Gjest GreenSky Skrevet 4. mars 2006 #1 Skrevet 4. mars 2006 Hva er egentlig forskjellen mellom etikk og moral? Disse to begrepene blir jo ofte brukt om hverandre, og har grodd litt inn i hverandre, tror jeg. Hva er den egentlige forskjellen? Har sjekket i ordboka, men synes ikke det ble forklart godt nok der.
Arkana Skrevet 4. mars 2006 #2 Skrevet 4. mars 2006 Moral er sett av normer, verdier og holdninger som hevdes og praktiseres av et individ el. en gruppe; oppfatning av rett og galt. Etikk er læren om moral.
Gjest vimse Skrevet 4. mars 2006 #3 Skrevet 4. mars 2006 Etikk er for meg et bredere begrep av moral. Et mer omfattende og mer perifert begrep, et redskap til å forklare hvorfor. Moral er mer nært, og mindre hvorfor-relatert.
Gjest melker Skrevet 4. mars 2006 #5 Skrevet 4. mars 2006 Etikk er teorien, moral er praksis ← Etikk er kartet, moral er veien, tenkte jeg. Og det er vel omtrent det samme. Interessant diskusjon, og jeg satt og ventet til det kom noen svar for jeg ante ikke forskjellen selv Jeg opplever etikk som lettere å forsvare enn moral - kanskje fordi moral i dag forbindes så sterkt med religion. Den sterkeste moralske indikator for meg er hvordan man behandler sine medmennesker, og spesielt svake grupper. Har funnet ut at jeg har moral
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå