Gå til innhold

Unge voksne som er avhengige av foreldrene- når bør foreldre sette ned foten?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
MizzVic skrev (21 minutter siden):

Hiver du unga ut idet de fyller 20, og forventer å nesten ikke høre fra de igjen, så skal du hvertfall ikke forvente hjelp som eldre, eller besøk på sykehjemmet.

Haha, bare tull.

Det blir ikke mer besøk av de voksne barna på eldrehjemmet av det, du er bra naiv om du tror det. Når de har fått egne barn og familie så er det over, uansett hvor mye du drømmer deg bort i dette luftslottet. Er nok av triste gamle folk på eldrehjemmet  som gjorde alt for barna sine, og allikevel sitter like alene som foreldre som gjorde så lite som mulig.

Anonymkode: 55790...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, bare tull.

Det blir ikke mer besøk av de voksne barna på eldrehjemmet av det, du er bra naiv om du tror det. Når de har fått egne barn og familie så er det over, uansett hvor mye du drømmer deg bort i dette luftslottet. Er nok av triste gamle folk på eldrehjemmet  som gjorde alt for barna sine, og allikevel sitter like alene som foreldre som gjorde så lite som mulig.

I vår familie besøker vi de gamle.

I tillegg eier vi, ikke leier. Man surrer ikke bort penger.

Og det forventes at jenter skifter dekk like bra som gutta.

Skal man ha selvstendige barn, lærer du de mest mulig, og i tillegg går du foran med ett godt eksempel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 11.06):

Gjelder «ungdom» i 20-årene. Studerer i annen by, men kommer hjem til gutterom/jenterom ved enhver anledning. Forventer servering av middag og full service. Ringer foreldrene på natta for å få hjelp til å komme seg hjem fra fest. Får penger til klær og hjelp til «alt». Er dette normalt nå til dags, har det blitt slik at 20-årene er de nye tenårene? 

Anonymkode: ad1ed...110

Jeg hadde det slik. Elsket det. Min trygge base var hjemme, alltid. Å ringe på natten er jo slemt, med mindre det er krise.

Anonymkode: 63eda...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ei venninne med en datter på 22 år som fremdeles bor hjemme. Mor lager mat, vasker klær, kjører hit og dit og står på hodet for at datteren skal ha det bra. Hun vil jo gjøre alt for barnet sitt!

I fjor fikk venninna mi influensa og gikk ned for telling en uke. I løpet av den uken laget datteren middag til seg selv hver dag, og ikke EN gang spurte hun moren om hun ville ha mat. Hun spurte heller ikke om det var noe annet moren trengte. Nå er det lett å tenke at hun bare ga flatt faen, men hun er glad i moren sin så jeg tror ikke det ligger der. 

Kan curling føre til at barna får problemer med å se andre sine behov? At de blir så vant til å bli oppvartet og «stå i sentrum av universet» av oppofrende foreldre at de ikke lenger ser på dem som…mennesker? 

Anonymkode: dd936...b67

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er mye som spiller inn her egentlig. Å forvente ting og ikke kunne sette noen grenser høres ut som en situasjon man har satt seg selv i som forelder dessverre. Jeg vokste opp veldig selvstendig, men flyttet tilbake hjem til mamma i en alder av 22/23år og hun likte alltid å stelle i stand med mat bl.a, kjørte meg ofte til/fra fest om jeg trengte, men det var aldri noe jeg forventet eller krevde. Jeg lagde fint mat, vasket selv osv uten noe problem eller fuss. Venter selv barn og jeg har plan om å lære barnet mitt selvstendighet så godt som mulig fra så tidlig som mulig, men vil fortsatt være behjelpelig osv fordeom. Datet en fyr som tok med klær hjem til foreldrene da han ikke hadde vaskemaskin i leiligheten sin, den forstår jeg jo, men ganske tafatt om man ikke klarer å vaske sine egne klær i den alderen, det er flaut både for dem og foreldrene dems. Jeg tenker nå at man har feilet en del som forelder om du ikke lærer barnet ditt basic ting som å lage mat, vaske osv, hva forventer man egentlig da..

Anonymkode: c502d...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 22.04):

Haha, bare tull.

Nei, det er ikke bare tull. Det er tull for deg, og din familie.

Jeg har vokst opp i en varm familie der vi bryr oss om hverandre. Mine foreldre har alltid stilt opp, og det har alltid vært hyggelig å komme hjem. Det hindret meg ikke i å bli et selvstendig menneske som mestrer det meste i livet. Det samme gjelder for mine søsken. Vi fikk hjelp av våre foreldre når vi trengte det, hadde alltid dem i ryggen. Om de trengte hjelp, hadde de oss.

Når våre foreldre ble eldre og syke, var det vi som var der. De fikk jevnlig besøk, og de bodde hjemme så lenge som mulig. Når min mor døde midt på natten, var det jeg som var der og passet på henne. Vi satt og våket på skift, de skulle slippe å dø alene.

Jeg gjør det samme med mine barn som det jeg opplevde med mine foreldre. Det koster meg ingenting å hente barn hjem om natten, etter fest. Hvis de er ute på byen der de studerer, sender de en melding, så jeg vet at de er vel hjemme. Det koster meg ingenting å stille opp om det skulle være noe. Og jeg vet at de vil gjøre akkurat det samme for meg senere. Mine barn er selvstendige, akkurat som jeg var. De har god utdanning, har skikket seg vel i livet. De har omtanke for andre.

Jeg vet at det sitter mange på gamlehjemmet som aldri eller sjelden får besøk, og det kan være ulike årsaker til det, som at barn bor langt unna, at barn rett og slett er døde før sine foreldre, og mange andre grunner. Men, jeg tror også at det sitter folk på gamlehjemmet som ikke har hatt det gode forholdet til sine barn som det jeg har opplevd, og da høster man som man sår.

Anonymkode: bb5da...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I mange andre land er det helt vanlig. Min bror på 23 bor hjemme, jobber og plutselig er han ute en dag. Mine eldre søsken er ofte der også selv om de har egne barn. Det er sånn familier fungerer og alle trives. Foreldrene blir tatt vare på når de blir eldre og er aldri ensome. Mamma blir bare glad når alle kommer og lager mat med glede.

Økonomien er aldri snakk om og alle bidrar og stiller opp for hverandre. 

Anonymkode: 4c97c...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 11.06):

Gjelder «ungdom» i 20-årene. Studerer i annen by, men kommer hjem til gutterom/jenterom ved enhver anledning. Forventer servering av middag og full service. Ringer foreldrene på natta for å få hjelp til å komme seg hjem fra fest. Får penger til klær og hjelp til «alt». Er dette normalt nå til dags, har det blitt slik at 20-årene er de nye tenårene? 

Anonymkode: ad1ed...110

Det er ikke nødvendigvis et problem.

Hvis ungdommen studerer borte og bare er hjemme innimellom, er det naturlig å få litt ekstra omsorg fra foreldrene.

Mange ser hjemmet som et sted for hvile og trygghet, og det betyr ikke at hen ikke kan bli selvstendig eller er selvstendig.

- Husk at selvstendighet er noe man må ha for å studere borte.

- En students økonomi er trang, spesielt i dagens økonomi, da kan det være godt å bli "skjemt litt bort" innimellom.

- Har ungdommen jobb i tillegg til studiene er det ekstra avslappende å komme hjem en tur.

- Angående å ringe foreldrene etter en fest, så vitner det i mine øyne om god oppdragelse. Det er ikke alle som tør det. De fleste foreldre vil sette pris på at ungdommen er trygg enten de er 16 eller 20. Samtidig er det lov å si nei hvis det ikke passer.

Anonymkode: 79a5c...939

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 14.26):

Når bør foreldrene sette ned foten? Her var det jo mamma og pappa som ville ha det sånn. «Kom deg trygt hjem med taxi etter fest i kveld, jeg vippser. Send melding når du er på hybelen». Dette var da jeg studerte for fem år siden og var 25. 

Anonymkode: 1c3dc...744

Det var veldignomtenksomme foreldre. Du er heldig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 15.22):

Når jeg var i 20-årene betalte mine foreldre flybilletter ved en hver anledning for at de ville jeg skulle komme hjem.

Noen foreldre liker faktisk at barna kommer hjem 🤷🏼‍♀️

Og min mor ønsker 100% at jeg ringer henne for å komme meg hjem på natten, fremfor å ta buss, taxi ol. 

Finnes det unge som er bortskjemt? Ja. Er jeg en av dem? Kanskje. Men kjenner nå jeg har foreldre som bryr seg da. 

Anonymkode: f31d7...4f1

Godt sagt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene må si ifra hvis de vil ha det på en annen måte. Jeg har flere kolleger som har voksne barn som studerer. Alle klager på barna når de kommer hjem i ferier, helger etc, for da er det all inclusive og barna bidrar ikke med noe. Hva er poenget med å gå rundt å klage når man er så passiv at man ikke klarer å si hva man forventer av barna når de er på besøk. 

Endret av Bbbb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 12.32):

Det er nok litt sånn at vår velstand og informasjonssamfunn har gjort at ungdommen blir senere voksne og selvstendige.

Da jeg gikk på videregående var mine foreldre på ett foreldremøte i 1 klasse, resten av løpet hadde de ingenting med. Hvis jeg var uenig i karakter eller det var noe på skolen tok jeg selv kontakt, eller jeg bare lot det være(det var ikke viktig nok for meg)

I dag er foreldrene involvert på et helt annet nivå, det er foreldremøter gjennom hele vgs og oppstartsamtaler og foreldrene tar gjerne kontakt med skolen for ditt og datt.

Når jeg startet å studere så tok jeg selv ansvar for å skaffe meg hybel, betale osv.

Mine venner med studenter, der er det ofte foreldrene som tar ansvar, betaler depositum og overfører penger hver måded for at studenten skal ha nok å leve av. Og dette er selv om "barnet" har samboer og jobb på studiestedet. Forstå det den som kan..

Anonymkode: 05b24...3f8

Har ikke vært borti at det er foreldremøter gjennom hele vgs. Dessuten får man heller ikke innsyn i noe uten elevens samtykke når de fyller 18. 

Anonymkode: e689f...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stopper ikke akkurat i 20-årene. Bare se den andre tråden her om Ts som ikke får egenkapital av moren sin… nesten alle er visst enige om at den eldre generasjonen ikke bør unne seg noe som helst, men selge det de har og gi til barna.

Anonymkode: 64c83...b43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Curlingforeldre gjør «barna» en stor bjørnetjeneste. Med curlingforeldre mener jeg ikke de som utøver normal omsorg og støtte, men som duller og fikser og ordner opp for barna lenge etterat de er ferdig med VGS……

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...