Gå til innhold

Begrunnelse på sensur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk D på en oppgave, og ba om begrunnelse. To av mine medstudenter fikk B, og de ba også om begrunnelse. Selv om vi har tre veldig ulike tolkninger, så er begrunnelsene så godt som  identiske! Er dette vanlig? De ba om begrunnelse for å kunne bli bedre neste gang, men kjenner seg like lite igjen i begrunnelsen som meg, og synes det e vanskelig å bruke den til noe. Det gjelder meg også, men siden min oppgave er så mye dårligere scoret så hadde det gitt mer mening om jeg rett og slett bare ikke forstod den.

Er dette vanlig? Får man ikke personlige begrunnelser? Hva skal man bruke dem til da?

Anonymkode: 02262...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ba om begrunnelse på en C og begrunnelsen var "Fin oppgave."

...det var en tre dagers hjenmeeksamen i et innføringsfag så jeg ville gjerne vite hva som kunne forbedres til senere. Litt skuffa. Begrunnelsen irriterer meg i dag mer enn karakteren. 

Anonymkode: a483a...54e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, begrunnelsen er nesten verre enn at jeg ble skuffa over karakteren!

Anonymkode: 02262...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk D på en oppgave, og ba om begrunnelse. To av mine medstudenter fikk B, og de ba også om begrunnelse. Selv om vi har tre veldig ulike tolkninger, så er begrunnelsene så godt som  identiske! Er dette vanlig? De ba om begrunnelse for å kunne bli bedre neste gang, men kjenner seg like lite igjen i begrunnelsen som meg, og synes det e vanskelig å bruke den til noe. Det gjelder meg også, men siden min oppgave er så mye dårligere scoret så hadde det gitt mer mening om jeg rett og slett bare ikke forstod den.

Er dette vanlig? Får man ikke personlige begrunnelser? Hva skal man bruke dem til da?

Anonymkode: 02262...78b

Det gis så mange begrunnelser på universitetet at sensorene ikke har tid til å skrive personlige begrunnelser lengre. Begrunnelsen skal heller ikke brukes for å lære, men for å vurdere om man skal klage, så slike som ber om begrunnelse på B sørger for at slike som deg ikke får gode begrunnelser.

Anonymkode: ff810...0c0

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Karakteren din sier noe om hvordan du gjorde det. Det legges vel ut en fasit/løsningsforslag som du kan sammenligne dine svar med.

Du er i høyere utdannelse nå. Foreleser skal gi deg undervising og en karakterer. Hen lever og ånder ikke for din personlige og faglige utvikling. Hen har faktisk ikke kapasitet til personlige begrunnelser.

Anonymkode: 582f4...16c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begrunnelse er ikke for at du skal lære hva du kan gjøre bedre, det er for å vurdere om du har grunnlag for å klage på karakteren. Å be om begrunnelse på en B er bare latterlig, da blir det mindre tid til p skrive begrunnelse for de som faktisk bør får en god en, som deg. Vi får ikke betalt for å skrive begrunnelser heller, det går av fritiden, så da begrenser det hvor mye man gidder å legge i det med mindre det er en gradsoppgave. 

Anonymkode: fc9d7...857

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Begrunnelse er ikke for at du skal lære hva du kan gjøre bedre, det er for å vurdere om du har grunnlag for å klage på karakteren. Å be om begrunnelse på en B er bare latterlig, da blir det mindre tid til p skrive begrunnelse for de som faktisk bør får en god en, som deg. Vi får ikke betalt for å skrive begrunnelser heller, det går av fritiden, så da begrenser det hvor mye man gidder å legge i det med mindre det er en gradsoppgave. 

Anonymkode: fc9d7...857

Fordi det ikke er relevant å klage på en B mener du?

Håper du ikke er sensor på ordentlig!

Anonymkode: 41c4e...4a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi det ikke er relevant å klage på en B mener du?

Håper du ikke er sensor på ordentlig!

Anonymkode: 41c4e...4a7

Jeg er sensor på ordentlig. En A skal utmerke seg, og ha med mer enn forventet. Det vil være meget merkelig å klage på en B, ja!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Minosa skrev (1 minutt siden):

Jeg er sensor på ordentlig. En A skal utmerke seg, og ha med mer enn forventet. Det vil være meget merkelig å klage på en B, ja!

Tja. Jeg fikk bare A mine først 5 semestre, så da jeg fikk min første b var jeg naturligvis nysgjerrig på hva som gikk «galt»

Anonymkode: 59518...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men grensen mellom A og B er i noen tilfeller ikke helt opplagt. Du vet like godt som meg at det kan skje at en besvarelse som blir bedømt til B, men som ligger helt i grenseland, godt kan bli bedømt til en A av en annen sensor. 

Å påstå at det er merkelig å klage i sånne tilfeller er mildt sagt en merkelig påstand av en ordentlig sensor. 

Anonymkode: 41c4e...4a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Minosa skrev (7 minutter siden):

Jeg er sensor på ordentlig. En A skal utmerke seg, og ha med mer enn forventet. Det vil være meget merkelig å klage på en B, ja!

Denne skulle vært sitert i kommentaren over.

Anonymkode: 41c4e...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg strøk og fikk da en grundig begrunnelse på hvorfor jeg strøk. De andre fagene som jeg bestod i , alt fra a-c, var ikke veldig grundig begrunnet. 

Anonymkode: 043d6...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får begrunnelse for karakteren, du får ikke fasit for hver oppgave. Du kan forsåvidt lese hva som ligger i de ulike karakterene selv. Hvilken type eksamen var dette? 

Anonymkode: 6a7ad...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får begrunnelse for karakteren, du får ikke fasit for hver oppgave. Du kan forsåvidt lese hva som ligger i de ulike karakterene selv. Hvilken type eksamen var dette? 

Anonymkode: 6a7ad...1ca

Ellers er det et tips å be om sensorveiledningen. Den skal være tilgjengelig for studentene etter sensur, og gir ofte en pekepinn på hva som forventes for de ulike karakterene. 

Anonymkode: 41c4e...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men grensen mellom A og B er i noen tilfeller ikke helt opplagt. Du vet like godt som meg at det kan skje at en besvarelse som blir bedømt til B, men som ligger helt i grenseland, godt kan bli bedømt til en A av en annen sensor. 

Å påstå at det er merkelig å klage i sånne tilfeller er mildt sagt en merkelig påstand av en ordentlig sensor. 

Anonymkode: 41c4e...4a7

Hvis man klager på en B så er man kun ute etter å styrke sitt eget ego. Les sensor-veiledningen så skjønner du hvorfor det ble en B og ikke en A. Om du ligger helt i grenseland så er det ikke en «fremragende presentasjon som klart utmerker seg». For da er det et tvilstilfelle, og da skal karakteren settes ned. 
Å be om begrunnelse på A og B er bare needy. Å klage på en B viser manglende evne til å godta en vurdering. A og B er toppkarakterer. Det skulle egentlig vært forbudt å be om begrunnelse på en A. Og det skulle vært særskilt krav om å begrunne klage på en B. Slikt tar ressurser og kapasitet til å skrive begrunnelser på de mindre bra karakterene, som i realiteten er D-F. 
Begrunnelser er ikke til for å utvikle seg faglig. Den skal begrunne hvorfor du fikk den karakteren du fikk. Og om man leser veiledningen i sammenheng med læringsutbyttebeskrivelsene og vurderingskriteriene (karakterskalaen) så skal man kunne skjønne hvorfor man fikk den karakteren man fikk. 

Anonymkode: 8b341...832

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis man klager på en B så er man kun ute etter å styrke sitt eget ego. Les sensor-veiledningen så skjønner du hvorfor det ble en B og ikke en A. Om du ligger helt i grenseland så er det ikke en «fremragende presentasjon som klart utmerker seg». For da er det et tvilstilfelle, og da skal karakteren settes ned. 
Å be om begrunnelse på A og B er bare needy. Å klage på en B viser manglende evne til å godta en vurdering. A og B er toppkarakterer. Det skulle egentlig vært forbudt å be om begrunnelse på en A. Og det skulle vært særskilt krav om å begrunne klage på en B. Slikt tar ressurser og kapasitet til å skrive begrunnelser på de mindre bra karakterene, som i realiteten er D-F. 
Begrunnelser er ikke til for å utvikle seg faglig. Den skal begrunne hvorfor du fikk den karakteren du fikk. Og om man leser veiledningen i sammenheng med læringsutbyttebeskrivelsene og vurderingskriteriene (karakterskalaen) så skal man kunne skjønne hvorfor man fikk den karakteren man fikk. 

Anonymkode: 8b341...832

Jeg vil også påstå at en sensor som mener det ikke bør være mulig å klage på en B vedkommende har gitt, har i overkant høyt ego. Og det viser manglende evne til å godta at man faktisk kan ha tatt feil. 

Å påstå at ingen A eller B kan ligge i grenseland mellom karakterene blir jo litt rart. Et sted må jo grensen gå. Og det skjer, om enn ikke veldig ofte, at karakter blir endret fra B til A ved sensur. 

Anonymkode: 41c4e...4a7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men grensen mellom A og B er i noen tilfeller ikke helt opplagt. Du vet like godt som meg at det kan skje at en besvarelse som blir bedømt til B, men som ligger helt i grenseland, godt kan bli bedømt til en A av en annen sensor. 

Å påstå at det er merkelig å klage i sånne tilfeller er mildt sagt en merkelig påstand av en ordentlig sensor. 

Anonymkode: 41c4e...4a7

Selvsagt er det tilfeller der kandidaten kan og kanskje bør klage på en B, men da skal vedkommende være meget sikker på at besvarelsen klart utmerker seg - basert på grundig vurdering opp mot sensorveiledning og emnets læringsutbyttebeskrivelser. Min erfaring er at de fleste som klager overvurderer seg selv og faktisk ender med lavere karakter.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Minosa skrev (13 minutter siden):

Selvsagt er det tilfeller der kandidaten kan og kanskje bør klage på en B, men da skal vedkommende være meget sikker på at besvarelsen klart utmerker seg - basert på grundig vurdering opp mot sensorveiledning og emnets læringsutbyttebeskrivelser. Min erfaring er at de fleste som klager overvurderer seg selv og faktisk ender med lavere karakter.

 

Vel.. det er din erfaring. 

Statistikken sier noe annet: Fra 2022 ved UiO, NTNU, UiB og UiT:

21% gikk opp en karakter, 10% gikk ned en karakter og resten beholdt opprinnelig karakter. 

Denne statistikken sier ikke noe om karakterfordelingen. Men jeg har liten tro på at det er veldig mange flere enn statistikken viser som får B og klager, og så går ned til en C. Klager man på en B er man nok oftest rimelig sikker på å ha levert en ganske sterk oppgave, og blir i stående på karakteren eller går opp, akkurat slik denne statistikken viser. 

Men det jeg egentlig vil frem til er at jeg syns det er ufint av en sensor å mene at man ikke skal ha mulighet til å få begrunnelse og klage på en B. Feil karaktersetting kan like gjerne skje i den enden av karakterskalaen som den nedre. 

Jeg har selv opplevd det. Klaget på en B og fikk A. Dette var riktig nok en regneeksamen der sensor hadde gitt feil på en oppgave som egentlig var riktig, så da er det litt mer opplagt. Men likevel, begrunnelse og klageadgang er like relevant for B som for andre karakterer. 

Anonymkode: 41c4e...4a7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men grensen mellom A og B er i noen tilfeller ikke helt opplagt. Du vet like godt som meg at det kan skje at en besvarelse som blir bedømt til B, men som ligger helt i grenseland, godt kan bli bedømt til en A av en annen sensor. 

Å påstå at det er merkelig å klage i sånne tilfeller er mildt sagt en merkelig påstand av en ordentlig sensor. 

Anonymkode: 41c4e...4a7

Grensen er som regel veldig tydelig. Har aldri opplevd at det har vært noen tvil om kandidaten skal ha A eller B på en oppgave.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel.. det er din erfaring. 

Statistikken sier noe annet: Fra 2022 ved UiO, NTNU, UiB og UiT:

21% gikk opp en karakter, 10% gikk ned en karakter og resten beholdt opprinnelig karakter. 

Denne statistikken sier ikke noe om karakterfordelingen. Men jeg har liten tro på at det er veldig mange flere enn statistikken viser som får B og klager, og så går ned til en C. Klager man på en B er man nok oftest rimelig sikker på å ha levert en ganske sterk oppgave, og blir i stående på karakteren eller går opp, akkurat slik denne statistikken viser. 

Men det jeg egentlig vil frem til er at jeg syns det er ufint av en sensor å mene at man ikke skal ha mulighet til å få begrunnelse og klage på en B. Feil karaktersetting kan like gjerne skje i den enden av karakterskalaen som den nedre. 

Jeg har selv opplevd det. Klaget på en B og fikk A. Dette var riktig nok en regneeksamen der sensor hadde gitt feil på en oppgave som egentlig var riktig, så da er det litt mer opplagt. Men likevel, begrunnelse og klageadgang er like relevant for B som for andre karakterer. 

Anonymkode: 41c4e...4a7

De fleste som klager har karakterer i nedre del av skalaen, du kan derfor ikke konkludere med at de fleste som klager på en B går opp. Og nei det er ikke like relevant, fordi de fleste ikke klager på en B. Jeg har for øvrig opplevd at det ble bedt om begrunnelse på en A, det erbare for at studenten vil ha litt skryt. Vedkommende fikk kun karakterbeskrivelsen fra UHR, som sagt får vi ikke betalt for dette og det er ment som klagegrunnlag.

Anonymkode: fc9d7...857

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Grensen er som regel veldig tydelig. Har aldri opplevd at det har vært noen tvil om kandidaten skal ha A eller B på en oppgave.

De fleste som klager har karakterer i nedre del av skalaen, du kan derfor ikke konkludere med at de fleste som klager på en B går opp. Og nei det er ikke like relevant, fordi de fleste ikke klager på en B. Jeg har for øvrig opplevd at det ble bedt om begrunnelse på en A, det erbare for at studenten vil ha litt skryt. Vedkommende fikk kun karakterbeskrivelsen fra UHR, som sagt får vi ikke betalt for dette og det er ment som klagegrunnlag.

Anonymkode: fc9d7...857

Det var heller ikke det jeg skrev. Jeg skrev at jeg antar at de færreste som klager på en B går ned til en C. De aller fleste blir nok stående på en B, noen går opp og noen går ned. Akkurat som for de andre karakterene. Det ble påstått i innlegget jeg svarte på (husker ikke om det var fra deg) at erfaringen var at de fleste som klaget gikk ned en karakter. Statistikken jeg fant viser at dette ikke stemmer, og jeg tror heller ikke det stemmer at de fleste som klager på en B går ned til C. 

Og selv om du ikke har opplevd det, så finst det selvsagt tilfeller der sensorer kan være uenig om en besvarelse kan ha A eller B. Derfor er det riktig at det er adgang til å få begrunnelse og klage også på en B. En sensor som mener at det ikke skal finnes klageadgang på en B finner jeg ganske urovekkende egentlig. Og dette kommer selvsagt aldri til å skje heldigvis, da klageadgang er ett prinsipp med bred enighet rundt i norsk forvaltning. 

Anonymkode: 41c4e...4a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...