Gå til innhold

Lære å stå i skiheis og slalåm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri stått på slalåm og ikke 10åringen heller. Jeg undersøker om det er kurs i nærheten men foreløpig ser det ikke lyst ut. Hvordan i all verden lærer man bort noe man ikke kan? Jeg har lyst til at barnet mitt skal få gleden av å gjøre det andre barn og ungdommer gjør på vinteren så jeg må jo prøve. Jeg vil lære meg det selv også men jeg er litt redd for å skade meg så det har aldri blitt.

Jeg kjenner at jeg gruer meg til å skiheisa. Jeg er så redd for å dumme meg ut og ikke få det til, tenk om jeg faller eller ikke klarer å få tak i stanga. Er det vanskelig? Jeg vet det er utrolig tåpelig spørsmål men det er faktisk noe jeg tenker på😂

Anonymkode: 7c587...613

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et barn på 10 år trenger ikke kurs, de lærer av å se på venner og de andre og prøver seg frem. Begge mine er selvlærte. 
Heisen takler du nok helt fint, på større skisenter står det ofte en og hjelper deg med kroken også :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri stått på slalåm og ikke 10åringen heller. Jeg undersøker om det er kurs i nærheten men foreløpig ser det ikke lyst ut. Hvordan i all verden lærer man bort noe man ikke kan? Jeg har lyst til at barnet mitt skal få gleden av å gjøre det andre barn og ungdommer gjør på vinteren så jeg må jo prøve. Jeg vil lære meg det selv også men jeg er litt redd for å skade meg så det har aldri blitt.

Jeg kjenner at jeg gruer meg til å skiheisa. Jeg er så redd for å dumme meg ut og ikke få det til, tenk om jeg faller eller ikke klarer å få tak i stanga. Er det vanskelig? Jeg vet det er utrolig tåpelig spørsmål men det er faktisk noe jeg tenker på😂

Kan du stå på langrenn? Hvis du (og aller helst også barnet) er tålelig god på langrenn, bør dere få til slalåm relativt greit hvis dere står i de enkleste, slakeste barnebakkene. Slalåmski er kortere og tyngre enn langrennsski, og de er enklere å ploge/bremse med pga stabiliteten og stålkantene. Det som kanskje er mest utfordrende, er å lære seg å kjøre fra side til side med parallelle ski, som dere er nødt til å lære for å kunne stå i litt brattere bakker. (Og dere er også nødt til å lære det for at slalåm skal bli gøy, ellers blir dere bare megaslitne i beina og bakkene oppleves slitsomme og ikke morsomme 😅)

Hvis barnet er relativt lite (maks 6-7 år) kan dere stå sammen i skålheisen i starten - de som operer heisen kan vise dere hvordan dette gjøres. Ellers er det alltid mulig å få hjelp i heisen, de som opererer heisen kan både saktne tempoet når dere skal på, og de kan stanse heisen helt.

Anonymkode: b2efe...5b6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var med datteren min i Furedalen (Vestland) i fjor. Hun var da 10 år. Der kunne man leie privat skiinstruktør. Det kostet noen hundrelapper og var vel verdt prisen. Mulig de har noe sånt der du bor også. Opplæringen var i barnetrekket, og der var det flere voksne som fikk opplæring også. Jeg stod på slalåm som barn og ungdom, men hadde glemt mye. Mulig jeg ber om instruktør neste gang. Både jeg og datteren min behersker langrenn.

Anonymkode: 31892...69a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta kontakt med stedet dere skal stå og hør om de kan formidle kontakt m privat instruktør. Da kan dere ha en time sammen og lære sammen.

Anonymkode: 688d9...302

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hvor dere holder til, men selv har jeg akkurat sjekket privat timer på kongsberg. Jeg selv ble hivd utfor bakken uten noe kunnskap som 13 åring. Det ønsker jeg ikke for barnet mitt som nå er 13. Jeg er såpass rusten og lærte det aldri ordentlig. Så her blir det privat timer. Veldig greit å vite hvordan man svinger og stopper, hvertfall det grunnleggende. 

Anonymkode: b7f81...b98

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har barnet venner som står slalåm, og som ikke er superflinke? Jeg er i samme situasjon og tror det kan være en god løsning å sende min med venner, ev. småsøsken. Det er flere som har tilbydd seg å kjøre med henne, men vi kvir oss for jeg vet ikke helt om hun har god nok teknikk til å komme seg ned "voksenbakken" uten at vennene kjører ifra og hun blir liggende igjen oppi bakken. Ser grådig bratt ut nedenfra.

I følge venners foreldre, så er det ikke så bratt, men de som har stått på slalåm siden de var to år, synes selvfølgelig at grønn løype er barnemat. Har meldt datteren min på skikurs som starter denne uka, så hun lærer å stoppe på riktig måte, og svinge med god teknikk. Da tenker jeg hun skal være klar for å prøve seg.

Hvis dere ikke har skikurs, så er det jo verre.. Men tror jeg ville ha spurt om noen dere kjenner kan lære fra seg det grunnleggende. 

Barnetrekket takler min fint, og hun hadde ikke mye erfaring fra langrenn heller første gangen. Litt kløning, så satt det. Jeg har selv tatt barnetrekket, på langrennsski, og jeg er innmari dårlig på ski. Det går ikke fort, og er ikke bratt. Hvis tiåringen har grunnleggende ferdigheter på langrenn, så tror jeg ikke det vil by på problemer å komme seg opp heisen. 

Anonymkode: d67a7...a94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

anbefaler kurs! Det er endel grunnleggende teknikk som man får glede av resten av livet. Først lære å bremse osv - man føler seg mye tryggere enn når man bare skal prøve seg frem. 

Anonymkode: 8cfaa...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler kurs i langrenn, alpinbakken, vann/svømming. Profesjonelle instruktører kan så mye mer enn oss vanlige foreldre. Min yngste gikk på vannkurs og skikurs (langrenn)i barnehagen.  Angrer på at vi ikke sendte henne på kurs i samme alder i alpinbakken også, men på grunn av mange år med langrenn så holdt det med noen timer i bakken med broren og faren som 14 åring for å kunne stå. Broren ble lært opp av venner som 13-14 åring. Tok litt tid å venne seg til annen teknikk enn langrenn. Uten langrennskunnskaper hadde han nok måttet kurses.  Jeg har gammel kneskade fra idrett og kan ikke stå slalom så vi har aldri kunnet gjøre det som familiegreie. Frem til ungene ville til topps på fjellet på langrennski kynne jeg delta rundt hytta..

Anonymkode: 54074...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle til å opprette egen tråd om dette, da jeg så denne.

Jeg har en 11-åring som ønsker å lære seg å stå på slalom. Jeg har ikke peiling på skisport (er heller ikke norsk), og føler meg ganske dum som ikke har tenkt på å få lært han dette fra han var mindre av. Vi har ikke bil og ikke hytte, bor midt i byen og har ikke utstyr engang😅

Så på Snø ute i Lørenskog (?) og der har de kurs til nesten 900kr for 50 min, men man må også leie utstyr for nesten 1000kr. Det blir veldig dyrt. 

Vet noen hvor andre steder i Oslo man kan lære seg uten å betale så mye?

Anonymkode: e1460...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...