Gå til innhold

Hvor mye leverpostei ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser 2-4 knekkebrød med leverpostei (en sånn liten porsjobspk fordelt på 2 knekkebrød)  3-4 ganger i uken. Har ingen bekymringer ovenfor det. Tar multivitamin som vanlig, ungen fremstår som en sunn liten sprellemann/kvinne på ul. Bekymrer meg null. 

Anonymkode: d7bed...524

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker selv leverpostei og har tenkt på det samme. Heldigvis er det ikke mer enn 31-32% lever i de fleste posteier. Unngå mer konsentrert enn dette. Jeg leste på en svensk side at om du inntar leverpostei daglig bør inntaket være 30gram om dagen eller 200 gram per uke. Det står gram på pakkene. Jeg kommer til å forholde meg til dette. Orker ikke ta noen sjanser på slikt og får bare finne annet godt pålegg å supplere med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er klar over at de har testet enorme doser av vitamin A fra lever uten at det har blitt forgiftning? Og så har vitamin D og sink mye å si for vitamin A. Har du gode nivåer av vitamin D og sink, så er det estimert at du må ha 300000 IU (altså 100000 mcg) per dag over mange måneder til mange år for å oppnå vitamin A-forgiftning. Dette tilsvarer over 3 kg leverpostei til dagen i måneder eller år. Spiser man ren lever, så hadde dette tilsvart over 1 kg lever til dagen.

Jeg hadde heller bekymret meg for resten av ingrediensene i leverpostei. 

Ingredienser i Stabburet leverpostei:
Svinelever 31 %, vann, svinefett, svinekjøtt, rapsolje, Hvetemel, salt, ansjos, sukker, druesukker, tomatpuré, sitrusfiber, fortykningsmiddel (agar, guarkjernemel), surhetsregulerende middel (natriumsitrat), krydder, antioksidant (askorbinsyre), aroma, konserveringsmiddel (natriumnitritt).

Mye der jeg ikke vil ha i min leverpostei eller i min kropp.

Og hvis du er bekymret for fødselsdefekter, så bør du passe på å få i deg godt med retinol (ekte vitamin A som kommer fra animalsk). https://www.westonaprice.org/health-topics/vitamin-a-for-fetal-development

Anonymkode: 8e005...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke beskymret meg mye. Det ser ikke ut som du overskrider det som bør tas daglig av vitamin A. Jeg har ikke spist leverpostei helle graviditet inntil noen dager siden at jeg hadde veldig lyst og så spist 5 knekkebrød med leverpostei uten å tenke noe mer. Begynte å lese og ble litt redd siden mine vitaminer inneholder vitamin A også. Men så når man tenker på daglig og ukentlig verdier, er det veldig vanskelig å overskride dem. Alt med måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laura84 skrev (7 timer siden):

Jeg elsker selv leverpostei og har tenkt på det samme. Heldigvis er det ikke mer enn 31-32% lever i de fleste posteier. Unngå mer konsentrert enn dette. Jeg leste på en svensk side at om du inntar leverpostei daglig bør inntaket være 30gram om dagen eller 200 gram per uke. Det står gram på pakkene. Jeg kommer til å forholde meg til dette. Orker ikke ta noen sjanser på slikt og får bare finne annet godt pålegg å supplere med. 

Jeg bruker selv en halv kuvert-boks per brødskive. Det betyr at det er bare 11 gram leverpostei per brødskive. Da kan man i utg. punktet spise rett under 3 skiver leverpostei daglig hvis man spiser det hver eneste dag. 

Anonymkode: 03d69...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...