Gå til innhold

Søvn baby 6-7 måneder

Lailo

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en baby som er 6 måneder, og vi sliter (i likhet med mange) med søvnen hennes. Hun har aldri sovet bra, og jeg kan telle på en hånd antall ganger hun har sovet mer enn 3,5 time i strekk. Å sove 3 timer i strekk er også sjeldent, men hun klarte det bedre før.

Nå er søvnen på en all time low. Vi legger henne i 18/19-tiden fordi hun begynner å bli trøtt da. Hun våkner gjerne kl. 21:00/22:00-tiden for pupp. Så våkner hun igjen 01/02 for pupp igjen, men da sovner hun gjerne ikke. I dag var hun våken fra 0130-0430. Jeg har selv ikke klart å sovne siden dette, og har dermed vært våken fra 01:30 - så jeg er med andre ord helt utslitt.

Har noen andre erfaringer med at baby har så lange oppvåkninger? Jeg ser mange sier at dette er en fase som går over, men her har hun slike oppvåkninger hver uke siden hun var 4 måneder gammel. De gangene hun klarer å sovne etter pupp i 01/02-tiden, våkner hun likevel ca. hver time fra og med da.

Har noen andre erfaringer med dette? Jeg har lest diverse forum og vet jeg er langt fra den eneste som sliter med dette altså. Det jeg føler "skiller" vår situasjon ut fra andre sin er at vi aldri har hatt en god periode med søvn. Det er ikke sånn at vi har 4 gode uker med søvn, så 4 uker dårlig. Det er kontinuerlig dårlig, og hver dag er forskjellig. Og igjen - jeg vet at heller dette ikke er unikt, og at søvn er helt kaos i hvert fall det første leveåret for de aller fleste. Men har noen tips eller råd om hvordan det ble bedre? Jeg har vurdert å legge baby senere (kanskje 21-22 så det passer inn med det som vil bli siste dupp). Har noen prøvd dette? Da hun sov på sitt beste la hun seg så i denne tiden, men det var riktignok da hun var 3 måneder gammel og søvn for mange babyer er på sitt beste. Men jeg tenker at det vil være lettere for meg hvis søvnen hennes er best de 5-6 første timene av natten, og jeg heller kan legge meg med henne.

Hun sover til info i egen seng. Vi samsov før, men jeg opplever at hun våkner oftere av å samsove nå fordi hun vekkes av bevegelser. Hun sover ikke spesielt bra på dagtid heller, de siste dagene har hun max sovet 2/3 x 30 minutter (og ja - vi prøver å få inn mest mulig søvn her også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom det er lange oppvåkninger på nattetid så må dere justere litt på dagsøvnen. 

Anonymkode: 90ccf...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom det er lange oppvåkninger på nattetid så må dere justere litt på dagsøvnen. 

Anonymkode: 90ccf...1dd

Hvilken vei tenker du? Hun sover allerede ganske lite på dagtid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trikset og endret på rutiner jevnlig siden start, men opplevde ikke noe "gjennombrudd" før hun passerte 9mnd, gikk ned til 2 lurer, og endelig begynte å spise en god porsjon grøt til kvelds. Våkner nå hver 3.time, men kjenner det hjelper på min søvn, vi samsover. Ville ikke stresset med dagsøvn, vår fungerte bra på 30 min lurer. Men tenker at SÅ lange oppvåkninger kommer av at hun ikke er trøtt nok? Sover vår over 2t på dag så har hun en våkenperiode i 01-tiden og er urolig mellom 04 og 06. Og tenk total ant timer søvn per dag, ikke at hun må sove såså mye på dag. Noen sover nok på natt og lite på dag. + alle er forskjellige... :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millinea skrev (3 timer siden):

Vi har trikset og endret på rutiner jevnlig siden start, men opplevde ikke noe "gjennombrudd" før hun passerte 9mnd, gikk ned til 2 lurer, og endelig begynte å spise en god porsjon grøt til kvelds. Våkner nå hver 3.time, men kjenner det hjelper på min søvn, vi samsover. Ville ikke stresset med dagsøvn, vår fungerte bra på 30 min lurer. Men tenker at SÅ lange oppvåkninger kommer av at hun ikke er trøtt nok? Sover vår over 2t på dag så har hun en våkenperiode i 01-tiden og er urolig mellom 04 og 06. Og tenk total ant timer søvn per dag, ikke at hun må sove såså mye på dag. Noen sover nok på natt og lite på dag. + alle er forskjellige... :D 

Hm ja aner virkelig ikke hva som gjør at hun er våken så lenge. Mistenker kanskje at leggetiden er tidlig. Ellers er det bare en fase, men har vært av og på en god stund. Utrolig kjedelig er det i hvert fall..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tips, vil bare si at jeg også har en 6 mnd gammel baby hvor alt er kaos og vi sover kjempedårlig, og det har heller aldri vært «bra».. så føler med deg! Det er leggetid, og så oppvåkninger hvert 45. minutt helt til i 2-3-tiden, hvor det kan klinkes til med et par-tre timer sammenhengende om gangen fram til morgenen. Og vi har også nå en periode med en slags to timers våkenfest en eller annen gang i løpet av natta! Har prøvd alt, føler jeg, for å fikse det, men det går heller dårlig.. ser fram til en kommentar her i tråden som har den magiske løsningen! 😄 Men hvis dere ikke har prøvd senere legging så er det kanskje verdt et forsøk? En ekstra lur før natta? Det kan vel ikke bli så mye verre kanskje…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler med deg, her er det også komplett kaos. Små dupper på maks 20 min på dagtid og masse oppvåkninger på natta. Holder på å bli sprø😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...