Gå til innhold

Har trolig vannhode

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså Hydrocephalus. Jeg har slitt med mange "skumle" symptomer det siste halvåret, som jeg i ettertid ser at samsvarer direkte med den tilstanden. Legene trodde symptomene var psykisk, men fikk kranglet meg til en MR-scan av hodet, og betalte ekstra og fikk tatt MR raskt.

Jeg tok MR i går og fikk samtidig tilgang til bildene digitalt. Jeg viste det til en medisinstudent, som sier at det ser ut til at jeg har mye væskeansamling rundt lillehjernen og hjernestammen. 

I den digitaleporten med MR-bildene står det at rapporten allerede er ferdigstilt, men jeg får ikke lov til å se resultatet. Den har nok blitt sendt videre til fastlege? Men er det andre som har hatt farlige funn på MR? Hva var prosessen der? Ble du ringt av noen?

Anonymkode: 116c1...8fa

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså Hydrocephalus. Jeg har slitt med mange "skumle" symptomer det siste halvåret, som jeg i ettertid ser at samsvarer direkte med den tilstanden. Legene trodde symptomene var psykisk, men fikk kranglet meg til en MR-scan av hodet, og betalte ekstra og fikk tatt MR raskt.

Jeg tok MR i går og fikk samtidig tilgang til bildene digitalt. Jeg viste det til en medisinstudent, som sier at det ser ut til at jeg har mye væskeansamling rundt lillehjernen og hjernestammen. 

I den digitaleporten med MR-bildene står det at rapporten allerede er ferdigstilt, men jeg får ikke lov til å se resultatet. Den har nok blitt sendt videre til fastlege? Men er det andre som har hatt farlige funn på MR? Hva var prosessen der? Ble du ringt av noen?

Først og fremst så ville jeg ikke tatt en diagnose fra medisinstudent (no offence..) Ofte kreves det vurdering av to radiologer før en konklusjon kan trekkes, og siden du tok bildene igår ville jeg forventet at det tar et par dager før du får svar. Funn videreformidles til fastlegen og/eller henvisende lege.  Jeg ble ringt av henvisende lege (øre nese hals lege) om mine MR bilder. 

Anonymkode: ef9c5...cf4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Først og fremst så ville jeg ikke tatt en diagnose fra medisinstudent (no offence..) Ofte kreves det vurdering av to radiologer før en konklusjon kan trekkes, og siden du tok bildene igår ville jeg forventet at det tar et par dager før du får svar. Funn videreformidles til fastlegen og/eller henvisende lege.  Jeg ble ringt av henvisende lege (øre nese hals lege) om mine MR bilder. 

Skjønner hva du mener. Men hyperhvite områder på T2-scan er ganske vanskelige å feiltolke. Rapporten er allerede ferdigstilt, som vil si at de har konferert med to radiologer innen 24 timer. Fortgangen i dette er jo også et solid tegn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner hva du mener. Men hyperhvite områder på T2-scan er ganske vanskelige å feiltolke. Rapporten er allerede ferdigstilt, som vil si at de har konferert med to radiologer innen 24 timer. Fortgangen i dette er jo også et solid tegn. 

Igjen- dette er en vurdering som jeg ville latt radiolog/nevrolog/ferdig utdannet legespesialist vurdere, ikke medstudent eller en selv etter å ha søkt på google. Rask ferdigstilt rapport kan vel også bety at det var lett å se at det ikke var noe galt? Ikke ta sorgen på forskudd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er der noe alvorlig galt får du ikke forlate røntgen instituttet før fastlegen er kontaktet. 
Så blir det rekvirert drosje/pasientreiser dersom du ikke har følge med som kan kjøre deg, rett til fastlegen som så legger deg inn dirkete på sykehus. Du får ikke lov til å stoppe og kjøpe en tannbørste eller kjøre hjem og hente en eneste ting. 
Der går ting i 100 fra du blir meldt innlagt og til du er på operasjonsbordet. 
Så her er det ingen signaler om at du har livstruende og alvorlig sykdom.

Anonymkode: 0c86c...838

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://sml.snl.no/normaltrykkshydrocephalus
Er det dette du mener? Funn på MR skal vel følges opp med tappetest og evt infusjonstest, og det vil jo ta noe tid før videre behandling gjøres? Fastlegen vil nok henvise videre. 

Anonymkode: 741d8...b04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min erfaring er forskjellen på en medisinstudent og en erfaren lege at førstnevnte er mye mer skråsikker, og uvitende om hvor skremmende medisinske hypoteser er for folk. 

At bilder sendes til fastlege er lovende. Akutte tilstander følges opp av sykehus 

Anonymkode: 1eea0...e06

• Liker 2
Skrevet

Mistanke om hydrocephalus reises typisk ved a) symptomer som forvirring, ustøhet og inkonsistens, eller ved b)  ct-eller mr-bilder som viser forstørret ventrikkelsystem.
Forstørret ventrikkelsystem ses best rundt storhjernen, ikke rundt lillehjernen eller hjernestammen. 

Følgelig er jeg skeptisk til diagnosen. 
-har du symptomer som ustøhet og inkonsistens? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det? 

Anonymkode: 1eea0...e06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 13.35):

Er der noe alvorlig galt får du ikke forlate røntgen instituttet før fastlegen er kontaktet. 
Så blir det rekvirert drosje/pasientreiser dersom du ikke har følge med som kan kjøre deg, rett til fastlegen som så legger deg inn dirkete på sykehus. Du får ikke lov til å stoppe og kjøpe en tannbørste eller kjøre hjem og hente en eneste ting. 
Der går ting i 100 fra du blir meldt innlagt og til du er på operasjonsbordet. 
Så her er det ingen signaler om at du har livstruende og alvorlig sykdom.

Anonymkode: 0c86c...838

Dette stemmer ikke. Akutt og livstruende ja, men ikke alvorlig og potensielt livstruende. Du blir ikke nødvendigvis sendt direkte til sykehuset fra ct/mr ved oppdaget kreft for eksempel.

Anonymkode: e46ba...ae3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke symptomer har du hatt da? Kan du ha hatt en liten blødning?

Fastlegen vil uansett ringe deg om det er noe.

Anonymkode: af4fb...553

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...