AnonymBruker Skrevet i går, 08:54 #1 Del Skrevet i går, 08:54 Dette er noe jeg virkelig har lurt på og ønsker syn og svar på fra lærere i barneskolen/ungsomsskolen. Føler dere som er lærere at dårlig oppdragelse/oppfølgning hjemmefra noen ganger blir gjemt bak ADHD diagnoser? Med det mener jeg : Kan det faktisk være at mange barn blir feildiagnosert med adhd når det som kanskje ligger bak isteden er mangel på oppdragelse hjemme ifra ? Et barn som f.eks. aldri har hatt grenser hjemme, ikke har møtt motgang og ikke har fått noe konsekvenser hele sitt liv vil jo selvsagt slite med og sitte i ro i et klasserom plutselig? Konsentrasjonen er jo kanskje dårlig fra før siden barnet aldri har trengt å konsentrere seg om noe «kjedelig» hvis det ikke må. Dette er ikke ment som en negativ ladet tråd, jeg syns personlig dette er et interessant tema og syns man kan ha en ærlig diskusjon om dette uten at det skal bli til noe annet enn akkurat en «diskusjon». Anonymkode: ddcd4...cd3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:09 #2 Del Skrevet i går, 09:09 Tenkte det samme som deg før. Nå har jeg et barn som fra dagen han ble født har vært annerledes i form av temperament og aktivitetsnivå. Jeg synes adhd er en grusom « diagnose» fordi barna blir stigmatisert. Vår sønn er kvikk i hodet og langt foran de på samme kull. Den indre motoren og driven passer ikke inn skolen med så mye stillesitting, men det burde aldri vært noe diagnose, for da blir det noe negativt. Det er en gave på mange måter. Å være foreldre til barn med et så høyt aktivitetsnivå er ingen lek. Det fører til brudd og syke foreldre. Det kan sikkert være at noen får diagnosen for å få hjelp fra staten og en unnskyldning for dårlig oppdragelse Anonymkode: 1f1d4...536 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet i går, 09:12 #3 Del Skrevet i går, 09:12 Mange foreldre jager etter en diagnose for å plassere sitt barn i, ja. Men en del skoleansatte ønsker gjerne også det samme og tror at da utløses det noen magiske midler til dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:17 #4 Del Skrevet i går, 11:17 En diagnose gir først og fremst en verktøykasse og «briller» til å hjelpe foreldre og andre til å se og forstå sitt barn. Foreldre har ikke kunnskap om hvordan legge opp omsorg for et barn med ADHD av seg selv. Anonymkode: f6195...35c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:21 #5 Del Skrevet i går, 11:21 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En diagnose gir først og fremst en verktøykasse og «briller» til å hjelpe foreldre og andre til å se og forstå sitt barn. Foreldre har ikke kunnskap om hvordan legge opp omsorg for et barn med ADHD av seg selv. Anonymkode: f6195...35c Foreldre finner ADHD-diagnosen for å slippe å se hvor de selv har feilet og for å slippe å snu speilet mot seg selv. Anonymkode: d6dd4...950 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:33 #6 Del Skrevet i går, 11:33 Jeg syns perspektivet ditt er litt ensporet, ts. Du burde jo også spørre - særlig siden det er lærere du spør - om skolen bidrar til å skape ADHD-symptomer hos barn? Siden vi nå plasserer fem-seksåringer bak en pult og forventer at alle skal være like. Det er mange psykologer som har pekt på denne utfordringen, at skolesystemet i seg selv skaper diagnoser, fordi systemet ikke er tilpasset små barn, særlig ikke guttene. Anonymkode: dea12...f1b 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:37 #7 Del Skrevet i går, 11:37 De verste problembarna fikk ADHD-diagnose også for 30 år siden. Synes det er rart at du trekker frem dem når det kommer til overdiagnostisering. Det nye de siste årene er alle de som får diagnosen kun fordi de gjør det bedre akademisk om de går på medisiner. Barn som kanskje hadde slitt litt med å følge med, men som ikke sliter så mye at de er blant de svakeste i klassen. kanskje er disse barna midt på treet eller over uten medisiner, men med medisiner så kan de komme seg helt i toppen. Anonymkode: b8b16...ba4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:40 #8 Del Skrevet i går, 11:40 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De verste problembarna fikk ADHD-diagnose også for 30 år siden. Synes det er rart at du trekker frem dem når det kommer til overdiagnostisering. Det nye de siste årene er alle de som får diagnosen kun fordi de gjør det bedre akademisk om de går på medisiner. Barn som kanskje hadde slitt litt med å følge med, men som ikke sliter så mye at de er blant de svakeste i klassen. kanskje er disse barna midt på treet eller over uten medisiner, men med medisiner så kan de komme seg helt i toppen. Anonymkode: b8b16...ba4 Mange fikk høre at de skulle hatt juling. Anonymkode: d9553...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:44 #9 Del Skrevet i går, 11:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er noe jeg virkelig har lurt på og ønsker syn og svar på fra lærere i barneskolen/ungsomsskolen. Føler dere som er lærere at dårlig oppdragelse/oppfølgning hjemmefra noen ganger blir gjemt bak ADHD diagnoser? Med det mener jeg : Kan det faktisk være at mange barn blir feildiagnosert med adhd når det som kanskje ligger bak isteden er mangel på oppdragelse hjemme ifra ? Et barn som f.eks. aldri har hatt grenser hjemme, ikke har møtt motgang og ikke har fått noe konsekvenser hele sitt liv vil jo selvsagt slite med og sitte i ro i et klasserom plutselig? Konsentrasjonen er jo kanskje dårlig fra før siden barnet aldri har trengt å konsentrere seg om noe «kjedelig» hvis det ikke må. Dette er ikke ment som en negativ ladet tråd, jeg syns personlig dette er et interessant tema og syns man kan ha en ærlig diskusjon om dette uten at det skal bli til noe annet enn akkurat en «diskusjon». Anonymkode: ddcd4...cd3 Du tror ikke det er haugevis av barn med adhd som feilaktig tidligere med mistenkt for å ha fått for dårlig oppdragelse? Herlighet, slutt med denne evige, idiotiske synsingen om adhd! Anonymkode: d9553...960 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:51 #10 Del Skrevet i går, 11:51 Det er en grunn til at det er helsepersonell som setter diagnoser, så jeg forstår ikke hvorfor det skulle være relevant å spørre om hva lærerne «føler»? Anonymkode: 7c65b...512 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet i går, 12:31 #11 Del Skrevet i går, 12:31 Som barnehagelærer tror jeg ikke nødvendigvis det handler om dårlig oppdragelse, men umodenhet hos barn som blir såpass belastende for skolesystemet at det blir presset på for en adhddiagnose og medisinering. Det kan man se på statistikker der barn (gutter) født i november/desember er overrepresentert på adhddiagnoser. Det er en feilslått skolepolitikk der man presset alt for små barn inn i skolen med falske lovnader om lek. Det går ut over barna som er umodne. De som man kunne ha redda inn med et ekstra år i barnehagen blir nå presset inn i en setting de ikke mestrer. De opplever å feile i livet i en alder av 5,5 og det eneste samfunnet gjør er å rette fingeren mot barnet og evnt foreldrene og stadfeste at de er feil. Men med små doser speed blir alt så meget bedre…🤦🏼♀️ 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:02 #12 Del Skrevet i går, 13:02 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er noe jeg virkelig har lurt på og ønsker syn og svar på fra lærere i barneskolen/ungsomsskolen. Føler dere som er lærere at dårlig oppdragelse/oppfølgning hjemmefra noen ganger blir gjemt bak ADHD diagnoser? Med det mener jeg : Kan det faktisk være at mange barn blir feildiagnosert med adhd når det som kanskje ligger bak isteden er mangel på oppdragelse hjemme ifra ? Et barn som f.eks. aldri har hatt grenser hjemme, ikke har møtt motgang og ikke har fått noe konsekvenser hele sitt liv vil jo selvsagt slite med og sitte i ro i et klasserom plutselig? Konsentrasjonen er jo kanskje dårlig fra før siden barnet aldri har trengt å konsentrere seg om noe «kjedelig» hvis det ikke må. Dette er ikke ment som en negativ ladet tråd, jeg syns personlig dette er et interessant tema og syns man kan ha en ærlig diskusjon om dette uten at det skal bli til noe annet enn akkurat en «diskusjon». Anonymkode: ddcd4...cd3 Nå er ikke jeg lærer, så jeg er egentlig ikke i målgruppen du spør. Men min erfaring som forelder, er at det er alt for få som har diagnose, og at dagens skole egentlig trenger å tilpasses bedre at ikke alle barn klarer å sitte stille og være fokuserte. Min erfaring er at lærere ofte ser på unger som "rotete" og "fortyrrende" og "uvillige" helt til de blir bedt om å se barna i "diagnoselys". Da blir barna plutselig møtt på en helt annen måte, og forstått i det at de tingene de har fått uendelige mengder kjeft for, faktisk er ting som er vanskelige for dem. Og jeg skulle ønske det ikke var behov for diagnoser for at barn skal bli møtt på egne premisser på denne måten. Min erfaring er også at de dårligst oppdratte barna, ikke er de som har ADHD diagnose. Det er derimot de store manipulatorene. De som har lært hjemme at det gjelder å finne noen andre å skylde på. (Som en i klassen med ADHD) De dårligst oppdratte barna er nemlig oftest de som har lært seg å manipulerer foreldrene til å få viljen sin. Og det bruker de på skolen også, til å manipulerer medelever og lærere. Men oftest er det ikke de som blir tatt for sin dårlige oppførsel. De slipper gjerne unna. Ved at en stakkar som har en diagnose, og ble manipulert, endte med å få skylden for at det ble bråk i klasserommet, eller at noen ble skadet, eller noe annet. Anonymkode: adfcf...b87 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet i går, 13:40 #13 Del Skrevet i går, 13:40 Jeg lurer på om du selv er lærer og tror du har knekt koden og forstått noe ingen andre har forstått... at ADHD egentlig ikke finnes og det handler kun om et sviktende hjem og dårlig oppdragelse? Og at om mange lærere svarer "ja" her på spørsmålet ditt så har du "beviset". I så fall er det bra du forsøker å søke innsikt, om det så er en tråd på kvinneguiden fremfor å lese medisin- og helsefag. Jeg håper at du ikke er lærer, men bare har vinklet spørsmålet til lærere for å få svar fra dem. At du har opplevelsen av at mange lærere feiler fullstendig på akkurat dette temaet, og faktisk har disse ignorante kunnskapsmanglende holdningene du spør etter. For ja, det finnes mange inkompetente lærere der ute, som nekter å ta til seg annen kunnskap enn det de selv har lært i sin pedagogiske utdannelse. Og tenker at der pedagogikken deres feiler i undervisningsrommet, så er det "noen andre" som har "feilen" for det. Iom en selv som lærer er utlært.. Som mor til nå en voksen sønn med ADD (nå kalt ADHD uoppmerksom type) kan jeg bekrefte det synet om at lærere tror at dårlig oppdragelse/oppfølging hjemmefra blir gjemt bak ADHD diagnoser. Min sønn slet med å henge med på barneskolen. Han hadde store problemer med å komme i gang med oppgaver og ble istedet sittende å tegne eller se ut i luften. Han ble av den grunn hengende etter faglig. Ofte ble han også forstyrrende for andre barna da han søkte kontakt med dem, fremfor å sette i gang med skolearbeidet. Jeg ble stadig kontaktet av skolen pga "et vanskelig barn". Da jeg luftet undring om det kunne være konsentrasjonsproblemer/ADHD ble jeg avslått hardt og nedverdigende "om jeg ville medisinere bort dårlig oppførsel/dårlig oppdragelse". De la virkelig all bør på oss som foreldre. De konkluderte også med at siden han ikke er hyperaktiv er "det i alle fall ikke ADHD". Sønnen min hadde unødvendig tunge år på barneskolen og fikk ikke hjelp før vi flyttet og byttet skole. På nye skolen hadde lærerne en helt annen kunnskap. F.eks visste de at ikke alle med ADHD er hyperaktive! Bare her ser man den fatale mangelen på kunnskap lærerne på den gamle skolen har. På nye skolen fokuserte de på å hjelpe sønnen min i gang med oppgavene, for å unngå at han ble sittende å slite og forstyrre andre. De sørget også for henvisning slik at diagnosen ble satt og sønnen min har mulighet til å ta medisin de dager han virkelig trenger å kunne fokusere og konsentrere seg. Så ja, som svar på spørsmålet ditt er det noen lærere som er så kunnskapsløse og ignorante at de ikke engang søker å øke kunnskapsnivået sitt, og derfor tenker at dårlig oppdragelse må være årsaken for vanskeligheter på skolen. Og det er en god grunn til at det er leger og barneleger som utreder og stiller diagnosen, IKKE lærere! 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:44 #14 Del Skrevet i går, 13:44 Eureka! skrev (3 minutter siden): Jeg lurer på om du selv er lærer og tror du har knekt koden og forstått noe ingen andre har forstått... at ADHD egentlig ikke finnes og det handler kun om et sviktende hjem og dårlig oppdragelse? Og at om mange lærere svarer "ja" her på spørsmålet ditt så har du "beviset". I så fall er det bra du forsøker å søke innsikt, om det så er en tråd på kvinneguiden fremfor å lese medisin- og helsefag. Jeg håper at du ikke er lærer, men bare har vinklet spørsmålet til lærere for å få svar fra dem. At du har opplevelsen av at mange lærere feiler fullstendig på akkurat dette temaet, og faktisk har disse ignorante kunnskapsmanglende holdningene du spør etter. For ja, det finnes mange inkompetente lærere der ute, som nekter å ta til seg annen kunnskap enn det de selv har lært i sin pedagogiske utdannelse. Og tenker at der pedagogikken deres feiler i undervisningsrommet, så er det "noen andre" som har "feilen" for det. Iom en selv som lærer er utlært.. Som mor til nå en voksen sønn med ADD (nå kalt ADHD uoppmerksom type) kan jeg bekrefte det synet om at lærere tror at dårlig oppdragelse/oppfølging hjemmefra blir gjemt bak ADHD diagnoser. Min sønn slet med å henge med på barneskolen. Han hadde store problemer med å komme i gang med oppgaver og ble istedet sittende å tegne eller se ut i luften. Han ble av den grunn hengende etter faglig. Ofte ble han også forstyrrende for andre barna da han søkte kontakt med dem, fremfor å sette i gang med skolearbeidet. Jeg ble stadig kontaktet av skolen pga "et vanskelig barn". Da jeg luftet undring om det kunne være konsentrasjonsproblemer/ADHD ble jeg avslått hardt og nedverdigende "om jeg ville medisinere bort dårlig oppførsel/dårlig oppdragelse". De la virkelig all bør på oss som foreldre. De konkluderte også med at siden han ikke er hyperaktiv er "det i alle fall ikke ADHD". Sønnen min hadde unødvendig tunge år på barneskolen og fikk ikke hjelp før vi flyttet og byttet skole. På nye skolen hadde lærerne en helt annen kunnskap. F.eks visste de at ikke alle med ADHD er hyperaktive! Bare her ser man den fatale mangelen på kunnskap lærerne på den gamle skolen har. På nye skolen fokuserte de på å hjelpe sønnen min i gang med oppgavene, for å unngå at han ble sittende å slite og forstyrre andre. De sørget også for henvisning slik at diagnosen ble satt og sønnen min har mulighet til å ta medisin de dager han virkelig trenger å kunne fokusere og konsentrere seg. Så ja, som svar på spørsmålet ditt er det noen lærere som er så kunnskapsløse og ignorante at de ikke engang søker å øke kunnskapsnivået sitt, og derfor tenker at dårlig oppdragelse må være årsaken for vanskeligheter på skolen. Og det er en god grunn til at det er leger og barneleger som utreder og stiller diagnosen, IKKE lærere! Her var det ubegripelige mengder av synsing og mistro. Anonymkode: 0dee7...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet i går, 13:48 #15 Del Skrevet i går, 13:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Foreldre finner ADHD-diagnosen for å slippe å se hvor de selv har feilet og for å slippe å snu speilet mot seg selv. Anonymkode: d6dd4...950 Hvis du er lærer i barne-ungdomsskole bør du slutte eller ta en time-off for å studere. Et utsagn som dette vitner kun om å være inkompetent, uprofesjonell og kunnskapsløs. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:49 #16 Del Skrevet i går, 13:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en grunn til at det er helsepersonell som setter diagnoser, så jeg forstår ikke hvorfor det skulle være relevant å spørre om hva lærerne «føler»? Anonymkode: 7c65b...512 Jeg skjønner hva du mener. Men psykologi/psykiatri er en svært lite eksakt vitenskap. Det er jo også bare å se på hvordan det å være født i desember nesten dobler sjansen for å få ADHD diagnosen sammenlignet med de som er født i januar. Anonymkode: b8b16...ba4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:58 #17 Del Skrevet i går, 13:58 En klar tendens er hvert fall at mange helt vanlige barn i økende grad har svært dårlig konsentrasjonsevne, utholdenhet (både fysisk og mental), toleranse for kjedsomhet og evne til å regulere følelser. Rett og slett redusert læringsevne, og "ADHD-light". Det er absolutt mange utfordringer med skolens rammer, likevel har skolen aldri hatt større grad av individuell tilrettelegging, variert undervisning og tilpasning enn i dag. Individuell tilpasning som i mindre grad handler om behov, men mer om barnas ønsker og preferanser. Er noe kjedelig eller vanskelig, lar foreldre barna slippe. Mange har glemt å lære barna høflighet og normer for hvordan man oppfører seg i det offentlige rom, som gjør at flere enn diagnosebarna ikke klarer å innrette seg i et fellesskap. Svært mange har skjerm som hovedinteresse, og tilbringer lite tid med foreldrene. Skulle ønske mange foreldre tok innover seg hvor ødeleggende timevis bak en skjerm hver dag er for leselyst og generell læringsevne. Anonymkode: c8541...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:59 #18 Del Skrevet i går, 13:59 Jeg er lærer, jobba i grunnskolen siden 2010. Har ikke mer kunnskap eller erfaring med ADHD enn gjennomsnittslæreren. Som vil si mer enn en gjennomsnittlig ufaglært person utenfor skolen som IKKE har førstehåndserfaring med ADHD, men langt fra så mye som man skulle hatt. Så føler ikke jeg egentlig har så mye å komme med av egen erfaring / kunnskap. Men, jeg leste en artikkel av Kaveh Rashidi for en god stund siden som gav virkelig gjenklang hos meg. Altså det passa godt med mitt inntrykk, og jeg opplevde at det gav virkelig mening. Den heter «ADHD-lotteriet» eller noe sånn. Og handler om at det er altfor mange som får ADHD-diagnose som ikke har det, samtidig som det er altfor mange som har ADHD men som ikke får diagnosen og tilhørende hjelp. Begge veier altså. At for mange får diagnosen viser han gjennom bl.a denne statistikken som en over her nevner. Med en klype salt (ift min hukommelse!) stod det noe som at 80% av barn som får diagnosen er barn født sent på året. Det sier seg selv at det ikke kan stemme at man er såååååå mye mer «utsatt» av å være født i en spesiell måned! Da er det modenhet man snakker om, og skolens manglende evne til å møte disse små barna. Men han skriver også veldig beskrivende om alle han mener burde fått diagnosen, men som dessverre ikke får. Anbefalt lesing uansett! Anonymkode: cc818...6e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:04 #19 Del Skrevet i går, 14:04 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner hva du mener. Men psykologi/psykiatri er en svært lite eksakt vitenskap. Det er jo også bare å se på hvordan det å være født i desember nesten dobler sjansen for å få ADHD diagnosen sammenlignet med de som er født i januar. Anonymkode: b8b16...ba4 Hva mener du med at psykologi/psykiatri er en svært lite eksakt vitenskap? Du vet kanskje ikke at psykiatri er en medisinsk vitenskap? Og at psykologi og psykiatri ikke er samme fag innen vitenskap? Og samtidig henviser til en studie gjort innen faget psykiatri. Studier som viser økte sjanser for å bli stilt ADHD-diagnose om født i desember drøfter ikke bare umodenhet hos barnet. Men også det at desember-barn er unnfanget i mars. Den tiden nordmenn har d-vitamin nivåer langt under grenseverdiene. Disse sammenhengene er også påvist i andre studier (som du da mener er kvasi-vitenskap) innen medisin og psykiatri. Anonymkode: d7c8d...6f1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet i går, 14:06 #20 Del Skrevet i går, 14:06 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Her var det ubegripelige mengder av synsing og mistro. Anonymkode: 0dee7...618 Mener du at mitt innspill i diskusjonen du søker var mer synsing enn spørsmålet ditt i hovedinnlegget? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå