistikken viser som får B og klager, og så går ned til en C. Klager man på en B er man nok oftest rimelig sikker på å ha levert en ganske sterk oppgave, og blir i stående på karakteren eller går opp, akkurat slik denne statistikken viser. Men det jeg egentlig vil frem til er at jeg syns det er ufint av en sensor å mene at man ikke skal ha mulighet til å få begrunnelse og klage på en B. Feil karaktersetting kan like gjerne skje i den enden av karakterskalaen som den nedre. Jeg har selv opplevd det. Klaget på en B og fikk A. Dette var riktig nok en regneeksamen der sensor hadde gitt feil på en oppgave som egentlig var riktig, så da er det litt mer opplagt. Men likevel, begrunnelse og klageadgang er like relevant for B som for andre karakterer. Anonymkode: 41c4e...4a7 Statistikken reflekterer nok at det er mange F’er som klager, og de kan ikke gå ned i karakter. Sannsynligheten for å gå fra B til A er neppe 21%. Anonymkode: 8772f...37a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet i går, 18:10 #32 Del Skrevet i går, 18:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror forventningene til individuelle tilpasninger og oppfølginger følger med over fra grunnskolen og VGS. Det blir bare verre og verre. Får selv og hører fra andre om alarmerende mange spørsmål fra studentene om helt grunnleggende, enkle ting som man enkelt finner f.eks. i Canvas eller på emnesiden hvis man gjør en liiiiiiten innsats; spørsmål om "hvor på pensum finner jeg dette" (som om vi kommer til å sitte å mate voksne folk med sidetall så de slippe å lese? sånt svarer jeg aldri på) og en slags forventning om at veiledere/emneansvarlige/forelesere skal holde hver enkelt i hånda. Da jeg studerte var det mye snakk om mastersyken, men jeg tror vi nå er over på bachelorsyken: alt og alle kommer inn på et bachelorprogram, og det medfører at for å få alle gjennom så senkes forventningene og tersklene - og studentene blir naturlig nok dårligere og kan mindre selv om de består Anonymkode: 13a3d...376 Spør virkelig folk om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:19 #33 Del Skrevet i går, 18:19 Jeg begynte på master høsten 24. Jeg ble ferdig med bachelor i 2009, så dermed er det noen år siden sist jeg studerte. Selv merker jeg at det er andre forventninger til å få servert ting, enn da jeg gikk på bachelor. Noe jeg har stusset over og tenkt en del på, særlig fordi jeg hadde forventet mer av masterstudenter enn jeg gjorde av bachelorstudenter. Her er ting jeg har vært borti til nå som hadde vært helt uhørt da jeg gikk på bachelor: Studenter som klager på engelsk pensum, eller lange tekster. Studenter som spør emneansvarlig om ALT, inkludert administrative ting man bør spørre andre om. Studenter som har den syke kombinasjonen mellom å ikke lese (de har ikke tid, men master skal de ha...), ikke har oversikt over emnet, ikke har gløtta på læringsmål eller emnebeskrivelse, og samtidig er direkte forbanna over å ikke få A eller B. Studenter som ber om begrunnelse automatisk "fordi at rettighet". Det er i det hele tatt mye fokus på "mine rettigheter" på studiet, samme om disse rettighetene tydeligvis opptar tid vi heller kunne brukt på å stille foreleserne spørsmål som gjør at vi når læringsmålene. Jeg diskuterer pensum med KI og ikke medstudenter. Syns det er trist. Jeg er ikke en kjempeflink student, det er mange som har mer intellektuell kapasitet enn meg og som jobber flittigere, men hvor har det blitt av det faglige engasjementet blant studenter, og viljen til å lære? Anonymkode: 1a0f0...542 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet i går, 18:31 #34 Del Skrevet i går, 18:31 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg begynte på master høsten 24. Jeg ble ferdig med bachelor i 2009, så dermed er det noen år siden sist jeg studerte. Selv merker jeg at det er andre forventninger til å få servert ting, enn da jeg gikk på bachelor. Noe jeg har stusset over og tenkt en del på, særlig fordi jeg hadde forventet mer av masterstudenter enn jeg gjorde av bachelorstudenter. Her er ting jeg har vært borti til nå som hadde vært helt uhørt da jeg gikk på bachelor: Studenter som klager på engelsk pensum, eller lange tekster. Studenter som spør emneansvarlig om ALT, inkludert administrative ting man bør spørre andre om. Studenter som har den syke kombinasjonen mellom å ikke lese (de har ikke tid, men master skal de ha...), ikke har oversikt over emnet, ikke har gløtta på læringsmål eller emnebeskrivelse, og samtidig er direkte forbanna over å ikke få A eller B. Studenter som ber om begrunnelse automatisk "fordi at rettighet". Det er i det hele tatt mye fokus på "mine rettigheter" på studiet, samme om disse rettighetene tydeligvis opptar tid vi heller kunne brukt på å stille foreleserne spørsmål som gjør at vi når læringsmålene. Jeg diskuterer pensum med KI og ikke medstudenter. Syns det er trist. Jeg er ikke en kjempeflink student, det er mange som har mer intellektuell kapasitet enn meg og som jobber flittigere, men hvor har det blitt av det faglige engasjementet blant studenter, og viljen til å lære? Anonymkode: 1a0f0...542 Bare for å forsvare litt. Jeg har møtt en del studenter som tar master (da jeg tar noen emner på uni nå og da) og det faglige engasjementet der - herregud.. der snakker vi om lidenskapelig opptatt av faget sitt.. det er utrolig vakkert å se.. 🫶 Endret i går, 18:32 av Blått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:57 #35 Del Skrevet i går, 18:57 Blått skrev (39 minutter siden): Spør virkelig folk om det? Ikke meg du siterer, men jeg har også fått sånne spørsmål. Har også fått spørsmål om hvilken del av pensum som er relevant å lese til eksamen…. Og kommentarer om at vi ikke bør gi eksamensoppgaver fra annet enn det som er undervist i forelesninger, at pensum på engelsk kan man faktisk ikke forvente at alle leser så nøye, at det er styrete å lese pensum når boken bare er til dagslån på biblioteket fordi studentene ikke vil bruke penger på å kjøpe pensumboken på 700 sider, og at de ikke forstår hvordan man søker etter artikler fordi undervisningen om det var så kjedelig! Anonymkode: fc9d7...857 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet i går, 19:01 #36 Del Skrevet i går, 19:01 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke meg du siterer, men jeg har også fått sånne spørsmål. Har også fått spørsmål om hvilken del av pensum som er relevant å lese til eksamen…. Og kommentarer om at vi ikke bør gi eksamensoppgaver fra annet enn det som er undervist i forelesninger, at pensum på engelsk kan man faktisk ikke forvente at alle leser så nøye, at det er styrete å lese pensum når boken bare er til dagslån på biblioteket fordi studentene ikke vil bruke penger på å kjøpe pensumboken på 700 sider, og at de ikke forstår hvordan man søker etter artikler fordi undervisningen om det var så kjedelig! Anonymkode: fc9d7...857 Herregud. Har folk mistet helt folkeskikk? 🙈 Om min sønn hadde klagd over sånn så hadde jeg fått spasmer... Edit: Men det kan godt være at vi har en bachelorsyke nå som hun sa tidligere og at mange, som ville valgt fagbrev fordi at de var skolelei, velger nå bachelor fordi det er "forventet" at alle har høyere utdannelse. Endret i går, 19:04 av Blått 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #37 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke meg du siterer, men jeg har også fått sånne spørsmål. Har også fått spørsmål om hvilken del av pensum som er relevant å lese til eksamen…. Og kommentarer om at vi ikke bør gi eksamensoppgaver fra annet enn det som er undervist i forelesninger, at pensum på engelsk kan man faktisk ikke forvente at alle leser så nøye, at det er styrete å lese pensum når boken bare er til dagslån på biblioteket fordi studentene ikke vil bruke penger på å kjøpe pensumboken på 700 sider, og at de ikke forstår hvordan man søker etter artikler fordi undervisningen om det var så kjedelig! Anonymkode: fc9d7...857 Ja, alt dette hører jeg ofte (eller variasjoner av det). Og har ikke EndNote fordi de ikke klarte å laste det ned, eller ikke skjønner hvordan de bruker det (biblioteket har kurs…). Nesten ingen kjøper pensumbøker, og det er helt vanlig å skrive oppgaver basert på google-søk (nei, ikke Google Scholar), og bruke blogger som kilder. Anonymkode: 8772f...37a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #38 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Statistikken reflekterer nok at det er mange F’er som klager, og de kan ikke gå ned i karakter. Sannsynligheten for å gå fra B til A er neppe 21%. Anonymkode: 8772f...37a Nei det har du nok rett i. Men grunnen til at jeg hentet frem statistikken var en sensor her sin påstand om at de fleste gikk ned en karakter ved klage. Det stemmer ikke generelt, og jeg tror ikke det stemmer for de som får B heller. De aller aller fleste blir nok stående på den karakteren de har, mens noen går opp og noen ned. Poenget mitt i denne tråden er uansett at det er drøyt og urovekkende at en påstått sensor kommer inn og mener det ikke bør være adgang til begrunnelse og klage om man får en B. Anonymkode: 41c4e...4a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #39 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker det kan være helt kurant å klage på en B, men man tar en betydelig risiko. For man kan også ende på en C. Det jeg virkelig IKKE forstår, er de som klager på en E. Med mindre de ønsker å få en F, slik at de kan konte? Når jeg skal begrunne E’er legger jeg ofte inn en klar indirekte advarsel til studenten, for ofte vipper de mellom E og F, ikke E og D, noe de kanskje tror. Da skriver jeg rett ut at det ikke var langt unna en F, men jeg vippet den opp pga. xyz. Anonymkode: 8772f...37a Selvsagt løper man en risiko. Men har man fått en B så har man helt klart god faglig innsikt. Antagelig har nok de fleste B studenter nok innsikt i faget til å skjønne om besvarelsen er på vippen til C eller ikke. Og er man trygg på at man har skrevet en meget god besvarelse, løper man sjelden noen risiko for å få C. Så jeg tror ikke generelt sett at sjansen for å klage på B og ende opp med C er veldig stor. Og ikke at man ender opp med A heller for så vidt. Men unntak finner man selvsagt begge veier. Og det er en risiko man skal ha i bakhodet og vurdere egen besvarelse nøye opp mot sensorveiledningen og begrunnelsen før man går til skrittet og klage. Anonymkode: 41c4e...4a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #40 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Poenget mitt i denne tråden er uansett at det er drøyt og urovekkende at en påstått sensor kommer inn og mener det ikke bør være adgang til begrunnelse og klage om man får en B. Anonymkode: 41c4e...4a7 Enig. Så er det skremmende at noe som tydeligvis er et systemproblem (ubetalt merarbeid) skaper forakt for studenter. Anonymkode: e388c...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå