Gå til innhold

Prøvd å bli gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har nå prøvd å bli gravid i 6 måneder uten å ha lykkes. Burde jeg ta kontakt med legen min nå som det har gått en stund eller er det vanlig at det tar såpass lang tid?

Til info så er jeg 26 år og har ganske uregelmessig mensen som har begynt å stabilisere seg etter jeg tok ut kobberspiral(perlemor spiral) ca 6 måneder siden. Tok hpv test for noen måneder siden og fikk positivt på virus men ikke noe celledeling.  Nå er jeg redd for at etter at jeg tok ut kobberspiralen at jeg kan ha hatt livmorbetennelse uten å ha lagt merke til det. Kjenner at jeg har blitt mer og mer redd for at noe er galt og at jeg kanskje ikke kan få barn 😥

Jeg og typen bor ikke sammen og får bare truffet hverandre i helgene eller ferier. Noe som gjør det vanskelig å vite om vi faktisk treffer på når jeg har eggløsning. Skal flytte sammen til sommeren og da vil forhåpentligvis det gå bedre.❤️

Er det noen som har noe tips eller som kan dele litt om sine egne erfaringer?  Føler jeg trenger litt oppmuntring og håp før den dumme overtenkingen tar over.

Anonymkode: 18556...35b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må nok vente til det har gått et år ☺️ de aller fleste blir gravid innen da. Jeg ble selv gravid etter 9 mnd men har pcos og måtte bruke medisiner for regelmessig EL pluss vi tracket EL slik at vi «alltid traff». Likevel tok det 9 mnd☺️

Anonymkode: c5176...7f2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har nå prøvd å bli gravid i 6 måneder uten å ha lykkes. Burde jeg ta kontakt med legen min nå som det har gått en stund eller er det vanlig at det tar såpass lang tid?

Til info så er jeg 26 år og har ganske uregelmessig mensen som har begynt å stabilisere seg etter jeg tok ut kobberspiral(perlemor spiral) ca 6 måneder siden. Tok hpv test for noen måneder siden og fikk positivt på virus men ikke noe celledeling.  Nå er jeg redd for at etter at jeg tok ut kobberspiralen at jeg kan ha hatt livmorbetennelse uten å ha lagt merke til det. Kjenner at jeg har blitt mer og mer redd for at noe er galt og at jeg kanskje ikke kan få barn 😥

Jeg og typen bor ikke sammen og får bare truffet hverandre i helgene eller ferier. Noe som gjør det vanskelig å vite om vi faktisk treffer på når jeg har eggløsning. Skal flytte sammen til sommeren og da vil forhåpentligvis det gå bedre.❤️

Er det noen som har noe tips eller som kan dele litt om sine egne erfaringer?  Føler jeg trenger litt oppmuntring og håp før den dumme overtenkingen tar over.

Anbefaler å ta en liten sjekk. Bare sånn for å ikke engste seg så mye. Jeg reiste til en gynekolog bare for å sjekke at alt er som det skal før vi prøvde. Alt kan være perfekt, elr så kan det være tette eggledere, pcos, sein eggløsning. Er eggløsningen uregelmessig så kan man få noe som heter letrozol som skal hjelpe. 😊

Anonymkode: ce8b8...660

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med uregelmessig mens og bare får vært sammen i helgene så er det ikke så rart du ikke blir gravid!

Da skal det flaks til om dere treffer på eggløsning. Det blir bedre når dere flytter sammen.

Anonymkode: 42d99...436

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingen grunn til å vente et år, det er like greit å få gjort noen undersøkelser av både deg og ham, så slipper du å lure. Bekymringer gnager fort. Det kan like gjerne være hans sædkvalitet som er problemet (hvis det i det hele tatt finnes et problem). Det enkleste og raskeste er nok å ta det privat, selv om det koster litt. 
Det du uansett bør begynne med er å ta eggløsningstester, kjøp noen pakker med strimler på nett (f.eks. Farmasiet), så får du i alle fall klarhet i om og når du har eggløsning. 

Anonymkode: 16a70...d84

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For øvrig er det innmari tilfeldig om dere treffer på eggløsning når du ikke aner når eggløsning er, og har sex så sjelden. Sjansen er utrolig liten for at timingen deres stemmer. Vil nesten ikke si at dere har prøvd i 6 måneder, jeg tenker man prøver når man vet at man treffer sånn noen lunde på eggløsning og samleie

Anonymkode: 16a70...d84

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk henvisning av lege etter det var gått 8 mnd med prøving, men da hadde jeg regelmessig mens og tok eggløsningstester. Jeg merket noe ikke var som det skulle og det stemte, men jeg var en del år eldre enn deg så jeg kjente mest på det. Er jo opp til deg hva du vil gjøre, men ville nok ventet med utredning til dere har prøvd en stund til siden du har gått av prevensjon så nylig og ikke fått regelmessig mens enda. Og du er ennå ung. Men det må du kjenne på selv. Men mtp at dere ikke sees så ofte så må du jo vær forberedt på at dette kan ta tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok spermprøve av mannen på eget initiativ. Resultatene var så dårlige at vi ble henvist rett til prøverør, og sparte måneder på det. Men når dere ikke bor sammen er jo ikke det en mulighet.

Utredning av kvinnen er mer omfattende, og dyrt, og ofte kan de ikke gi konkluderende svar. 

Dere er unge, ting har ikke stabilisert seg etter prevensjonsslutt, dere ser hverandre sjeldent. Så personlig hadde jeg bare ventet. 

Anonymkode: 3f2db...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberspiral har ingen innvirkning på syklus, så at du har brukt det tidligere, har ingenting å si.

Årsaken til at du ikke har blitt gravid, er trolig uregelmessig syklus og at dere har sjelden sex. Fortsett med ubeskytta sex, men tenk at prøving ikke starter før dere flytter sammen til sommeren, er mitt råd.

For kvinner under 35 sier man at man skal ha prøvd aktivt i 12 mnd uten oppnådd graviditet før man tar kontakt med lege. Det har ikke dere gjort - dere kan ikke en gang si dere har prøvd i 6 mnd. Så dere vil nok ikke få noen utredning hvis dere oppsøker lege nå (da må dere i så fall gjøre det privat, men det høres ut som bortkasta penger i dette tilfellet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere bare har helger er det egentlig ikke noe vits å få hjelp ( Alta du kan bli skjekket...men om du eks får letzerol for å hjelpe deg med egg etc vil ikke dette hjelpe om dere bare ser hverandre i helger)

Er det derfor dere ikke har blitt gravid... kanskje du ikke har eggløsning..og om du har så faller det på dager dere ikke er sammen.

Om det er 6 mnd til dere flytter sammen kan dere jo teste sæd og at du skjekket deg.

Men at dere fortsetter å prøve å helgene frem til da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...