Gå til innhold

Katt som plutselig ikke tåler narkose

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen vært borti det?

Katten min gikk rett i bakken sist gang han fikk narkose (sprøyte, av den ikke-reversible typen). Han sluttet nesten å puste, og det tok lang tid før han våknet. Dosen var ikke for høy. Tidligere har han brukt lang tid på å sovne. Veterinæren hadde ingen forklaring på dette. Hva kan ha skjedd?

Anonymkode: 228aa...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan det være noe unnerliggende, at katten er syk på en måte?

Jeg hadde en katt for mange år siden. Hun fikk helsesjekk og var helt frisk før narkose og løveklipp, 2-3 dager senere var hun så syk og hadde så mye smerter at hun måte avlives. Det var nyresvikt, kronisk eller akutt vet jeg ikke, men ingen tegn til det før etter narkosen så virker som det var en sammenheng

Anonymkode: 5f136...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har noen vært borti det?

Katten min gikk rett i bakken sist gang han fikk narkose (sprøyte, av den ikke-reversible typen). Han sluttet nesten å puste, og det tok lang tid før han våknet. Dosen var ikke for høy. Tidligere har han brukt lang tid på å sovne. Veterinæren hadde ingen forklaring på dette. Hva kan ha skjedd?

Jeg har opplevd det med en hund som skulle fjerne tannstein og fikk narkose. Jeg jobber på dyreklinikk. Den fikk hjertestans. Vi klarte å få liv i hunden igjen. Den hadde fjernet tannstein utallige ganger før, uten problemer. Tror det kanskje bare er noe som skjer av og til dessverre. Eieren var fortvilet, men hunden ble helt bra igjen. Den ble ikke lagt i narkose flere ganger da.

Anonymkode: 0fcd1...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har opplevd det med en hund som skulle fjerne tannstein og fikk narkose. Jeg jobber på dyreklinikk. Den fikk hjertestans. Vi klarte å få liv i hunden igjen. Den hadde fjernet tannstein utallige ganger før, uten problemer. Tror det kanskje bare er noe som skjer av og til dessverre. Eieren var fortvilet, men hunden ble helt bra igjen. Den ble ikke lagt i narkose flere ganger da.

Anonymkode: 0fcd1...857

Hvordn fjerner dere tannstein uten å legge hunden i narkose? Hva er alternativ to for å fjerne tannstein, beroligende? 

Anonymkode: 40e95...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min første tanke var allergisk reaksjon da min frøken holdt på å dø av allergisk sjokk på operasjonsbordet når hun skulle kastreres som kattunge så de måtte sette i gang med livreddende tiltak og avslutte operasjonen. Og dyrlegen som er en erfaren veterinær og har utført hundrevis om ikke 1000 slike rutineoperasjon og hadde aldri opplevd dette før. Så om hun nå trenger bedøvelse eventuelt må legges i narkose får hun et legemiddel som gjør at hun ikke går inn i helt dyp narkose. Jeg husker ikke navnet på det de gir henne nå, men det er ikke det de bruker oftest og det står oppført som viktig informasjon hennes journal at hun ikke tåler det middelet de vanligvis bruker narkose. Men var det sånn at hunden din har fått dette middelet flere ganger før uten noen reaksjon?

Anonymkode: 61474...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min første tanke var allergisk reaksjon da min frøken holdt på å dø av allergisk sjokk på operasjonsbordet når hun skulle kastreres som kattunge så de måtte sette i gang med livreddende tiltak og avslutte operasjonen. Og dyrlegen som er en erfaren veterinær og har utført hundrevis om ikke 1000 slike rutineoperasjon og hadde aldri opplevd dette før. Så om hun nå trenger bedøvelse eventuelt må legges i narkose får hun et legemiddel som gjør at hun ikke går inn i helt dyp narkose. Jeg husker ikke navnet på det de gir henne nå, men det er ikke det de bruker oftest og det står oppført som viktig informasjon hennes journal at hun ikke tåler det middelet de vanligvis bruker narkose. Men var det sånn at hunden din har fått dette middelet flere ganger før uten noen reaksjon?

Anonymkode: 61474...09e

Ja, den har fått det før, i alle fall 3 ganger. (Katt, ikke hund). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...