Gå til innhold

Tidlig overgangsalder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er knust og trenger å få ut litt frustrasjon. 

Jeg er 29 år gammel, og har ønsket meg barn i mange år. Jeg sluttet med prevensjon da jeg var 22, men vi begynte ikke å prøve aktivt, men mer den «skjer det så skjer det»-holdningen. Vi begynte å prøve aktivt for 3 år siden. Første gang jeg oppsøkte fastlegen var 2 år siden, da hadde vi prøvd aktivt i nesten 1,5 år uten hell. Fastlegen bare «lo» det bort og sa vi var unge så han synes vi skulle prøve selv litt lenger før det ble noen utredning. Et halvt år etter dette «mistet» jeg mensen, altså den kom nå kun hver 3.-4. måned. Oppsøkte igjen fastlege som mente dette skyldtes stress over graviditetsønske. Bestilte meg ny time hos fastlege rett før jul pga uteblitt mens over lengre tid, noe fastlegen igjen ikke gadd å ta på alvor. «Om det fortsatt er slik til sommeren så får vi se hva vi gjør». Ble drittlei, bestilte meg time hos privat Gyn, for så å få svar der om at jeg er i overgangsalder 😭😭 jeg er helt knust!! Er så sinna på fastlegen nå, sinna på meg selv som ikke stod på mer. Gyn skulle henvise meg videre til en kollega som er spesialist på dette, men nå ser barneønske veldig mørkt ut..

Anonymkode: 94174...15f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uff det høres vondt ut. Håper at dere får tatt ordentlige tester hos spesialisten og at det fortsatt er håp. Høres ut som en veldig dårlig fastlege, han / hun burde gjort undersøkelser lenge før.

Anonymkode: 9794e...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På hvilket grunnlag mener hun du er i tidlig overgangsalder?

Etter p-pilleslutt som 32-åring gikk det 1,5 år før jeg fikk mensen. Etterpå var det uregelmessige og lange sykluser. Jeg gikk til slutt til gynekolog (da var jeg 34 år) som mente at jeg var premenopausal (stadiet før tidlig overgangsalder). Dette fordi jeg hadde en AMH på 0,3 (svært lave eggreserver).

Jeg ble henvist til IVF, som var mislykket. Samtidig fikk jeg påvist subklinisk hypotyreose (lavt stoffskifte uten symptomer), og begynte på medisinen Levaxin.

Så ble jeg gravid på naturlig vis og fikk en sønn. Jeg er gravid igjen nå som 37-åring (også naturlig) og er i uke 30. 

Så det var lavt stoffskifte som var problemet hos meg, ikke overgangsalder! 

Anonymkode: 6f337...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På hvilket grunnlag mener hun du er i tidlig overgangsalder?

Etter p-pilleslutt som 32-åring gikk det 1,5 år før jeg fikk mensen. Etterpå var det uregelmessige og lange sykluser. Jeg gikk til slutt til gynekolog (da var jeg 34 år) som mente at jeg var premenopausal (stadiet før tidlig overgangsalder). Dette fordi jeg hadde en AMH på 0,3 (svært lave eggreserver).

Jeg ble henvist til IVF, som var mislykket. Samtidig fikk jeg påvist subklinisk hypotyreose (lavt stoffskifte uten symptomer), og begynte på medisinen Levaxin.

Så ble jeg gravid på naturlig vis og fikk en sønn. Jeg er gravid igjen nå som 37-åring (også naturlig) og er i uke 30. 

Så det var lavt stoffskifte som var problemet hos meg, ikke overgangsalder! 

Anonymkode: 6f337...34c

Hvis jeg forstår deg riktig, så klarte du å få to barn etter 34 år, med en amh på 0,3 pmol? 

Og at da du fikk stoffskiftet på plass så fikk du barn naturlig? Men amh-én er fortsatt lav ja?

(Jeg har også svært lave eggreserver, så litt nysgjerrig).

Anonymkode: 6655f...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også svært lave eggreserver TS, men ingen har fortalt meg at jeg er, eller nærmer meg, tidlig overgangsalder. Er 36. Min amh er 3 pmol, min fsh er 19.

Det kan tenkes din gynekolog har rett, og det er jo bare kjempeleit å høre! Men jeg ville også avventet litt til du får snakket med en spesialist. Etter min reise i IVF-land så sitter jeg igjen med et inntrykk av at fastleger (og t.o.m gynekologer) ikke alltid kan det de snakker om. Særlig fastleger. At fastlegen din lot deg vente så lenge er bare helt forferdelig. Han/hun har ikke fulgt retningslinjene for fertilitetsutredninger.

Jeg tror det fortsatt er mulig for deg å få få barn, fordi du er så ung. Du er i perfekt fertil alder. Mitt råd: Sett i gang med IVF så snart du kan, ikke vent. Få henvisning så snart du har mulighet. Gjerne fra en privat fertilitetsklinikk, da går det kjappere.

Selv om de bare skulle få ut ett eneste lite egg, så er det fortsatt gode muligheter for at det kan bli en baby av det fordi du er ung.

Bruk tiden på å sett deg inn i din diagnose og les deg opp så mye du kan. IVF har lært meg at kvinnehelse fremdeles ikke blir tatt godt nok på alvor, så jo mer man vet jo lettere kan man kjempe for de behandlingene man har krav på.

Det er mange suksesshistorier der ute hvor unge kvinner har klart å få baby, selv om de har kommet i tidlig overgangsalder.

Anonymkode: 6655f...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Det var ingen eggposer å se på ultrlyd, AMH var 0,2, høy FSH og lavt østrogen..

Anonymkode: 94174...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...