AnonymBruker Skrevet i går, 09:50 #1 Del Skrevet i går, 09:50 Hvor mye leverpostei spiser dere gravide, mtp inntak av vitamin A? Snakket med en venninne som er gravid som unngikk det totalt siden hun går på gravidvitaminer. Jeg får i meg 1-2 skiver med leverpostei dagen (tar ikke gravidvitaminer) og har alltid tenkt dette var innafor men ble litt usikker. Og et kjapt nettsøk var mer forvirrende enn informativt... Anonymkode: f3d30...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:53 #2 Del Skrevet i går, 09:53 Følg kostholdsrådene for gravide på helsenorge. Ved å google deg ihjel fordi «du har hørt at» vil du knapt kunne spise annet enn vann og epler, og det er sikkert noe galt med epler også. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ det er altså så mye skremsel når det kommer til graviditet i dag at man kan bli helt matt. Anonymkode: c71f5...d41 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:57 #3 Del Skrevet i går, 09:57 Ingenting Anonymkode: 09d28...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:03 #4 Del Skrevet i går, 10:03 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Følg kostholdsrådene for gravide på helsenorge. Ved å google deg ihjel fordi «du har hørt at» vil du knapt kunne spise annet enn vann og epler, og det er sikkert noe galt med epler også. https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ det er altså så mye skremsel når det kommer til graviditet i dag at man kan bli helt matt. Anonymkode: c71f5...d41 Haha ja sant!😂 Problemet med helsenorge er at det ikke nevner x mengde av det man kan spise pr dag. Anonymkode: f3d30...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:05 #5 Del Skrevet i går, 10:05 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingenting Anonymkode: 09d28...13a Fordi? Anonymkode: f3d30...f97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:05 #6 Del Skrevet i går, 10:05 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha ja sant!😂 Problemet med helsenorge er at det ikke nevner x mengde av det man kan spise pr dag. Anonymkode: f3d30...f97 Fordi: alt med måte. Som alt annet i livet. Spise 3 bokser med leverpostei om dagen, kan diskuteres om det ikke er så sunt akkurat, men å spise et par brødskiver? Det er «med måte». Anonymkode: c71f5...d41 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:07 #7 Del Skrevet i går, 10:07 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi? Anonymkode: f3d30...f97 Liker ikke leverpostei Anonymkode: 09d28...13a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:10 #8 Del Skrevet i går, 10:10 Spis vanlig og variert mat i normale mengder, så går det helt fint. Kombiner det med råd og eventuelle blodprøver hos legen din ved tvil. Unngå matvarer som Helsenorge advarer mot, men ellers spiser du det du har lyst på. Vi har blitt 7 milliarder mennesker på denne kloden med svært variert kosthold, så det går nok bra nesten uansett hva du spiser. Kroppen er fantastisk til å klare seg. Anonymkode: 7dde2...6ab 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:11 #9 Del Skrevet i går, 10:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spis vanlig og variert mat i normale mengder, så går det helt fint. Kombiner det med råd og eventuelle blodprøver hos legen din ved tvil. Unngå matvarer som Helsenorge advarer mot, men ellers spiser du det du har lyst på. Vi har blitt 7 milliarder mennesker på denne kloden med svært variert kosthold, så det går nok bra nesten uansett hva du spiser. Kroppen er fantastisk til å klare seg. Anonymkode: 7dde2...6ab 8 milliarder Anonymkode: 09d28...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:30 #10 Del Skrevet i går, 10:30 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Fordi: alt med måte. Som alt annet i livet. Spise 3 bokser med leverpostei om dagen, kan diskuteres om det ikke er så sunt akkurat, men å spise et par brødskiver? Det er «med måte». Anonymkode: c71f5...d41 Men om man tar vitamintilskudd i tillegg så blir jo ikke det rådet helt riktig, for da kan selv små mengder daglig gjøre at det blir for mye totalt. TS har du sjekket om det er A-vitamin i dine vitaminer? Jeg spiste 1-2 brødskiver leverpostei hver dag og min jordmor sa det var helt greit og egentlig bra pga jeg hadde jernmangel/lav blodprosent, men hun anbefalte maks 2 skiver daglig. Jeg spiste den gule barneleverposteien for den har ikke fiskelever (som man skal unngå helt pga. miljøgifter). Jeg tok vitamintilskudd i tillegg men jeg tok uten A-vitaminer, de het "multivitamin for de som tar tran" eller noe og de mangler da 1-3 vitaminer bl.a. A. Man trenger ikke ta egne "gravidvitaminer" disse er bare dyrere pakkevarianter av de samme vitamintilskuddene du får i andre bokser. Anonymkode: 518f9...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:34 #11 Del Skrevet i går, 10:34 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men om man tar vitamintilskudd i tillegg så blir jo ikke det rådet helt riktig, for da kan selv små mengder daglig gjøre at det blir for mye totalt. TS har du sjekket om det er A-vitamin i dine vitaminer? Jeg spiste 1-2 brødskiver leverpostei hver dag og min jordmor sa det var helt greit og egentlig bra pga jeg hadde jernmangel/lav blodprosent, men hun anbefalte maks 2 skiver daglig. Jeg spiste den gule barneleverposteien for den har ikke fiskelever (som man skal unngå helt pga. miljøgifter). Jeg tok vitamintilskudd i tillegg men jeg tok uten A-vitaminer, de het "multivitamin for de som tar tran" eller noe og de mangler da 1-3 vitaminer bl.a. A. Man trenger ikke ta egne "gravidvitaminer" disse er bare dyrere pakkevarianter av de samme vitamintilskuddene du får i andre bokser. Anonymkode: 518f9...e8b Da får man la være å spise da. For ALT du har i deg har ulike vitaminer som i for store mengder kan gjøre mer skade enn nytte. Man kan seriøst ikke gå rundt å være redd for å spise litt leverpostei eller annet bare fordi man tar vitaminer, da får man heller droppe vitaminer med mindre blodprøver viser at man mangler det ene eller det andre. Anonymkode: c71f5...d41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:38 #12 Del Skrevet i går, 10:38 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men om man tar vitamintilskudd i tillegg så blir jo ikke det rådet helt riktig, for da kan selv små mengder daglig gjøre at det blir for mye totalt. TS har du sjekket om det er A-vitamin i dine vitaminer? Jeg spiste 1-2 brødskiver leverpostei hver dag og min jordmor sa det var helt greit og egentlig bra pga jeg hadde jernmangel/lav blodprosent, men hun anbefalte maks 2 skiver daglig. Jeg spiste den gule barneleverposteien for den har ikke fiskelever (som man skal unngå helt pga. miljøgifter). Jeg tok vitamintilskudd i tillegg men jeg tok uten A-vitaminer, de het "multivitamin for de som tar tran" eller noe og de mangler da 1-3 vitaminer bl.a. A. Man trenger ikke ta egne "gravidvitaminer" disse er bare dyrere pakkevarianter av de samme vitamintilskuddene du får i andre bokser. Anonymkode: 518f9...e8b Tar kun høykonsentrert omega3, dvitamin, folat+jod pr nå. Rutineblodprøvene har alle vært fine, har ikke trengt jern. Pakkene er snart tomme og vurderer derfor å begynne på multivitaminer og derfor jeg nå må tenke på hva jeg faktisk får i meg pr dag. Spiser vanlig ovnsbakt postei fra gilde. Anonymkode: f3d30...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:41 #13 Del Skrevet i går, 10:41 Leverpostei smaker død og burde forbys! Anonymkode: e01b2...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:42 #14 Del Skrevet i går, 10:42 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tar kun høykonsentrert omega3, dvitamin, folat+jod pr nå. Rutineblodprøvene har alle vært fine, har ikke trengt jern. Pakkene er snart tomme og vurderer derfor å begynne på multivitaminer og derfor jeg nå må tenke på hva jeg faktisk får i meg pr dag. Spiser vanlig ovnsbakt postei fra gilde. Anonymkode: f3d30...f97 Da kan du spise leverpostei i helt normale mengder. Dropp multivitamin hvis du er bekymret Anonymkode: 3c42f...6e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:48 #15 Del Skrevet i går, 10:48 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Leverpostei smaker død og burde forbys! Anonymkode: e01b2...e08 Så vanvittig unyttig bidrag til tråden Anonymkode: c71f5...d41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:12 #16 Del Skrevet i går, 11:12 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Da får man la være å spise da. For ALT du har i deg har ulike vitaminer som i for store mengder kan gjøre mer skade enn nytte. Man kan seriøst ikke gå rundt å være redd for å spise litt leverpostei eller annet bare fordi man tar vitaminer, da får man heller droppe vitaminer med mindre blodprøver viser at man mangler det ene eller det andre. Anonymkode: c71f5...d41 Denne tråden ligger i graviditetsforumet. Det er anbefalt å passe litt på mengden A-vitaminer når man er gravid fordi det bevist kan gi fosterskader. Mange gravide tar vitamintilskudd delvis pga behov delvis pga det er mye reklame om vitaminer til gravide. Da er det greit å passe på akkurat den ene vitaminen som kan gi fosterskader.. Er man gravid kan man også få litt ekstra cravings, jeg spiser vanligvis normale mengder av ting men om jeg ikke hadde tenkt over det og sjekket + spurt jordmor kunne jeg sikkert spist en boks leverpostei daglig en periode som gravid for hadde så utrolig lyst på det hele tiden... Anonymkode: 518f9...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:18 #17 Del Skrevet i går, 11:18 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Denne tråden ligger i graviditetsforumet. Det er anbefalt å passe litt på mengden A-vitaminer når man er gravid fordi det bevist kan gi fosterskader. Mange gravide tar vitamintilskudd delvis pga behov delvis pga det er mye reklame om vitaminer til gravide. Da er det greit å passe på akkurat den ene vitaminen som kan gi fosterskader.. Er man gravid kan man også få litt ekstra cravings, jeg spiser vanligvis normale mengder av ting men om jeg ikke hadde tenkt over det og sjekket + spurt jordmor kunne jeg sikkert spist en boks leverpostei daglig en periode som gravid for hadde så utrolig lyst på det hele tiden... Anonymkode: 518f9...e8b Det er nettop derfor jeg sier at man får sjekke med blodprøver hvordan det ligger an dersom man er redd for å få unormale verdier av noe, de fleste gjør faktisk ikke det av å spise litt leverpostei. Anonymkode: c71f5...d41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:51 #18 Del Skrevet i går, 17:51 Det går helt fint med et par skiver med leverpostei hver dag. Det er nivåer på over 10 000 IU per dag som skal unngås. Anonymkode: be4f7...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:42 #19 Del Skrevet i går, 19:42 Jeg ville kun ha leverpostei som pålegg en periode. Babyen er frisk og fin. Anonymkode: 03d69...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:30 #20 Del Skrevet i går, 20:30 Nå fikk jeg helt sykt lyst på nybakt brød med leverpostei🥹 Tror jeg skal ordne meg det. Anonymkode: 6982b...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå