AnonymBruker Skrevet i går, 11:25 #1 Del Skrevet i går, 11:25 Hei.. får ikke noe konkret svar fra nav, tror ikke dem helt forstår hva jeg mener, kanskje noen her inne er litt smartere. Har en datter på snart 2 år. Ting der har vært litt komplisert så moren og min datter bodde i Norge ca 7 måneder, så flyttet dem tilbake til morens hjemland. Nå er planen at dem skal komme til Norge igjen så fort som mulig. Moren er ikke norsk, har ikke opptjent noe til å få rett på diverse ting. Som mammapermisjon. Men jeg skal jo ha rett til å få ut pappaperm, noe jeg ikke har hatt. Eneste jeg fikk var 2 uker fri etter min datter ble født. Har sikkert gått glipp av mange ting jeg kanskje hadde krav på. Søkte om engangsstønad, men fikk avslag. Siden moren til barnet ikke har noen rettigheter, og det er litt vanskelig å få jobb for henne, og barnehageplass kan også bli vanskelig, så trenger jeg å være hjemme. Nav sa at moren måtte være i aktivitet for at jeg kunne få søke om det. Dem sa også at nå er ungen så stor at jeg ikke har muligens rett til å ha permisjon. Er det sånn at man må ta ut permisjon med engang barnet er født, og om man ikke gjør det så mister man retten til det? Anonymkode: b2552...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:31 #2 Del Skrevet i går, 11:31 Jeg mener man skal kunne ta ut permisjon frem til barnet er 3 år? Eventuelt før et nytt barn blir født. Angående permisjon så er det vel null krav til aktivitet for mor når det tas fra fars kvote, men krav til 75% aktivitet for mor hvis far tar av felleskvoten. Vil tro det kanskje er krav til mor hvis far skal overta mors kvote også, med mindre det er medisinske grunner til det? Engangstønad tror jeg det er kun mødre som kan søke om. Anonymkode: e95e4...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:50 #3 Del Skrevet i går, 11:50 https://www.nav.no/barn#nylig-fatt Moren må være "i aktivitet" ja, dvs studere eller ha jobb for at du skal motta foreldrepenger. Det står her: https://www.nav.no/foreldrepenger#far-medmor-rett Anonymkode: dd349...f81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 12:04 #4 Del Skrevet i går, 12:04 Vi har vel fortsatt den litt diskriminerende løsningen med at mors rettigheter til permisjon og penger følger av barnet, mens fars rettigheter avhenger av morens opparbeidede rettigheter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:21 #5 Del Skrevet i går, 12:21 Hvorfor trenger du å være hjemme når moren likevel ikke er i jobb? Da er vel hun hjemme. Hun må være i aktivitet for at du skal få permisjon med lønn. Anonymkode: 4b005...129 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:50 #6 Del Skrevet i går, 13:50 Når søkte du om engangsstønad? Mor må være i aktivitet for at du skal ha rett til å ta ut resten av fellestiden. Har mor opparbeidet seg rett til foreldrepenger innenfor ett annet eøs/eu land? Anonymkode: 9a462...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet i går, 15:38 #7 Del Skrevet i går, 15:38 Far har ikke krav på permisjon dersom mor ikke har opptjent rettighetene til det (utrolig teit, det er jo i den enden man burde startet likestillingskampen ifht permisjon!) Hvis du har fått avslag på engangsstønad så må du lese begrunnelse og lese loven og evt klage på avslaget. Disse reglene kan jeg ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:44 #8 Del Skrevet i går, 15:44 Summeer skrev (3 minutter siden): ... Hvis du har fått avslag på engangsstønad så må du lese begrunnelse og lese loven og evt klage på avslaget. Disse reglene kan jeg ikke. Er bare mor som har rett på engangsstønad. Er noen få unntak, som hvis en mann adopterer et barn alene eller mor dør. Ergo ikke noe å klage på. Anonymkode: acdab...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:05 #9 Del Skrevet i går, 17:05 Om barnet er født etter 010822 kan du ha rett til 8 uker betalt permisjon uten aktivitet til mor. Permisjonen må være tatt før barnet fyller 3 år. Les folketrygloven paragraf 14-14 og evt 14-13. Anonymkode: e710d...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå