Gå til innhold

Begynne trening på gjester “forfra” ved flytting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en hund som reagerer veldig når det kommer gjester. Hun hadde en dårlig start på livet og vi fikk henne i covid-tiden, så hun har ikke blitt godt nok sosialisert de første månedene. Hun er en skjønn hund resten av tiden, men det med å få gjester stresser henne veldig. Hun bjeffer og bjeffer og løper til og fra gjestene. Nå skal vi flytte og jeg drømmer om å kunne trene disse tingene på nytt. Stedet vil jo være nytt for henne en stund, og jeg har en tanke om at hun vil ha mindre vakthund-behov den første tiden der. Er det noen som har prøvd å trene bort sånne ting ved flytting? Er det noen som har gode råd til hva jeg skal/ikke skal gjøre? Hun er en dansk svensk gårdshund, og de er jo gjerne litt bjeffete, men jeg håper vi kan dempe det litt. 

Anonymkode: 343b4...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være lurt å ta hunden ut og møte gjestene utenfor. Gå gjerne en liten tur sammen (trenger ikke være lang) og så gå inn sammen. Det kan lette litt på triggeren "noen kommer inn ytterdøren". 

Start med èn gjest, gjerne en person hunden kjenner fra før.

Så ville jeg hatt hunden i bånd ved siden av meg og latt gjesten sitte i andre enden av sofaen/sittegruppen og ignorere hunden totalt. Gi hunden et godt tyggebein eller en kong fylt med noe godt slik at den har noe annet å fokusere på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (39 minutter siden):

Det kan være lurt å ta hunden ut og møte gjestene utenfor. Gå gjerne en liten tur sammen (trenger ikke være lang) og så gå inn sammen. Det kan lette litt på triggeren "noen kommer inn ytterdøren". 

Start med èn gjest, gjerne en person hunden kjenner fra før.

Så ville jeg hatt hunden i bånd ved siden av meg og latt gjesten sitte i andre enden av sofaen/sittegruppen og ignorere hunden totalt. Gi hunden et godt tyggebein eller en kong fylt med noe godt slik at den har noe annet å fokusere på.

Takk for svar. Det vil jeg helt sikkert gjøre når besøk er planlagt på forhånd. Tror du det også vil påvirke hvordan hun reagerer på de gjestene som plutselig dukker opp? Vil det ene påvirke det andre? (Vi har tenåringer i huset, og deres venner dukker ofte opp uanmeldt, og det er ikke alltid mulig å gjøre det så hundevennlig som jeg skulle ønske.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. Det vil jeg helt sikkert gjøre når besøk er planlagt på forhånd. Tror du det også vil påvirke hvordan hun reagerer på de gjestene som plutselig dukker opp? Vil det ene påvirke det andre? (Vi har tenåringer i huset, og deres venner dukker ofte opp uanmeldt, og det er ikke alltid mulig å gjøre det så hundevennlig som jeg skulle ønske.) 

Det å trene på dørklokka/at noen kommer inn ytterdøren er ofte en egen trening, adskilt fra selve besøket. Fordi lyden av dørklokka/at det banker på/at gjester kommer inn er ofte en trigger i seg selv som øker stressnivået veldig hos hunden. Med høyt stressnivå er det mye vanskeligere å nå inn med annen trening. 

Vil egentlig anbefale at du tar kontakt med en dyktig atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og hjelpe dere. Det er veldig vanskelig å trene på slikt kun utfra å lese noen forumsposter.

Du kan se om det er noen nær deg her:
https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (15 minutter siden):

Det å trene på dørklokka/at noen kommer inn ytterdøren er ofte en egen trening, adskilt fra selve besøket. Fordi lyden av dørklokka/at det banker på/at gjester kommer inn er ofte en trigger i seg selv som øker stressnivået veldig hos hunden. Med høyt stressnivå er det mye vanskeligere å nå inn med annen trening. 

Vil egentlig anbefale at du tar kontakt med en dyktig atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og hjelpe dere. Det er veldig vanskelig å trene på slikt kun utfra å lese noen forumsposter.

Du kan se om det er noen nær deg her:
https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

Ja, det er nok en god ide. Takk for svar. Vi hadde faktisk en atferdskonsulent for lenge siden, men pga nedlukning endte det med at timene ble brukt online. Uten at jeg synes det hjalp nok. Vi må nok i gang igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...