AnonymBruker Skrevet i går, 09:00 #1 Del Skrevet i går, 09:00 Først og fremt: trenger ingen kommentarer som at jeg er ansvarlig, min skyld, osv. Jeg har vært selvhjulpen igjennom egen liten firma. Dette firma har fått nå så få oppdrag at jeg ligger etter med tre husleier. Jeg sendte derfor en søknad til kommunen og ventet tålmodig i tre uker. I mellomtiden fikk jeg nødhjelp da kontoene er tomme. Men, på husleie og strøm fikk jeg avslag. Begrunnet med at jeg har hatt inntekt de siste tre mnd. Delvis riktig og delvis deil. Riktig fordi jeg har hatt noen små vipps inn her og der på ca 10.000 og ikke mer. Feil fordi de ser at jeg har flyttet akkurat de samme midlene mellom kontoene som viser at bevegelsene er på mye mer. Men inntekten, innskuddet er jo den samme. Flytter bare ofte fra en konto med kort til en annen konto for å prøve å spare. Mitt spørsmål er da: Uten jobb, uten kommende inntekt, med omsorg for barn og med tre husleier som ikke er betalt - med avslag fra nav. Hva gjør man da? Anonymkode: 0de2b...677 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:07 #2 Del Skrevet i går, 09:07 1. Prat med huseier og forklar situasjonen. Hør om dere kan få i orden en nedbetalingsplan. 2. Hvis mulig, hør om du kan låne fra familiemedlemmer for å dekke noe av husleien. 3. Begynn å søke jobber umiddelbart. Ta hva som helst slik at du får inntekt. 4. Har du noe du kan selge så selg det. Anonymkode: 892ac...b14 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:07 #3 Del Skrevet i går, 09:07 Du avvikler firma og finner deg lønner arbeid asap! Firma kan man jo bare drive når man får nok inntekt. Ellers må du få deg en vanlig jobb der du gjør tjeneste for andre og dermed får lønn inn på konto hver mnd. Evt, siden firma er uten oppdrag, kan du jo også bare ha firmaet, og så tar du evt oppdrag i tillegg til en 100% lønnet jobb, for å spe på inntekten. Det er ansvaret man må ta når man har ansvar for barn. Det er det alle andre gjør. Å drive eget firma er fint det, men det må jo gi nok inntekt. Så, ut å finne jobb, nå!! og det er det nav vil vettu, det finnes et helt normalt alternativ her fremfor å få fra staten. Anonymkode: a1ecc...609 22 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:08 #4 Del Skrevet i går, 09:08 Ta kontakt med NAV gjen. Be om hjelp fra familie. Be om utsettelse på regninger. Tøm bonuskort som coop og trumf. Finn jobb. Hvis store barn, be dem om å finne jobb. Anonymkode: 6f73d...f24 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:10 #5 Del Skrevet i går, 09:10 Firma ble startet fordi jeg ikke fikk meg jobb ellers. Ett langvarig problem. Den har gitt inntekt det siste året, men vinteren er vanskelig. Hvordan kan man søke jobb når det er så tomt. Det betyr at ingen pante flasker er igjen, ingen bonus igjen, ingen midler på kontoen, ingen å låne mer penger av. Det er totalt stopp. Ingenting å selge. Om jeg får jobb, tar det en mnd før lønn kommer. Husleien må betales nå for tre mnd. Og noe spise må vi ha nå. Anonymkode: 0de2b...677 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:15 #6 Del Skrevet i går, 09:15 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Firma ble startet fordi jeg ikke fikk meg jobb ellers. Ett langvarig problem. Den har gitt inntekt det siste året, men vinteren er vanskelig. Hvordan kan man søke jobb når det er så tomt. Det betyr at ingen pante flasker er igjen, ingen bonus igjen, ingen midler på kontoen, ingen å låne mer penger av. Det er totalt stopp. Ingenting å selge. Om jeg får jobb, tar det en mnd før lønn kommer. Husleien må betales nå for tre mnd. Og noe spise må vi ha nå. Anonymkode: 0de2b...677 Da må du evt flytte hvis det ikke er jobber der du bor nå. Du fikk jo nødhjelp til mat? Og hvis du har fått 10 000 kr her og der i det siste, så burde vel det dekke strøm og deler av husleien? Anonymkode: 892ac...b14 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:20 #7 Del Skrevet i går, 09:20 Klager på vedtaket hvis du mener det inneholder faktiske feil. Avvikler firma, eventuelt begjærer konkurs. Prioriterer mat og helt nødvendige utgifter. Søker jobber. Anonymkode: 7685e...f0e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:26 #8 Del Skrevet i går, 09:26 Du starter med å ta kontakt med kommunen/nav igjen. Vedtak kan klages på, og du kan forklare at kontobevegelsene dine er bare flytting rundt av de samme pengene. Hold løpende dialog med kommunen. De er i siste instans ansvarlige for at ingen står uten tak over hodet, og især familier med barn. I min kommune har de et team med egne veiledere vet jeg, som har fokus på å hjelpe folk som av ulike grunner har rota ting til å bli selvhjulpne og stå på egne ben igjen. Anonymkode: 18324...353 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:30 #9 Del Skrevet i går, 09:30 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klager på vedtaket hvis du mener det inneholder faktiske feil. Avvikler firma, eventuelt begjærer konkurs. Prioriterer mat og helt nødvendige utgifter. Søker jobber. Anonymkode: 7685e...f0e Stort sett enig - men dette er tabben mange som opplever å ha lite penger gjør. Husleie/huslån bør prioriteres først av alt! Så en ikke blir stående uten et sted å bo. Anonymkode: 18324...353 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:35 #10 Del Skrevet i går, 09:35 Kan dette være en mulighet? Husbanken - bostøtte https://www.husbanken.no/person/bostotte/ Anonymkode: 880ac...fc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:45 #11 Del Skrevet i går, 09:45 Ta opp privat lån, avvikle firmaet og meld deg arbeidsledig. Anonymkode: 8f792...26c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:28 #12 Del Skrevet i går, 10:28 Først og fremst: hvem er vi? Det er veldig viktig å vite hvem som bor i huset. Så må du sette opp inn- og utgiftene slik at du ser hva du virkelig har. Kutt Internett, kanskje du kan spleise med en nabo? Eventuelt kjøpe mobilnett eller nedgradere pakken du har i dag. Kutt mobilabonnement, tror den billigste jeg fant var 99kr mnd da jeg var i dine sko. Kutt strømmetjenester, lydbøker og alltid abonnementstjenester. Absolutt alt må gå. Selg unna det du har av verdi. Avskilt bilen nå på vinteren. Ikke kjøp mat, få fra lokalehjelpelag og spis det du har gjemt bort i skap og frys. Vi innførte kjøpestopp: ingen fikk klær, sko eller noe med mindre det var gratis. Coop spanderer kontigent/aktiviteter for barna for lavtlønnsfamilier. Kontakt helsestasjonen. Barnehage/sfo og kommunen har forskjellige hjelpeordninger du kan søke. Vi måtte strupe absolutt alt da jeg ble 14 uker uten inntekt. Jeg er alene med barna og er eneste inntektsbringende som bor her. Da jeg gikk i knestående gikk alt til h.. nav foreslo jeg skulle ta opp forbrukslån (!!) vi overlevde det og noen år til.. og nå er endelig vi tilbake til normalen Anonymkode: 4a046...542 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:35 #13 Del Skrevet i går, 10:35 De dekker ikke husleie som har forfalt, da det er snakk om gjeld. I noen tilfeller kan dette dekkes, men da må det foreligger reell fare for utkastelse. Selvstendig næringsdrivende kan kun i kortvarige perioder ha rett på sosialhjelp, som noen måneder. Er det mer enn det må du avvikle firmaet og søke vanlige jobber. Anonymkode: ee7f2...f87 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet i går, 11:13 #14 Del Skrevet i går, 11:13 Får du barnetrygd og barnebidrag? Leie ut bil gjennom nabobil o.l. Leie ut et rom i leiligheten/huset? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:26 #15 Del Skrevet i går, 11:26 Håper du har bostøtte! Enklere med kommunen enn nav 🙂 Med barnetrygd og bostøtte har man hvertfall noen tusen. Sånn har jeg levd i lange tider. Jeg klarer ikke å forholde meg til Nav. Hver søknad har blitt store problemer. Selv farsbidrag og overgangsstønad. Muligens kan du søke dagpenger når du legger ned firma? Anonymkode: 7595b...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:28 #16 Del Skrevet i går, 11:28 Henger ikke helt med. Du sendte en melding til kommunen som det tok tid å få behandlet? Om hva konkret? I mellomtiden fikk du nødhjelp sier du. Mener du økonomisk sosialhjelp vi NAV? I hvilken av søknadene var det du fikk avslag på husleie og strøm? Uansett burde du klage på avslag. Ellers anbefaler jeg deg å ringe NAV for å få hjelp med hva du kan gjøre. Eventuelt få satt opp et møte. Anonymkode: 8e7b9...6ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:41 #17 Del Skrevet i går, 13:41 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Henger ikke helt med. Du sendte en melding til kommunen som det tok tid å få behandlet? Om hva konkret? I mellomtiden fikk du nødhjelp sier du. Mener du økonomisk sosialhjelp vi NAV? I hvilken av søknadene var det du fikk avslag på husleie og strøm? Uansett burde du klage på avslag. Ellers anbefaler jeg deg å ringe NAV for å få hjelp med hva du kan gjøre. Eventuelt få satt opp et møte. Anonymkode: 8e7b9...6ff Tusen takk for svaret Her kommer en litt mer utdypning. Jeg har slitt med å få ordentlig jobb de siste 10 årene. Jobbet innen helsesektoren som tilkallingsvikar. Deler av perioder vært helt uten inntekt. For å få litt mer stabilitet og være en mor, startet jeg en enkel vaske firma. Tok på alle oppdrag innen renhold. Det har gitt mat, det har betalt husleien og gitt en hverdag hvor jeg fungerer. Men, i vinter rundt jul - har det nesten ikke vært noe inntekt. Den inntekten som har kommet via vipps, er for små oppdrag. Men når man trekker fra reise vei, utgifter til midler er det nesten ingenting igjen. Jeg søkte da kommunen om hjelp. En søknad om hjelp til husleien, strøm. Den er avvist. En søknad for nødhjelp. Den ble innvilget.Innvilget fordi de ser at jeg faktisk ikke har penger. Søkt to ganger om nødhjelp og fått begge gangene. Dette er ca 4 uker og totalt 4000 i nødhjelp. Jeg får ikke dagpenger fordi jeg ikke har hatt stor nok inntekt de siste årene. Jeg er arbeidssøker. Jeg vil definitivt klage på vedtaket. Jeg forklarte også saksbehandleren at alle må ha ett sted å bo. Dersom jeg blir kastet ut, må jo kommunen hjelpe med ny bolig og nytt depositum. Uansett - alle må ha ett sted å bo. Anonymkode: 0de2b...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:43 #18 Del Skrevet i går, 13:43 Men hvorfor har du ikke tatt på deg oppdrag som tilkallingsvikar? Anonymkode: 70bd9...3cc 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:53 #19 Del Skrevet i går, 13:53 Dette er tredje eller fjerde tråden du starter - du får vel samme svar i alle? Du kommer nok ikke til å få noen revolusjonerende nye ideer her. Og dette burde kanskje vært tatt tak i for flere måneder siden, når du ikke fikk betalt husleia første gang? Anonymkode: e4115...469 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:05 #20 Del Skrevet i går, 14:05 Du har vel ført regnskap som viser hvor mye av inntekten som er overskudd? Anonymkode: b34fd...b79 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå